testen batterijbuizen (Techniek Radio/TV)
..... maar als er karakteristieken worden opgemeten voor een batterij buis (met een direct verhitte gloeidraad) wordt het een ander verhaal.
Anton van den Oever
Ik heb over dit vraagstuk experimenten gedaan met buizen zoals de RE084=A415, DC90 en DM160.
Dan heb ik geprobeerd een verklaring te geven wat betreft de verdeling van de electronen.
Er moet namelijk rekening gehouden worden met het spanningsverschil langs de gloeidraad! Dat houdt in dat de roostervoorspanning bij direct verhitte buizen niet overal gelijk is. Dit is goed te zien bij de indicatorbuis DM160 ....
Schema A is de normale (gelijkspannings) meetopstelling met als referentiepunt voor de Va en Vg aan de negatieve kant van de gloeidraad.
In schema B en C worden de metingen herhaald maar dan met wisselspanning op de gloeidraad, d.w.z. de polariteit wisseld konstant met als piekspanning 5,6V.
De meeste buizentester werken op die manier.
De totale anodestroom bij instelling A en B is nagenoeg gelijk. Anders is het bij schema C. Hier wordt het rooster aan de negatieve kant alle 20ms in het positieve bereik (met roosterstroom bij Vg= 0V) gestuurd wat een verhoogd totale anodestroom (tegenover de gelijkspanningsmeeting A) opleverd.
Mvg, Wolfgang
Berichten in deze thread:
- testen batterijbuizen -
gnys,
11.01.2018, 17:08
- testen batterijbuizen - Maurice, 11.01.2018, 17:50
- testen batterijbuizen -
Anton van den Oever,
11.01.2018, 19:30
- testen batterijbuizen - Wolfgang, 09.02.2018, 11:43