Philips Cartomatic raadsel (Techniek Radio/TV)
door Hans Op den Camp , Leusden, 25.06.2017, 10:21 (2713 dagen geleden)
Bewerkt door Hans Op den Camp, 25.06.2017, 10:59
Beste forum lezers,
Vandaag twee op de beurs in Driebergen aangeschafte Philips ELL1 buizen getest op de Cartomatic III buizentester. Tot mijn verbazing komt de naald
van de meter bij beide buizen net in blauwe vlak, terwijl de naald bij het meten van bijv. een EL3N bijna tot aan het eind van dat blauwe gedeelte komt.
De ELL1 buizen zijn volgens de betrouwbare verkoper als goed en getest verkocht en daar twijfel ik niet aan. Maar waarschijnlijk beoordeel ik de Cartomatic
gewoon verkeerd.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Philips Cartomatic raadsel
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 25.06.2017, 11:05 (2713 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Je moet je daar niks van aantrekken, de Cartomatic moet je gewoon leren "interpreteren". Sommige buizen zijn minder geschikt om met de meetfilosofie, die bedacht is (eind jaren '30!) voor de Cartomatic te meten en in sommige gevallen is er dan ook nooit een kaart voor de buis uitgebracht. Bijvoorbeeld de EL86, daar zijn nooit gegevens voor vrijgegeven. Ook hele vroege zg. 'zachte' buizen, uit de tijd, dat de vacuümpompen nog niet sterk genoeg waren wijzen vaak onvoldoende emissie aan, terwijl ze gewoon goed zijn, de E-442 bijvoorbeeld.
Als je echter een beetje de weg weet met het apparaat kun je toch heel snel bepalen of een buis kapot is of niet. Zeker voor inwendige kortsluitingen in een buis geldt, dat de Cartomatic die heel nauwkeurig aangeeft. Secndaire emissie van stuurroosters, waar Bariumverbindingen van de kathode op zijn neergeslagen, kun je ook vaak goed waarnemen door de manier, waarop het neonlampje oplicht.
Philips Cartomatic raadsel
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 25.06.2017, 18:47 (2712 dagen geleden) @ castafiore2010
in sommige gevallen is er dan ook nooit een kaart voor de buis uitgebracht. Bijvoorbeeld de EL86, daar zijn nooit gegevens voor vrijgegeven.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Philips Cartomatic raadsel
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 26.06.2017, 06:22 (2712 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Mooi Anton,
Zelf getekend en ontworpen? De laatste (bij mijn weten) uitgebrachte gegevens uit 1958 vermeldt de EL86 nog niet) Ik zal hem uitproberen, bedankt!
Philips Cartomatic raadsel
door Piet van Dort , Arnhem, 27.06.2017, 13:13 (2710 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Dag Anton ,
Bedankt voor het delen van deze die zit wel in de Hicock tester maar
niet in de Philips cartomatic. Tof man
groet
Piet
Philips Cartomatic raadsel
door Oldtimer , Oegstgeest, 25.06.2017, 13:16 (2712 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Misschien last van handeffect?
Willem
Philips Cartomatic raadsel
door Hans Op den Camp , Leusden, 25.06.2017, 18:01 (2712 dagen geleden) @ Oldtimer
Bewerkt door Hans Op den Camp, 25.06.2017, 19:01
Willem, mijn vraag was serieus bedoeld. Het zogenaamde handeffect heeft met andere neveneffecten van buizen te maken,
maar niet met buizen testen met de Philips Cartomatic buizentester......
Ik vind overigens dat de Cartomatic een buis al vrij snel als "goed" weergeeft in het blauwe veld. En verder geen onderscheid
maakt hoe goed de geteste buis dan is .... De tester geeft geen waarden aan, alleen maar fout of goed. Ik denk daarom: de beste
buizentester is nog steeds de radio zelf. Als een buis in de radio goed presteert heeft de Cartomatic er niks aan toe te voegen
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Philips Cartomatic raadsel
door Bert , 25.06.2017, 18:29 (2712 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Dag Hans,
Je kunt die buizen eventueel nog uitproberen op mijn AVO MKII.
Zeist/Leusden is niet zo ver op de fiets.
Vriendelijke groet,
Bert
Zeist
Philips Cartomatic raadsel
door Hans Op den Camp , Leusden, 25.06.2017, 18:47 (2712 dagen geleden) @ Bert
Dag Bert,
Dat vind ik nog eens een aardige geste, ik kom er binnenkort graag op terug....dank je
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Philips Cartomatic raadsel
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 26.06.2017, 06:28 (2712 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Om je even te citeren: "de beste buizentester is nog steeds de radio zelf." Nou, als je het geen punt vindt om je uitgangs- of voedingstrafo te cremeren kun je wel uit de voeten met deze filosofie, maar anders kun je toch echt beter even de kortsluittest doen op de Cartomatic.
Wat Anton van den Oever ergens hier zegt, dat je de buis een paar dagen kunt laten sudderen onder belasting om het vrijgekomen gas uit de micaplaatjes met het getter te laten binden snijdt ook echt hout. Het AVO-orgel mag dan aangeven, dat de buis niet meer goed is na veel schakelwerk, maar dat hoeft dan dus toch niet zo te zijn, als je hem even de tijd geeft om uit zijn winterslaap te ontwaken.
Philips Cartomatic raadsel
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 25.06.2017, 19:01 (2712 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Als buizen een aardig poosje gelegen hebben kan het zo zijn dat er wat gas uit de elektroden is vrijgekomen en mogelijk is er ook iets van het vacuüm verloren gegaan (met name buizen met kneep constructie zijn hier wat gevoelig voor), dan wil het nog wel eens helpen om ze 1 á 2 dagen op de tester te laten staan.
De eventuele gasresten binden zich dan weer met het getter en de buis presteert merkbaar beter.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Philips Cartomatic raadsel
door John Hupse † , Schoonhoven, 26.06.2017, 15:44 (2711 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door John Hupse †, 26.06.2017, 16:39
Maar waarschijnlijk beoordeel ik de Cartomatic gewoon verkeerd.
De bedoeling van een buizentester is om de buis te beoordelen, en niet de tester.
De Philips Cartomatic is een anodestroomtester. Er wordt hier wel gesproken over het meten van de emissie van een buis, maar dat gaat nu eenmaal niet met een Philips Cartomatic.
Wanneer je een ELL1 op deze manier doormeet, en de meter komt net in het blauwe vak, dan loopt er circa 7 mA door de buis. Volle schaal is 15 mA, de door Philips gekozen instelling ligt hier dus tussenin.
Wanneer je de uitkomsten van een emissietester en een anodestroomtester vergelijkt, door b.v. hiermee een relatief groot aantal gebruikte buizen van hetzelfde type te testen, dan valt op dat in ongeveer 50% van de gevallen er geen correlatie is tussen de uitkomsten van een emissietester en een anodestroomtester.
Met een emissietest meet je de emissie van de kathode van een buis, met een anodestroomtester meet je alleen de stroom die door de buis loopt bij een vooraf gekozen instelling.
Hoop dat dit het "raadsel" voor je oplost (vertikaal de emissiewaarde, horizontaal de anodestroom). De zwarte stippen zijn de resultaten (circa 50% van de populatie) die niet correleren.
>>>
Philips Cartomatic raadsel
door Hans Op den Camp , Leusden, 26.06.2017, 18:30 (2711 dagen geleden) @ John Hupse †
Dag John,
Dank je voor jouw reactie die iedereen gelukkig kan begrijpen, dus is de Philips Cartomatic helemaal niet de ultieme buizentester en het apparaat dat in geen enkele service weekplaats mocht ontbreken als je de Philips reclame uit de 50-er jaren vorige eeuw moest geloven.
Sluiting meting tussen de onderlinge aansluitingen gaat idd perfect en voor het overige is het apparaat dus een degelijk gebouwd kastje met professionele R's en C's van een kwaliteits niveau die bij de Philips GM serie hoort......
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Philips Cartomatic raadsel
door John Hupse † , Schoonhoven, 27.06.2017, 06:44 (2711 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
dus is de Philips Cartomatic helemaal niet de ultieme buizentester en het apparaat dat in geen enkele service weekplaats mocht ontbreken als je de Philips reclame uit de 50-er jaren vorige eeuw moest geloven.
Het begrip "ultieme buizentester" verdient misschien een nadere invulling. Welke eisen stel je hier aan? Je praat immers over een groep meetapparaten waarmee je zeer verschillende metingen kunt uitvoeren. De gedachte die je misschien hebt is dat de uitkomsten van deze metingen met elkaar vergelijkbaar zijn binnen 10 of 20 procent.
Wanneer je er in de praktijk mee werkt zie je echter al snel dat dit niet het geval is. De afwijkingen tussen de verschillende methodes zijn immers veel groter. Dit geldt overigens in gelijke mate ook voor steilheidsmeters (AVO etc).
Het misverstand is dat een emissiemeting, een anodestroommeting en een steilheidsmeting vergelijkbare metingen zijn. In werkelijkheid is dat niet zo, de uitkomsten van een concrete set metingen laat dit zien.
Wanneer je zoekt naar een praktische meting om de kathodeslijtage van een radiobuis te bepalen kan ik de emissiemeting aanbevelen.
Voor de volledigheid hier de uitkomst van de vergelijking tussen een steilheidsmeting en een emissiemeting met behulp van dezelfde set van 26 buizen: