Hallo allen,
Ik ben momenteel bezig met het maken van een buizentester. Op het internet vond ik de beschrijving van Leo Bolier. www.bolier.net/buizentester.html
Ik doe het iets anders. Het worden 2 delen. Eentje is het gedeelte waarin ik de buisvoeten zitten. Dit gedeelte is gereed.
Het andere deel zal bestaan uit voedingen en meters voor de anodespanning, de schermroosterspanning ,de negatieve roosterspanning en de gloestroom.
Nu komt mijn vraag: Leo heeft in de schermroostervoeding een weerstand van 1 M opgenomen en deze overbrugt met een onderbreker. Dit zou zijn op het vacuum van de buis te testen, maar hoe werkt dat eigenlijk?
Alle suggesties zijn welkom.
Douwe Bakker
Buizentester
door Frans Hamer , Den Helder, 19.12.2018, 22:25 (2171 dagen geleden) @ douwebakker
Hallo Douwe ik denk dat de weerstand met onderbreker in
de aansluiting naar het eerste rooster moet staan G1 dus
want daar geeft het een verandering.
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.
Buizentester
door douwebakker , Vledder, 19.12.2018, 22:39 (2171 dagen geleden) @ Frans Hamer
Dag Frans, inderdaad ik zie het nu ook. G1 is het stuurrooster. Blijft de vraag, hoe je op deze manier kunt testen of het vacuum in orde is. Ik las trouwens op de site van John Hupse wel iets over een vacuum test via het schermrooster. Helaas kan ik het niet terugvinden. Bedankt voor je ractie.
Douwe
Buizentester
door Ron Kremer , Groningen, 19.12.2018, 22:47 (2171 dagen geleden) @ douwebakker
Bewerkt door Ron Kremer, 19.12.2018, 22:54
Nu komt mijn vraag: Leo heeft in de schermroostervoeding een weerstand van 1 M opgenomen en deze overbrugt met een onderbreker. Dit zou zijn op het vacuum van de buis te testen, maar hoe werkt dat eigenlijk?
De weerstand van 1 MOhm zit in het stuurroostercircuit, niet in het schermroostercircuit.
De werking voor vacuumtest is als volgt:
Als er gasresten in te te testen buis zitten dan worden deze geïoniseerd ingeval alle bedrijfsspanningen aanwezig zijn, of in het geval van deze tester ingesteld en aanwezig zijn.
Als nu de onderbreker wordt ingedrukt dan wordt de weerstand van 1MOhm met het stuurrooster in serie gezet.
Door de geïoniseerde gasresten zal de hierdoor ontstane roosterstroom gaan lopen door die weerstand van 1MOhm, bijvoorbeeld met een grootte van 1uA. De hierdoor ontstane spanningsval van, in dit geval 1Volt, zal de ingestelde roosterspanning minder negatief maken waardoor de anodestroom toeneemt.
Bij een buis met een ideaal vacuum mag het tussen schakelen van die weerstand, dus het indrukken van de onderbreker, geen wijziging in anodestroom opleveren.
Vr. gr., Ron
Buizentester
door douwebakker , Vledder, 19.12.2018, 22:52 (2171 dagen geleden) @ Ron Kremer
Duidelijk. Bedankt.
Buizentester
door kris , Gent België, 20.12.2018, 00:52 (2171 dagen geleden) @ Ron Kremer
Bij een buis met een ideaal vacuum mag het tussen schakelen van die weerstand, dus het indrukken van de onderbreker, geen wijziging in anodestroom opleveren.
nog een toevoeging. Als het vacuüm ideaal is loopt er nog steeds een kleine roosterstroom, maar de andere kant op. (het stuurrooster wordt door het landen van verloren gelopen electronen negatief).
dus bij een perfect vacuüm buis neemt tijdens deze test de anodestroom wat af. Bij DC gekoppelde schakelingen (bvb in BVM's) vind je dikwijls een regeling om dit te compenseren, zowel voor negatieve als positieve afwijking.
en dan is er nog een derde verschijnsel dat vooral bij eindbuizen optreed die goed warm worden. G1 kan zelf elektronen emitteren, eens de buis op temperatuur is, ook dat brengt een verhoging van de anodestroom met zich mee.
Buizentester
door Ron Kremer , Groningen, 20.12.2018, 12:33 (2170 dagen geleden) @ kris
Bewerkt door Ron Kremer, 20.12.2018, 12:48
nog een toevoeging. Als het vacuüm ideaal is loopt er nog steeds een kleine roosterstroom, maar de andere kant op. (het stuurrooster wordt door het landen van verloren gelopen electronen negatief).
Dat klopt wel in maar is in feite het Edisoneffect waar je alleen bij erg kleine roosterspanningen 'last' van hebt omdat het werkpunt er door kan worden verschoven. Ook kan het zijn dat het werkpunt door dit effect wordt bepaald, je ziet dat doorgaans bij de triode van de EABC80 in radio's.
dus bij een perfect vacuüm buis neemt tijdens deze test de anodestroom wat af. Bij DC gekoppelde schakelingen (bvb in BVM's) vind je dikwijls een regeling om dit te compenseren, zowel voor negatieve als positieve afwijking.
M.i is dat laatste gewoon thermische drift, daar heb je bij buizen nou eenmaal meer last van dan bij de gemiddelde halfgeleider (meet)schakeling.
en dan is er nog een derde verschijnsel dat vooral bij eindbuizen optreed die goed warm worden. G1 kan zelf elektronen emitteren, eens de buis op temperatuur is, ook dat brengt een verhoging van de anodestroom met zich mee.
Dit verschijnsel is roosteremmissie en als dat optreedt is er doorgaans iets grondig mis.
Het kan ook echter ook aan de buis zelf liggen.
Ik heb hier bijv. een versterker met 6080's in de eindtrap en die staan in klasse A op bijna volledig toegestane dissipatie. Daarnaast hebben 6080's flinke kathodes die per stuk met zo'n 8 Watt gestookt worden.
Bij relatief veel 6080's van RCA is er tijdens de fabricage plaatselijk blijkbaar kathodemateriaal op de roosters terecht gekomen hetgeen met alle hitte de roosteremissie zelfs nog bevordert. Op die plaatsen kunnen de roosters roodheet worden ondanks goede instelling. Bij 6080's van bijv. GE, Sylvania, Westinghouse etc. dit probleem nooit tegengekomen.
Vr. gr. Ron
Buizentester
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 20.12.2018, 07:47 (2170 dagen geleden) @ Ron Kremer
Waarbij ik nog zou willen opmerken, dat het verstandig is bij (NOS) buizen, die lang hebben gelegen, deze eerst een tijdje onder lichte belasting te laten branden, omdat dan eventuele vrijgekomen gasresten zich kunnen binden aan het getter. Als je ze direct uit de doos test, kan het lijken of het vacuüm niet "ideaal" is.
Buizentester
door Buizengek , 30.08.2020, 15:10 (1551 dagen geleden) @ douwebakker
Misschien nog een late reactie op dit artikel
Maar stel de vacuum van een geteste buis is niet goed,
Ik had het zojuist op de door mij gebouwde tester op basis van de tester van Leo
Ik had een ECC85, ik het toestel, deze moet bij de instellingen zo,n 10 mA doen mits 100%
Ze doet zon 4 mA dus best versleten, maar druk ik nu op de vacuum test dan slaat ze door naar 15-20 mA Anodestroom.
Heeft dit ook met vacuum te maken , of zou dit wat anders kunnen zijn.
Is het vacuum probleem op te lossen door bv een buis een tijdje alleen te laten gloeien
evetueel met een iets hogere gloeidraadspanning?
mvg Marcel
Buizentester
door Ron Kremer , Groningen, 30.08.2020, 15:22 (1551 dagen geleden) @ Buizengek
Ik had het zojuist op de door mij gebouwde tester op basis van de tester van Leo
Die tester ken ik niet, dat zegt me dus niets. Maar kijk eens naar mijn eerdere bijdrage in deze thread, daarin staat hoe een vacuumtest werkt. Of dat in de 'tester van Leo' ook zo is weet ik niet.
Heeft dit ook met vacuum te maken , of zou dit wat anders kunnen zijn.
Dat lijkt er op, het ligt in ieder geval in lijn met wat ik eerder vermeld heb.
Is het vacuum probleem op te lossen door bv een buis een tijdje alleen te laten gloeien
evetueel met een iets hogere gloeidraadspanning?
Vacuumfouten kun je zelf niet oplossen. De buis is aan z'n eind en dan houdt het echt op.
Vr. groet, Ron
Buizentester
door Buizengek , 30.08.2020, 15:31 (1551 dagen geleden) @ Ron Kremer
ok duidelijk
hartelijk dank voor uw snelle reactie
mbt de zelfbouw tester zie o.a hier
https://nfor.nl/archief/index.php?id=225843
mvg Marcel