Philips 650A.
Gekregen van een bekende, je weet het wel, ze komen met oude radio’s aan.
Deze is wel erg oud, heeft kennelijk de oorlog overleefd.
Is geheel compleet met goede kast.
Eerst de radio goed bekeken:
Het met rubber geïsoleerde draad is op sommige plaatsen slecht.
Een condensator is zichtbaar defect.
Er is nog plaats voor, of ontbreekt een afvlak Elco?
De afstem condensator heeft een vreemde schroef, wellicht is dit normaal?
Niet rigoureus van alles vervangen dacht ik,
voorlopig alleen de eindversterker werkend maken.
Kan ik dan ongestraft B1 en B2 er uit halen zodat ze niet onnodig slijten?
Tips welkom, met vriendelijke groet,
Philips 650A
door Maurice , Dordrecht, 03.08.2018, 20:25 (2309 dagen geleden) @ Anjer
Er is nog plaats voor, of ontbreekt een afvlak Elco?
Probeer ook eens de tijd te nemen het schema er bij te pakken.
Ga kijken en vergelijken.
Bij twijfel volg je draden naar onderdelen die je bekent voorkomen.
Lees ook echt wat er op de componenten staat.
Benieuwd of het je gaat opvallen.
Ja er is Ooit een reparatie geweest en is er iets vervangen hier.
Philips 650A
door Anjer , Den Haag, 03.08.2018, 21:02 (2309 dagen geleden) @ Maurice
Dank voor de tip, heb het schema bij de hand.
Ik weet maar enigszins hoe het werkt.
Philips 650A
door Maurice , Dordrecht, 03.08.2018, 21:47 (2309 dagen geleden) @ Anjer
Er staan ook tekeningen in van de onderdelen zelf waar ze op het chassis zitten.
Dus een schema en waar ze zitten.
Neem anders dit schema daar zitten die tekeningen bij
Klik hier op LINK en klink dan op 650A
Zal een hint geven,
Zoek naar C1 en C2
Daar ligt je antwoord.
Philips 650A
door soundman2 , Wouw, 03.08.2018, 21:02 (2309 dagen geleden) @ Anjer
Afbrokkelende isolatie verwijderen, het draadje aan een zijde losmaken, kousje erover schuiven en weer vast solderen. Het kousje volgt vanzelf de route naar het andere einde.
Het soldeerwerk aan de afste-c baart me meer zorgen.
Philips 650A
door Anjer , Den Haag, 03.08.2018, 21:08 (2309 dagen geleden) @ soundman2
Dank voor de tip.
Het radio gedeelte wil ik nog even niet gebruiken.
Heb zo'n reparatie? al eerder gezien bij een van mijn radio's
Philips 650A
door humfred , Dubai, 04.08.2018, 09:36 (2308 dagen geleden) @ Anjer
Bewerkt door humfred, 04.08.2018, 10:03
Het eruit trekken van buizen om slijten tegen te gaan is onzinnig.
De "slijtage" is minimaal en te verwaarlozen.
Tenzij je het over 24x7x365 bedrijf hebt.
Ik zou trouwens niet aan de buizen onnodig gaan sjorren want de rode verf is heel gevoelig en brokkelt er snel af. (vooral rond de voet) Meestal zitten die buizen erg vast in hun voeten. Je verliest dan snel de afscherming van de buis die in de metaallaag van de rode verf zit als het glas en de voet van elkaar los gaan zitten.
De schroef aan de afstemcondensator lijkt op een eerdere reparatie. Deze schroef stelt de druk op het lager in en je kunt hem zodanig instellen dat de platen in de 3 secties vrije gang hebben. Ik kan me voorstellen dat vóór de reparatie de afstemcondensator gekraakt heeft en de monteur dit zo heeft willen verhinderen en oplossen.
Als dit nu nog problemen heeft dan zou ik dit nog een keer over doen met een zware soldeerbout die het tin makkelijk doet vloeien. De schroef en het gebied rond de schroef goed schoonschuren, met bijvoorbeeld een Dremel slijper.
Zijn er geen problemen mee, zou ik het laten voor wat het is.
Als je namelijk aan de schroef gaat draaien, verander je de capaciteit ook engizins en de afregeling en gelijkloop zijn niet meer optimaal.
Ik heb dit altijd een goed toestel gevonden vanwege de HF voortrap met 3-voudige afstemming. Dat geeft een hoge gevoeligheid.
Philips 650A
door humfred , Dubai, 04.08.2018, 12:42 (2308 dagen geleden) @ humfred
Bewerkt door humfred, 04.08.2018, 13:16
De schroef aan de afstemcondensator lijkt op een eerdere reparatie. Deze schroef stelt de druk op het lager in en je kunt hem zodanig instellen dat de platen in de 3 secties vrije gang hebben. Ik kan me voorstellen dat vóór de reparatie de afstemcondensator gekraakt heeft en de monteur dit zo heeft willen verhinderen en oplossen.
Als dit nu nog problemen heeft dan zou ik dit nog een keer over doen met een zware soldeerbout die het tin makkelijk doet vloeien. De schroef en het gebied rond de schroef goed schoonschuren, met bijvoorbeeld een Dremel slijper.
Zijn er geen problemen mee, zou ik het laten voor wat het is.
Als je namelijk aan de schroef gaat draaien, verander je de capaciteit van de 3 secties ook engizins en de afregeling en gelijkloop zijn niet meer optimaal.
Als aanvulling nog: De massa van de afstemcondensator komt doorgaans via de stelschroef en het lager op de rotor. De stator staat geisoleerd opgesteld. Hierdoor wordt het handeffect voorkomen als de afstemcondensator-as wordt aangeraakt. Bij zenders die afgestemd worden, voorkomt het tevens dat je een opdonder krijgt als je de as aanraakt.
Als het lager met de stelschroef een overgangsweerstand krijgt, gaat de boel kraken.
Wat betreft de gevoelige rode verf op de buizen: Aan de foto met de EBL1 kun je zien dat die aan de voet al eens eerder vastgelijmt is. Vroeger werd er ook wel eens een dun draadje van pin 4 van de voet naar boven getrokken en enkele keren rond de voet over de verf gewikkeld om het kontakt weer terug te krijgen. Een echt goede oplossing was dit niet.
Philips 650A
door Anjer , Den Haag, 04.08.2018, 19:33 (2308 dagen geleden) @ Anjer
@ Maurice:
Dank voor de hint, er horen dus twee aparte elco’s in zoals de meest linkse.
Er zit nu een modernere in van 50 + 50 micro F.
Ik ga op zoek naar twee originele (defecte) elco’s.
Deze kan ik dan van binnen van nieuwe c’s voorzien.
Ik wil natuurlijk het originele aanzien van de radio zoveel mogelijk bewaren.
@ Humfred:
Ik laat de buizen zitten, dank voor de waarschuwing.
@ All:
Dankzij jullie weer verder met deze mooie radio.