reinigen compleet chassis in ammoniak (Algemeen)
Best forum,
Het reinigen van chassis; vaak een tijdrovend klusje.
Nu reinig ik losse chassisdelen en schroeven vaak door ze kort in een badje ammoniakoplossing te weken. Dat geeft verbluffend resultaat.
Een onorthodoxe gedachte: het hele chassis met alles erop en eraan in een badje ammoniak.
Daarna een badje water om het inwerken te stoppen en drogen, goed en lang.
En de draaiende delen opnieuw een drupje olie geven.
Ervaringen mee?
gr,
erwin
reinigen compleet chassis in ammoniak
door Eduard , 19.05.2017, 18:51 (2746 dagen geleden) @ Erwin 5huizen
dag Erwin,
Op termijn vrees ik een hoop roest en oxidatie. Ammoniak is een agressief goedje. Er bestaan speciale elektrische onderdelen voor gebruik in stallen. De ammoniak houdende lucht vreet het standaard installatiemateriaal aan. Als je een heel chassis onderdompelt krijg je nooit elk hoekje vrij van restanten. Voor de dunne koperdraad van trafo's en spoelen lijkt het me een ramp.
Vriendelijke groeten,
Eduard
reinigen compleet chassis in ammoniak
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 19.05.2017, 19:01 (2746 dagen geleden) @ Eduard
Geheel mee eens, lijkt mij geen goed idee.
Cees.
--
CornelisBB
reinigen compleet chassis in ammoniak
door Maurice , Dordrecht, 19.05.2017, 19:18 (2746 dagen geleden) @ Erwin 5huizen
Er zijn diverse middeltjes.
Gewoon beetje keukenreiniger -flink stevige ontvetter.
Ik heb in 2009 de ovenreiniger(schuim -koude versie) - Met Beleid- gebruikt.
Tot op heden speelt deze B5X84A geregeld nog een deuntje.
Wél van belang niet heel nat, puur bovenzijde, niet onderdompelen.
spaar spoelen en trafo's zoveel mogelijk van nattigheid.
-EN tja je verliest nodige aan tekst en kleurringen -glimt wel.
Beetje spuiten,beetje met kwastje ronddwalen, en geen uren laten zitten.
Snel werken.
Warm water afspoelen, met beleid en niet te nat.
Daarna flink laten drogen, liefst geforceerd bv op de verwarming
of in de zon.
EN minstens een week.
Zie de Draad B5X84A - Tip 5230B
reinigen compleet chassis in ammoniak
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 19.05.2017, 19:46 (2746 dagen geleden) @ Maurice
Op deze manier heb ik enkele erg vuile chassis mooi schoon gekregen met
reukloze lamp olie. Petroleum ging ook, maar dat ging te veel stinken.
(mopperende buur vrouw)En petroleum is wat vettig.
Nadeel is dat bij te rijkelijk veel lamp olie het teer van de trafo's oplost.
En ook van de teer knollen, maar die moesten toch worden vervangen.
Dat dus eerst maar doen, voor je de opdruk oplost, van de teer knollen.
In de zon in de tuin. En de chassis speelden dezelfde dag al goed.
Die lamp olie verdampt veel sneller dan water.
Het schakel blok behandel ik daarna op de zelfde manier met spiritus.
Maar let op! Spiritus lost de lak laag van de ceramische C's op.
Dus met beleid doen.
Ook de afstem C's reinig ik door ze in de spiritus te dompelen en met kwast
schoon te poetsen. En wat een vuil komt daar dan van af!
Ja ze moeten wel van het chassis los genomen worden en de lagers gesmeerd.
Wat extra werk, maar wel een mooi en goed resultaat.
De ontvangst knapt daar echt van op.
Cees.
--
CornelisBB
reinigen compleet chassis in ammoniak
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 20.05.2017, 06:29 (2746 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Lampenolie (paraffineolie) is inderdaad een goed idee, maar je kunt het in allerlei hippe kleurtjes kopen vaak nog met luchtjes, die op WC-verfrissers lijken. Dat soort lampenolie moet je dus niet hebben, maar alleen de blanke zonder verdere toevoegingen. Het heeft trouwens ook de neiging om was op te lossen, dus houd het ook uit de buurt van spoelen en bandfilters.
reinigen compleet chassis in ammoniak
door Will , Zuidzande, 20.05.2017, 14:26 (2746 dagen geleden) @ Erwin 5huizen
L.S.
Het reinigen van metalen kun je ook doen met tetrachlooretheen wat gebruikt wordt in vergromerijen om de te behandelen metalen te ontvetten, tetra is een vrij vluchtige vloeistof dus buiten gebruiken ,is heel goed met een verfspuit te vernevelen en lost al het vuil op behoeft geen nabehandeling met water . Na deze behandeling zorgen dat het metaal niet vochtig wordt omdat al de beschermlagen zijn verdwenen en dus heel snel oxideerd.
vr.gr. Will
reinigen compleet chassis in ammoniak
door Jan 1 , Tilburg, 20.05.2017, 15:04 (2746 dagen geleden) @ Will
tetraclooretheen. Er bestaat ook nog zoiets als trichloor. In mijn jonge tijd werkte ik ergens waar twee collega's en ik stalen U balken met een borstel moesten ontvetten met trichloor, zodat de spuiter van het bedrijf ze naderhand kon opspuiten met lak. Wat ik jaren nadien vernam is dat trichloor zeer sterk kankerverwekkend is. We kregen toen destijds (52 jaar geleden) geen beschermende kleding of mondkapjes aangereikt. in de jaren 60 keek men niet zo nauw.
--
Jan van Dijk
reinigen compleet chassis in ammoniak
door Will , Zuidzande, 20.05.2017, 16:27 (2746 dagen geleden) @ Jan 1
L.S.
Tertrachloorethyleen is niet brandbaar en wordt in de droogkuis en wasserijen gebruikt als ontvetter , ook is er geen indicatie dat tetra kanker verwekkend is wat het dus geschikt maakt om mee te ontvetten, zelf heb ik het veel gebruikt om radar apperatuur schoon te spuiten ook verwijderd het de inkt uit de toetsen van een ouderwetse type machine zodat zij weer leesbare letters typten dat laatste is nu niet meer aan de orde , ben nu 75 jaar en nog steeds gezond .
vr.gr. Will
reinigen compleet chassis in ammoniak
door Oldtimer , Oegstgeest, 20.05.2017, 20:03 (2745 dagen geleden) @ Will
Tertrachloorethyleen is niet brandbaar en wordt in de droogkuis en wasserijen gebruikt als ontvetter , ook is er geen indicatie dat tetra kanker verwekkend is wat het dus geschikt maakt om mee te ontvetten
Toxicologie en veiligheid
Tetrachlooretheen ontleedt vanaf 150°C en ook onder invloed van UV-licht. Hierbij wordt irriterend zoutzuur en giftig fosgeen gevormd. Omwille van deze reacties moet elk contact tussen tetrachlooretheen en een vlam, vonk, of heet oppervlak vermeden worden. De stof verdampt heel gemakkelijk en bezit een scherpe, zoete geur. De meeste mensen kunnen de stof ruiken bij een concentratie van 1 ppm, sommigen bij nog lagere concentraties.
Het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek heeft tetrachloorethyleen geclassificeerd als een groep 2A carcinogeen, wat betekent dat het waarschijnlijk kankerverwekkend is voor de mens. De stof wordt als licht carcinogeen beschouwd en in verband gebracht met de ziekte van Parkinson. Recente onderzoeken tonen aan dat de kans op de ziekte vijf tot negen maal hoger kan zijn bij regelmatige blootstelling. Tetrachloorethyleen lost vetten uit de huid op, die kunnen leiden tot huidirritatie. Bij onderzoek op muizen en ratten is aangetoond dat tetrachloorethyleen levertumoren veroorzaken bij muizen en niertumoren bij mannelijke ratten.
Als gevolg van de toxiciteit en kankerrisico heeft het California Air Resources Board het gebruik van tetrachloorethyleen's [PER] verboden in de stomerijen in de staat Californië in 2010 voor het reinigen van kleding in reinigingsmachines. In Frankrijk is er ook een totaalverbod voor het gebruik van perchloorethyleen in stomerijen dit is reeds van kracht in de stad Parijs.
Bij temperaturen boven 315 ° C (599 ° F), zoals bij het lassen, kan tetrachloorethyleen worden geoxideerd tot fosgeen, een zeer giftig gas. Daarom mag tetrachloorethyleen nooit worden gebruikt in de buurt van laswerkzaamheden, vlammen, op hete oppervlakken en een brandende sigaret is niet aan te raden in de buurt van tetrachloorethyleen. Een gasverwarmde droger of gasverwarmde boiler zijn ook niet aan te raden in dezelfde ruimte waar gewerkt wordt met het product perchloorethyleen.
Willem
reinigen compleet chassis in ammoniak
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 21.05.2017, 09:21 (2745 dagen geleden) @ Erwin 5huizen
Krijg je de resten goed weg uit draaiende delen?
En wat gebeurt er met stempelingen en stickers die op het chassis zitten?
Ik zou zelf liever alleen losse delen behandelen.
reinigen compleet chassis in ammoniak
door Erwin 5huizen , 21.05.2017, 15:49 (2745 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Dag Maarten e.a.,
Juist draaiende delen, gleufjes in schroeven etc werkt erg goed en snel op die manier.
Inderdaad opgepast met stempels en stickers.
Momenteel een 535a chassis aan het schoonmaken, toch maar met een tandenborstel, wel ammoniak. Het resultaat houdt een mooi midden tussen mooi schoon en toch duidelijk niet nieuw.