Majestik/Portadyne (Algemeen)
door Piet Jansen, 11.12.2008, 14:23 (5828 dagen geleden)
Ter voorbereiding van het verdere werk aan de Portadyne ben ik begonnen aan de Majestik. Daar is gelukkig niet in gerommeld, en met één vaste condensator (10pF gemeten) en één vaste weerstand (700K gemeten)voor 4 buizen redelijk te overzien. Overigens had ik dit merk componenten nog nooit eerder gezien:
Dit toestel werkt met tweemaal transformatorkoppeling waarvan er één kapot is. In mijn rommelbak vond ik nog twee exemplaren van deze soort (onderkant):
Daarvan is er zeker één defect, maar de ohmse waarden van 50K en 150K doen vermoeden dat de andere ook defect is. Als iemand zo'n trafo heeft zou ik graag weten wat de correcte ohmse waarden zijn. En direct de vervolgvraag: welke trafo's kan ik als vervanging gebruiken? Deze behuizing leent zich uitstekend om er een vervangexemplaar in te plaatsen.
Groeten,
Piet Jansen
Majestik/Portadyne
door Hans Op den Camp , Leusden, 11.12.2008, 16:16 (5828 dagen geleden) @ Piet Jansen
Piet,
Aan de onderkant van de Philips LF trafo staat vermeld dat het een 1 : 3 trafo is.
Daarom zou een ohmse weerstand van 50k en 150k best eens heel goed kunnen.
Ik heb ook een dergelijke trafo gevonden in de rommelbak:
en daar meet ik een weerstand van ongeveer 40k en 65k. Dat zou dan overeenkomen met een verhouding van 1 : 1,5. Maar het plaatje aan de onderkant is er niet meer bij. Waar zoiets in een zelfbouw radio heeft gezeten is mij (nog) een raadsel. M.vr.gr. Hans
Majestik/Portadyne
door Ed van der Weele † , Zeist, 11.12.2008, 16:26 (5828 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
en daar meet ik een weerstand van ongeveer 40k en 65k. Dat zou dan overeenkomen met een verhouding van 1 : 1,5. Maar het plaatje aan de onderkant is er niet meer bij. Waar zoiets in een zelfbouw radio heeft gezeten is mij (nog) een raadsel.
Hans,
De ohmse weerstand van twee windingen zeggen nog niets over de transformatieverhouding. Als de ene winding van dunner draad is gemaakt dan de andere is uiteraard de ene weerstand hoger dan die van de tweede wikkeling.
Om de transformatieverhouding te bepalen moet je er een wisselspanning op aansluiten en de primaire spanning vergelijken met de secundaire spanning.
Dit soort trafo's worden gebruikt als koppeling tussen de laagfrequent voor- en eindversterker. Door het optransformeren van de LF-spanning wordt de versterking hoger dan via een koppeling met een condensator zoals in moderne radio's gebruikelijk is.
Majestik/Portadyne
door Matthias Meijer , Dordrecht, 11.12.2008, 16:26 (5828 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hallo Hans, Piet,
Dit soort trafo's zat tussen de voorversterkerbuis en de eindlamp (waar je later meestal de beruchte koppel condensator treft).
Je kunt de trafo's uiteraard testen of ze nog goed zijn.
Zet op de primaire kant een wisselspanning van bijvoorbeeld 1V uit een toongenerator en meet dan wat er aan de secundaire kant uitkomt.
Groeten,
Matthias
Majestik/Portadyne
door Piet Jansen, 11.12.2008, 20:17 (5828 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hans, en anderen,
bedankt voor de moeite.
Het lijkt erop dat die ene transformator met die hoge waarden toch nog goed is.
De ohmse weerstand van de trafos in de Majestik zijn véél lager.
Hieronder het schema wat ik zo goed en zo kwaad als het gaat vastgesteld heb:
Met behulp van de Koomans ontvanger en de Vara ontvanger heb ik wat meer zicht gekregen op deze oude technieken.
Terug naar de Portadyne: John bedankt voor de tip naar het schema van de Pye Q (Thread Portadyne(p)). Dat verklaart de dubbelroosterbuis aan het begin. Maar verder roept het nog veel vragen op: Daar is de koppeling capacitief, vergelijkbaar met de Majestik, maar in de portadyne is deze inductief. Ook zie ik nog niet hoe de raamantenne in te schakelen is.
Mijn volgende stap zal zijn om na te gaan hoe die dubbelroosterbuis door de vorige eigenaar met moderne middelen aangekoppeld is, en het verdere verloop in het schema. De "transistorbuis" betreft tenslotte de laatste LF trap.
Als iemand tips heeft hoor ik dat graag, enne ... twee goede LF trafo's (of vervangers voor in de oude behuizingen) zal ik ook nodig hebben. Dus als iemand nog wat heeft liggen?
Groeten,
Piet
Majestik/Portadyne
door John Hupse † , Schoonhoven, 11.12.2008, 21:27 (5828 dagen geleden) @ Piet Jansen
Bewerkt door John Hupse †, 11.12.2008, 21:44
John bedankt voor de tip naar het schema van de Pye Q (Thread Portadyne(p)). Dat verklaart de dubbelroosterbuis aan het begin. Maar verder roept het nog veel vragen op: Daar is de koppeling capacitief, vergelijkbaar met de Majestik, maar in de portadyne is deze inductief. Ook zie ik nog niet hoe de raamantenne in te schakelen is.
De terugkoppeling (reaction) kan capacitief zijn uitgevoerd (dus regelbaar via een draaicondensator). Maar inductief, zoals in deze Portadyne, komt ook veel voor. In dat geval is er meestal een draaibaar spoeltje (L7) opgenomen in de anodekring van de detectorbuis dat meer of minder koppelt op de secondaire afstemspoel (L5 en L6). Ik heb dit even in het schema van de Pye Q getekend. Er zijn nog andere constructies bedacht, maar deze is het eenvoudigst.
De raamantenne bestaat uit 2 wikkelingen, op de Portadyne foto's zijn deze goed te zien. In het Pye schema zijn dit L2 en L3. L3 is de LG wikkeling, dus de wikkeling met de meeste windingen. L2 is de MG wikkeling. Door S1 (en S2) te sluiten wordt de MG gekozen. L1 is een extra koppelwikkeling waarop een externe draadantenne kan worden aangesloten, deze hoeft niet aanwezig te zijn op de Portadyne. Zo'n toestel speelt meestal prima op de ingebouwde raamantenne, je moet zo'n antenne wel in de richting van de zender draaien.
Majestik/Portadyne
door Koen , GENT, 08.05.2009, 15:49 (5680 dagen geleden) @ Piet Jansen
Dag Piet,
ik heb al een tijdje een radio MAJESTIK maar vind er niks van terug op internet, en nu toevallig zie ik die naam op het forum: weet je hier iets over ( land van herkomst bvb)? of ken je een link op internet? Vandaag eens héél traag opgestart met de variac, maar het enige dat eruit komt is geratel, alles moet nog worden gereinigd, er zitten wel 30 dode spinnen in het web.........maar dan weet ik dat er niet aan geprutst is geweest!
Mvg. Koen