vervolg Saba Freiburg 7 (Techniek Radio/TV)

door frans maessen @, lanaken, 25.07.2017, 16:45 (2682 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Een update en natuurlijk raad gevraagd.

Begin Juni de Freiburg op tafel gezet. Hij speelde niet dus maar begonnen met het teerknollenveld te ruimen (een voor een), de gelijkkrichter opnieuw gevuld met 4* 1N74007's met een 135 ohm weerstand erachter om de Voltages aan te passen tot wat het schema zei.
De Elco's vervangen, de 500 ohm weerstand tussen c2 en C3 (R89) vervangen, was verbrand en kon geen omse weerstand meten, oneindig.

Toen proberen op te starten met een 60 Watt lamp en die bleef volop branden. Niet goed. Wekenlang gezocht om de kortsluiting te vinden. Trafo doorgemeten en bleek toch OK. Na weken van proberen, schema bestuderen, wijntje drinken, etc. vond ik de volume motorspoel die direct met volle wisselspanning van de secundaire kant gevoed wordt door c (op het schema) een veel te kleine ohmse weerstand te hebben dan die van mijn spare chassis. Voedingsdraad c losgesoldeerd en warempel de radio kwam tot leven en wat komt daar een geweldig geluid uit. FM, AM en LW werken perfect. KW nog niet geprobeerd. Radio trok 80 Watt in deze modus. Heb maar even genoten van dit geluid en een weekje gedacht wat nu te doen.

Toen de volume motor van mijn spare chassis overgezet en weer opgestart.
Leek goed!! maar volumeknop kan ik bijna niet draaien leek of de motor flink tegengas gaf. OOk een tril in de motor. De radio trok nu 104 Watt en de volume motor begon flink warm/heet te worden, verschil van 25 Watt.
Op het schema is niet duidelijk wat de waardes van de motorwikkelingen moeten zijn!! Dit geld voor beide motoren. Toen begonnen met het doormeten van de wikkelingen van de stuurmotor die in serie staan met de volume motor. Alle aan en afvoerdraden losgemaakt om beter te kunnen meten. Het lijkt erop dat de twee windingen die gevoed worden door c goed zijn??? De andere twee windingen kan ik niet meten. Lijkt een beetje een gekke uitkomst dus we knippen nog niet.
De voltages achter de gelijkrichter zijn zo goed als perfect. m is -16.2 Volt, V1 is -5.3 Volt.


[image]


In de tussentijd de spare motor bekeken on de andere twee windingen doen het niet. Zoals jullie kunnen zien heb ik de veertjes voor spoel 2 losgemaakt maar het ding zit vast!! Enig idee hoe ik die er heel uit krijg.

Ook zou ik graag horen hoe ik het beste deze spoelen moet meten om zeker te zijn dat ik een goed resultaat krijg. Ik vind het ook merkwaardig dat ik geen tekens zie van enige oververhitting van de spoelen!!!!
Misschien kijk ik wel helemaal fout.


[image]

hoop dat iemand me kan helpen.

mvg
Frans Maessen

[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum