Meten aan een lijntrafo (Techniek Radio/TV)

door Erik @, 05.11.2017, 17:55 (2579 dagen geleden)

Hoi,

Vandaag ben ik begonnen aan de reparatie van een 17TX291a tv uit 1961. Dit toestel is vooral leuk omdat het een wat kleiner model is.

Een eerste inspectie geeft aan de zekering Z2 (200mA) onderbroken is. Deze zekering is voor de +3 spanning naar de lijn-uitgang.
Na het vervangen van de zekering en het formeren van de elco`s (gloeidraad kring onderbroken) de volle spanning erop.

Er blijkt geen gloei stroom te lopen, het gloeidraad circuit is onderbroken, weer wat verder meten blijkt de PL36 een onderbroken gloeidraad te hebben.

Na het vervangen van de PL36 opnieuw spanning erop, nu is er wel gloeistroom :-)
Echter na het opwarmen van de buizen staat de PY88 vrijwel meteen rood, en ook de PL36 lijkt ook langzaam rood aan te lopen.
Er is wel audio, maar geen aftuiging en hoogspanning, maar weer snel uitzetten.

Het lijkt erop dat de lijntrafo sluiting heeft, eens verder meten.

Ik heb de lijntrafo uitgebouwd en op de werkbank aangesloten op een signaal generator (16khz).
Ik bied een 10V sinus aan en meet op de HV wikkeling 70V.
Als ik eenzelfde meting doe op een aantal andere lijntrafo's meet ik vergelijkbare waarden.

Ook een meting van de impedantie van de primaire wikkeling met een LCR meter geeft een impedantie van 2Kohm bij 10Khz.

De trafo zou dus wel eens toch goed kunnen zijn?
Nu is de situatie in de TV uiteraard geheel anders, met veel hogere, inpuls vormige spanningen, maar een harde sluiting lijkt de trafo niet te hebben.

Wat kan hier aan de hand zijn, is er een probleem met de trafo, zo ja, is deze nog te redden (ze liggen niet echt voor het oprapen) Of kan er nog iets anders aan de hand zijn (sturing van de PL36?)

groeten,
Erik
[image]

Meten aan een lijntrafo

door Eduard @, 05.11.2017, 18:14 (2579 dagen geleden) @ Erik

dag Erik,

Waarom denk je direct aan een defecte lijntrafo? Als de PL36 bloost is de eeste test vaststellen of er wel sturing op het rooster komt. Die buis wordt ingesteld door het opladen van een koppelcondensator. Als de lijnoscillator geen sturing geeft dan ontbreekt de negatieve roostervoorspanning en krijgt de PL36 het warm.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Meten aan een lijntrafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05.11.2017, 19:08 (2579 dagen geleden) @ Erik

Erik

trek die afbuigspoel plug los, kijk er zit een link tussen 1 en 5.
Kun je rustig aan toestel meten zonder dat er buizen als de PL36 hemelen gaat.

Zoals gezegd kijk of er sturing is pen 5 PL36.


Verder HV-trafo's testen doe je het beste met een zogenaamde "ringer" circuit.
Waar ik al jaren plezier aan heb is het K-7205 LOPT testerontwerpje.
Op de pagina staat een link naar het K7205 pdf bestand.

1 avondje solderen en voor jaren plezier.

Je kunt deze voor diverse soorten pulstrafo's gebruiken.

uiteraard bestaan er ook kant en klaar modellen in diverse pluimage aan ontwerpen welke alle werken op identieke wijze.
Maar vind ze maar eens, je komt ze nog wel eens tegen op Radiobeurzen.

Ook in div bladen kom je ideeen tegen.
Hier Radio Bulletin 1970 blz 483.

[image]

Meten aan een lijntrafo

door Kees Koren @, Bilthoven, 05.11.2017, 19:31 (2579 dagen geleden) @ Maurice

Waarom komt de booster condensator niet in het verdachte bankje?

Meten aan een lijntrafo

door Erik @, 05.11.2017, 20:20 (2579 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Erik, 05.11.2017, 20:25

Maurice, dankje voor het schema, lijkt met handig om het eens te bouwen.

Zojuist met losgenomen afbuigjuk steker gemeten.

Op de anode van B10 (PCF80) staan de lijnpulsen en ook de DC spanning is hier goed (135V).

Ik heb echter niet verder kunnen meten omdat R140, een dikke weerstand achter op de HV kooi begint te roken:-(

Dit verbaast mij aangezien er geen DC-stroom pad naar deze weerstand is, en de lijnsturing uit is.

Heeft er iemand een idee hoe R140 kan uitroken met losgenomen afbuig steker?
Ik wil dit eigenlijk eerst maar eens oplossen, ik dacht dat met de losgenomen steker alles "veilig" was :-(

De booster C (22nF) is al door de vorige eigenaar vervangen, vandaar dat ik deze niet vermeld heb.

Meten aan een lijntrafo

door TIPO4 ⌂ @, Den Bommel, 05.11.2017, 20:43 (2579 dagen geleden) @ Erik

Beste Erik,

de symptomen die je beschrijft doen toch echt denken aan doorslag in de boostercondensator. Weet je zeker dat het een pulsvast type is met ook de juiste toegelaten spanningswaarde? Als ik de boostercondensator vervang gaat er zo'n rode joekel van Wima in (FKP-foliecondensator 0.022 µF 2000 V/DC pulsvast ). Wellicht wat zwaarder dan nodig is maar lijntrafo's moet je tegenwoordig met een lampje zoeken.

Met vriendelijke groet,
Elwin de Jong

--
MVG,

Elwin de Jong

Meten aan een lijntrafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05.11.2017, 21:35 (2579 dagen geleden) @ Erik

Booster zag ik al dat dat een andere was, kan altijd nog defect zijn uiteraard je weet maar nooit.


R140
Zie niet hoe die met losse plug defect kan raken.
Zeker weten dat het R140 is?
1k2?

Pen 4 Afstandbedien plug (draad E) is verder vrij.

R140 staat parallel aan C136 =180nF
Gaat naar pen 3 HV-Trafo dan door via Pen 2 dan S73 draad O Afbuig plug en die ligt los.
Stel C135 (22nF) doorgeslagen komen we uit op R94 (5M6) ,potmeter 2M en C98 (56nF) aan +4

Stel dat C98 ook door ligt zit er nog altijd bijna 8M tussen.
Via Pen 1 Trafo gaat ook niet daar de Afbuigplug los ligt.

Stel inwendig wikkeling sluiting dan bv naar pen 4 HV trafo ->Draad R-> R113(68K) serie met C108 Detector -> kansloos.

Stel inwendig wikkeling sluiting dan naar pen 5 HV trafo -> Draad U-> R133(120K) Dan Rooster
B17(t) -> Kansloos

EN zo redeneer je dat R140 niet door kan slaan in mijn optiek als die Afbuigplug los ligt.

Meten aan een lijntrafo

door Erik @, 05.11.2017, 22:16 (2579 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,

Ik deel je analyse ;-) , dus reden om eens verder te kijken…en de verwarring wordt groter :-(

Het toestel wat ik hier heb staan is een 17TX291a/05

Het schema wat ik heb is voor de: 17TX291a/00-06-07
Dit schema heeft een lijntrafo met 5 uitgaande draden (spoelen S67, S68, S71, en een zijde van S66)

[image]

Volgens dit schema is de lijntrafo van het type A3 300 681

De trafo in mijn /05 toestel heeft echter een trafo met 6 uitgaande draden en is type: A3 091 760

Ik heb nog niet achter de kooi kunnen kijken of alle 6 draden ook aangesloten zijn.
Voor zover ik kon zien is de trafo nooit vervangen geweest, maar je weet het nooit.

Nu eerst maar een correct schema voor de /05 vinden :-(

Meten aan een lijntrafo

door Erik @, 05.11.2017, 22:32 (2579 dagen geleden) @ Erik

Dit is een lijntrafo uit een 17TX291 van een mede verzamelaar
[image]

En de lijntrafo uit mijn 17TX291
[image]
Met een extra blauw draadje ??

Meten aan een lijntrafo

door soundman2 @, Wouw, 05.11.2017, 21:07 (2579 dagen geleden) @ Erik

Bij een fout in de hsp spoel, kun je na het uitschakelen van het toestel, met je vinger even de hsp spoel voelen . Bij een sluiting vindt je een plekje op de spoel dat veel warmer is als de rest.
Staat er op het rooster van de PL36 ca -40 volt?

Meten aan een lijntrafo

door kris @, Gent België, 05.11.2017, 21:28 (2579 dagen geleden) @ Erik

Je kan met de generator de trafo ook in circuit testen, dan test je meteen ook de afbuigspoelen en de belangrijke componenten errond.

Sluit de generator aan de primaire (of een deel van de primaire) van de trafo (tv staat af, uiteraard). de ganse zaak moet resoneren bij +- 46 kHz. je kan dat duidelijk vaststellen door de spanning van de topspoel te volgen, gaat al gauw over de 500V. met generator met een laagomige uitgang haal je al gauw over de 1000V uit de topsspoel.

groeten

Kris

Meten aan een lijntrafo

door henkk @, Alkmaar, 06.11.2017, 04:13 (2579 dagen geleden) @ Erik

De gloeidraad van de PL 36 wil nog wel eens sneuvelen door een condensator in het gloeicircuit naar massa bij deze buis.
Als je die laat zitten kan je al snel weer een nieuwe PL 36 zoeken.

Henk

Meten aan een lijntrafo

door soundman2 @, Wouw, 06.11.2017, 08:46 (2579 dagen geleden) @ henkk

Dat fenomeen ken ik.
Het verwijderen van alle condensatortjes was niet de oplossing. Ging de eerste PL36 jarenlang mee, met het ouder worden van het toestel waren ze een steeds korter leven beschoren. Lag het aan de nieuwe PL36? Het is een van de problemen die alleen door de tijd zijn opgelost.

Meten aan een lijntrafo

door Kees Koren @, Bilthoven, 06.11.2017, 08:16 (2579 dagen geleden) @ Erik

Erik zoals eerder gemeld:

gezien het resultaat......

wat levert het doormeten of vervangen van de boostercondensator op ??

Meten aan een lijntrafo

door Erik @, 06.11.2017, 17:51 (2578 dagen geleden) @ Kees Koren

Hoi Kees,

Ik heb de booster condensator gemeten met losgenomen lijntrafo (de steker in de HV kooi).
En de condensator test prima.
Echter als de lijntrafo aangesloten is, meet ik 75ohm over de booster condensator!

iets verder kijkend blijkt de lijntrafo 6 draden te hebben, terwijl deze volgens het schema slechts 5 draden moet hebben.
De trafo zou typenummer A3 300 681 moeten hebben.

De trafo die ik heb is het type A3 091 760

Hier gaat dus iets mis :-(

Meten aan een lijntrafo

door ruudtx @, 06.11.2017, 18:48 (2578 dagen geleden) @ Erik

Roodstaan PY duidt op sluiting in trafo naar massa.
Dus even meten van top PY of PL36 naar massa, moet oneindig zijn. (Bij toestel uit)

Meten aan een lijntrafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06.11.2017, 19:25 (2578 dagen geleden) @ Erik

Volgens manual A3 300 68
Maar er kunnen meerdere type in dat toestel, als je maar weet wat je doet.

Nieuwe code is: "4822 140 10012"
En die trafo is geschikt voor de
[image]

Voor de A3 091 760,
Zoek even in wat bekende Philips schema's naar die code
Is even zoeken maar weet je uit welk toestel die komt.
Als je dat weet weet je de aansluitingen en zo omnummeren naar jouw toestel, als dat past.

Meten aan een lijntrafo

door Erik @, 06.11.2017, 21:18 (2578 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,
Dankje voor de info.
Ik heb ondertussen ontdekt dat de extra, blauwe draad, in dit type toestel geen functie heeft (is verder niet aangesloten)
En ik heb foto's van andere 17tx291 toestellen met eenzelfde trafo gezien, dit type trafo past dus.

Mvg,
Erik

Meten aan een lijntrafo

door Eleen @, Deurne (BE), 06.11.2017, 19:52 (2578 dagen geleden) @ Erik


Ik heb de booster condensator gemeten met losgenomen lijntrafo (de steker in de HV kooi).
En de condensator test prima.
Echter als de lijntrafo aangesloten is, meet ik 75ohm over de booster condensator!

iets verder kijkend blijkt de lijntrafo 6 draden te hebben, terwijl deze volgens het schema slechts 5 draden moet hebben.

Meet eens aan de stekker van de lijntrafo tussen pen 1 en 2. Dat zou oneindig moeten meten. Vermoedelijk zit er een sluiting tussen S66 en S67, dit verklaart ook het roken van R140

Ivm met die zesde draad aan je trafo: die is wel fisiek aanwezig maar er zit niks op aangesloten. Je kan eens gaan kijken in het schema van de 17TX250 die een jaartje ouder is.

Mvg, Eleen

--
Ik ben nog op zoek naar een PW4032 Philips Counter

Meten aan een lijntrafo

door Erik @, 06.11.2017, 21:13 (2578 dagen geleden) @ Eleen

Hoi Eleen,

Je hebt het bij het juiste eind, tussen pin 1 (gele draad) en pin 2 (groene draad) van de trafo is een weerstand van 80 ohm gemeten.
Dit is niet goed, en dit is ook het DC-pad waarlangs R140 ging roken.

Dit zijn de aansluitingen waarover de booster C hangt, hier komen dus forse spanningen voor.

Nu ben ik een stapje verder en heb met de condensator-truc de sluiting weg kunnen branden.
Alle wikkelingen meten nu op de juiste manier door :-)

Maar hoe nu de isolatie te herstellen? de sluiting wegbranden is een ding, maar isolatie zit daar nu niet meer.

Ik kan me voorstellen de trafo spoel te laten volzuigen in een bad van lak, hars of een andere water-dunne, isolerende vloeistof.

Ik temper mijn hoop, de kans dat het werkt is minimaal, maar als het lukt is het wel gaaf en is er wel een trafo van de ondergang gered :-D

Die extra blauwe draad aan de lijntrafo bleek een dwaalspoor, op de connector aan de achterzijde van de HV kooi gaat deze draad niet verder….

Meten aan een lijntrafo

door soundman2 @, Wouw, 07.11.2017, 06:54 (2578 dagen geleden) @ Erik

Een sluiting kun je wel wegbranden, maar vermoedelijk zijn de windingen ter plaatse door overslag ook beschadigd en zitten er kortgesloten windingen op de brandplek. Kortgesloten windingen doen de zelfinductie fors dalen en daardoor zal de trafo een te zware belasting voor de lijneindbuis zijn. Waarschijnlijk dus gewoon einde verhaal net als vroeger.

Meten aan een lijntrafo

door ruudtx @, 07.11.2017, 15:26 (2578 dagen geleden) @ Erik

Tja, bij een snelle meting tussen top-aansluiting PY of PL en massa was je er meteen achter gekomen, ik doe dat altijd als eerste bij problemen met HS en roodstaande buizen.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum