Mechanisme Dual 1002F (Techniek Overig)

door Beach11 @, Noordwijk ZH, 27.10.2018, 16:27 (2218 dagen geleden)

Beste forumleden

Ik heb een prachtig WEGA radiomeubel met DUAL 1002F platenspeler. De tafel draait, ook op de goede snelheid en ik kan een plaatje draaien, maar het automatische mechanisme werkt niet. Wanneer ik het mechaniek een beetje ´help´ dan gaat de arm bewegen, gaat naar het begin vd plaat maar slaat dan direct weer af. Dit herhaalt zich in een oneindige loop.

Ik heb nog niet in detail naar het mechaniek gekeken, maar ik zag wel dat aan de onderkant van het draaiplateau er waarschijnlijk een stuk(je) is afgebroken. Dit zou het euvel kunnen zijn, het is wellicht net het palletje dat de boel in beweging moet zetten.

Ik heb de volgende vragen:

1 Heeft iemand een service manual van het mechaniek? De gebruiksaanwijzing heb ik gevonden, maar geen exploded view o.d. van het mechaniek en hoe je dat kan afstellen.

2 kan iemand met een Dual 1002F even kijken aan de onderkant van zijn draaiplateau hoe dat er uit ziet? Graag een fotootje sturen.

en
3 Wellicht heeft iemand ervaring met dit mechaniek en kan mij voorzien van tips/tricks.

Graag hoor ik het.

[image]

[image]

Mechanisme Dual 1002F

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27.10.2018, 17:03 (2218 dagen geleden) @ Beach11
Bewerkt door Maurice, 27.10.2018, 17:12

Beige nokje is alleen maar tbv afslag mechaniek.
Detectie einde plaat tikt armpje deze nok aan en activeert de afslag.

Dat direct weer afslaat betekend dat automaat niet vrij komt, vrij loop.

Goed bestuderen van mechaniek is wel een vereiste.

De opening in de beige schijf lijkt mij alleen ten doel van slip.
Indien mechaniek vast blijft staan en er wat tegen de nok blijft staan
wordt door veer werking ruimte in beige schijf en gaat mee draaien over de as.

Verder niets van doen met jouw fout.

Heb alleen een foto onderzijde,
Daar zie je wel het zwarte tandwiel in de vrijloop stand staan.
Dit wiel wordt door plateau continu aan gedreven.

Via activatie krijgt commandowiel - wiel met ontbrekende tanden, een zetje
en wordt verder bediend door zwarte tandwiel.

Kennelijk komt deze niet terug in de vrij stand, en dan blijft inderdaad
de pickup in een loop.
[image]

Mechanisme Dual 1002F

door huub.jak @, 27.10.2018, 17:17 (2218 dagen geleden) @ Maurice

Je moet eerst de werking ontdekken
zo nodig met een spiegel er onder.
als je de werking heb gezien dan kan je verders
niks los maken dus draai met de hand de platou
hij mist de aanzet mischien zien of je
heveltje ziet wat hapert ?
succes huub

Mechanisme Dual 1002F

door Dirk 63 @, Amsterdam, 27.10.2018, 17:14 (2218 dagen geleden) @ Beach11

IDD het mechaniek volgen bij de bewegingen , dus dat wordt een tijdje
bestuderen en de draai schijf met de hand langzaam draaien ( stekker uit de stopcontact )
vaak is het zo dat er een pennetje of een palletje TE stroef gaat ,
vaak een drupje olie hier en daar doet wonderen . .
sorry maar meer kan ik er niet van maken in m'n verhaal .
Ben zelf ook wel eens uren en uren bezig geweest om te zoeken wat er nu met een wisselaar
aan de hand is , Dat is het leuke aan deze meganiche techniek .

SU6 Dirk.

Mechanisme Dual 1002F

door castafiore2010 @, Winsum (Gn.), 28.10.2018, 08:20 (2217 dagen geleden) @ Dirk 63

Je moet inderdaad alle smeerpunten checken; je kunt vaak al aan randjes vet zien, of het vet uitgedroogd is. Soms kan er ook vet of olie uitgevloeid zijn naar plekken, waar juist geen vet moet zitten. Dit is soms het geval bij de slipkoppeling, die de arm bedient. De arm wil namelijk in principe altijd naar de kleinste plaatdiameter (45t.) toe maar wordt meer of minder tegengehouden door nokken die bediend worden door het instelmechaniekje van de plaatdiameter, die handmatig of automatisch ingesteld worden. Dit laatste is bij jouw wisselaar overigens niet het geval zo te zien. Bij HiFi engine kun je misschien exploded views vinden van Dual wisselaars, die lijken op de 1002, anders wordt het een kwestie van puzzelen. Doe dit met geduld en leg het ding weg als je er niet meteen uitkomt en ga later op je gemak weer verder. Wanneer je vlug-vlug resultaat wilt, maar je vaak dingen kapot.

Mechanisme Dual 1002F

door Beach11 @, Noordwijk ZH, 28.10.2018, 12:10 (2217 dagen geleden) @ Beach11

Dank allen voor de input zover. Ik ga puzzelen. Vet en olie in de aanslag....

Mechanisme Dual 1002F

door huub.jak @, 28.10.2018, 14:02 (2217 dagen geleden) @ Beach11

Veeel vet en olie is beter voor de Fiets.
maar wees heeel matig met dat soort smeermidelen
het zal niet over al aanwezig zijn
huub

Mechanisme Dual 1002F. Gelukt!

door Beach11 @, Noordwijk ZH, 28.10.2018, 15:54 (2217 dagen geleden) @ Beach11

Ik ben bekend met het spaarzaam omgaan met olie en vet.

Het lijkt gelukt. Na wat hard vet verwijderd te hebben en dat dan weer in te vetten, beetje olie op de draaiende metalen delen en nu lijkt ie te doen wat ie moet doen. Een bepaald deel van het mechaniek kwam niet in zijn ruststand door teveel frictie en dat veroorzaakte de loop.

Even dacht ik nog verder te moeten zoeken want met de 45t spindle wordt het laatste plaatje steeds weer afgespeeld. Dit staat echter ook in de manual. Bij het laatste plaatje (en alléén bij de 45t spindle) moet je de boel handmatig stoppen.

Zo´n mooi mechaniek, waarom heeft DUal dát dan niet netjes opgelost......

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum