Inwoning (Algemeen)
door Oldtimer , Oegstgeest, 04.08.2017, 18:49 (2669 dagen geleden)
Bewerkt door Oldtimer, 04.08.2017, 19:16
Ik heb gisteren een gratis radio opgehaald uit 1930, de fabrikant is Banado uit Dordrecht, het typenummer is onbekend.
Ik heb al gezien dat de l.f. trafo van PYE type 101 secondair onderbroken is.
Er is nogal wat aan gemodificeerd, zo is de nog onbekende originele eindbuis vervangen door een AL4 d.m.v. een adaptervoet en heeft men een fors aantal vacuum C's vervangen. Let ook even op de luidspreker die de conusloze magneto-dynamische luidspreker vervangt.
Ik kan dus weer even vooruit met het terugdraaien van al die "verbeteringen".
Op de foto is te zien waar het kopje van deze topic op slaat. De triplex bodemplaat, waar de voeding op staat, is in diverse stukken gebroken en gedeeltelijk verpulverd door het werk van kennelijk zeer actieve houtwormen.
De radio staat nu dus voor inspectie in de huiskamer, de rest staat in mijn schuurtje...
Willem
Inwoning
door Maurice , Dordrecht, 04.08.2017, 20:00 (2669 dagen geleden) @ Oldtimer
Willem.
Leuk eens een toestel uit Dordrecht.
Mocht je het niet meer zien zitten....
Kan die naar thuis front.
nieuwe zaak) N.V. Banado Radiowerken, dir A. Bakker, winkelgalerij
Spaarbank
[Dordrechtsche courant 14-3-1930]
- N.V. Banado Radiowerken; eerst Prinsenstraat, nu Johan de Wittstraat;
onderhuis als fabriek, 8 arbeiders
[Dordrechtsche courant 15-3-1930]
Inwoning
door Oldtimer , Oegstgeest, 05.08.2017, 08:35 (2669 dagen geleden) @ Maurice
Willem.
Leuk eens een toestel uit Dordrecht.Mocht je het niet meer zien zitten....
Kan die naar thuis front.nieuwe zaak) N.V. Banado Radiowerken, dir A. Bakker, winkelgalerij Spaarbank
[Dordrechtsche courant 14-3-1930]- N.V. Banado Radiowerken; eerst Prinsenstraat, nu Johan de Wittstraat;
onderhuis als fabriek, 8 arbeiders
[Dordrechtsche courant 15-3-1930]
Maurice,
Bedankt voor de info.
Van die A. Bakker vond ik, dank zij jouw reactie, het volgende:
Adrianus Bakker is een zoon van de smid Adrianus Bakker sr. uit Dubbeldam. Adrianus jr. heeft vanaf 1920 een smederij annex electriciteitsbedrijf in Dubbeldam. Hij is achtereenvolgens directeur NV Banado, fabrikant van radioartikelen, radiotechnicus en medewerker van een vliegtuigfabriek.
Hij maakt voor de oorlog houten schaatsen, voornamelijk schoonrijschaatsen (schuitjes). Zijn broer Johannes (Jos) hielp hem bij het smeden van de ijzers. In het Adressenboek 1938 staat Bakker genoemd als schaatsenfabrikant aan de Zuidendijk 165a. Vlak na de oorlog heeft zijn knecht P. Boom nog een paar schaatsen gemaakt.
Aad Bakker is een neef van een andere Jos Bakker, die een schaatsenfabriekje (Bandor) in Dordrecht had, waar vooral metalen schaatsen zijn gemaakt.
Bron: Van Glis tot Klapschaats, 2001
Ik ga nu eerst een nieuwe plank maken voor de opstelling van de trafo's. Daarna ga ik de schema's tekenen van de voeding en de radio zelf en ga ik (misschien) een poging doen om de l.f. trafo opnieuw te wikkelen. Ik vermoed dat we dan toch weer een paar daagjes verder zijn. Overigens, hoe kom ik bij die Dordrechtsche Courant? Ik weet natuurlijk van Delpher maar die levert jouw treffers niet.
Willem
Inwoning
door John Hupse † , Schoonhoven, 05.08.2017, 09:10 (2669 dagen geleden) @ Oldtimer
In 1924 was het bedrijfje van Bakker nog gevestigd in de Lange IJzerenbrugstraat 4, een van de oudste gedeeltes van Dordrecht.
Inwoning
door Oldtimer , Oegstgeest, 05.08.2017, 12:39 (2669 dagen geleden) @ John Hupse †
In 1924 was het bedrijfje van Bakker nog gevestigd in de Lange IJzerenbrugstraat 4, een van de oudste gedeeltes van Dordrecht.
John,
Bedankt voor de info.
De radio die ik hier heb staan zit ook in een hoog model kast maar in een veel eenvoudigere uitvoering (New Look?).
Uit de foto van de sticker die op de luidsprekerbehuizing zit blijkt dat ze later verhuisd zijn maar wel hetzelfde telefoonnummer hebben gehouden.
Willem
Dordtse radio
door Hans van der Marel , Hilversum, 05.08.2017, 16:11 (2668 dagen geleden) @ Oldtimer
Erg leuk, een radio van een klein fabriekje met toch een aantal jaren geschiedenis gezien de diverse verhuizingen.
Ik had er nog nooit van gehoord ( maar wat zegt dat ) en het lijkt me dan ook een zeldzame overlevende te zijn.
Als je dat wil zou een webpagina er aan wijden mij een goed plan lijken.
Heb je zelf geen website dan is er vast wel een forum/NVHR lid die dat voor je wil toevoegen aan zijn website.
Dordtse radio
door Oldtimer , Oegstgeest, 05.08.2017, 17:24 (2668 dagen geleden) @ Hans van der Marel
Ik had er nog nooit van gehoord ( maar wat zegt dat ) en het lijkt me dan ook een zeldzame overlevende te zijn.
Als je dat wil zou een webpagina er aan wijden mij een goed plan lijken.
Heb je zelf geen website dan is er vast wel een forum/NVHR lid die dat voor je wil toevoegen aan zijn website.
Ik had ook nooit van het merk gehoord. Het wordt wel genoemd in het boek "De opkomst van de Nederlandse Radio-Industrie" van Frans J.J. Driessens (bladz. 59).
Daar staat ook dat Banado (handelsmerk van N.V. Technische Handels Mij) radio's geproduceerd heeft van 1924 - 1930.
Daarna is men overgestapt naar andere zaken:
* WIJZIGING EENER HANDELSZAAK
N.V. Techn. Handel Maatschappij BANADO, Bleekersdijk 17, Dordrecht. De afd. Sportartikelen wordt voortgezet door en voor rekening van den heer A. Bakker onder den naam: "BANADO-SPORT". ...etc.
Bron: Dordrechtsche_Courant_1933-12-30_006.pdf]
En later:
** WIJZIGING HANDELSZAKEN
N.V. Technische Handelmaatschappij BANADO, sporthandel en schaatsenfabriek, Bleekersdijk 17, Dordrecht. Zaak verplaatst naar Bagijnhof 46;
Bron: Dordrechtsche_Courant_1935-03-30_006.pdf
Zie ook: Bron: https://genbook.dordtenazoeker.nl/Overige_Links/handelsregister.htm
Nog wat info over de directeur van Banado, Adrianus Bakker:
Adrianus Bakker is op 10 sept. 1987 geboren in Dubbeldam (nu Dordrecht).
Hij was een zoon van de smid Adrianus Bakker sr.
Adrianus jr. had vanaf 1920 een smederij annex electriciteitsbedrijf in Dubbeldam.
Hij was achtereenvolgens directeur NV Banado, fabrikant van radioartikelen, radiotechnicus en medewerker van een vliegtuigfabriek.
Hij maakte voor de oorlog houten schaatsen, voornamelijk schoonrijschaatsen (schuitjes).
Zijn broer Johannes (Jos) hielp hem bij het smeden van de ijzers.
In het Adressenboek 1938 staat Bakker genoemd als schaatsenfabrikant aan de Zuidendijk 165a. Adrianus Bakker is op 31 oktober 1960 in Dordrecht overleden.
Zelf heb ik geen plannen voor een webpagina. Voorlopig heb ik mijn handen al vol aan het tekenen van de schema's van de radio en het P.S.A. en het zoveel mogelijk terugdraaien van de modificaties.
Willem
Inwoning
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 04.08.2017, 20:06 (2669 dagen geleden) @ Oldtimer
Pas maar op dat die worm beestjes je schuur niet op gaan eten.
Of je meubels die in je huis kamer staan....
Verpak het even in plastic (vuil) zakken, tot je er, liefst buiten, mee aan de slag gaat
om dit hongerig gespuis te vernietigen.
Cees.
--
CornelisBB
Inwoning
door Oldtimer , Oegstgeest, 05.08.2017, 08:53 (2669 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Pas maar op dat die worm beestjes je schuur niet op gaan eten.
Of je meubels die in je huiskamer staan....
Verpak het even in plastic (vuil) zakken, tot je er, liefst buiten, mee aan de slag gaat
om dit hongerig gespuis te vernietigen.
Cees.
Cees,
In de schuur valt weinig te halen voor die knagers, allemaal steen en behandeld hardhout.
De hoge kast is te groot om hem in vuilniszakken in te pakken, ik denk dat het wel lukt met dat plastic grondzeil dat ze gebruiken bij verfactiviteiten.
Als ik verder niets doe met die ingepakte toestand hoef ik maar maximaal vier jaar te wachten want dan worden die wormen kevers en stoppen ze met houtkauwen.
Ik weet niet of ik zoveel geduld heb dus moet ik in de tussentijd wat anders bedenken...
Maar nu eerst de voeding overzetten op een nieuwe plank want de huidige plank hangt van los zaagsel aan elkaar.
Willem
Inwoning
door huub.jak , 05.08.2017, 09:23 (2669 dagen geleden) @ Oldtimer
Mischien zaagsel met vergif er in doen ?
wel van lekker hout zoet hout bvb
huub
Inwoning
door Oldtimer , Oegstgeest, 05.08.2017, 13:04 (2669 dagen geleden) @ huub.jak
Huub,
Jouw aanpak valt dus onder nummer 6 van onderstaande lijst.
Bijgaande methoden en middelen zijn er om houtworm te bestrijden:
1. Middelen op basis van Permethrin. Hiervan bestaan vele verschillende varianten en staat ook wel bekend als Houtwormdood. Experts geven echter aan dat de behandeling met Permethrin niet effectief is. Preventief behandelen kan wel goed helpen.
2. Petroleum
Een veel besproken methode op het WWW om houtworm te bestrijden is met petroleum. Dit is echter een huis, tuin en keuken methode en experts geven aan dat deze methode niet goed werkt. Helaas is dus ook deze methode niet 100% effectief en worden alleen de Houtwormen meer aan het oppervlak gedood.
Houtwormen dieper in het hout, poppen en eitjes worden niet gedood door petroleum.
3. Hitte
Een andere techniek die veel besproken wordt online, is dat u kleine voorwerpen een half uur lang kunt verhitten in de oven. Dit zullen de houtwormen niet overleven volgens vele websites. Dit zou moeten gebeuren op 55 tot 70 graden Celsius. Echter is het plaatsen van houten voorwerpen in een oven niet verstandig. Er kan veel misgaan wat nog voor veel meer problemen kan zorgen.
4. Kou
Hetzelfde geldt voor een behandeling met kou. Kleine voorwerpen kunt u ook in een plastic zak in de vriezer leggen. Laat het twee weken lang liggen en de Houtwormen zullen dit niet overleven.
5. Gas
Houtworm bestrijden wordt af en toe gedaan door een behandeling met gas. Dit wordt vaak gedaan als de plekken waar het ongedierte zich bevindt moeilijk te bereiken zijn.
6. Gif
Ook Houtworm bestrijden met gif moet gedaan worden door een expert. Dit is vaak de eerste methode die wordt toegepast als het hout gewoon goed te bereiken is. In sommige gevallen worden meubels meegenomen en hoeft u uw woning niet te verlaten. Behandeling met gif is zeer effectief en veel bedrijven geven garantie op hun behandeling. Dus mocht de houtworm onverhoopt toch terug keren zullen zij dit onder de garantie behandelen.
7. Verf, lak, vernis, olie, boenwas of beits
Houtworm bestrijden zal niet gaan met deze middelen, maar ze kunnen we goed helpen om Houtinsecten te voorkomen. Het gebruik van verf, lak, vernis, olie, boenwas of beits kan u in de toekomst een hoop ellende besparen.
Willem
Inwoning
door huub.jak , 05.08.2017, 14:26 (2669 dagen geleden) @ Oldtimer
Daar waar de gaatjes zijn
dan met de zeer hete haar Fuin bestrijden
mischien ?
huub
Inwoning
door rkamp , Den Haag, 05.08.2017, 15:13 (2668 dagen geleden) @ Oldtimer
Vergif of vergassen met een middel op sulfurylfluoride basis.
Dit geeft geen vochtvlekken etc en tast het hout niet aan, bijna 100% garantie dat het werkt. Nadeel is dat er maar een aantal firma's zijn die dit kunnen doen, middelen zijn particulier niet verkrijgbaar.
Bevriezen kan flink aangetast hout het laatste beetje stevigheid afnemen.
Petroleum middelen geven vlekken en geven een lucht die in huis niet echt gewenst is.
Verhitten geeft kans op scheuren, kromtrekken en loslaten van verlijmingen en werkt alleen oppervlakkig.
Gr. Remko.
Inwoning
door huub.jak , 05.08.2017, 15:18 (2668 dagen geleden) @ rkamp
Petroleum blijft ook stinken
dat zou ik ook niet doen .
men smeert ook wel eens boenwas in de gaatjes
huub
Inwoning
door Herm Willems , Maastricht, 05.08.2017, 14:40 (2669 dagen geleden) @ Oldtimer
Ben ik nu de enige die benieuwd is naar een foto van het radiodeel Willem?
Inwoning
door Oldtimer , Oegstgeest, 05.08.2017, 16:46 (2668 dagen geleden) @ Herm Willems
Ben ik nu de enige die benieuwd is naar een foto van het radiodeel Willem?
Kennelijk, maar daar ga ik wat aan doen...
Buizenbezetting: Philips E424, Philips E634,Radio Record Dn154, Tungsram AL4 (in adaptervoet)
In het PSA zitten een Long Life D2 en een Philips 451
De twee afstemc's zijn van Ets G.L. Carpentier uit Cuerre (Belgique).
Onderzijde met aantal niet originele Philips weerstanden en elco's
De adapter voor de AL4
En de originele lamphouder voor een nog onbekende eindbuis eronder
De geopende defecte l.f. trafo. De trafo bestaat uit een primaire wikkeling (in het midden)en twee secondaire wikkelingen (aan de zijkanten) die in serie staan. Een van die secondaire wikkelingen is defect gegaan. Een vorige reparateur heeft daarom de trafo opengemaakt, een (blauw) draadje aan de middenaftakking gesoldeerd en dat naar buiten uitgevoerd. Het ding heeft dus een tijdje op een been gelopen. Toen ik de radio kreeg bleek de andere helft het ook opgegeven te hebben.
Opnieuw wikkelen is een optie maar dat worden dan wel 9000 windingen van 0.05mm.
Wat mij opviel bij deze trafo is dat er een kortsluitwikkeling, de koperen draden over de middelste spoel - de primaire dus, is aangebracht. Ik heb (nog) geen flauw idee waar dat goed voor is.
De gedeeltelijk gestripte kast in de doorzonmode
Idem, maar dan de achterkant.
Willem
Inwoning
door Herm Willems , Maastricht, 05.08.2017, 19:09 (2668 dagen geleden) @ Oldtimer
Bedankt Willem!
Mooi ding, daar is nog wel wat van te maken al zal het niet meevallen om de originele samenstelling te achterhalen. Anderzijds waren die dingen in die tijd dan wel weer ongeveer allemaal op dezelfde manier opgebouwd.
Ik vraag me wel af welke spoelset er in heeft gezeten.
Apart, die montage van de HF-lamp zo tussen die varco's in. Dat heb ik op die manier nooit eerder gezien. Dan zou je verwachten dat de spoelen ook vlak bij die C's hebben gestaan.
Inderdaad vreemd, die wikkeling. Mogelijk wilde de onwetende reparateur op die manier de isolatielaag om de primaire op zijn plek te houden?
En dat gekke Japanse speakertje! Waar zou de conus van zijn voorganger gebleven zijn? Muizen?
Al met al vraag ik mij af wat je voorganger bezield heeft om deze radio zo af te kalefateren. Misschien meld hij zich nog wel eens, de 'restauratie' is immers van redelijk recente datum.
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
Inwoning
door Oldtimer , Oegstgeest, 05.08.2017, 19:46 (2668 dagen geleden) @ Herm Willems
Bewerkt door Oldtimer, 05.08.2017, 20:01
Ik vraag me wel af welke spoelset er in heeft gezeten.
De twee spoelen van deze radio zitten uiterst links en rechts onder het chassis, je kunt daar net een stukje van zien op de foto. Op de spoelen zit een sticker van Banado.
De aansluitdraden naar de afstemcondensators gaan links en rechts door een aantal gaatjes in het chassis naar boven, je ziet rechts op de foto zo'n ring gaatjes.
Apart, die montage van de HF-lamp zo tussen die varco's in. Dat heb ik op die manier nooit eerder gezien. Dan zou je verwachten dat de spoelen ook vlak bij die C's hebben gestaan.
Zie mijn eerdere reactie.
Inderdaad vreemd, die wikkeling. Mogelijk wilde de onwetende reparateur op die manier de isolatielaag om de primaire op zijn plek te houden?
Ik denk het niet, de isolatielaag zit er stevig op. De vorige eigenaar vertelde me dat het ding al eerder defect was geweest en dat hij hem toen bij Stoet heeft laten overwikkelen.
En dat gekke Japanse speakertje! Waar zou de conus van zijn voorganger gebleven zijn? Muizen?
Nee, die heb ik er los bijgekregen, zie de foto
Al met al vraag ik mij af wat je voorganger bezield heeft om deze radio zo af te kalefateren.
Waarschijnlijk heeft hij de radio alleen maar aan het spelen proberen te krijgen.
Misschien meld hij zich nog wel eens, de 'restauratie' is immers van redelijk recente datum.
Weet ik niet, ik zal hem er naar vragen.
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
Ik ook.
Inwoning
door Herm Willems , Maastricht, 06.08.2017, 04:32 (2668 dagen geleden) @ Oldtimer
Ach ja, nu zie ik de spoelen pas Willem, ze waren me niet opgevallen omdat ze maar deels zichtbaar zijn op de foto. Nu maar hopen dat ze nog goed zijn!
Ik vraag me af Banado ze zelf maakte, of in opdracht liet maken en er een Banadosticker op plakte. Kunnen de bussen eraf?
Zie ik dat goed? Zijn dat NSF blokcondensatoren? En wat een schitterende luidspreker is dat. Ik hoop dat je hem nog aan de praat krijgt!
Over dit merk zal vast meer te vinden zijn in Radio expres en/of Radio wereld uit die tijd. Misschien zelfs een toestelbespreking. Ik heb alle jaargangen van beide bladen in mijn collectie en als ik er aan toe kom zal ik ze eens doorbladeren. Ben je er 100% zeker van dat hij uit 1930 is? Of zou het eventueel ook 1931 kunnen zijn?
Inwoning
door Oldtimer , Oegstgeest, 06.08.2017, 07:49 (2668 dagen geleden) @ Herm Willems
Bewerkt door Oldtimer, 06.08.2017, 08:05
Ik vraag me af Banado ze zelf maakte, of in opdracht liet maken en er een Banadosticker op plakte. Kunnen de bussen eraf?
Of het origineel Banado spoelen zijn weet ik niet, als ik naar de constructie kijk vind ik ze er niet echt professioneel uitzien.
Er is met potlood ook iets onduidelijks op geschreven.
De bussen kunnen er vrij makkelijk van af, alleen moet ik dan wel eerst aan de onderkant of bovenkant een paar draden lossolderen.
Maar daar wacht ik nu nog even mee.
Zie ik dat goed? Zijn dat NSF blokcondensatoren?
Ik denk het niet, er zijn heel flauw de letters JB, of iets wat daar op lijkt, op te zien.
En wat een schitterende luidspreker is dat. Ik hoop dat je hem nog aan de praat krijgt!
Toevallig staat er in de Radio Expres van 1929, bladz. 465 e.v. een heel verhaal over de zelfbouw van een electro-dynamische luidspreker.
Delen uit dat verhaal kan ik mooi gebruiken om het zaakje weer aan de praat te krijgen.
Over dit merk zal vast meer te vinden zijn in Radio Expres en/of Radio Wereld uit die tijd. Misschien zelfs een toestelbespreking. Ik heb alle jaargangen van beide bladen in mijn collectie en als ik er aan toe kom zal ik ze eens doorbladeren.
Ik heb Radio Expres bijna compleet dus ik heb ook nog wat bladerwerk te doen.
Van Radio Wereld heb ik helemaal niets dus als je daar bij gelegenheid in zou willen neuzen, graag.
Ben je er 100% zeker van dat hij uit 1930 is? Of zou het eventueel ook 1931 kunnen zijn?
Ik verlaat me helemaal op het boek van Frans J.J. Driesen "De opkomst van de Nederlandse radio-industrie".
Daarin geeft hij aan dat Banado radio's produceerde van 1924 tot 1930.
Kijk ik naar de datum waarop de radiobuizen in dit toestel voor het eerst op de markt kwamen dan kom ik op de volgende jaartallen (bron: website van John Hubse ) :
Philips 4636 > 1936 (ongetwijfeld een vervanger, het toestel is ouder)
Philips E428 > 1928
Radio Record Dn154 > 1929
Tungsram AL4 > 1935 (maar die is vanwege de adaptervoet dus duidelijk niet origineel)
Longlife P2 > 1935 (ook een vervanger denk ik)
Philips 451 > 1926
Willem
Inwoning
door Herm Willems , Maastricht, 06.08.2017, 18:38 (2667 dagen geleden) @ Oldtimer
Ik denk ook dat het boek van Frans een betrouwbare bron is. Maar anderzijds zijn er altijd weer gekke uitzonderingen denkbaar. Maar daar kom je alleen achter als je je gedurende lange tijd in één specifiek onderwerp blijft vastbijten.
V.w.b. die spoelen: Erik Schaaper mopperde indertijd in RE en RN regelmatig op de spoelenfabrikanten die er in zijn ogen maar een potje van maakten.
Zodra het weer slechter wordt duik ik wel eens in die jaargang RW. In de zomer breng ik mijn vrije tijd liever op de fiets door Maar zodra ik iets tegenkom scan ik het voor je.