Wij hebben al heel lang een radio / wereldontvanger van Velora staan.
Deze heeft mijn schoonmoeder op 13 jarige leeftijd, rond 1950, gekocht van een zakenrelatie van haar vader uit Overschie.
Zij zullen de radio waarschijnlijk bij Velora in Schiedam gekocht hebben.
Dat kan het geval zijn gezien hetgeen ik gelezen heb op deze website, van de buizenradio en deze link.
http://www.nvhr.nl/brands/Velora.htm
Het lukte mij net niet om foto's van der adios toe te voegen. Dit probeer ik zo nog een keer.
Mijn vrouw heeft de radio van haar moeder gekregen, dus we zullen hem niet zomaar wegdoen.
Toch zou ik wel willen weten wat deze radio volgens jullie ingeschat waard kan zijn.
Groet en dank
Leon
Velora 5a
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 13.01.2018, 17:26 (2507 dagen geleden) @ leon2
Beste Leon
Op je vraag mag je hier GEEN antwoord verwachten!!!
Norbert
Velora 5a
door leon2 , 13.01.2018, 17:49 (2507 dagen geleden) @ Norbertos
Dank voor je bericht. Wist ik niet.
Ik zal nog wel de foto's proberen te uploaden tbv informatie over dit soort radio's.
De afgelopen jaren hebben we hem 2 of 3 keer aangezet en hij doet het gewoon.
Velora 5a
door leon2 , 13.01.2018, 17:51 (2507 dagen geleden) @ leon2
Velora 5a
door ruudtx , 13.01.2018, 18:09 (2507 dagen geleden) @ leon2
Nou niet bepaald een wereldontvanger, maar gewoon een "omroepdoos" met KG, maar dat hadden vrijwel alle radioos in die tijd. Standaard buizenbezetting, rimlock - 40 serie.
Het gaat toch om de persoonlijke waarde voor zoiets, geldelijke waarde speelt dan geen rol.
Velora 5a
door leon2 , 13.01.2018, 18:43 (2507 dagen geleden) @ ruudtx
Dank je wel Ruudtx.
Dat is precies wat we wilden weten.
Het heeft zeker een grote persoonlijke waarde en daarmee hoeft hij niet weg.
Velora 5a
door leon2 , 13.01.2018, 17:53 (2507 dagen geleden) @ Norbertos
Velora 5a
door leon2 , 13.01.2018, 17:54 (2507 dagen geleden) @ leon2
Velora 5a
door leon2 , 13.01.2018, 17:58 (2507 dagen geleden) @ leon2
Velora 5a
door leon2 , 13.01.2018, 18:01 (2507 dagen geleden) @ Norbertos
Velora 5a
door leon2 , 13.01.2018, 18:02 (2507 dagen geleden) @ leon2
Velora 5a
door leon2 , 13.01.2018, 18:03 (2507 dagen geleden) @ leon2
Velora 5a
door Laurens , Zaandam, 13.01.2018, 20:44 (2507 dagen geleden) @ leon2
Oppassen met dat toestel, alle metalen delen (schroefjes aan de onderkant, heel het chassis) kunnen netspanning dragen tenzij ze daar bewust isolatie hebben toegepast.
Verder, de waarde... Paar tienjes.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
Velora 5a
door huub.jak , 14.01.2018, 09:10 (2506 dagen geleden) @ Laurens
PHilips U toestel shassis
pas maar op op veel plaatsen staat stroom
en geeft ook veel warmte af
huub
Velora 5a
door Leo Snoeren , Dongen, 13.01.2018, 19:37 (2507 dagen geleden) @ leon2
Beste Leon,
Velora is een kasten fabrikant geweest die elders zijn chassis kocht. In dit geval een standaard Philips chassis van een BX2..u, het precieze nummer kan ik zo snel niet geven. Leuk ding. Geldelijke waarde: iets tussen de 10 en 30 euro, wat een gek ervoor geeft. Emotionele waarde: waarschijnlijk onbetaalbaar.....
Je zou het toestel een keer na moeten laten kijken als je het regelmatig wil gebruiken, voor de veiligheid zou je in elk gevel de koppelcondensator en de condensator die over het lichtnet staat moeten (laten) vervangen. Verder is het chassis met het net verbonden en dus spanningvoerend. Altijd de steker eruit als je er zelf iets aan wil doen.
Een optie is dat je het toestel naar een NVHR reparatiedag brengt. Klik op agenda om te zien waar en wanneer....
Succes met de radio, leuk ding!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Velora 5a
door johan van wijngaarden , omgeving raamsdonk (noord brabant), 13.01.2018, 19:46 (2507 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Hoi
Het chassis dat er in zit lijkt sterk op dat van een philips bx290u
Gr johan
Velora 5a
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 13.01.2018, 21:18 (2507 dagen geleden) @ johan van wijngaarden
Wat dan weer zou kloppen met productie in of kort na 1949, dat baseerde ik op ene nog net zichtbare 9 op een spoelenbus op een van de interieurfoto's.
Velora 5a
door Armand , 13.01.2018, 21:52 (2507 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Op de foto van Leon is duidelijk te zien dat het typische NSF knoppen zijn.
Het chassis/binnenwerk is dus van een NSF H282U
Groeten, Armand
Velora 5a
door Manta , 13.01.2018, 22:59 (2507 dagen geleden) @ Armand
chassis/binnenwerk is gewoon philips daar is ook een licentie stikker zichtbaar heb foto van mijn velora 5A bij gevoegd mvg Manta
Velora 5a
door Armand , 14.01.2018, 04:38 (2507 dagen geleden) @ Manta
Bewerkt door Armand, 14.01.2018, 05:00
Manta, lees hier http://www.oldradios.nl/Publicaties%20(NL)/RHT%20(december%202011).pdf en hier http://www.nvhr.nl/data/pictures/Velora_5A.htm tenzij deze informatie niet klopt.
Groeten, Armand
Velora 5a
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 14.01.2018, 12:16 (2506 dagen geleden) @ Manta
Voor de volledigheid: die licentiesticker zegt niet dat het chassis door Philips is gemaakt, maar alleen dat de fabrikant netjes aan Philips betaald had voor gebruik van diverse patenten.
Nou is het wel vaak een chassis dat door Philips gebouwd is en aan een andere fabrikant geleverd of in een submerk gemonteerd, maar je mag er niet van uit gaan.
De stempeling L (Leuven) en het uiterlijk van het chassis zeggen natuurlijk wel dat het chassis door Philips is gemaakt.
Velora 5a
door Armand , 14.01.2018, 13:30 (2506 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door Armand, 14.01.2018, 13:39
"De stempeling L (Leuven) en het uiterlijk van het chassis zeggen natuurlijk wel dat het chassis door Philips is gemaakt"
Vanaf 1934 vond de fabricage van NSF toestellen niet meer uitsluitend plaats in Hilversum maar ook in Eindhoven en Leuven waar Philips een radiofabriek gebouwd had.
Tot en met 1954 werden er door de "Philips organisatie" nog toestellen met de merknaam NSF gebouwd en verkocht.
Uiteindelijk zou je kunnen spreken van : "het is één pot nat"
Groeten, Armand
Velora 5a
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 14.01.2018, 14:05 (2506 dagen geleden) @ Armand
Het is min of meer een kwestie van definitie, maar het chassis in dit Veloratoestel heeft zoals Philips het zeer waarschijnlijk ook beschouwde, verder niets met NSF te maken behalve dat het een submerkuitvoering van de BX290U is die ook in NSF-toestellen werd toegepast, zie mijn andere bericht. NSF was al snel na de 2e wereldoorlog geen fabrikant van consumententoestellen meer, op 1 semiprofessionele ontvanger na die een consumententypenummer meekreeg.
De optie die Jan hier beneden noemt, dat er zelfs daadwerkelijk een toestel voor uitgekast is (waar dan eventueel NSF op kan hebben gestaan), lijkt me niet onmogelijk maar wel minder waarschijnlijk.
Velora 5a
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 14.01.2018, 12:27 (2506 dagen geleden) @ Armand
Je hebt gelijk, al zeggen de knoppen hier niets over. Een van de weinige op de foto's goed terug te vinden verschillen tussen de BX290U en de H282U lijkt de manier waarop de beugel van de ingebouwde antenne gebogen is. Mogelijk zitten er in de montage van het afstemmechanisme ook kleine verschillen vanwege de plaatsing van de schaal. Hoe dan ook: Philips leverde dus de submerkenvariant van het BX290U-chassis aan Velora. Een leuk detail om te weten.
Artikel over Velora in RHT
door Gidi Verheijen , Buchten, 13.01.2018, 23:42 (2507 dagen geleden) @ leon2
Leon,
Zie mijn artikel in het Radiohistorisch Tijdschrift van december 2011: "Het radiomerk Velora".
De Velora 5A dateert overigens van 1949/1950.
Sinds de publicatie van mijn artikel heb ik de inventarisatie van Velora-toestellen in verzamelingen voortgezet. De stand van zaken tot en met vandaag is:
- 208U: 7
- 64B (met ronde luidsprekergrille): 3
- 64B (met rechthoekige luidsprekergrille): 25
- onbekend type (met BX281U-chassis en schaal bovenop): 5
- V15: 2
- V25: 2
- 5A: 7
- onbekend type (lijkt op de 5A, maar met afstemoog): 1
Totaal: 52 stuks. Dat waren er in 2011 nog maar 22.
Gidi
Velora 5a
door Jan 1 , Tilburg, 14.01.2018, 13:00 (2506 dagen geleden) @ leon2
Bewerkt door Jan 1, 14.01.2018, 13:06
Dit kwam vroeger veel voor. Een klein merktoestelletje werd ont-kast, en al dan niet door particulieren ingebouwd in een grote kast. Lang gebeurde dit ook met de zogenaamde bouwradio.
Een autoradio werd met een luidspreker en accu in een zelfgebouwde kast gemonteerd, terwijl op de kast een staafantenne werd gemonteerd. Nu kun je ze al sinds geruime tijd in de (internet)winkel kopen.
Het zelf bouwen van apparaten is grotendeels verdwenen. Je geeft een berg geld uit aan een project wat nooit kan tippen aan de finesse een fabriekstoestel, die op zijn beurt veel lager van prijs is en er veel beter uit ziet. Het bouwen met computer printplaten, zelf een computer bouwen, uitgezonderd. De moderne tijd zeg maar.
--
Jan van Dijk
Velora 5a
door leon2 , 14.01.2018, 14:54 (2506 dagen geleden) @ Jan 1
Dank iedereen voor jullie reactie.
Binnenwerk lijkt mij ook van Philips.
Hij is hetzelfde als op de foto van Manta.
Gids, leuk om te lezen dat er nog maar 7 Velora 5a toestellen getraceerd zijn.
Mocht je nog meer achtergrond info willen weten, dan hoor ik het wel.
Groet
Leon
Velora 5a
door Maurice , Dordrecht, 14.01.2018, 15:23 (2506 dagen geleden) @ leon2
"..Deze heeft mijn schoonmoeder op 13 jarige leeftijd, rond 1950, gekocht van een zakenrelatie van haar vader uit Overschie...?
Heel bijzonder dat een kind van 13 zo'n toestel kocht in 1950 - nieuw dus.
Was geen periode denk ik dat een kind dergelijk veel zakgeld had om zo'n toestel te kopen.
Verhaal zal zijn dat haar vader die kocht toen zij 13 was.
In die jaren van wederopbouw was men een koning met 1 toestel in huis.
Die met iets meer geld een 2e kleine in de keuken.
Blijft een mooi toestel.