Philips 753A (Techniek Radio/TV)
Hallo allemaal,
De Philips 753A staat op de werkbank, interessante radio voor zijn tijd met 8 mechanische/elektrische voorkeuzeknoppen.
Ziet er nog steeds stevig en solide uit, zo worden ze niet meer gemaakt .
Na het uitkasten goed schoongemaakt en van alle kanten bekeken, eerst een koppel en knetter condensator verwisselt en met de lamp een kwartier laten staan. Toen in het stopcontact. Alle lampen werden warm en of branden.
Aan de hand van het schema Voltages gemeten Vc1/Vc2/Vc24 zouden 285/250/185 Volt moeten zijn.
Gemeten 286/248/130 Volt en 65 Watt. MG Brussel kwam al door.
De meeste teerknollen zagen er niet meer uit (gebarsten en het binnenwerk zichtbaar), dus die allemaal verwisseld.
Weer gemeten 297/264/148 Volt en 63 Watt. Vc24 nog steeds te laag. Alle electrolieten gewisseld en weer gemeten. Nu 313/282/201 Volt !!!!! Allemaal te hoog terwijl ik verwacht had dat met goede condensatoren op 285/250/185 te zitten. Enig idee!!!!
Toen de Voltageschakelaar op 245 Volt gezet en dan krijg ik 274/248/180 Volt en 49 Watt met een heatervoltage van 6.01 Volt.
Wat kan ik het beste doen? op 245Volt laten staan en is 6.01 Volt genoeg of terug naar 220 Volt en een weerstand ertussen om op de schemawaarden te komen voor Vc2 en Vc24.
Moet er nog bij zeggen dat op 245 en 220 Volt de radio prima (en hard) geluid geeft.
Kan ook nog een knopje gebruiken zoals jullie op de foto kunnen zien.
EM1 is verwisseld voor een EM4 in een ver verleden en werkt prima.
Nog een vraag:
Buizenbezetting volgens schema en radiomuseum.
EM1, EF8, EK3, EF9, EAB1, EF6, EL3, AZ1. en in de radio.
EM4, EF6, EK3, EF9, EAB1, EF9, EL3, AZ1. Zie een foto van de eerste EF6!! Staat toch echt EF6 op en niet EF8.
Nu dat ik zeker weet dat de radio werkt gaan we eens kijken of we de voorkeuzetoeten en motor weer aan de gang krijgen.
Alvast bedankt voor jullie advies en raad.
mvg
Frans Maessen