Philips 834A verminkt door schaarste (Techniek Radio/TV)
door Hans Op den Camp , Leusden, 28.05.2017, 13:34 (2740 dagen geleden)
Beste Forumlezers,
Sinds een paar dagen ben ik weer een restauratie object rijker. Dat was in eerste instantie niet de bedoeling want op de marktplaats foto's
zag deze Philips 834A uit 1933 er nog als nieuw uit en vond ik de vraagprijs zeer acceptabel. Ook kwamen we overeen dat de radio gebracht
zou worden omdat we verzenden een te groot risico vonden vanwege de kwetsbaarheid van de kast.
Al met al een goede reden om weer een echt oudje in huis te halen en het feit dat het toestel als niet spelend werd verkocht vanwege een
vergaan netsnoer mocht de pret van de radiohobby niet drukken. Het toestel zag er op de foto's goed uit en het oog wil ook wat tenslotte
Inmiddels staat de radio hier in huis en wat een mooi origineel luidsprekerdoekje !
En het totaal verteerde netsnoer was voor mij een aanwijzing dat de radio al heel lang niet meer is gebruikt
Maar toen ik de achterplaat er af schroefde en de enorme berg stof een beetje wegveegde zag ik opeens iets wat ik in mijn enthousiasme en mogelijk
door de warmte en het verkoelende biertje die avond dat ik hem kocht niet had gezien:
Want wat voor een buis zien wij hier helemaal links op de foto? Geen C453 zoals Philips het heeft bedoeld maar een veel nieuwere AL4.... Ik heb wel eens
gehoord dat in de tweede wereldoorlog de oudere radio's niet in alle gevallen werden ingeleverd, maar dat de bezetter het ook goed vond dat de eind
versterkerbuis werd vernietigd. Dan kon er ook niet meer naar het toestel worden geluisterd. Misschien kan Gidi Verheijen dat als deskundige bij uitstek
beter uitleggen of weerleggen.
En daarom vermoed ik dat de toenmalige eigenaar van deze 834A als gevolg van een schaarste aan radiobuizen, net na WO2, geen C453 kon vinden en er een
AL4 in heeft geknutseld.... Wat een moeite om dat te realiseren heeft de toenmalige eigenaar kennelijk gedaan: chassis uitkasten, buisvoet vervangen door
een P-buisvoet en de bedrading aanpassen.
En nu, 72 jaar na dato, wil ik de radio liever weer origineel maken. Ik dacht dat ik nog een originele pertinax 5-pennen Philips buisvoet had maar dat is niet zo.
Ik zoek dus een pertinax Philips buisvoet zoals de rechter op de foto om weer een C453 buis te kunnen monteren. Of zijn jullie van mening dat ik de
historie van de radio liever moet respecteren en het zo laten ?
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Philips 834A verminkt door schaarste
door Philip , ,s-gravenhage, 28.05.2017, 14:10 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hallo Hans .
Of zijn jullie van mening dat ik de
historie van de radio liever moet respecteren en het zo laten ?
Nu heb ik ook gekeken bij jouw foto,s zelfs op marktplaatst en ik vind de radio nog erg mooi buiten zijn modeficatie,s maar een prima object om terug te bouwen naar orginele staat ,als je het nu niet wil doen een heerlijk project voor de a,s winter.
Sucses met je radio ,met vriendelijke groet Philip.
Philips 834A verminkt door schaarste
door Hans Op den Camp , Leusden, 28.05.2017, 15:50 (2740 dagen geleden) @ Philip
Beste Philip, leuk die geschiedenis maar ik geef er toch de voorkeur aan om de radio weer origineel te maken met een 5-pens buisvoet en een C453.....
Want al dat na-oorlogse gedoe....als ik in mijn baby dagboek na lees hoe mijn ouders mij hebben grootgebracht in 1950 met groenten en bananen op de bon.....
wat zijn we dan tegenwoordig toch verwend met alles gewoon in overvloed.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Philips 834A verminkt door schaarste
door Philip , ,s-gravenhage, 28.05.2017, 17:48 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Beste Hans
De juiste beslissing vind ik terug bouwen naar orgineel ,dat gaf ik ook aan.
Dan thuis waren we met 7 kinderen een babyboek is nooit over de drempel gekomen wel
Bananen . Het was niet overal het zelfde.
MVG Philip.
Philips 834A verminkt door schaarste
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 29.05.2017, 08:44 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door Maarten Bakker, 29.05.2017, 08:49
Toch zou ik van dat babydagboek de pagina's niet weer wit laten maken omdat ze ooit wit zijn geweest Ze worden niet eens dezelfde kleur wit meer als de nog onbeschreven pagina's.
Philips 834A verminkt door schaarste
door henkk , Alkmaar, 29.05.2017, 09:55 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bedenk ook eens dat dit toestel als het destijds niet "gerepareerd" was waarschijnlijk allang in de schoot
van moeder aarde tot het einde der tijden zou liggen wegroesten.
Henk
Philips 834A verminkt door schaarste
door henk oudenampsen , borculo, 28.05.2017, 14:46 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hans, ik heb eventueel nog wel een 5 pens voetje voor jou. Henk.
Philips 834A verminkt door schaarste
door FranShack , hengelo ov, 28.05.2017, 15:23 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Beste Hans,
Een vijf pens voetje is nog wel te vinden, maar de geschiedenis van deze radio is feitelijk eenmalig en interessant als de originaliteit daarvan enigszins waar kan worden gemaakt.
Stel je maakt de radio weer 100% origineel dan is het één toestel onder meerdere, juist deze modificatie met het bijbehorende verhaal maakt dit toestel eenmalig.
Het repareren en weer speelbaar maken van toestellen is juist de kern van onze hobby als
radio-amateurs. In het verleden, waarschijnlijk kort na de oorlog, is er dus iemand geweest die dit mogelijk ondergedoken toestel met zijn kennis en kunde en toen beschikbaar materiaal op een verantwoorde wijze weer bruikbaar heeft gemaakt.
Niets onoirbaars in dit geval, maak een modificatieschema er bij en ga er van uit dat het verhaal klopt op welke wijze dan ook.
Het geheim van dit toestel is na de onderhoud- en poetsbeurt ook niet zichtbaar maar moet worden verteld en ingesloten zijn bij dit toestel dan zal het nog jaren lang worden doorverteld als iets bijzonders.
In antwoord op je vraag, mijn idee; laat het toestel a.u.b. in deze toestand bestaan en voorzie het van meer documentatie over de toestanden rondom het invorderingsbevel in de oorlogsjaren.
N.B. Ik zou zelfs het netsnoer zodanig herstellen dat het deel uit blijft maken van dit museale toestel.
Het blijft een Philips 834A maar dan speciaal !!
--
“Brandt dit licht, dan koppen dicht”.
Hanso H. Schotanus á Steringa Idzerda
Philips 834A verminkt door schaarste
door Hans Op den Camp , Leusden, 29.05.2017, 09:58 (2740 dagen geleden) @ FranShack
Beste Frans,
Ik denk er serieus over na. De naoorlogse modificatie kan eenvoudig ongedaan worden gemaakt , maar op zich heeft deze oplossing als gevolg van
materiaalschaarste in 1945 ook wel iets aandoenlijks en denk ik er serieus over na om het zo te laten. het is tenslotte ook een stukje geschiedenis in Nederland.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Philips 834A verminkt door schaarste
door Maarten Gudde , Randwijk, 28.05.2017, 16:57 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hans,
Goed fotograferen en ombouwen.
Heb nog wel een buisvoetje, kan het morgenmiddag wel langs brengen
--
Maarten Gudde
Philips 834A verminkt door schaarste
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 28.05.2017, 17:34 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Ach, verminkt is nogal een groot woord en tja, of je voor authentiek of een toestel met een stukje geschiedenis wil gaan moet je denk ik geheel zelf beslissen, want echt bijzonder is deze ombouw niet.
Ik heb dit al verschillende malen gezien en bezit zelf ook een 630A waar een dergelijke wijziging in was gedaan.
Deze ombouw wordt tot in detail beschreven (inclusief het verhoogd opstellen van de buisvoet) in het boekje “Wegwijzer naar betere radio-ontvangst” pag. 51 t/m 53. klik
Mooi toestel overigens.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Philips 834A verminkt door schaarste
door Beach11 , Noordwijk ZH, 28.05.2017, 18:27 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Je vraagt om meningen hier en daar wil ik bij uitzondering op inschrijven:
Laat de radio zoals ie is. Het is deel van de geschiedenis van deze radio. maak ´m werkend maar ga niet ´naar origineel´. Iemand heeft daar in het verleden met de kennis van toen de boel aangepast met waarschijnlijk dat wat voorradig was, en wellicht met meer kennis dan menig hier op het forum. Dit is geen verminking, maar een aanpassing.
Je hebt dan een uniek exemplaar. Klinkt de AM meer authentiek met het origineel? Ik denk het niet.
Gr A.
Philips 834A verminkt door schaarste
door Herm Willems , Maastricht, 28.05.2017, 19:29 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Tja, "weer origineel maken" is onmogelijk.
Als je er een buishouder uit een andere radio uit die tijd in monteert is dat niet de originele buishouder (want die is immers ooit in een vuilnisvat beland) maar een buishouder uit een andere Philips radio. Waarschijnlijk zelfs uit een ander type. Over de 'originele' klinknageltjes zal ik het maar helemaal niet hebben.
De draden moet je dan weer aan die nieuwe buishouder solderen (laten we er even vanuit gaan dat de reparateur ze indertijd niet heeft ingekort of zelfs vervangen, maar daar is zo te zien bij dit toestel geen sprake van)
Dan zijn de soldeerverbindingen niet origineel, want gemaakt in 2017 en niet ongeveer 80 jaar eerder. Toen werden ze niet met een elektronisch geregeld soldeerstation gemaakt, maar met een door een vlam verhitte ouderwetse koperen bout. Daarnaast was het soldeer van een andere samenstelling. Maar dat terzijde.
Tenslotte de eindlamp. Die zal deze radio dan toch echt voor het eerst zien.
Mogelijk de omschrijving 'volkomen origineel' vervangen door 'op het eerste gezicht vrijwel onopvallend dat er ooit in gerommeld is'?
Philips 834A verminkt door schaarste
door L.v.H. , Alblasserdam, 29.05.2017, 06:21 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Beste Hans,
"Of zijn jullie van mening dat ik de historie van de radio liever moet respecteren en het zo laten ?"
Met deze vraag weet je eigenlijk vooraf zelf het antwoordt al, de één is van mening dat je hem zo moet laten, de ander volgt jou idee, ieder heeft daarvoor zijn eigen argumentatie, en dat kan en mag gelukkig, het maakt alleen voor jou de keuze misschien lastiger..
Ik ga je dan ook niet mijn voorkeur geven, want het is 'jouw' radio waar jij mee mag doen wat je wilt.
Het enige advies wat ik je wil geven is, dat je er op z'n minst voor moet zorgen dat je hem veilig kunt gebruiken, en dat begint al vanaf de netsteker.
Je hebt overigens een mooi exemplaar op de kop getikt, veel plezier ermee.
Met vriendelijke groet
Leo
Philips 834A verminkt door schaarste
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 29.05.2017, 08:40 (2740 dagen geleden) @ L.v.H.
Beste Leo,
Ook dat laatste is punt van discussie als het erop aan komt. Je kunt een radio ook best alleen cosmetisch opknappen en niet als gebruiksvoorwerp.
Net zoals bij de vraag of je hem moet terugbrengen naar een staat die het origineel ongeveer benadert of dat je historische modificaties op hun plek laat, spelen daar diverse overwegingen mee. Ik vermoed dat Hans juist vraagt naar die overwegingen.
Philips 834A verminkt door schaarste
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 29.05.2017, 08:34 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door Maarten Bakker, 29.05.2017, 08:48
Als de ombouw zorgvuldig gedaan is, zou ik het zelf zo laten. Het is een stukje historie. Als je een gebouw uit 1600 opknapt sloop je meestal niet de vleugel die er in 1700 aan vast is gebouwd. Wel die uit 1980.
Ergens trek je natuurlijk altijd een grens, een arbitraire grens die ik zou trekken is misschien: als die ombouw prutswerk is dan zou ik eerder geneigd zijn om een paar mooie foto's te maken ter documentatie en met het toestel te doen wat me het beste lijkt.
Niet omdat het ooit nog origineel kan worden want zoals Herm zegt, kan dat helemaal niet, maar wel omdat het ooit zo bedoeld was om te werken.
Philips 834A verminkt door schaarste
door Hans Op den Camp , Leusden, 29.05.2017, 10:17 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
En inmiddels hebben jullie mij al lang overtuigd dat ik de radio moet laten zoals hij waarschijnlijk in 1945 is gemodificeerd door een onbekende luisteraar van de zender Herrijzend Nederland die geen C453 buis had maar wel een AL4. Dus laat ik de radio zo en zal hij wel spelen na een grondige controle.
Groetjes, Hans
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Philips 834A verminkt door schaarste
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 29.05.2017, 10:19 (2740 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hallo Hans en anderen , de discussie om het zo te laten is bij mij begonnen met een 836A waar ook ( met kennis en liefde) een AL4 in is geplaatst . Dit is eind veertiger jaren gebeurd . De vorige eigenaars hebben er tot ver in de jaren 50 naar geluisterd . Toen ik hem kocht speelde het ding nog steeds perfect .Ik heb toen gedacht : wie ben ik om dat weer terug te brengen naar "origineel" ? Per slot van rekening heeft Philips deze aanpassing destijds zelf aangegeven . Heb nog een extremer geval : een VE301 holz met een gewijzigd W chassis . Zoals de deskundigen weten is de holz uitvoering alleen geleverd met een G chassis . Het W chassis is na de oorlog door ene Onkel Franz werkend gemaakt met Amerikaanse onderdelen uit de legerdump wat op zich al bijzonder is voor een Duits propaganda toestel . Dat ding speelt ook nog steeds de sterren van de hemel en er is een uitgebreide documentatie bij geleverd . Wat hier voor mij wel een discussiepunt is dat dit nu niet te zien is . Het chassis zou dus eigenlijk "kaal" op de plank moeten .
Restaureren naar "origineel" heeft in den lande al genoeg onherstelbare schade aangericht . Als voorbeeld de naar "origineel gerestaureerde" (is niet meer dan nieuwbouw in de stijl van) kerkorgels waar men een stuk orgelbouwgeschiedenis compleet weggevaagd heeft
Denk dus nog maar eens goed na , er zijn nog zat originele 834's te vinden ....
Mvg , Henk
--
It is de boer allike folle oft de ko skyt of de bolle !
Philips 834A verminkt door schaarste
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 29.05.2017, 11:38 (2740 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Koop een geheel orginele 834A en zet die ernaast...dan kun je de geschiedenis ervan beter uitleggen.
--
groet Sander
Philips 834A verminkt door schaarste
door Piet van der Pol , Alblasserdam, 29.05.2017, 12:46 (2739 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Dag Hans,
Mogelijk is dit boekje gebruikt. Het staat vol met vervangers. Er staat geen datum in, maar het zal na de oorlog uitgegeven zijn.
Piet
Philips 834A verminkt door schaarste
door John Hupse † , Schoonhoven, 29.05.2017, 13:48 (2739 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Bewerkt door John Hupse †, 29.05.2017, 14:24
dit boekje uit eind jaren '40 wordt in deze discussie als een soort alibi gebruikt. Het is in dit geval echter zeer onduidelijk of die AL4 al voor de oorlog of er na is gemonteerd. De instructies van Philips m.b.t. de mechanische montage van de nieuwe buisvoet (met behulp van afstandsbusjes 20 mm) zijn hier in elk geval niet opgevolgd.
Het verhaal over de luisteraar zonder C453 die naar Radio Herrijzend Nederland wilde gaan luisteren is best aangrijpend, maar mist helaas elke feitelijkheid. Vooral wanneer je weet dat via dit forum tegenwoordig dergelijke modificaties regelmatig worden aangekondigd, worden besproken en worden uitgevoerd.
Omdat aan vrijwel alle toestellen van dit type al een of meerdere keren reparaties zijn verricht zou ik niet durven zeggen wanneer dat is gedaan bij dit toestel. Behalve de eindbuis is ook de luidsprekertrafo al eens een keer vervangen. Wellicht zijn er nog andere reparaties uitgevoerd, chassisfoto's ontbreken verder.
Dat de luidsprekertrafo is doorgebrand wordt begrijpelijk wanneer je kijkt naar het advies in het Philips boekje om een kathodeweerstand van 150 ohm te monteren. Er loopt dan een anodestroom door de luidsprekertrafo van 36 mA, dus er wordt een vermogen in de 834A trafowikkeling ontwikkeld dat ruim 4,5 maal zoveel is als normaal. Het draad uit 1933 kan hier helaas niet tegen, en de trafo brandt met grote zekerheid door.
Het gaat dus om een vrij klungelige modificatie
Philips 834A verminkt door schaarste
door soundman2 , Wouw, 29.05.2017, 16:03 (2739 dagen geleden) @ John Hupse †
De instructies van Philips m.b.t. de mechanische montage van de nieuwe buisvoet (met behulp van afstandsbusjes 20 mm) zijn hier in elk geval niet opgevolgd.
Kennelijk was de voet met twee oortjes niet voorhanden. Deze voet is m.i. oorspronkelijk bedoeld voor bijv. een AZ1. Die werd wel meer boven op het chassis gemonteerd. Voordeel was dat de wisselspanningsdraden niet onder het chassis hoefden te komen en de kans op brom weer kleiner was. Er hoort dan wel een (hardpapieren of pertinax) isolatieschijf onder te liggen, zodat de aansluitingen altijd vrij liggen van het chassis.
Philips 834A verminkt door schaarste
door John Hupse † , Schoonhoven, 29.05.2017, 16:31 (2739 dagen geleden) @ soundman2
Bewerkt door John Hupse †, 29.05.2017, 16:37
Kennelijk was de voet met twee oortjes niet voorhanden
dat kan, maar het is wel het meest voorkomende model P-voet. Het kan ook zo zijn dat het Philips boekje helemaal niet is gebruikt. B.v. omdat het nog niet bestond, of omdat het gaat om een vrij recent uitgevoerde modificatie door iemand die niet van op de hoogte was van het bestaan van dit boekje. Deze thread bestaat immers voornamelijk uit aannames.
Hier is nog een gemodificeerde 834A, foto is afkomstig van dit forum. In dit geval gaat het om een AL1:
Philips 834A verminkt door schaarste
door Hans Op den Camp , Leusden, 29.05.2017, 17:34 (2739 dagen geleden) @ John Hupse †
Wat er ook in het langdurige verleden met deze radio is gebeurd John en anderen.... ik weet het niet en ik hoef het ook niet te weten. Ik zorg er voor dat deze radio weer als nieuw herboren word, en dat komt echt helemaal goed zoals je mij kent......
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Philips 834A verminkt door schaarste
door Hans Op den Camp , Leusden, 29.05.2017, 16:23 (2739 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Na een goed overleg met radiovrienden en met Jan Post heb ik besloten om de goedkope oplossing om de radio te laten spelen zoals hij is te vergeten.
Ik ga daarom liever voor de oplossing om met originele onderdelen de radio weer in de oude staat te herstellen zoals hij ooit de fabriek heeft verlaten.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Philips 834A verminkt door schaarste
door soundman2 , Wouw, 29.05.2017, 18:23 (2739 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Na een goed overleg met radiovrienden en met Jan Post heb ik besloten om de goedkope oplossing om de radio te laten spelen zoals hij is te vergeten.
Ik ga daarom liever voor de oplossing om met originele onderdelen de radio weer in de oude staat te herstellen zoals hij ooit de fabriek heeft verlaten.
Dergelijke reparaties zijn net zo historisch als de radio zelf. Er is met eer en geweten gerepareerd, met de onderdelen die toen beschikbaar waren. In de echte productie gebeurde zoiets ook. Zo zie je radio's met buizen uit de 21 serie gecombineerd met de rimlock buisjes. Er zijn zo wel meer voorbeelden. In de toestellen gebaserd op de sleutelbuizen zat heel vaak een AZ1, echt een buis uit een oudere generatie. Ik denk dat er niet eens een AZ21 of EZ21 bestaan heeft. De radio's lijken wel uit twee generaties te komen. Kennelijk zat de fabrikant er niet mee. Hij leverde prima werkende toestellen en dat gold ook voor de reparateur.
Philips 834A verminkt door schaarste
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 29.05.2017, 20:31 (2739 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Nou ben ik, meer ter lering dan ter discussie aangezien je al besloten hebt, wel benieuwd welke argumenten daarbij belangrijk waren. John Hupse geeft hier al goede argumenten om hem terug te verbouwen, maar er zijn er vast nog meer.
Philips 834A verminkt door schaarste
door Maurice , Dordrecht, 30.05.2017, 18:08 (2738 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Tot ver in de jaren 70 werden audio apparatuur gewoon gerepareerd of
onderhouden net als een auto.
Het was nog geen weggooi maatschappij en de toestellen waren relatief duur.
Ook gingen ze lang mee.
Het vinden van een toestel waar nog nooit aan gesleuteld is is zeer onwaarschijnlijk
klein.
Zeker dit soort oude toestellen met buizen die echt in hun werkzame leven een reparatiezaak van binnen hebben gezien.
Om betaalbaar te houden werd er snel gewerkt en met standaard onderdelen.
Een voorraad aanhouden is een dure aangelegenheid.
Even Philips bellen gaf natuurlijk een negatief antwoord op het in voorraad hebben van een C453 na 20 jaar.
Standaard werd er dan een AL4 toe gestuurd , te zien aan de diverse buis vervang lijsten.
Buizen waren en zijn slijtage onderdelen, vandaar de steek pennen ipv soldeerwerk.
Was een gebruiks ding en als er maar weer geluid uit kwam.
Heb je een C453 stop je die er weer keurig in.
Ziet er beter en we weten toch wel dat er veel in die dingen gesleuteld is.
En er wordt weer aan gesleuteld om het opnieuw mee te laten gaan.
Ook ik doe in mijn 2e hobby met beleid reparaties en aanpassingen.
Het is dan inmiddels 116jaar oud, heeft een erfgoed status, maar ontkom niet aan
reparaties.
Ook vernieuwing/modernisering ivm regelgeving.
De eis is de basis in takt te houden.
Het is een strijd die velen moeten voeren de balans te vinden.
Ook de 69jr oude voortstuwing heeft vele reparaties gezien en is te zien.
Kijk je naar het verleden is vanaf jaar 1 reparaties aan uitgevoerd.
Div schades hersteld, een ombouw en zo vol littekens.
Met de oude tekeningen/foto's in de hand ontdek je dan de sporen van de tijd.
Kortom is geheel geen schande, bij techniek horen nu eenmaal reparaties.