van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio (Techniek Radio/TV)
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 29.07.2018, 21:36 (2314 dagen geleden)
Beste forumgenoten, ik repareer een autoradio BUICK Model 981320, een prachtig toestel met 7 buizen, waarvan één de OZ4, die geen gloeidraadstroom vraagt. Ik heb geen trafo die voldoende stroom levert om er even een brugcel en flinke elco aan te hangen dus gebruik ik een niet al te zware accu van 12 volt om de radio te laten werken. Met een variabele vermogensweerstand regel ik zo lang tot er 6 volt overblijft. Dat werkt, maar ik zoek een betere oplossing. Hoe pak ik dat aan? De zekering in dit toestel is berekend op 15 A dus er zal wel iets van 12 A lopen, vermoed ik. Het is puur om een uurtje te kunnen meten maar is straks ook handig als hij weer naar de eigenaar gaat.
Alvast bedankt
Groeten,
Paul van der Mast
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Roland Huisman , Zwolle, 29.07.2018, 21:56 (2314 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Bewerkt door Roland Huisman, 29.07.2018, 22:04
Hoi Paul,
Misschien een suffe vraag, maar heeft de eigenaar geen 6V auto accu?
Of ben ik wat te optimistisch als ik denk dat de radio weer in
een oldtimer terecht komt?
Daarnaast kun je een 6V loodaccu ook nog laden met een oeroude lader
uit dezelfde tijd als de radio...
Groeten, Roland
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 29.07.2018, 23:53 (2314 dagen geleden) @ Roland Huisman
Dag Ronald,
Ik weet dat de eigenaar deze radio na reparatie terug wil plaatsen en dan met een 12 volts accu wil laten werken. Dus ik zoek naar een slimme manier om 6 volt kwijt te raken, maar liever niet met een vermogensweerstand.
Paul
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Roland Huisman , Zwolle, 30.07.2018, 00:10 (2314 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Bewerkt door Roland Huisman, 30.07.2018, 00:22
Hoi Paul,
Dan ben je toch aangewezen op een buck converter zoals dit:
https://www.ebay.com/itm/10A-Step-Down-DC-Buck-Voltage-Converter-DC3-5-30V-5v-12v-24v-A...
Om dit exemplaar zit in elk geval al een afscherming. Het nadeel van buck converters
is dat ze schakelen en vaak harmonischen hebben in o.a. het middengolf gebied.
Oftewel, enige afscherming/filtering is vaak wel op zijn plaats. Maar voor het geld
kun je het wel proberen... Zo'n radio heeft als het goed is ook al een filter
om de storing van de ontsteking buiten te houden...
(ps. De energie opstoken in een weerstand is wel erg bruut en ik vraag mij af of er
niet heel rare spanningen gaan ontstaan bij het schakelen van de triller.
(Ik gok dat die er in zit) De spanning tijdens het onderbreken kan dan
best hoger dan 6V worden... Dat zou je dan eigenlijk af moeten vlakken)
Groeten, Roland
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 30.07.2018, 00:16 (2314 dagen geleden) @ Roland Huisman
Bedankt Roland,
Paul
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 30.07.2018, 00:34 (2314 dagen geleden) @ Roland Huisman
Klopt: er zit een triller in en die werkt zelfs nog.
Met de weerstand ertussen zie ik bij het opstarten de spanning fluctueren, dus dat moet ik niet hebben.
Paul
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door MarcelvdG , 30.07.2018, 06:38 (2313 dagen geleden) @ Roland Huisman
Het nadeel van buck converters
is dat ze schakelen en vaak harmonischen hebben in o.a. het middengolf gebied.
Oftewel, enige afscherming/filtering is vaak wel op zijn plaats. Maar voor het geld
kun je het wel proberen... Zo'n radio heeft als het goed is ook al een filter
om de storing van de ontsteking buiten te houden...
Bij moderne autoradio's, die vaak een ingebouwde omzetter hebben omdat de radio-IC's van tegenwoordig geen 12 V meer kunnen hebben, lost men dat op door de frequentie van de omzetter om te schakelen afhankelijk van op welke frequentie je afstemt. Je zou een omzetter kunnen maken met een knop waarmee je de schakelfrequentie kunt omschakelen. Die moet dan vanaf het dashboard te bedienen zijn. Dat is wel een gedoe.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Armand , 30.07.2018, 06:11 (2313 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Bewerkt door Armand, 30.07.2018, 07:04
""Ik weet dat de eigenaar deze radio na reparatie terug wil plaatsen en dan met een 12 volts accu wil laten werken. Dus ik zoek naar een slimme manier om 6 volt kwijt te raken, maar liever niet met een vermogensweerstand.""
Buck / step down converters geven meestal storingen op de radio.
Om te testen en te meten kun je een kleine 6V accu gebruiken, zie bericht van John.
Om een 6V autoradio met buizen storingsvrij op een 12V accu te laten werken, gebruik ik al jaren deze in mijn oldtimer.
https://www.ebay.com/itm/Voltage-Reducer-Regulator-12-VOLTS-to-6-VOLTS-20-AMPS/13271556...
Ze bestaan in 15A, 20A, en met regelbare uitgangsspanning.
Je kunt zoiets natuurlijk ook zelf maken (transistorforum) met o.a. printplaatje, componenten, geschikt koellichaam en geschikte bedrading, ingieten enz.
Groeten.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 30.07.2018, 10:12 (2313 dagen geleden) @ Armand
Bedankt voor de tip! Ik denk erover om er zelf een te maken, nu ik zie dat het zo ook kan.
Paul
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door John Hupse † , Schoonhoven, 29.07.2018, 21:59 (2314 dagen geleden) @ Paul van der Mast
een eenvoudige oplossing is hier te vinden https://www.bol.com/nl/p/ultracell-loodaccu-6-volt-12-ah/9200000050561789/?Referrer=ADV...
Een Delco autoradio voor een Buick uit eind jaren '30 trekt aan gloeistroom 2 tot 2,5 Ampere. Reken voor de hoogspanning op ongeveer 3 A, totaal circa 6 Ampere.
Jouw radio is uit de jaren '50, de gloeistroom had men toen al gehalveerd t.o.v. de jaren '30, totaal verbruik is ongeveer 5 Ampere.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Oldtimer , Oegstgeest, 29.07.2018, 22:30 (2314 dagen geleden) @ John Hupse †
radio is uit de jaren '50, de gloeistroom had men toen al gehalveerd t.o.v. de jaren '30, totaal verbruik is ongeveer 5 Ampere.
Je zit aardig in de buurt John.
Volgens Beitman Radio Diagrams, Vol. 13, 1953 trekt het ding 6.8A, zie:
https://www.americanradiohistory.com/Archive-Rider/BEITMAN-SUPREME/Beitman-1953.pdf
Willem
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 29.07.2018, 23:57 (2314 dagen geleden) @ Oldtimer
Bedankt voor de reeks schema's die wel van pas komt.
Ik weet nu in ieder geval dat de stroom meevalt.
Nu nog een oplossing om bij deze stroom van 12 naar 6 volt te komen.
Groeten,
Paul
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 29.07.2018, 23:56 (2314 dagen geleden) @ John Hupse †
Dag John,
Ik kan inderdaad een 6 volts accu aanschaffen, ook voor eventueel volgende reparaties, maar ik hoopte op een schakeling waarmee ik 6 volt kwijt raak en mijn 12 volts accu kan gebruiken tijdens het meten en controleren. Is daar iets op te verzinnen?
Groeten,
Paul
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Huub P † , Krommenie, 30.07.2018, 01:05 (2314 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Hoi Paul,
even googlen op step down converter DC-DC.
voor een tientje heb je al zo een instelbaar ding die 12A aankan.
https://www.amazon.de/LAOMAO-Wandler-einstellbar-Spannungswandler-Converter/dp/B00HV4EPG8
--
Vriendelijke groet,
Huub Peters
www.vintage-electronica.nl
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Piet Kralt , Rotterdam, 30.07.2018, 02:30 (2314 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Een 12V naar 6V voeding is ook zelf wel te bouwen, maar dat gaan we op dit forum niet behandelen. Probeer eens op het transistorforum.
Pieter Kralt
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door John Hupse † , Schoonhoven, 30.07.2018, 09:51 (2313 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Bewerkt door John Hupse †, 30.07.2018, 10:03
je kunt met een tweede 6-volts accu en een schakelaar (serie/parallel) ook 12 volt apparatuur laten spelen.
In dat geval mag de capaciteit van de accu's de helft zijn van een enkele accu, zodat de kosten niet veel hoger worden.
Je kunt met een transistor, een forse koelplaat en twee weerstandjes een schakeling bouwen zoals op ebay wordt aangeboden, maar de helft van de energie gaat dan verloren via de koelplaat. Dit betekent in de praktijk dat de 12 volts accu die je daarvoor nodig hebt 4 maal zo groot moet zijn als elk van de 6 volts accu's die je nodig hebt voor de serie/parallel oplossing. Daar hangt dus een extra prijskaartje aan.
De oplossing met een schakelende voeding (dus met het woord "buck" ) vereist vrij dure ontstoormiddelen, dit soort printplaten werkt als een soort zender. Je bent dan nog wel even bezig met het ontstoren, maar onmogelijk is het natuurlijk niet. Je moet zowel de magnetische als de elektrische component zien tegen te houden, hiervoor heb je een stevige statische afscherming nodig, plus meerdere smoorspoelen en condensatoren. Plus wat kennis op dat gebied.
Sommige soorten autoradio's zijn nogal gevoelig, ook voor EM storingen.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 30.07.2018, 10:15 (2313 dagen geleden) @ John Hupse †
Allemaal bedankt, ik kan hiermee aan de slag.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Hans Steenman , 30.07.2018, 11:11 (2313 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Paul,
een oude auto accu/gelijkstroomdynamo/mechanische spanningsregelaar onnodig extra belasten met 36W is niet aan te raden.
Kun je de radio niet ombouwen naar 12V?
B.v. de gloeidraden van de HF lampen parallel en dan in serie met de gloeidraad van de eindlamp.
De uitgangsspanning van de chopper kun je met een trafo'tje halveren (als hij van die 12V niet te heet wordt), of zoeken naar een 12V chopper.
Hoe dan ook, het blijft jammer dat een MG radio nauwelijks iets ontvangt.
Stiekum FM inbouwen?
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Goldline , Oranjedorp, 30.07.2018, 10:54 (2313 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Voor de test heb je nu niets aan mijn opmerking, maar in auto zou je een klassieke accu kunnen plaatsen,ze worden nog gemaakt met loden strippen boven op.en 6 vuldopjes.
Je 6 volt pak je dan gewoon van de middelste strip af.
Eventueel en relais ertussen om te voorkomen dat de radio zonder contaktsleutel kan spelen.
Klassieke accu staat ook beter onder de motorkap.
--
Cees PA1DBA
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 30.07.2018, 12:21 (2313 dagen geleden) @ Goldline
Dat is inderdaad een mooie oplossing, die ik aan de eigenaar van de auto zal doorspelen. Zelf hoef ik de radio maar zo nu en dan een paar minuten te laten spelen tijdens het reparatieproces.
Bedankt!
Paul
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door kris , Gent België, 30.07.2018, 12:35 (2313 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Dat is inderdaad een mooie oplossing, die ik aan de eigenaar van de auto zal doorspelen.
Ik ben er niet zo zeker van. Je accu wordt onevenwichtig belast maar de laadstroom voor alle cellen blijft dezelfde en dat is nooit een aanrader. (tenzij de radio maar heel af en toe even speelt of de accu met een balanceerlader wordt bijgetankt na ieder ritje..)
Op lange termijn is de 6 volt voltage drop (met dikke transistor) het meest aangewezen.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Ben Schoon , 30.07.2018, 13:08 (2313 dagen geleden) @ kris
Misschien mosterd na de maaltijd voor jou Paul maar in elke kringloop ligt een grote bak adapters. Daar zit vaak wel een zware 6 volt output tussen. Kost hoogstens een paar euro.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door henkk , Alkmaar, 02.08.2018, 19:48 (2310 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Als ze de auto voor 12 volt hebben omgebouwd waarom de radio dan ook niet.
Gloeidraadschakeling serie/parallel,trillertrafo opnieuw wikkelen en klaar is Kees.
Of een trillertrafo van een 12 volt radio gebruiken.
Henk
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 30.07.2018, 17:19 (2313 dagen geleden) @ Goldline
Deze oplossig is problematisch omdat er dan steeds 3 cellen meer ontladen worden dan de andere 3. De accu leeft op die manier veel korter.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Goldline , Oranjedorp, 30.07.2018, 18:06 (2313 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Theorie Maarten,
Heeft jaaaaren zo gespeeld.
Met een niet schakelende omvormer (disipatie) heb je zomaar 60 watt in een koelplaat weg te moffelen.
Deze koelplaten met 3055's gebruikte men veel in vrachtwagens (24 naar 12volt) voor een 27wc bakje.
--
Cees PA1DBA
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Hans van der Marel , Hilversum, 30.07.2018, 18:53 (2313 dagen geleden) @ Goldline
Deze koelplaten met 3055's gebruikte men veel in vrachtwagens (24 naar 12volt) voor een 27wc bakje.
27wc bakje..... staat me wel aan als F amateur !
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door kris , Gent België, 30.07.2018, 23:37 (2313 dagen geleden) @ Goldline
Met een niet schakelende omvormer (disipatie) heb je zomaar 60 watt in een koelplaat weg te moffelen.
Ik kom op 30 te verstoken watts uit... bij 5 A. Die kan je mijn inziens niet jarenlang ongestraft aftappen van 3 van de zes cellen.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 31.07.2018, 01:10 (2313 dagen geleden) @ kris
Ik zat ondertussen ook te denken. De gunstigste omstandigheden zijn als je dit alleen bij draaiende motor met een bijna volle accu doet en dan liefst nog eentje met vrij hoge capaciteit. Stel (met de natte vinger gegokt) dat de levensduur van je accu daardoor halveert maar dat je een behoorlijk degelijke accu gebruikt die normaal al langer meegaat dan je zou verwachten. Dan slijt hij sneller maar valt het niet zo op.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Armand , 31.07.2018, 06:04 (2312 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Vraag me af of dit wel echt veel verschil uitmaakt wat betreft de levensduur van de accu.
Klassieke onderhoudsvrije 12V accu's met een 6V tap worden gemaakt voor dit soort doeleinden.
Of zou men hier een "truc" toegepast hebben dat het niet telkens dezelfde 3 cellen zijn die belast worden?
Groeten.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door MarcelvdG , 31.07.2018, 06:33 (2312 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik zat ondertussen ook te denken. De gunstigste omstandigheden zijn als je dit alleen bij draaiende motor met een bijna volle accu doet en dan liefst nog eentje met vrij hoge capaciteit. Stel (met de natte vinger gegokt) dat de levensduur van je accu daardoor halveert maar dat je een behoorlijk degelijke accu gebruikt die normaal al langer meegaat dan je zou verwachten. Dan slijt hij sneller maar valt het niet zo op.
Is de truc niet gewoon dat je diepe ontlading (en zeker ompoling) van de cellen waar de autoradio op zit probeert te voorkomen? Stel dat je boven de 2 V per cel wilt blijven en dat de andere drie dan nog redelijk vol zitten en elk 2,3 V leveren. Dan mag je met de hele accu dus niet onder de 12,9 V gaan, terwijl dat anders 12 V zou zijn geweest. Zolang je je daaraan houdt, zie ik niet in waarom de levensduur veel zou afnemen.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door humfred , Dubai, 31.07.2018, 09:21 (2312 dagen geleden) @ MarcelvdG
Bewerkt door humfred, 31.07.2018, 09:32
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Zet in serie met de accu enkele Si gelijkrichterdioden. Ze moeten geschikt zijn voor 6-8 Amp of liefst nog wat meer.
Per diode verlies je comfortabel 0,6 volt. Dus om 12v - 6v = 6 volt kwijt te raken zet je 10 dioden in serie. Als je handig bent, maak je er een klein pakketje van, in krimpkous verpakken.
Kijk even op het www welke dioden hiervoor geschikt zijn. Ik vond bijvoorbeeld de PX 1500M voor 15 Amp. Overtuig je er wel van dat het een Silicium diode is. (Geen Schottky).
Die dingen kosten niet veel.
Een Si-Gleichrichterdiode Diotec P1000A P600 50 V 10 A is te koop bij Conrad voor luttele 35 centen als je er 10 koopt.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door John Hupse † , Schoonhoven, 31.07.2018, 12:14 (2312 dagen geleden) @ humfred
Een Si-Gleichrichterdiode Diotec P1000A P600 50 V 10 A is te koop bij Conrad voor luttele 35 centen als je er 10 koopt.
een diode stabiliseert nauwelijks in doorlaatrichting. Gegevens van de P1000A zijn:
Device : P1000A
Peak Reverse Voltage : 50V
Average Rectified Output Current : 10A
Forward Voltage : 1.05V
Thermal Resistance : 14°C/W
Case : P600
Tien van deze diodes leveren dus een uitgangsspanning van 12,6 - 10x 1,05 = 2,1 volt. Daar zal een autoradio niet op gaan spelen.
Wanneer je 6 van deze diodes zou gebruiken wordt de uitgangsspanning 12,6 - 6x 1,05 = 6,3 volt. Dat is al beter.
Het volgende probleem is de dissipatie, deze 6 diodes dissiperen 6,3 x 10 = 63 Watt. Dat is per diode dus 10,5 Watt. De temperatuur van deze diode bij een omgevingstemperatuur van 30 graden wordt dus 30 + 10,5x 14 = 177 graden Celcius.
Goedkope diodes zoals deze stabiliseren slecht en zijn erg lastig te bevestigen op een koelplaat. Je zou een 63 Watt zenerdiode plus koelblok kunnen gebruiken, maar erg voordelig is dat niet. Zo'n schakeling kan je het beste ontwerpen rond een powertransistor, een fors koelblok en 2 weerstandjes.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door humfred , Dubai, 31.07.2018, 12:28 (2312 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door humfred, 31.07.2018, 12:45
Het was eigenlijk als voorbeeld bedoeld.
Een gemiddelde Si diode heeft een doorlaatspanning van 0,6 volt.
Dat de diode die ik vond een hogere doorlaatspanning heeft is dan alleen maar gunstiger want er zijn dan zoals John zegt, minder van nodig.
Het is in ieder geval een elegante manier om spanning kwijt te raken en het geeft geen AM storing door harmonischen van een hacker-schakeling.
Een andere manier is een vermogens-zenerdiode van 6 volt (5,6 volt) te nemen. Die zijn ook te koop. Op een ruim koellichaam en zo zo het ook kunnen.
Een analoge Längstregler met transistor moet het vermogen ook wegdisiperen en wordt ook warm/heet.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door John Hupse † , Schoonhoven, 31.07.2018, 13:18 (2312 dagen geleden) @ humfred
Een gemiddelde Si diode heeft een doorlaatspanning van 0,6 volt.
Ik begrijp dat het een voorbeeld is, maar om de al genoemde redenen is het voorbeeld niet bruikbaar. Deze waarde is een gemiddelde, en hangt sterk af van de stroom die door de diode loopt. Daarom werkt de door jou voorgestelde schakeling niet, de stroom verschilt immers per autoradio en wanneer je het toestel inschakelt loopt er veel minder stroom dan wanneer het toestel begint te spelen (opwarmeffect).
Hier zie je het verloop van de doorlaatspanning voor 3 verschillende diodes:
Je ziet hier dat de doorlaatspanning voor een Scottky powerdiode per diode varieert tussen 0,4 en 0,8 volt. Gemiddeld dus 0,6 volt, maar niet goed bruikbaar voor stabilisatie doeleinden.
Standaard diodes (zoals de door jou genoemde diode) vertonen ten opzichte van Scottky diodes bijna de dubbele doorlaatspanning, bij 10 Ampere dus ruim 1 volt. Maar bij een wat lagere stroom daalt dat tot minder dan een half volt. Vandaar dat je zoiets niet kunt gebruiken om een stabiele spanning te verkrijgen.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door soundman2 , Wouw, 31.07.2018, 13:44 (2312 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door soundman2, 31.07.2018, 14:00
Destijds had je de zgn zelf oscillerende kanteelomvormers, een trafo met twee powertransistors, om 220 volt te maken uit een accuspanning. Er ging een kanteelspanning de trafo in en er kwam een kanteelspanning uit. Na gelijkrichting is die vrij hard en tamelijk belasting onafhankelijk.
In plaats van een winding voor 220 kun je ook een winding aanbrengen die een volt of acht afgeeft. Na een diodebrug zal er dan iets rond 6 volt uitkomen. De afvlakking kan redelijk eenvoudig zijn, alleen de schakelpieken moeten onderdrukt worden. Aangezien in de radio ook reeds een (mechanische) kanteelomvormer aanwezig is met een triller, is een groot deel van het ontstoorwerk reeds door de fabrikant gemaakt.
De volgende schakeling uit een oude elektuur lijkt me een prima basis om mee aan de slag te gaan. Aan de radio wordt verder niets gewijzigd.
De omvormer gaat 12V DC in en met een gelijkrichter komt er elke willekeurig spanning uit, in dit geval dus 6 volt( uiteraard met een aangepaste secondaire winding).
Misschien omslachtig, maar redelijk verliesvrij.
De secundaire wikkeling hoeft maar een kwart van het primaire windingtal te hebben.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door humfred , Dubai, 31.07.2018, 14:30 (2312 dagen geleden) @ John Hupse †
John, ik wil je niet ongelijk geven maar ik geloof dat zo´n autoradio op spanningsvariaties behoorlijk tolerant is. Per slot van rekening daalt en stijgt de accuspanning ook voortdurend tijdens een rit al naar gelang of ie opgeladen wordt of niet.
Ik heb zo´n oplossing met diodes wel vaker toegepast maar niet met zulke hoge stromen.
Verder zou ik de oplossing toch ergens anders zoeken. Zo´n autoradio is leuk maar er zijn zo goed als geen MG zenders meer afgezien van enkele low power stations in NL. Dus ik zou de autoradio wel ingebouwd laten voor de orgineelheid en er een wat modernere radio met FM/DAB+ Bluetooth inbouwen, dan heb je tenminste wat meer radio om naar te luisteren en het hele 12 volt naar 6 volt probleem is met één klap opgelost.
De triller in zo´n autoradio heeft ook om de haveklap problemen en is niet echt betrouwbaar te noemen.
van 12 naar 6 volt voor flinke autoradio
door Armand , 01.08.2018, 11:53 (2311 dagen geleden) @ humfred
""Zo´n autoradio is leuk maar er zijn zo goed als geen MG zenders meer afgezien van enkele low power stations in NL. Dus ik zou de autoradio wel ingebouwd laten voor de orgineelheid en er een wat modernere radio met FM/DAB+ Bluetooth inbouwen""
Oldtimerliefhebbers behouden graag hun AM autoradio met buizen.
Er zijn nog andere mogelijkheden : een kleine, onopvallende FM converter of een RediRad met ingang voor een iPod, smart phone, MP3 enz.
In beide toestelletjes zit een AM modulator en ze worden aangesloten tussen de antenne en antenne ingang van de autoradio.
""De triller in zo´n autoradio heeft ook om de haveklap problemen en is niet echt betrouwbaar te noemen""
Klopt, er zijn elektronische trillers te koop met hetzelfde uitzicht en aansluitingen als de mechanische trillers of je maakt zelf een elektronische versie die in de oude behuizing past.
Voordeel is dat je geen storend "gezoem" meer hebt.
Groeten.