Zekering (Techniek Radio/TV)

door Thierry @, 06.09.2017, 11:10 (2640 dagen geleden)

[image][image]
Beste forumleden,
Kan iemand mij vertellen hoe de zekering moet staan voor 220-230V aub?
Met vriendelijke groeten,
Thierry

Zekering

door soundman2 @, Wouw, 06.09.2017, 11:14 (2640 dagen geleden) @ Thierry

Dat is zo niet te zeggen.
Je kunt de netsteker kortsluiten en meten welke positie de hoogste DC weerstand heeft en hopen dat het toestel geschikt is voor 230 volt.
Als de transfo in een radio zit, kun je een van de buizen van de juiste gloeispanning voorzien en meten in welke stand er de gewnste spanning uit de netsteker komt.

Zekering

door Thierry @, 06.09.2017, 11:23 (2640 dagen geleden) @ soundman2

[image][image]
Beste,
Meer info heb ik niet over de radio.
Er staat nergens iets op gemarkeerd, enkel een paar nummers.
Alleen de afstem C is gemarkeerd met SBR.
Bedankt!

Zekering

door Goldline @, Oranjedorp, 06.09.2017, 14:27 (2640 dagen geleden) @ Thierry

wat Soundman2 al zegt:
6,3 volt van een externe transformator aansluiten op het schaallampje,
zodat het lampje en de buizen oplichten,
en de netstekker in je multimeter, net schakelaar van de radio op aan.
Dan de "zekering"in een stand zetten zodat je ongeveer 230 volt AC meet.
succes!

--
Cees PA1DBA

Zekering

door andre veys @, B-9052Gent, 06.09.2017, 14:30 (2640 dagen geleden) @ Thierry

Thierry, ik neem aan dat je de rugwand niet hebt.Daar staat alle info op...Uiterst rechts is 245V; ervoor 220V. Zoals de fuse nu staat is totaal verkeerd ! Dit is compleet een 1948 SBR chassis en de bovenstaande gelijkrichter is een 5Y3GT . Het is hier niet nodig via de gloeispanning de lay-out te traceren. Succes..Dré.

Zekering

door Norbertos @, Antwerpen(Hoboken), 06.09.2017, 16:42 (2639 dagen geleden) @ andre veys

Beste leden,
Zijn jullie nu de opstart vergeten?
norbert

Zekering

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 07.09.2017, 05:56 (2639 dagen geleden) @ Norbertos

Oplossingen zijn ook geboden door 6, 3 volt op degloeidraadwikkeling te zetten en kijken waar op de taps 220 240 uitkomt. Vergeet nooit dat een trafo zowel "heen"" als "terug" werkt.

Zoals Norbertos naar ik meen te begrijpen. Kan het ook prik gewoon die carrousselsteker met zekeringdraadje op de carroussel en voer de spanning op. Meet ondertussen op de gloeidraadwikkeling totdat de juiste waarde wordt bereikt 6,3 meet dan de toegevoerde netspanning dan weet je welke stand welke spanning aangegeven moet worden. Zo kun je zoeken welke stand welke netspanning .. er is echter een zeer grote maar. Als de zekeringdraad in de steker voor 220 volt is de kans dat deze doorbrand op toegevoerde 115 volt immers de opgenomen stroom zal bij dat vermogen 2 zo groot zijn. Dus ik zou kiezen voor andersom methode via toegevoerde spanning op de gloeidraadwikkeling (ook met variac of variabele voeding mogelijk).

--
groet Sander
[image]

Zekering

door soundman2 @, Wouw, 07.09.2017, 06:15 (2639 dagen geleden) @ S.Leunissen
Bewerkt door soundman2, 07.09.2017, 07:03

Als je een variac hebt en twee meters, is het ook simpel te bepalen. Een meter sluit je aan op het gloeidraadcircuit, om 6 volt te meten. De andere meter daar meet je de opgenomen stroom van het toestel mee , om in de gaten te houden of er geen veel te grote netstroom gaat lopen. Het verbruik van een dergelijk toestel zal 100 watt niet overschrijden. Bij het bereiken van 6 volt zal bij een ingestelde spanning van rond de 110 volt de stroom ca 1A of minder zijn en bij 220 Volt 0,5 A of minder. Omdat de meting slechts kort hoeft te duren is er bij eventuele fouten niet veel te vrezen voor verdere defecten. Je zou zelfs de gelijkrichter uit het toestel kunnen verwijderen, waardoor fouten in het plaatcircuit niet belangrijk zijn.
Overigens gaf iemand al aan dat het een bekend SBR chassis is en dat lijkt me ook bruikbare info. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden......
Bij de NVHR heb ik een schema van een vergelijkbare SBR uit 1948 evenwel niet gevonden.

Zekering

door Thierry @, 08.09.2017, 05:09 (2638 dagen geleden) @ soundman2

Beste forumleden,
Bedankt voor de info!
De zekering stond inderdaad niet op de juiste plaats.
Het was het voorlaatste gaatje van rechts.
Ondertussen branden de lampen, en nu nog muziek eruit krijgen.
Iedereen badankt!
Mvg,
Thierry

Zekering

door andre veys @, B-9052Gent, 08.09.2017, 05:48 (2638 dagen geleden) @ Thierry

Leuk dat je verder kan ! Het voorlaatste gaatje is de 220 V positie. Mvg,Dré.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum