Portadyne(p) (Algemeen)

door Piet Jansen, 09.12.2008, 17:20 (5830 dagen geleden)

Soms heb je van die aankopen waarbij je na een minuut al gaat twijfelen. Het dan wegstoppen en nooit meer naar kijken is niet mijn gewoonte; na enkele jaren pak ik het dan toch eens op. Gekocht op het uiterlijk, maar de binnenkant is om treurig van te worden. Misschien dat iemand het apparaat herkent, of het handschrift? In ieder geval zit er ook wel wat leuks in, en de geschiedenis interesseert me wel. Op internet vond ik niets waar ik verder mee kwam; slechts één afbeelding van iets moderners wat er in de verte op lijkt.
De eerste buis is vervangen door een transistorschakeling in een doosje van een fotorolletje op een oude pennebuisvoet en zilver gespoten, vervolgens een A425 en eenb A415 met stickers die erg veel lijken op stickers die ik ook in Driebergen op buizen zie zitten. De laatste buis staat Wehrmacht, BAL 716 op.
Enkele foto's:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Als iemand meer over het oorspronkelijke toestel weet dan hoor ik dat graag!
Groeten,
Piet Jansen

Portadyne(p)

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 09.12.2008, 19:11 (5830 dagen geleden) @ Piet Jansen

Piet, het toestel lijkt zeer veel op een Portadyne Challenger.
Er staat er een te koop op Ebay, misschien heb je iets aan de foto's.

Het is een draagbare batterijontvanger, jaartal ongeveer 1931. Buizen b.v. PM14, PM1, PM2, PM2.

--
http://www.hupse.eu/radio

Portadyne(p)

door Piet Jansen, 09.12.2008, 22:52 (5830 dagen geleden) @ John Hupse †

Bedankt John. Geeft weinig houvast; bij mij is het een koffer die je dichtklapt met een handvat om te dragen. Gebruikten ze toen ook al chassis van aluminium? Het chassis van die op Ebay lijkt eveneens van aluminium.
Heb nog weinig ervaring met dat hele oude spul, dus voorlopig gaat ie even terug op de plank.
Groeten,
Piet

Portadyne(p)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09.12.2008, 23:22 (5830 dagen geleden) @ Piet Jansen

Piet,

Ik heb hier de documentatie van de Portadyne P.B.5 uit 1934.
Stuur me een mailtje als je denkt dat je er iets mee kunt. Dan stuur ik het PDF'je naar je toe.

[image]

[image]

Portadyne(p)

door Piet Jansen, 10.12.2008, 15:54 (5829 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dag Ed,
bedankt voor je reactie. Mede naar aanleiding daarvan heb ik nog wat foto's gemaakt die een betere indruk van het totale toestel geven:

[image]

[image]

[image]

[image]

Het uiterlijk en de spoelenset met schaal, evenals de knoppen met S-Off-L en Reaction lijken me origineel, en samen de moeite van een reconstructie waard. De aanwezige buizen: A415, A425 en de RES094 (met de BAL opdruk) testen ruim voldoende. Als iemand een schema weet met vier buizen waar ik mee aan de slag kan gaan dan hoor ik dat graag. En Ed, ik zie nog niet hoe dat met het door jou aangegeven schema zou moeten.
Het luidspreker deel van de koffer heb ik nog niet open gemaakt; het doek ziet er prima uit (gesloten koffer) maar de schroefjes aan de buitenkant zijn zo verroest dat de gleuven nog nauwelijks herkenbaar zijn.

Groeten,
Piet Jansen

Portadyne(p)

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 10.12.2008, 18:54 (5829 dagen geleden) @ Piet Jansen

Piet,

de koffer is anders dan die van de Challenger, maar het afstemmechanisme is gelijk.

Het schema van deze Portadyne heb ik niet, je zou kunnen kijken naar dat van de meer bekende Pye Q.

Je moet een paar dingen even nakijken. De eindbuis kan een triode zijn of een pentode. Wanneer er een aansluiting is voor het schermrooster, of een middenkontakt wat is aangesloten dan gaat het om een pentode, b.v. een PM25 (B443). De Pye heeft een pentode.

Er kunnen 1 of 2 l.f. trafo's zijn. De Pye heeft er eentje.

Er wordt vaak een raamantenne gebruikt in dergelijke toestellen, deze zit rondom de luidspreker. De Pye heeft een raamantenne.

De terugkoppeling (Reaction) kan via een draaicondensator of een draaibare spoel plaatsvinden. Bij de Pye is dit een condensator.

--
http://www.hupse.eu/radio

Portadyne(p)

door Piet Jansen, 10.12.2008, 20:04 (5829 dagen geleden) @ John Hupse †

Dag John,
hartelijk dank voor je opmerkingen. Met veel moeite, maar zonder beschadigingen, heb ik het luidsprekerluik open gekregen, én de luidspreker los. Volgens mij voor het eerst in zijn bestaan. En zie het resultaat:

[image]

[image]

Daarmee zijn de laatste originele onderdelen blootgelegd. Kijken naar aansluitingen heeft geen zin, want dat is allemaal vervangen door jaren '80-'90 spul. Er zitten geen koppeltrafo's in, maar op het chassis wel 4 gaatjes die zouden kunnen duiden op een vroegere aanwezigheid daarvan.

Inmiddels heb ik een ander project voor de derde keer van de plank gehaald; een Majestik. Destijds op het oude forum een discussie gehad over het al of niet bestaan van de A402. Hierin zitten wel twee koppeltrafos, maar die zijn op een onprofessionele wijze vervangen waardoor het eboniet gebroken is. Aan dat toestel zie je wel de jaren 20 af itt de Portadyne.

Heb trouwens inmiddels meer waardering gekregen voor het toestel dan uit mijn openingszin bleek. Drie goede buizen betekent dat de vorige eigenaar er wel degelijk veel aandacht aan gegeven heeft. Alleen op een manier die afwijkt van mijn opvattingen over oude toestellen.

Voorlopig dus weer een stap verder. Schema's zoeken is mijn volgende stap

Groeten,
Piet Jansen

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum