Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo! (Techniek Radio/TV)

door Wim Stuiver ⌂ @, Havelte, 13.03.2019, 16:03 (1864 dagen geleden)
Bewerkt door Wim Stuiver, 13.03.2019, 16:23

Beste Forumlezers,

Het herstellen van deze Philips Radio 208U-05 met ingebouwde nettrafo, serienr.: E 64900 E02, chassisnr.; 126702 en bouwjaar: 1944-’45 was afwijkend en bijzonder. Op de schaal bevindt zich de naam ‘Herrijzend Nederland’.

Bij het uit de kast halen blijkt dat:

a. Er is geen spanningcaroussel aanwezig.

b. De metalen achterwand wordt niet m.b.v. omschakelaar in de antennebus gebruikt als antenne. Rechtstreeks gaat het antennesignaal via een condensator van 1000 pF het toestel in.

c. Er bevindt zich een kleine voedingstrafo in het toestel die 6,3 Volt levert voor het verlichtingslampje 8045D (6,3V/.3A). (zie 1e schema)

d. Tevens bevindt zich primair op de trafo een 124 Volt aftakking gemeten bij 230V netspanning. Deze 124 Volt levert de gloeispanning voor de gloeidraden van de 4 radiolampen die in serie met het chassis zijn verbonden.

e. De nominale gloeistroom is 93,5 mA. Vlak na het inschakelen het dubbele maar gaat zeer snel terug naar 93,5 mA. In het buizenboekje staat 100 mA, dus ruim er onder.

f. De gemeten spanning op de gloeidraden is als volgt UY1N-B6 45V (50V), UCH21-B3 16,5V (20V), UBL21-B5 47,4 (55V) en UCH21-B2 16,4V (20V). Ruim binnen de tussen haakjes genoemde waarden in het buizenboek.

Voor het herstel piepte , floot, bromde en het speelde het toestel zwakjes. Na vervanging van verbrokkelde isolatiekous, defecte R’s en C’s en zwakke UBL21 speelt het toestel prima op alle 3 golflengten. Tevens alle elektrische contacten gereviseerd.

In de nvhr-schematheek staat alleen een 208U-05 schema met spanning-caroussel voor diverse netspanningen (zie 2e schema). Deze spanning-caroussel ontbreekt echter in dit toestel. Vermoedelijk een 127 Volt uitvoering die door een radiotechnicus geschikt gemaakt is voor 220/230 volt.
Verder is er in het gloeidraadcircuit ook geen NTC-weerstand opgenomen om de gloeistroom bij inschakelen te beperken.

Is er toevallig iemand die dit toestel in 127 Volt-uitvoering heeft of hier meer over weet?

Mvg

Wim

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
W.H.G. Stuiver


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum