comedia brandgeur (Techniek Radio/TV)

door geertdemol @, 03.07.2017, 14:52 (2704 dagen geleden)

hallo,
Ik heb een Graetz commedia 05f op de kop kunnen tikken, maar bij het testen hoorde ik zacht gekraak(ik dacht, de lampen hebben wat tijd nodig) maar was geknetter en er kwam zwarte rook uit en zware brandgeur.
Bij nader onderzoek zag ik dat de spanning op 110 volt stond en ik vrees dat de transfo is uitgebrand.
Welke transfo's zouden eventueel ook kunnen dienen om dit apparaat werkende te krijgen?
Ik heb enkele maanden geleden een carat met dual platenspeler volledig opgeknapt(alle lampen, condensators en weerstanden vervangen) en deze speelt super nu.
Dus zou ik het zonde vinden de commedia als decorstuk te gebruiken.
mvg Geert

comedia brandgeur

door Oldtimer @, Oegstgeest, 03.07.2017, 15:20 (2704 dagen geleden) @ geertdemol

Ik heb een Graetz commedia 05f op de kop kunnen tikken, maar bij het testen hoorde ik zacht gekraak(ik dacht, de lampen hebben wat tijd nodig) maar was geknetter en er kwam zwarte rook uit en zware brandgeur.
Bij nader onderzoek zag ik dat de spanning op 110 volt stond en ik vrees dat de transfo is uitgebrand.
Welke transfo's zouden eventueel ook kunnen dienen om dit apparaat werkende te krijgen?


Ik vrees dat de trafo niet het enige onderdeel is dat mogelijk defect is.
Alle spanningen zijn even ruim twee maal zo hoog geweest als normaal.
De seleengelijkrichtercel heeft dus i.p.v. 243V wisselspanning ruim 486V voor zijn kiezen gehad, dat houdt hij niet lang vol.
Er zolang de brugcel het niet heeft begeven heeft er dus ook een veel te hoge spanning over de afvlakelco's gestaan: ruim 570V i.p.v. 285V.
De gloeispanning van de buizen was ook twee maal zo hoog enz. enz. :-(

Wat ik me afvraag, hebben de zekeringen in primaire van de trafo (0.6A) en in de gloeispanningsleiding (6A) niet gewerkt?

En ik vraag maar niet of je de radio eerst via een variac of serielampen hebt opgestart...


Willem

comedia brandgeur

door geertdemol @, 03.07.2017, 17:01 (2704 dagen geleden) @ Oldtimer

hallo oldtimer, ik zou sowieso alle condensators en weerstanden en lampen vervangen, en neen de twee zekeringen(in de spanningsswitch (draaiknop) zat er een die nog intact was alsook de zekering bovenaan de tweede kleinere transfo.
Het grootste probleem is de voeding, die komt heel warm . die zou ik willen vervangen (hoeft niet origineel te zijn).als ik deze kan bemachtigen vervang ik de rest ook,
mvg Geert

comedia brandgeur

door Dominic @, 03.07.2017, 17:51 (2704 dagen geleden) @ geertdemol

Waarom vervang je in vredesnaam alle lampen weerstanden en condensatoren?

Wat is je technische achtergrond?


Dominic

comedia brandgeur

door geertdemol @, 03.07.2017, 18:00 (2704 dagen geleden) @ Dominic

omdat ik dat graag doe

comedia brandgeur

door ruudtx @, 04.07.2017, 14:08 (2703 dagen geleden) @ geertdemol

Dit is een wel ernstig, zo niet hopeloos geval van vervangeritus.
En zonder enige kennis van zaken, dat wordt voor minstens 10 jaar vragen stellen hier over het toestel.

comedia brandgeur

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 03.07.2017, 18:20 (2704 dagen geleden) @ geertdemol

Het grootste probleem is de voeding, die komt heel warm . die zou ik willen vervangen (hoeft niet origineel te zijn).als ik deze kan bemachtigen vervang ik de rest ook,

Hallo Geert,

je kan wel alles vervangen, maar dat is nog flink wat werk. Je kunt ook een andere Comedia aanschaffen, dat is veel minder werk en dan zijn de onderdelen toch allemaal vervangen ten opzichte van deze Comedia.

Wat dan natuurlijk ook kan is dat je alle onderdelen van de ene Comedia overzet naar de andere Comedia. Ik weet trouwens nog een hele goeie truc, je hoeft eigenlijk alleen maar de kasten te verwisselen, dat geeft namelijk precies hetzelfde resultaat.

Alle gekheid op een stokje, de beste truc is om eerst uit te zoeken welke onderdelen nu eigenlijk defect zijn. Die vervang je dan door goede onderdelen.

--
http://www.hupse.eu/radio

comedia brandgeur

door Franc @, 03.07.2017, 18:41 (2704 dagen geleden) @ geertdemol

Dit is me ook een keer overkomen.
Toestel gekocht, eenmaal thuis hoppakee de stekker erin!
Wat gebeurde?

Toestel speelde zelfs enorm goed voor 1 minuut of zo.
Voedingstrafo behoorlijk warm, elko's uitgelopen op chassis.
Verder van enkele buizen de gloeidraad stuk maar voedingstrafo bleef gelukkig heel en liep zelfs niet uit!

Toestel was een Philips 667A, die staat hier nog ergens.

Ik wist überhaupt bijna 30 jaar geleden niet dat er in NL vroeger 110 V netten hebben bestaan.

Maar dit zijn altijd harde maar wijze lessen die er dan ook meteen goed ingeprent worden!

Zo'n voedingstrafo vind je nog wel ergens, anders wel een geschikte vervanger.

Groet Frank

comedia brandgeur

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 03.07.2017, 18:59 (2704 dagen geleden) @ geertdemol

hallo oldtimer, ik zou sowieso alle condensators en weerstanden en lampen vervangen, en neen de twee zekeringen(in de spanningsswitch (draaiknop) zat er een die nog intact was alsook de zekering bovenaan de tweede kleinere transfo.
Het grootste probleem is de voeding, die komt heel warm . die zou ik willen vervangen (hoeft niet origineel te zijn).als ik deze kan bemachtigen vervang ik de rest ook,

In jouw plaats zou ik eerst onderzoeken of het toestel inderdaad total loss is, want als hij niet total loss is hoef je ook niet alles te vervangen. Condensatoren zijn een twijfelgeval omdat ze afhankelijk van het type een hoge uitval geven, maar helemaal ongezien "alle weerstanden en lampen vervangen" is onzin. Na een eerste geslaagde opknappoging loop je er nu tegenaan dat er soms (eigenlijk altijd, maar soms merk je het niet) meer bij komt te kijken om een toestel met goede kans op succes en zonder extra werk (onnodig repareren en achteruitrepareren) en teleurstellingen (als "alles vervangen" niet helpt, dat komt vaker voor dan je zou verwachten) in orde te maken. Misschien een mooi moment om er even wat meer tijd voor uit te trekken en eerst een klein beetje achterliggende theorie op te pikken. Juist omdat je nu met onbekende schade zit en dus zult moeten vaststellen hoever die schade precies gaat.

comedia brandgeur

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 03.07.2017, 17:21 (2704 dagen geleden) @ Oldtimer

Sorry Willem.....
De secundaire spanningen zullen inderdaad wel van belang te hoog zijn
Maar dubbel, omdat de primaire spanning dat was, die rekensom gaat niet op
Omdat de primaire stroom het blik van de trafo ver boven de verzadiging probeert te magnetiseren
Dat is ook de voornaamste reden waarom de trafo verbrandt
Hangt af van de afmetingen van de kern hoe hoog de secundaire spanningen worden
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

comedia brandgeur

door Oldtimer @, Oegstgeest, 04.07.2017, 06:24 (2704 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Bewerkt door Oldtimer, 04.07.2017, 06:33

De secundaire spanningen zullen inderdaad wel van belang te hoog zijn
Maar dubbel, omdat de primaire spanning dat was, die rekensom gaat niet op
Omdat de primaire stroom het blik van de trafo ver boven de verzadiging probeert te magnetiseren
Dat is ook de voornaamste reden waarom de trafo verbrandt
Hangt af van de afmetingen van de kern hoe hoog de secundaire spanningen worden

Beste Nico en andere spanningsverdubbeling twijfelaars,

Ik geloof je ogenblikkelijk als je stelt dat de transformator bezwijkt doordat er een erg grote stroom door de primaire van de transformator loopt als gevolg van het feit dat het blik in verzadiging raakt.
Maar het blijft een trafo, daarom heb ik een testopstelling gemaakt met een Philips voedingstransformator A3.443.09.0 (met spanningscaroussel)als slachtoffer, een Brennenstuhl Energiemessgerät voor het meten van de opgenomen stroom en vermogen, een AVO 8 MKIII voor de meting van de secondaire 6.3V wisselspanning en een oscilloscoop Iwatsu SS-3510 voor het bemonsteren van de golfvorm.

De resultaten:

Netspanning----Carrousel------Io-----Opgenomen------Gloeispanning
(± 2V)-----------(V)----------(A)----vermogen W)------(V)onbelast
232V------------220----- ---0.066------4.3------------7.0 ref.) *
232V------------190--- -----0.14-------5.5------------8.0
232V------------127---------1.88------91------------11.5
232V------------110---------3.7------275------------12.5 **

* De netspanning is t.o.v. de ingestelde 220V spanning circa 5% te hoog.
** De spanning is t.o.v. de te verwachten spanning (14V) circa 10% te laag.

De golfvorm blijft in alle gevallen hetzelfde: een sinusvorm met licht afgeplatte toppen.

In mijn meting wordt de spanning dus slechts 1.87 maal zo groot.
Je hebt dus helemaal gelijk als je stelt dat de spanning niet twee maal zo hoog wordt :OK:

Willem

comedia brandgeur

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 04.07.2017, 07:56 (2704 dagen geleden) @ Oldtimer

Interessante meting Willem
Maar het is natuurlijk in hoge mate afhankelijk van de magnetische "ruimte" in het blikpakket
Bij een ander fabrikaat trafo zal het verschil misschien nog groter kunnen zijn
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

comedia brandgeur

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 04.07.2017, 08:27 (2704 dagen geleden) @ Oldtimer

Leuk om meteen even uit te proberen. Ik had eigenlijk nog een tikkie lagere spanning verwacht. Kennelijk dimensioneerde Philips het blikpakket nog zeer degelijk. Ik meen ergens dat toestelletjes zoals deze Graetz al wat meer op de prijs gebouwd waren.

comedia brandgeur

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 03.07.2017, 18:52 (2704 dagen geleden) @ Oldtimer

En ik vraag maar niet of je de radio eerst via een variac of serielampen hebt opgestart...

Dat is pas op zijn vroegst de tweede stap. De eerste stap is een visuele inspectie. Dan was de spanningskeuze of een eventueel al eerder aangebrande trafo aan het licht gekomen.

Helaas nu daarvoor te laat, les geleerd zullen we dan maar zeggen.

Met een beetje geluk heeft de trafo de rest van de radio tegen grote schade beschermd. De secundaire spanningen zullen nooit twee keer zo hoog geweest zijn; de trafo vliegt in brand omdat hij in verzadiging staat. Een groot deel van de energie die je erin stopt komt in die toestand nooit verder dan de trafo.

comedia brandgeur

door doeve ⌂ @, Borgercompagnie, 03.07.2017, 20:29 (2704 dagen geleden) @ Oldtimer

Je gaat er van uit dat als je de netspanning een keer zo hoog maakt dat dan secundair deze ook 2x zo hoog zal zijn. Dit is meestal niet het geval omdat de kern in verzadiging raakt en de energie niet meer voledig doorgegeven kan worden. Dat secundair de spanning op loopt staat buiten kijf. Door dat de kern in verzading gaat werkt de spoel als ohmse belasting en gaat er daardoor een hogere stroom lopen die de wikkelingen vernielen. Ik zie nu dat oude schipper een zelde verhaal heeft. Sorry.

Henk

--
HJD

comedia brandgeur

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 03.07.2017, 16:04 (2704 dagen geleden) @ geertdemol

Al doende leert men, is een Nederlands gezegde. Het volgen van een reparatiecursus helpt ook, en spaart het toestel enorm.

Controleer eerst wat er precies defect is geraakt. Daarna vervang je pas de onderdelen die defect zijn. Wanneer je andersom werkt (eerst willekeurige onderdelen vervangen, en dan aanzetten en kijken wat er nog meer defect raakt) ben je nog verder van huis. Doe dat dus niet.

--
http://www.hupse.eu/radio

comedia brandgeur

door Goldline @, Oranjedorp, 03.07.2017, 18:39 (2704 dagen geleden) @ geertdemol

Geert,
Begin eens met het verwijderen van de brugcel GL101
dan alle buizen eruit, maar de schaalverlichting laten zitten
Spanningscarrocel uiteraard op de juiste netspanning.
Dan het toestel aanzetten en hopen dat de schaalverlichting brand,
en de trafo geen rooksignalen geeft en na een kwartier gewoon handwarm is.
succes!

--
Cees PA1DBA

comedia brandgeur

door geertdemol @, 04.07.2017, 19:13 (2703 dagen geleden) @ Goldline

ik heb alle lampen verwijderd en de twee rode draden die naar de diodebrug lopen doorgeknipt(zit wat lastig achter het glas verborgen), daarna toestel in de stekker gedaan, lampje verlichting werkt, maar transfo komt na enkele minuten wel heel warm.de spanning op de twee rode draden is maar 15 V ipv 243 V.
mvg Geert

comedia brandgeur

door Oldtimer @, Oegstgeest, 04.07.2017, 20:02 (2703 dagen geleden) @ geertdemol

ik heb alle lampen verwijderd en de twee rode draden die naar de diodebrug lopen doorgeknipt(zit wat lastig achter het glas verborgen), daarna toestel in de stekker gedaan, lampje verlichting werkt, maar transfo komt na enkele minuten wel heel warm.de spanning op de twee rode draden is maar 15 V ipv 243 V.

De trafo is dus overleden, gecondoleerd. :-(
Wat me nog steeds verbaasd is dat de netzekering nergens last van heeft.
Wat is de waarde van die zekering?

Willem

comedia brandgeur

door Goldline @, Oranjedorp, 04.07.2017, 20:06 (2703 dagen geleden) @ geertdemol

Helaas Geert,
dan mag je er van uitgaan dat de transformator is overleden.
Je zou hier een oproep kunnen doen voor een trafo of slooptoestel.
Anderzijds als je de afmetingen geeft kunnen we hier op het forum misschien iets wat past vinden.

--
Cees PA1DBA

comedia brandgeur

door geertdemol @, 05.07.2017, 16:54 (2702 dagen geleden) @ Goldline

afmetingen spelen geen rol, plaats genoeg in de kast als hij 6,3V en 243V geeft met input 220V
lukt het wel denk ik.
mvg Geert

comedia brandgeur

door kringlopertje @, Baarn, 05.07.2017, 21:19 (2702 dagen geleden) @ geertdemol

Grappig word afgeschoten en afgemaakt als ik vertel hoe we in een kringloopwinkel buizenradio's testen.
Maar de fout maken om de spanningscarousel op voltage te chekken heb ik nooit gemaakt

Groeten Ron

comedia brandgeur

door Oldtimer @, Oegstgeest, 06.07.2017, 04:45 (2702 dagen geleden) @ kringlopertje

> Maar de fout maken om de spanningscarousel op voltage te chekken heb ik nooit gemaakt

Fouten maken is menselijk.
Als je maar niet te menselijk wordt. ;-)
Check daarom altijd de stand van de spanningscarrousel.

Willem

comedia brandgeur

door kringlopertje @, Baarn, 07.07.2017, 21:01 (2700 dagen geleden) @ Oldtimer

???? rode letters ?????

comedia brandgeur

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 07.07.2017, 21:44 (2700 dagen geleden) @ kringlopertje

Ja, niet alle forumdeelnemers kunnen even goed met de spelling overweg
Dat is nu en dan wel hinderlijk, maar erop vitten vind ik veel erger
We kunnen niet allemaal ons doctoraal Nederlandse letterkunde in het CV hebben
N.

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

comedia brandgeur

door Oldtimer @, Oegstgeest, 08.07.2017, 02:02 (2700 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Bewerkt door Oldtimer, 08.07.2017, 02:10

Ja, niet alle forumdeelnemers kunnen even goed met de spelling overweg
We kunnen niet allemaal ons doctoraal Nederlandse letterkunde in het CV hebben


Zo is het :OK:

Willem

comedia brandgeur

door Oldtimer @, Oegstgeest, 08.07.2017, 01:53 (2700 dagen geleden) @ kringlopertje

???? rode letters ?????

Maar de fout maken om de spanningscarousel op voltage te chekken heb ik nooit gemaakt

Ja, want wat zeg je hier eigenlijk, dat je die fout altijd maakt?
Wel eerlijk...:OK:

Willem

comedia brandgeur

door geertdemol @, 06.07.2017, 14:06 (2701 dagen geleden) @ kringlopertje

Om misverstanden te vermijden: als je van buitenaf naar de spanningscarrousel keek stond die op 220 V maar de carrousel op zich was afgebroken van het chassis en zat 180 graden gedraaid tegen het achterpaneel zodat het optisch op 220 stond maar bij grondige controle zag ik wat het probleem was.....Als je op een rommelmarkt een oude radio koopt zal hij zeker al door de verkoper getest(lees in stopcontact gestoken)zijn met alle gevolgen vandien... de enige correcte en normale reactie die ik hier al op dit forum heb gekregen is van Goldline..... met dank daarvoor
Ik ben dus op zoek naar een voeding voor deze radio, als jullie nog iets dat de juiste spanning geeft hebben liggen mogen jullie dat altijd laten weten.

comedia brandgeur

door Oldtimer @, Oegstgeest, 06.07.2017, 14:30 (2701 dagen geleden) @ geertdemol

als je van buitenaf naar de spanningscarrousel keek stond die op 220 V maar de carrousel op zich was afgebroken van het chassis en zat 180 graden gedraaid tegen het achterpaneel zodat het optisch op 220 stond maar bij grondige controle zag ik wat het probleem was...

O.k.

En ik vraag het nu nog maar eens (voor de derde keer!).
Hoe zit het nu met de waarde van de primaire zekering die in het toestel zat?
Die moet dus 0.6A zijn en gezien de stroom die er loopt bij een verkeerde instelling van de spanningscarrousel had die er al lang uit moeten vliegen.

Willem

comedia brandgeur

door geertdemol @, 06.07.2017, 14:41 (2701 dagen geleden) @ Oldtimer

Dat weet ik niet, oude zekeringen zijn reeds door mij bij nazicht achteraf vervangen door de juiste waarde.
Kan zijn dat de vorige eigenaar er een zwaardere zekering had ingestopt, er zat alleszins al geen propje aluminium folie of ander tijdelijke oplossing tussen.
mvg Geert

comedia brandgeur

door Will @, Zuidzande, 06.07.2017, 15:11 (2701 dagen geleden) @ geertdemol

Hallo Geert

Zie je mail

vr.gr. Will

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum