Hallo Reeds een tijdje ben ik bezig met oudjes van midden de jaren 20 en ik stel vast dat het heel vaak zo is dat de koppeltransfo's onderbroken zijn.Ofwel primair of secundair of soms wel beide kanten.Ik vraag mij nu af hoe dit eigenlijk komt?Ligt het aan de slechte kwaliteit van de draad bijvb?Geen goede kwaliteit van het hars of pek?Verkeerde aansluiting van voedingsspanningen?Of kunnen het nog andere oorzaken zijn? Groeten Freddy
koppeltransfo's
door radiotron.nl , Hoenderloo, 25.11.2008, 19:44 (5844 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Bewerkt door radiotron.nl, 25.11.2008, 19:50
Ik herinner mij dat dit probleem ooit ook is behandeld in Radio Bulletin, denk zo ongeveer 1948-1950 Iemand had daar onderzoek naar gedaan en de oorzaak bleek vocht te zijn wat of vooraf al aanwezig was in de katoen omspinning of door micro scheurtjes in de afdichting was binnen gekomen.Door de elektrolytische werking van de gelijkspanning werd terplaatse al de kiem gelegd voor een latere draadbreuk
Deze theorie lijkt erg onwaarschijnlijk gezien de trafo's die geheel in pek gegoten zijn, maar het is mij ooit bij het afwikkellen van een defecte trafo ook opgevallen dat de omgeving van de draadbreuk goen ( kopergroen) gekleurd was
Het onderzoek wat ik hier aanhaal was gedaan door niemand minder dan Ir A C de Groot, familie van de beroemde de Groot van de Malabar zender. Als er iemnad is die oude jaargangen van RB heeft zou die het eens na kunnen kijken
Groetend M.Ritmeester
koppeltransfo's
door Henk Geurds , Wijchen, 25.11.2008, 19:57 (5844 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Bij diverse reparaties van lf-koppeltrafo's is mij gebleken dat in bijna alle gevallen de aansluiting van de uitgaande draad met de wikkeldraad was geoxideerd, dus het gebruikte vloeimiddel bevatte te veel zuur.
Bij lf-trafo's met houten spoelkern komt ook breuk voor door de werking van het hout door inwerking van vocht Henk Geurds.
koppeltransfo's
door Henk Geurds , Wijchen, 25.11.2008, 20:04 (5844 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Hetgeen de heer Ritmeester vermeld dat stroom hier invloed op heeft lijkt mij zeer waarschijnlijk en verklaart ook waarom meestal de primaire wikkeling onderbroken is. Henk Geurds.
bedankt heren voor jullie bijdrage
door freddy vercruyce , 25.11.2008, 20:58 (5844 dagen geleden) @ Henk Geurds
Geen tekst
koppeltransfo's
door markmeijboom, 26.11.2008, 08:50 (5843 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Hallo,
Mag ik vragen wat een koppelransfo is.
MvG
koppeltransfo's
door John Hupse † , Schoonhoven, 26.11.2008, 09:40 (5843 dagen geleden) @ markmeijboom
Bewerkt door John Hupse †, 26.11.2008, 10:19
Bij een versterker zijn er 3 manieren om de buizen (of transistors) met elkaar te koppelen:
- via een transformator (transformatorkoppeling)
- via een smoorspoel (smoorspoelkoppeling)
- via een weerstand (weerstandskoppeling)
De eerste methode geeft bij gebruik van buizen de meeste versterking, dat komt omdat de transformator in dat geval omhoog kan transformeren waardoor de versterking per buis een faktor 3 tot 5 hoger uitkomt.
De twee versterkerbuizen in het schema zijn gekoppeld via een koppeltransformator.
koppeltransfo's
door onbekend, 26.11.2008, 10:01 (5843 dagen geleden) @ John Hupse †
Hoi,
Een koppelcondensator.....dat wist ik eigenlijk ook nog niet!
Ik volg het forum gedurende 2 maanden en leer elke dag iets bij!!
maar een koppeling met smoorspoel + voordeel zegt me ook nog niets....
Bedankt alvast.....
ERIC
koppeltransfo's
door John Hupse † , Schoonhoven, 26.11.2008, 10:18 (5843 dagen geleden) @ onbekend
smoorspoel + voordeel
De smoorspoel heeft drie voordelen t.o.v. weerstandskoppeling.
1. De anodeweerstand staat in feite parallel aan de inwendige weerstand van de buis, hierdoor is de versterking altijd lager dan theoretisch mogelijk is. Bij een smoorspoelkoppeling is er geen versterkingsverlies, in de praktijk kan dit een faktor 1,5 tot 2 schelen.
2. Bij een smoorspoelkoppeling kan de geleverde spanning twee maal zo hoog zijn als bij weerstandskoppeling.
3. Bij een smoorspoelkoppeling kan er veel meer stroom worden geleverd, bij weerstandskoppeling wordt de maximaal te leveren stroom in 1 richting nogal beperkt door de weerstand.
Het gevolg van 2. en 3. is dat het maximaal geleverde vermogen aanzienlijk hoger kan zijn vergeleken met weerstandskoppeling. Smoorpoelkoppeling wordt om deze reden wel toegepast in driver schakelingen.
koppeltransfo's
door markmeijboom, 26.11.2008, 12:43 (5843 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo,
Bedankt voor je uitleg. Ik bergijp niet wat het voordeel is van een koppeling met een transformator en smoorspoel. Die geven toch altijd een frewkentie afhankelijk gedrag wat je niet wil??
Eenvoudigste en beste is toch altijd met een weerstand en een C en zelfs zo als het even kan laat je de C ook weg dan heb je ghelemaal geen frekwentei afhankelijke componenten. Was dit toen gedaan uit ontwetenheid gedaan of wat?
MvG
koppeltransfo's
door Jim, 26.11.2008, 12:52 (5843 dagen geleden) @ markmeijboom
Hallo,
Bedankt voor je uitleg. Ik bergijp niet wat het voordeel is van een koppeling met een transformator en smoorspoel. Die geven toch altijd een frewkentie afhankelijk gedrag wat je niet wil??
Inderdaad, maar bij een goede keuze van componenten blijft dat binnen de perken.
Overigens zijn er plaatsen waar je juist frequentie afhankelijk gedrag wilt, maar dat valt even buiten dit bestek.
Eenvoudigste en beste is toch altijd met een weerstand en een C en zelfs zo als het even kan laat je de C ook weg dan heb je ghelemaal geen frekwentei afhankelijke componenten. Was dit toen gedaan uit ontwetenheid gedaan of wat?
Nee, ook toen waren ze niet stom.
Het probleem zit in de aanpassing.
Zoals ik in het rekenvoorbeeldje heb gedaan in een ander postje, wil je zoveel mogelijk vd moeizaam verworven versterking in je luidspeaker krijgen.
En een luidspeaker werkt nu eenmaal vrij aardig met een impedantie van ergens tussen de 4 en 8 ohm.
Daarom een koppeling met een transformator.
koppeltransfo's
door markmeijboom, 26.11.2008, 13:28 (5843 dagen geleden) @ Jim
Hallo,
Waarom zit zo'n koppeltrafo midden in een schakeling tussen 2 buizen?? Dat is tochgek of zijn er daarvoor voordelen? Bij een HF trap is dat wel gebruikelijk maar voor AF?
Kan iemand dat uitleggen.
MvG
koppeltransfo's
door John Hupse † , Schoonhoven, 26.11.2008, 13:40 (5843 dagen geleden) @ markmeijboom
zie http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=24694 voor de uitleg
koppeltransfo's
door markmeijboom, 26.11.2008, 13:53 (5843 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo,
Ja het is nu voor mij duidelijk dat het komt doordat er toen geoptimaliseerd moet worden maar ik begrijp toch niet waarom de buizen van toen minder versterken dan de latere buizen.
Verder schreef je dat het nu in beter apparatuur nog steeds het geval is wegens aardlussen. Wat is dat en eerlijk gezegd heb ik vele moderne versterkers gezien maar ik heb er tot nu geen enkele met een transformator gezien.
MvG
koppeltransfo's
door John Hupse † , Schoonhoven, 26.11.2008, 15:01 (5843 dagen geleden) @ markmeijboom
toch niet waarom de buizen van toen minder versterken dan de latere buizen.
De techniek heeft niet stilgestaan, Mark. Men werd steeds handiger in het maken van buizen, bijvoorbeeld de uitvinding van de pentode in 1927 was een doorbraak op het gebied van versterking. Maar ook de triodes versterkten steeds meer door beter kathodemateriaal en nauwkeuriger fabrikagemethodes.
aardlussen. Wat is dat en eerlijk gezegd heb ik vele moderne versterkers gezien maar ik heb er tot nu geen enkele met een transformator gezien.
In studio's e.d. worden allerlei versterkers (aanpassings- en verdeelversterkers, lijn- en microfoonversterkers, mengpanelen, equalizers, echo apparaten enz.) met elkaar verbonden. Om brom te vermijden, en lange verbindingsdraden mogelijk te maken, is het noodzakelijk om de verbindingen tussen deze toestellen galvanisch te scheiden. Dit betekent in de praktijk dat de verbindingen tussen de apparaten gemaakt worden via een koppeltransformator. Deze transformator zit vrijwel altijd aan de "kop" van de versterker, en is vaak symmetrisch uitgevoerd.
Het geluid dat je thuis gebruikt, en meestal afkomstig is van een grammofoonplaat of CD, is in het algemeen vele malen een koppeltransformator gepasseerd alvorens het wordt toegevoerd aan de "transformatorloze" huiskamerversterker. Kenners kunnen vast horen hoe vaak, ikzelf hoor helaas het verschil tussen b.v. 6 of 7 koppeltransformatoren niet meer zo precies
Hele dure moderne huiskamerversterkers met eindtriodes (b.v. Audio Note) gebruiken ook koppeltrafo's.
Wel is het zo dat de moderne digitale versterkertechniek het in principe zonder analoge koppeltransformatoren af kan. Maar dat verhaal valt wellicht buiten de kaders van dit forum.
koppeltransfo's
door markmeijboom, 27.11.2008, 09:01 (5842 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo,
Bedankt voor de uitleg maar ik begrijp echt niet wat je bedoelt. Waarom is er een trafo nodig om lange afstanden te kunnen overbruggen en wat is een aardlus?? Bedoel je een lus om aardinbg te maken? WAt heeft dat te maken met afstanden? Door een transfo gaat toch altijd wat signaal kwijt waardoor het toch juist moeilijker wordt om lange aftanden te halen. Heb ik het fout??
MvG
koppeltransfo's
door Jim, 27.11.2008, 10:32 (5842 dagen geleden) @ markmeijboom
Hallo,
Bedankt voor de uitleg maar ik begrijp echt niet wat je bedoelt. Waarom is er een trafo nodig om lange afstanden te kunnen overbruggen en wat is een aardlus?? Bedoel je een lus om aardinbg te maken? WAt heeft dat te maken met afstanden? Door een transfo gaat toch altijd wat signaal kwijt waardoor het toch juist moeilijker wordt om lange aftanden te halen. Heb ik het fout??
MvG
Ik stel voor dat je eerst eens zelf gaat googlen op de diverse kreten.
Voor aardlus bv, http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus.
Als je aan de hand daarvan vragen hebt kunnen we verder?
koppeltransfo's
door John Hupse † , Schoonhoven, 26.11.2008, 13:38 (5843 dagen geleden) @ markmeijboom
Was dit toen gedaan uit ontwetenheid gedaan of wat?
Nee, niet uit onwetendheid. Buizen waren vroeger vrij kostbaar, en versterkten nog niet zoveel. Vaak 5 tot 10x. Men optimaliseerde dus bewust op versterking.
Het frequentiebereik van een typische l.f. koppeltransformator (Philips model 4000) is 50 tot 10.000 Hz, en dat is ruim voldoende. Een luidspreker haalde deze frequenties indertijd niet.
Toen de buizen goedkoper werden, en meer gingen versterken, had men de koppeltrafo's minder vaak nodig. Maar in de betere apparatuur worden nog steeds koppeltrafo's gebruikt, onder meer om aardlussen te elimineren.