Grundig Musikschrank 7038, Ter leering ende vermaeck. (Algemeen)
Hoewel ik niet zo van de verslagen ben, wil ik jullie het volgende niet onthouden.
Ter reparatie aangeboden de Grundig Musikschrank 7038 uit de bovenstaande posting, in dit geval het losse chassis.
Ik begin altijd eerst met goed kijken of er iets vreemds te bespeuren is en daarna met het testen van de buizen.
Wat opviel was dat er al eerder aan het toestel was gewerkt, wat weerstanden en condensatoren waren vervangen door mosterd C’s en met een dikke viltstift aangebracht zwart kruis op de seleengelijkrichter, deze werd getest met een naaimachine lampje op de uitgang en bleek inderdaad defect. (miste een diode)
Gezien het stof wat op de onderdelen zat waren de eerdere reparaties al een tijd geleden gedaan.
Ook enkele buizen bleken slecht, de ECC85 en de EAA91 waren nagenoeg dood en de beiden EL95 eindbuisjes hadden er ook al heel wat uurtjes opzitten maar het toestel zou er wel mee moeten kunnen spelen.
Na de koppelcondensatoren (balans trap) en een paar papiercondensatoren (Wima snoepjes) te hebben vervangen op kritische plaatsen, en waar echt nodig weer goede buizen geplaatst werd het toestel aangesloten op een regelbare voeding met stroombegrenzing en langzaam opgeregeld om de elektrolytische condensatoren te formeren.
Het speelde eigenlijk direct, zij het met nogal wat vervorming, een forse brom en wat gekraak door vervuilde schakelaars en potmeter(s)
Op de stand TA (pick up of bandrecorder) bromde de boel even hard, de brom was onafhankelijk van de stand van de volume regelaar. Een signaaltje op de ingang kwam er nogal beroerd weer uit.
Tijd dus om het LF deel nader te onderzoeken.
Die brom kon ik niet zo gauw plaatsen, de voedingspanning van zo’n Delta voeding is spiegelglad dus daar kon het niet aan liggen, bovendien was het duidelijk een 50 Hz brom.
Het kortsluiten van de stuurroosters van de eindbuisjes en het tijdelijk verwijderen van de fasedraaier buis maakte ook niets uit. De brom kwam dus duidelijk uit de eindtrap zelf.
Afschakelen van de gloeispanning welke door de eigen voedingstransformator van het toestel geleverd werd deed de brom echter direct verdwijnen.
Het vermoeden was een kathode gloeidraad lek, meten met de scoop lieten inderdaad zien dat er een 50 Hz signaal op het stuurrooster van de buis(zen) stond.
De buizen werden daarop nogmaals getest, weliswaar gesleten maar verder toch in orde bevonden, vreemde zaak.
Soms is het verstandig de zaak even te laten rusten en een paar dagen later met een frisse blik weer verder te gaan en zo gedaan.
Na de zaak nog eens goed met een loep te hebben bekeken zag ik dat de kathode weerstand en ontkoppel elco al eerder was vervangen, want het oude spul (aan een kant los geknipt) zat er nog in. Netjes verwijderen was blijkbaar te veel werk want deze zaten nogal weggestopt onder wat andere componenten.
Hoewel e.e.a. “schema technisch” wel goed gemonteerd zat, viel het me op dat de plaats waar de nieuw geplaatste onderdelen aan het chassis lag nogal verschilde.
De originele plaatsing was aan een opstaande lip aan het chassis, een paar cm verwijderd van de eindbuizen, de “nieuwe” componenten zaten echter aan een dikke draad welke via de middenbusjes op de buisvoetjes via een ander draadje met het chassis verbonden zijn.
Die dikke draad bleek van de gloeistroomwikkeling van de trafo te zijn, het zal toch zeker niet…….
Dus wel, verwijderen van deze componenten en plaatsen van nieuwe op de originele plaats deed de brom geheel verdwijnen.
De spanningsval over zo’n kort stukje draad is al genoeg om de kathode stroom te moduleren en zo een roosterwisselspanning op het rooster te injecteren.
Daarmee dacht ik de LF problemen te hebben opgelost, maar dat was iets te vroeg gejuicht want er was nog duidelijk wat vervorming te horen.
Met de meetzender en scoop leek het wel of het laagfrequent signaal enigszins gemoduleerd werd en na lang zoeken bleek dat de schermrooster ontkoppel C van de MF buis (EBF89) welke al eens vervangen was door een mosterd C (en daarom niet verdacht was) gemakshalve aan een van de bussen van de pick-up ingang gesoldeerd zat, helaas net niet aan diegene welke aan het chassis ligt, beetje jammer weer.
Plaatsen van een nieuwe condensator aan het originele massapunt loste ook dit probleem op.
De rest was simpel, alle eerder vervangen C’s opnieuw gemonteerd met ingekorte draden en sommige weer vervangen, een nieuwe bruggelijkrichter (ja, met serie weerstand), twee verse eindbuisjes, her er der nog een preventief C’tje en het toestel staat hier inmiddels al weer een paar dagen probleemloos te spelen.
De moraal van het verhaal: bijna alle fouten in dit toestel werden veroorzaakt door verkeerd geplaatste componenten!
Ik vraag me alleen af wat er toen mee is gebeurd, gezien de slechte buizen van het FM deel is het toestel daarna óf nog en poos in gebruik geweest, zij het met brom en vervorming en na het defect gaan van de gelijkrichter is weggezet.
óf het is als niet te repareren afgedankt en ook ergens in een hoek beland om anno 2018 weer tot leven te worden gewekt.
Let daarom bij het repareren altijd goed op de juiste terugplaatsing van de onderdelen en denk niet te licht over de redenen die fabrikant ooit had voor de plaatsing van deze componenten.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Berichten in deze thread:
- Grundig Musikschrank 7038 info gevraagd -
Anton van den Oever,
23.11.2017, 18:56
- Grundig Musikschrank 7038 info gevraagd - maarten van dijk, 23.11.2017, 19:09
- Grundig Musikschrank 7038 info gevraagd -
Dirk 63,
23.11.2017, 20:01
- Grundig Musikschrank 7038 info gevraagd - Maurice, 23.11.2017, 21:30
- Grundig Musikschrank 7038 info gevraagd - Leo Snoeren, 24.11.2017, 06:36
- Grundig Musikschrank 7038 info gevraagd -
Anton van den Oever,
25.11.2017, 07:37
- Grundig Musikschrank 7038, Ter leering ende vermaeck. -
Anton van den Oever,
20.01.2018, 00:54
- Grundig Musikschrank 7038, Ter leering ende vermaeck. - Franc, 20.01.2018, 04:20
- Grundig Musikschrank 7038, Ter leering ende vermaeck. - Armand, 20.01.2018, 10:08
- Grundig Musikschrank 7038, Ter leering ende vermaeck. -
Anton van den Oever,
20.01.2018, 00:54