Luchtvaartopleiding Rooster-voorspanning (foto's) (Algemeen)

door Peter1952 @, 31.01.2018, 10:47 (2489 dagen geleden) @ huub.jak

Nou, duidelijker kan het toch niet dacht ik zo? Het klopt allemaal als een bus. Precies het verhaal zoals door drie mensen is verteld en maar stug volhouden dat het negatief uit het chassis komt.

Alleen de tweede methode, negatief d.m.v. een roosterlek weerstand wordt zelden toegepast, in die zin dat de roosterlekweerstand een zeer hoge waarde heeft van 5 à 10 MOhm. Door de aanloopstroom van de buis ontstaat een negatieve spanning op het stuurrooster, genoeg om er voor te zorgen dat het rooster (bij kleine signalen) negatief blijft. Wordt vaak meteen na de volumeregelaar toegepast bij bijvoorbeeld een EABC80. Dit heeft het voordeel dat de kathode aan massa gelegd kan worden. Die kathode is bij de EABC80 gemeenschappelijk met twee dioden, waarvan de ene voor AM detectie en de tweede voor een deel van de ratiodetector wordt toegepast.

Hoe je er dus bij komt dat het negatief weg zou vallen bij aarden van het chassis is mij en anderen een volkomen raadsel. Snap je het verhaal eigenlijk wel?
Trouwens, een radiotoestel heeft meestal een aarde aansluiting, waarmee je chassis aan aarde legt.

Groeten,
Peter


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum