Luchtvaartopleiding Rooster-voorspanning (foto's) (Algemeen)

door huub.jak @, 31.01.2018, 10:11 (2489 dagen geleden)

Zoals belooft hier de foto's van de luchtvaartopleiding/luchtmacht electronische school[image][image][image][image][image][image]

Luchtvaartopleiding Rooster-voorspanning (foto's)

door Peter1952 @, 31.01.2018, 10:47 (2489 dagen geleden) @ huub.jak

Nou, duidelijker kan het toch niet dacht ik zo? Het klopt allemaal als een bus. Precies het verhaal zoals door drie mensen is verteld en maar stug volhouden dat het negatief uit het chassis komt.

Alleen de tweede methode, negatief d.m.v. een roosterlek weerstand wordt zelden toegepast, in die zin dat de roosterlekweerstand een zeer hoge waarde heeft van 5 à 10 MOhm. Door de aanloopstroom van de buis ontstaat een negatieve spanning op het stuurrooster, genoeg om er voor te zorgen dat het rooster (bij kleine signalen) negatief blijft. Wordt vaak meteen na de volumeregelaar toegepast bij bijvoorbeeld een EABC80. Dit heeft het voordeel dat de kathode aan massa gelegd kan worden. Die kathode is bij de EABC80 gemeenschappelijk met twee dioden, waarvan de ene voor AM detectie en de tweede voor een deel van de ratiodetector wordt toegepast.

Hoe je er dus bij komt dat het negatief weg zou vallen bij aarden van het chassis is mij en anderen een volkomen raadsel. Snap je het verhaal eigenlijk wel?
Trouwens, een radiotoestel heeft meestal een aarde aansluiting, waarmee je chassis aan aarde legt.

Groeten,
Peter

Luchtvaartopleiding Rooster-voorspanning (foto's)

door soundman2 @, Wouw, 31.01.2018, 11:31 (2489 dagen geleden) @ Peter1952

Bij de vroegere microfooningangen werd het ook veelvuldig toegepast. Het voordeel is dat de buis zich instelt naar de amplitude van het microfoonsignaal, waardoor de buis niet overstuurd wordt en de vervorming klein blijft. De huidige microfooningangen hebben daarvoor vaak een zgn GAIN instelling.

Luchtvaartopleiding Rooster-voorspanning (foto's)

door Huub P † ⌂, Krommenie, 31.01.2018, 10:57 (2489 dagen geleden) @ huub.jak
Bewerkt door Huub P †, 31.01.2018, 11:05

Als je dit nu eens een paar keer goed doorleest wat er staat en probeert te begrijpen wat er staat geschreven, dan zul je hopelijk in gaan zien dat jouw eerdere bijdragen volstrekte nonsens zijn of jouw uitleg van de theorie is zo krom als een hoepel.

Zelfs in de schematische voorstellingen zie je dat of de minpool van de batterij of de middenaftakking van de trafo aan het chassis ligt. Dat fungeert, net als bv in een auto, als massa.
Of je dit nu aan de randaarde legt of niet, maakt niets uit. Enige waar kans op is dat in een keten een aardlus (brom) ontstaat.
Ik zou het er verder bij laten Huub, want niets is zo link als foute info op forums schrijven want je zet de mensen die net beginnen in de techniek totaal op het verkeerde been.

--
Vriendelijke groet,
Huub Peters

www.vintage-electronica.nl

Luchtvaartopleiding Rooster-voorspanning (foto's)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 31.01.2018, 11:08 (2489 dagen geleden) @ huub.jak

Hallo Huub,

Deze informatie staat ook in allerlei andere boeken over radiotechniek. Dus wat is de toegevoegde waarde van jouw bericht.
Of ga je de nu twee eerder gesloten topics opnieuw openen? Lijkt me niet de bedoeling....

P.s. heb je deze opleiding met succes afgerond? Oh, ik kan me herinneren dat er toen diverse Starfighters zijn gecrasht....... :-D ;-)

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Luchtvaartopleiding Rooster-voorspanning (foto's)

door huub.jak @, 31.01.2018, 11:37 (2489 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door huub.jak, 31.01.2018, 12:08

Het zou Forums Siere als er zo meer aan uitleg gegeven zou worden
en ik merk ook op dat als er bvb een volumen potmeter gebruikt word dan
laat men de weerstand weg ik meen dan neemt de potmeter warde over
en als er een condensator tussen gebruikt word dan is er ook weer een weerstand
aangebracht . omede dat er ook gemeten kan worden tussen katode die aan massa
legt dacht ik het is wat verbonden met het schassis. vandaar die mening .
maar ik gebruik vliegers die maak ik ook zelf :OK:
dus van afstorten daar is geen gevaar bij .. bedank voor de uitleg
maar het is toch zo dat als ik wat bouw dat er toch wel altijd schema,s voorhanden
zijn en het buizen boek maar ik weet ook wel dat een volumen potmeter meer doet als regelen sinjaal
huub

Luchtvaartopleiding Rooster-voorspanning (foto's)

door Forumbeheer @, 31.01.2018, 12:08 (2489 dagen geleden) @ huub.jak

Dit is een voortzetting, onder andere kop, van een gesloten draad.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling van 'sluiting'!

Forumbeheer.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum