vervolg Saba Freiburg 7 (Techniek Radio/TV)

door frans maessen @, lanaken, 25.07.2017, 16:45 (2682 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Een update en natuurlijk raad gevraagd.

Begin Juni de Freiburg op tafel gezet. Hij speelde niet dus maar begonnen met het teerknollenveld te ruimen (een voor een), de gelijkkrichter opnieuw gevuld met 4* 1N74007's met een 135 ohm weerstand erachter om de Voltages aan te passen tot wat het schema zei.
De Elco's vervangen, de 500 ohm weerstand tussen c2 en C3 (R89) vervangen, was verbrand en kon geen omse weerstand meten, oneindig.

Toen proberen op te starten met een 60 Watt lamp en die bleef volop branden. Niet goed. Wekenlang gezocht om de kortsluiting te vinden. Trafo doorgemeten en bleek toch OK. Na weken van proberen, schema bestuderen, wijntje drinken, etc. vond ik de volume motorspoel die direct met volle wisselspanning van de secundaire kant gevoed wordt door c (op het schema) een veel te kleine ohmse weerstand te hebben dan die van mijn spare chassis. Voedingsdraad c losgesoldeerd en warempel de radio kwam tot leven en wat komt daar een geweldig geluid uit. FM, AM en LW werken perfect. KW nog niet geprobeerd. Radio trok 80 Watt in deze modus. Heb maar even genoten van dit geluid en een weekje gedacht wat nu te doen.

Toen de volume motor van mijn spare chassis overgezet en weer opgestart.
Leek goed!! maar volumeknop kan ik bijna niet draaien leek of de motor flink tegengas gaf. OOk een tril in de motor. De radio trok nu 104 Watt en de volume motor begon flink warm/heet te worden, verschil van 25 Watt.
Op het schema is niet duidelijk wat de waardes van de motorwikkelingen moeten zijn!! Dit geld voor beide motoren. Toen begonnen met het doormeten van de wikkelingen van de stuurmotor die in serie staan met de volume motor. Alle aan en afvoerdraden losgemaakt om beter te kunnen meten. Het lijkt erop dat de twee windingen die gevoed worden door c goed zijn??? De andere twee windingen kan ik niet meten. Lijkt een beetje een gekke uitkomst dus we knippen nog niet.
De voltages achter de gelijkrichter zijn zo goed als perfect. m is -16.2 Volt, V1 is -5.3 Volt.


[image]


In de tussentijd de spare motor bekeken on de andere twee windingen doen het niet. Zoals jullie kunnen zien heb ik de veertjes voor spoel 2 losgemaakt maar het ding zit vast!! Enig idee hoe ik die er heel uit krijg.

Ook zou ik graag horen hoe ik het beste deze spoelen moet meten om zeker te zijn dat ik een goed resultaat krijg. Ik vind het ook merkwaardig dat ik geen tekens zie van enige oververhitting van de spoelen!!!!
Misschien kijk ik wel helemaal fout.


[image]

hoop dat iemand me kan helpen.

mvg
Frans Maessen

[image]

vervolg Saba Freiburg 7

door Peter Vanhellemont @, 27.07.2017, 15:45 (2680 dagen geleden) @ frans maessen

Dag Frans ,

als je er echt niet uit geraakt kun je mijn spelende freiburg 7 eens komen halen om dingen te meten en zaken uit te sluiten .

Mvg. Peter

vervolg Saba Freiburg 7

door frans maessen @, lanaken, 28.07.2017, 18:09 (2679 dagen geleden) @ Peter Vanhellemont

hallo Peter,

Ja dat zou een optie kunnen zijn :). Ik laat wel weten als dat nodig is maar voorlopig speelt hij geweldig iedere dag terwijl we verder zoeken.
mvg
Frans

vervolg Saba Freiburg 7

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 27.07.2017, 17:33 (2680 dagen geleden) @ frans maessen

Het motortje van de volume wordt alleen bediend via de afstandbediening. Als deze er niet in zit kan er misschien een omschakel contactje blijven hangen op de connector. Volume potmeter bediening voelt altijd wat zwaar aan.

De foto die je toont is volgens mij van de afstemming. Als deze automaat ingeschakeld staat, trilt deze altijd een beetje heen en weer.

Op RM-org kun je de gegevens vinden over de aandrijvingen en de wikkelgegevens.

--
Gr. Henk van 't Kruis

https://www.buizenradioclub.nl

vervolg Saba Freiburg 7

door frans maessen @, lanaken, 28.07.2017, 19:07 (2679 dagen geleden) @ hkruis

hallo Henk en bedankt voor je hulp,

Goed idee om te kijken of er ergens in de remote connector iets niet klopt. zou de enige plaats zijn waar iets vanaf moet komen om de motor te blokkeren en wat ook de oorzaak van de hete motor kan zijn.

De foto is van de achterkant van de stuurmotor, alleen om aan te geven dat er geen visuele beschadiging is te zien. Heb intussen op RM meerdere keren gezien dat er dan nog steeds een kortsluiting in de spoel(en) kan zitten.

Ik ben RM en het duitse SABA forum aan het doorspitten. lijkt erop dat de stuurspoelen allen 1000 ohm moeten zijn, op de goede spoelen meet ik ongeveer 620ohm.
Heb nog nergens gevonden wat de ohmse waarde van de volume motor spoelen moeten zijn, ik meet ongeveer 450ohm op de spoelen die in serie staan met de stuurmotorspelen en 9 ohm op de andere 2 spoelen die door de remote worden bedient!!!

Terwijl ik denk en hulp vraag, heb ik de connecties naar beide motoren los gesoldeerd, de radio in de kast gezet. Wat een mooi geluid.

Ik denk dat ik een volledige stator voor de stuurmotor nodig heb. Heb geprobeerd de goede spoelen van het reserve chassis af te halen maar dat is nog niet gelukt.

mvg
Frans

vervolg Saba Freiburg 7

door Ben van der Kolk @, Kampen, 29.07.2017, 07:48 (2679 dagen geleden) @ frans maessen

Hallo Frans,

Meet ook even vanaf de spoelen naar het blikpakket ,daar geeft het ook nog wel eens sluiting , bij normaal bedrijf wordt de motor ook erg warm .

Groet,
Ben

vervolg Saba Freiburg 7

door frans maessen @, lanaken, 29.07.2017, 15:04 (2678 dagen geleden) @ Ben van der Kolk

Hallo Bert,

Ja dat heb ik ook gedaan en een van de spoelen die maakte ook contact naar het chassis. Moet wel heel warm zijn gworden.

Bedankt voor het meedenken.

mvg
Frans

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum