Defecte smoorspoel Barco Windsor.. (Algemeen)
door andre veys , B-9052Gent, 21.08.2017, 13:39 (2652 dagen geleden)
Beste forummers,op het Monty schema staat een cijfercode van het betreffend onderdeel.Hoe belangrijk is dit voor de werking van de radio? Een vervanger gemonteerd leverde niets op dan wat geknetter onder het chassis.Gloeilamp in serie licht ook niet op. Er was ook een foutief oog gemonteerd(EM1 i.p.v. een EM4).De 2 R's op de buisvoet horen hier ook niet thuis.Kan dit gepruts de choke hebben vernield? De UY41 is getest en nog in prima staat. Wie helpt verder? Dré.
Defecte smoorspoel Barco Windsor..
door Goldline , Oranjedorp, 21.08.2017, 13:46 (2652 dagen geleden) @ andre veys
André, zet hier eerst eens het schema neer voor de meedenkers.....
--
Cees PA1DBA
Defecte smoorspoel Barco Windsor..
door andre veys , B-9052Gent, 21.08.2017, 14:12 (2652 dagen geleden) @ Goldline
Dag Goldline,schema staat in de NVHR schematheek onder "Monty". Mvg
Defecte smoorspoel Barco Windsor..
door ite seubring , 21.08.2017, 14:22 (2652 dagen geleden) @ andre veys
Geknetter doet mij denken aan een defecte buis voet ,maar met deze informatie is het gissen.....
Defecte smoorspoel Barco Windsor..
door soundman2 , Wouw, 21.08.2017, 15:06 (2652 dagen geleden) @ ite seubring
De smoorspoel kun je voor testdoeleinden vervangen door een weerstand van 100 Ohm. Zit er sluiting in het toestel, dan brandt de weerstand uit, meer niet. Als de voejes pertinax zijn, zou ik dat van de eindbuis zeker aan de tand voelen.
Defecte smoorspoel Barco Windsor..
door andre veys , B-9052Gent, 22.08.2017, 15:12 (2651 dagen geleden) @ soundman2
Bedankt Soundman,de 100 ohm R blijft dus intact,evenals de zekering boven de nettrafo.UY41 en UL eindbuis meten nog 100%...er is ook nog geen enkele C vervangen.Wel weer die "klik" na opwarmen met begrensde spanning.Er zijn idd. ooit reeds 2 buisvoeten vervangen,maar geen brandsporen te zien. Mvg,Dré.
Defecte smoorspoel Barco Windsor..
door soundman2 , Wouw, 23.08.2017, 08:06 (2651 dagen geleden) @ andre veys
Zo te lezen heb je dus twee defecte smoorspoelen.
Als de radio het verder prima doet en het bromniveau is acceptabel, mag de weerstand gerust blijven zitten. Smoorspoelen zijn voor een fabrikant relatief dure onderdelen, dus waar dat mogelijk was werden ze weggelaten en kwam er een weerstand voor in de plaats.
Voordeel van een smoorspoel is dat deze effectiever is voor het onderdrukken van 50 of 100 Hz rimpel en meestal een kleinere gelijkstroomweerstand heeft.
Defecte smoorspoel Barco Windsor..
door andre veys , B-9052Gent, 23.08.2017, 13:41 (2650 dagen geleden) @ soundman2
Dag Soundman,we gaan in elk geval op zoek naar een donorchassis om de boel origineel te houden. Makkelijk wordt het zeker niet,maar nog teveel andere zaken te doen!
Defecte smoorspoel Barco Windsor..
door soundman2 , Wouw, 23.08.2017, 15:43 (2650 dagen geleden) @ andre veys
Smoorspoelen zijn zeer eenvoudig van constructie. Een avondje hobbyen en je hebt weer een prima exemplaar.
Defecte smoorspoel Barco Windsor..
door Piet Kralt , Rotterdam, 23.08.2017, 17:03 (2650 dagen geleden) @ andre veys
Die twee veranderde weerstanden dienen waarschijnlijk om het veranderde oog goed in te stellen.
Zoals Soundman2 al schreef, kan de smoorspoel door een 100 Ohm weerstand vervangen worden. Je krijgt dan wel (veel) meer brom. De smoorspoel is niet bijzonder kritisch. Elke smoorspoel voor 100mA/50Hz zal hier voldoen. Die 100mA is een schatting op grond van het schema. De werkelijke stroom kun je berekenen door de spanning over de 100 Ohm weerstand te meten. Deel die spanning door 100 en hebt de stroom in Ampère. Deel dit door 1000 en je hebt mA.
Bij het monteren van de smoorspoel moet je er wel voor zorgen dat de kern niet naar de uitgangstrafo wijst.
Heb je de nu gebruikte smoorspoelen met een Ohmmeter doorgemeten? Een heel hoge weerstand of zelfs "oneindig" duiden op een onderbreking. Heet worden duidt op een inwendige sluiting. Die moderne knippermeters kunnen niet altijd goed omgaan met zelfinducties. Dan doet een ouderwetse analoge meter het beter.
Pieter Kralt
Defecte smoorspoel Barco Windsor..
door Oldtimer , Oegstgeest, 23.08.2017, 20:43 (2650 dagen geleden) @ Piet Kralt
De werkelijke stroom kun je berekenen door de spanning over de 100 Ohm weerstand te meten. Deel die spanning door 100 en hebt de stroom in Ampère. Deel dit door 1000 en je hebt mA.
Nee, vermenigvuldig dit met 1000 en je hebt mA.
Willem
Defecte smoorspoel Barco Windsor..
door andre veys , B-9052Gent, 24.08.2017, 13:17 (2649 dagen geleden) @ Oldtimer
Heren, bedankt. Ik heb dus nog wel iets te doen...Thread kan gesloten worden . Mvg,Dré
Defecte smoorspoel Barco Windsor..
door Piet Kralt , Rotterdam, 24.08.2017, 17:43 (2649 dagen geleden) @ Oldtimer
Je hebt helemaal gelijk.
Pieter Kralt