Greatz Comedia 516 (Techniek Radio/TV)

door Peter1952 @, 24.08.2018, 12:15 (2065 dagen geleden) @ humfred

Voor het meten van de anodestroom van de eindbuis hoef je niets te onderbreken. De stroommeter zet je parallel aan de primaire van de uitgangstrafo. De inwendige weerstand van de meter is veel lager dan de gelijkstroomweerstand van de primaire van de uitgangstrafo, zodat de meetfout in dit geval nihil is. Dat de weerstand in de anodekring lager wordt maakt voor een penthode niets uit.
Je kunt ook de spanning over de kathodeweerstand meten en vervolgens het stuurrooster met massa verbinden. Loopt dan de anodestroom terug, dan is de koppel condensator lek.
Let wel op: Bij de meeste toestellen eind jaren 40 ligt de kathode van de eindbuis aan massa en de onderkant van de lekweerstand aan een negatieve spanning, die wordt verkregen door een weerstand in de - van de voeding.

Eindbuizen zijn meestal zuiniger ingesteld dan volgens de gegevens in het buizenboek. Dat een EL84 dus normaal bijvoorbeeld 35 mA trekt kan volkomen normaal zijn.

M.i. Is het veel simpeler om de anodestroom te meten dan een buis uit te nemen en dan te meten. En het meten van een positieve spanning op het stuurrooster kan ook met de eindbuis er in.
Trouwens, als de koppelcondensator er verdacht uitziet of van een verdacht fabrikaat is dan kun je die beter maar meteen vervangen.

Groeten,
Peter


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum