Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo! (Techniek Radio/TV)

door Wim Stuiver @, Havelte, 13.03.2019, 16:03 (2087 dagen geleden)
Bewerkt door Wim Stuiver, 13.03.2019, 16:23

Beste Forumlezers,

Het herstellen van deze Philips Radio 208U-05 met ingebouwde nettrafo, serienr.: E 64900 E02, chassisnr.; 126702 en bouwjaar: 1944-’45 was afwijkend en bijzonder. Op de schaal bevindt zich de naam ‘Herrijzend Nederland’.

Bij het uit de kast halen blijkt dat:

a. Er is geen spanningcaroussel aanwezig.

b. De metalen achterwand wordt niet m.b.v. omschakelaar in de antennebus gebruikt als antenne. Rechtstreeks gaat het antennesignaal via een condensator van 1000 pF het toestel in.

c. Er bevindt zich een kleine voedingstrafo in het toestel die 6,3 Volt levert voor het verlichtingslampje 8045D (6,3V/.3A). (zie 1e schema)

d. Tevens bevindt zich primair op de trafo een 124 Volt aftakking gemeten bij 230V netspanning. Deze 124 Volt levert de gloeispanning voor de gloeidraden van de 4 radiolampen die in serie met het chassis zijn verbonden.

e. De nominale gloeistroom is 93,5 mA. Vlak na het inschakelen het dubbele maar gaat zeer snel terug naar 93,5 mA. In het buizenboekje staat 100 mA, dus ruim er onder.

f. De gemeten spanning op de gloeidraden is als volgt UY1N-B6 45V (50V), UCH21-B3 16,5V (20V), UBL21-B5 47,4 (55V) en UCH21-B2 16,4V (20V). Ruim binnen de tussen haakjes genoemde waarden in het buizenboek.

Voor het herstel piepte , floot, bromde en het speelde het toestel zwakjes. Na vervanging van verbrokkelde isolatiekous, defecte R’s en C’s en zwakke UBL21 speelt het toestel prima op alle 3 golflengten. Tevens alle elektrische contacten gereviseerd.

In de nvhr-schematheek staat alleen een 208U-05 schema met spanning-caroussel voor diverse netspanningen (zie 2e schema). Deze spanning-caroussel ontbreekt echter in dit toestel. Vermoedelijk een 127 Volt uitvoering die door een radiotechnicus geschikt gemaakt is voor 220/230 volt.
Verder is er in het gloeidraadcircuit ook geen NTC-weerstand opgenomen om de gloeistroom bij inschakelen te beperken.

Is er toevallig iemand die dit toestel in 127 Volt-uitvoering heeft of hier meer over weet?

Mvg

Wim

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
W.H.G. Stuiver

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Hans Op den Camp @, Leusden, 13.03.2019, 16:48 (2087 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Beste Wim,

Bij gebrek aan originele onderdelen worden goede reparateurs soms erg vindingrijk. Mogelijk is de 4-voudige serieweerstand van dit radiootje ooit verbrand en wilde men het toestel toch weer bruikbaar maken.
Dat de radio op deze ingewikkelde manier naar een andere netspanning is omgebouwd lijkt me niet voor de hand liggen, want Philips leverde vier verschillende spanningsdoppen voor alle voorkomende netspanningen.
De servicedocumentatie is hier duidelijk over. Eveneens over de metalen achterwand die zonder omschakelcontact in de antennebus (net als alle 208U radio's) als antenne kan worden gebruikt voor ontvangst van sterke zenders....

[image]

Kortom Wim, je hebt een uniek radiootje in handen waarvan er waarschijnlijk geen tweede is, in tegenstelling tot de originele 208U die je regelmatig tegen komt ;-) .

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Wim Stuiver @, Havelte, 13.03.2019, 17:43 (2087 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,

Dank voor de info.

Bijgaand nog een paar detail-opnames:

Van het chassis met een zowel aan de boven-als onderkant niet gebruikt soldeerpunt en de anoideweerstand van de gelijkrichter UY1N (150 Ohm)

Van de voor- en achterkant van de antennebus.

mvg

Wim

[image]
[image]
[image]

--
W.H.G. Stuiver

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Hans Op den Camp @, Leusden, 13.03.2019, 19:06 (2087 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Mooie duidelijke foto's Wim.
Ik heb er ook een paar gemaakt van een originele nog te restaureren 208U-05. Alleen is mijn fotolamp stuk, dus is de kwaliteit niet zoals het hoort ;-)

Op de foto zie je het soldeerpunt, tevens steunpunt voor de groene serieweerstand. Op het hitteschildje tussen deze weerstand en de luidspreker is plaats voor een extra spannings dop.

De antenne-aansluiting is gelijk aan die van jouw radio.

[image]
[image]
[image]

Als jouw radio goed speelt zou ik het verder zo laten, want het is toch een stukje geschiedenis en kenmerkend voor een tijd waarin de mensen het niet zo breed hadden als in de tegenwoordige weggooimaatschappij.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Paul Brouwer @, Haarlem, 13.03.2019, 21:05 (2087 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Zoals jij en Hans als zeiden, is dit destijds aangepast. Het warmteschot en serieweerstand ontbreken doch zijn wel aanwezig geweest, getuige de nog resterende soldeersteunen. De "voedingstrafo" is ook duidelijk van een jongere makelij, doch was dit principe ook al i andere U-toestellen toegepast.

Verder is de 208U met een "soort van" spanningcaroussel uitgerust waar echter spanningsknoppen voor de gewenste bedrijfsspanning ingestoken moest worden.

Groeten,
Paul

--
[image]

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Wim Stuiver @, Havelte, 14.03.2019, 14:05 (2086 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,

Bedankt voor de foto's. Dit verhoogt het inzicht.

De antenne-bus in jouw toestel heeft ook geen omschakelaar in de antenne-bus die dan de metalen achterwand bij niet aanwezig zijn van een buitenantenne doorverbind met het toestel.

In de documentatie van de Philips 208U-05 staat ook deze omschakelaar niet vermeld.

Misschien hoort het wel zo dat bij dit toestel via de antenne-bus het antenne-signaal rechtstreeks via een condensator van 1000 pF verbonden wordt.

mvg

Wim

--
W.H.G. Stuiver

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 13.03.2019, 18:59 (2087 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Beste Wim,

De trafo is niet origineel Philips:

[image]

en al helemaal niet uit de jaren '40. Dit is duidelijk te zien aan de kunststof koker waarop de spoel is gewikkeld.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 13.03.2019, 19:29 (2087 dagen geleden) @ Wim Stuiver
Bewerkt door Maarten Bakker, 13.03.2019, 19:35

Gaat het om de trafo die onder het chassis zit? Dat is absoluut geen trafo van Philips, dus latere ombouw. Los daarvan, als het in de productie zo gedaan was dan had het toestel geen 208U-05 geheten.

P.S. 93,5mA gloeistroom is niet ideaal maar nog wel acceptabel. Zou even moeten opzoeken wat Philips er zelf precies van zegt in de buizenboeken.

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door soundman2 @, Wouw, 13.03.2019, 20:21 (2087 dagen geleden) @ Wim Stuiver
Bewerkt door soundman2, 13.03.2019, 21:00

Voor de warmte dissipatie is het prima. Er wordt geen energie in weerstanden verstookt e de radio kan ook prima op 110 volt spelen. De oplossing is betrouwbaarder als een seriecondensator. Als het getekende schema klopt is er niets mis mee. De transformator levert geen netscheiding, dus wat isolatie betreft, moeten de condensatoren voor de antenneingang etc gewoon aanwezig zijn.
De radio kan niet meer gebruikt worden op een gelijkspanningsnet.
Je kunt de gloeispanning nog verhogen door gebruik te maken van de gloeidraad wikkeling. Daarmee, kun je de 124 volt nog verhogen naar 130 volt, door de 6,3 volt wikkeling in serie met de 124 volt te zetten. Het schaallampje kan gewoon op de 6,3 winding blijven branden.

[image]
Wel even op de polariteit van de 6,3V winding letten.

De gloeidraad zit aan het chassis volgens de tekening, dat is niet in orde, Hij moet aan de netader zitten waar -Vg bij staat, anders loopt de gloeistroom door de weerstand die voor de negatieve roosterspanning zorgt en dat kan een forse brom opleveren.
Kan natuurlijk ook een tekenfout zijn.
De carrousel is vermoedelijk gewoon verwijderd om ruimte te krijgen.

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door kris @, Gent België, 13.03.2019, 22:09 (2087 dagen geleden) @ soundman2
Bewerkt door kris, 13.03.2019, 22:18

deze radio is alvast aangepast naar de toekomst, met een sterk verlaagde CO² uitstoot .:-D

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Ben Schoon @, 13.03.2019, 22:29 (2087 dagen geleden) @ kris

Dat is alleen het geval als hij met trafo ook veel minder stroom verbruikt. Is dat ook zo?

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door kris @, Gent België, 13.03.2019, 22:39 (2087 dagen geleden) @ Ben Schoon

Dat is alleen het geval als hij met trafo ook veel minder stroom verbruikt. Is dat ook zo?

tja, de bedoeling van een (auto)trafo voor spanningsverlaging is het vermogen niet verloren te laten gaan in een "stook" weerstand die hetzelfde doel beoogt.
er wordt dus minder warmte opgewekt in het kleine kastje. Minder warmte is minder verbruik.
Maar je neemt het te ernstig. bedoeling is dat je eens kon :-) met een het actuele CO² verhaal.

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Wim Stuiver @, Havelte, 14.03.2019, 13:54 (2086 dagen geleden) @ Ben Schoon

Ben,

Op het typeplaatje staat helaas geen netspanning en wattage vermeld. In de service-documentatie staat het verbruik ook niet vermeld.

Deze gemodificeerde 208U-05 meet bij 230 Volt netspanning een stroom van 163 mA en het verbruik is dan 37,49 Watt.

Bij 220 Volt netspanning is de stroom 9o,4 mA en het verbruik is dan 19,88 Watt.

Iemand die in het bezit is van de originele versie Philips 208U-05 zou het verbruik kunnen meten om een vergelijk te krijgen.

mvg

Wim

--
W.H.G. Stuiver

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 14.03.2019, 14:19 (2086 dagen geleden) @ Wim Stuiver

In de service-documentatie staat het verbruik ook niet vermeld.

er staat in dat het verbruik van de Philips 208U-05 34 Watt is (bij 220 volt netspanning)

Wat je zelf hebt berekend is het schijnbare vermogen (Ieff x Ueff). Dit vermogen wordt uitgedrukt in VA en niet in Watt. Je kunt het alleen meten wanneer je gebruik maakt van een meetinstrument dat in staat is om een effectieve wisselstroom te meten. Verder is het werkelijke vermogen bij gebruik van een nettrafo altijd lager dan het schijnbare vermogen, een en ander is afhankelijk van de faseverschuiving die optreedt.

[image]

--
http://www.hupse.eu/radio

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 14.03.2019, 16:58 (2086 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Het lijkt er voor mij een beetje op dat de betreffende trafo bij 230V al richting verzadiging gaat, althans de stroom neemt wel relatief fors toe.

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door soundman2 @, Wouw, 14.03.2019, 19:17 (2086 dagen geleden) @ Wim Stuiver


Deze gemodificeerde 208U-05 meet bij 230 Volt netspanning een stroom van 163 mA en het verbruik is dan 37,49 Watt.

Bij 220 Volt netspanning is de stroom 9o,4 mA en het verbruik is dan 19,88 Watt.

Dat is toch een fors verschil t.o.v. de wat hogere netspanning. Om te weten of de trafo bijv in verzadiging gaat, zou je dezelfde meting kunnen doen met een buis, bijv de UY1 eruit. Het toestel neemt dan geen stroom op en je ziet dan de verliezen in de trafo.

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Wim Stuiver @, Havelte, 15.03.2019, 15:50 (2085 dagen geleden) @ soundman2

a. Met de gelijkrichtlamp UY1N erin is de opgenomen netstroom bij 230 Volt netspanning 165 mA.

b. . Zonder de UY1N eruit is de netstroom 26,8 mA.

Bij 220 V netspanning resp. 155 mA/23 mA.

mvg

Wim

--
W.H.G. Stuiver

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Wim Stuiver @, Havelte, 14.03.2019, 13:33 (2086 dagen geleden) @ soundman2
Bewerkt door Wim Stuiver, 14.03.2019, 14:07

Soundman2,

Bedankt voor de opmerkingen/correcties.

a. de gloeidraad van de laatste radiobuis was in het toestel verbonden met -Vg. Dit was een tekenfout van mij.

b. De 6,3 Volt heb ik in serie geschakeld en er staat nu bij 230 Volt netspanning totaal 129 Volt t.o.v. -Vg over de in serie geschakelde gloeidraden. De gloeistroom is dan 93,2 mA en ruim onder 100 mA volgens het buizenboek.

Het schaallampje brandt nog sterk genoeg. De gemeten spanning over dit lampje is 6 Volt.

Bijgaand het het gecorrigeerde schema.

mvg

Wim

[image]

--
W.H.G. Stuiver

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door soundman2 @, Wouw, 14.03.2019, 23:01 (2086 dagen geleden) @ Wim Stuiver


b. De 6,3 Volt heb ik in serie geschakeld en er staat nu bij 230 Volt netspanning totaal 129 Volt t.o.v. -Vg over de in serie geschakelde gloeidraden. De gloeistroom is dan 93,2 mA en ruim onder 100 mA volgens het buizenboek.

Ik zou toch denken dat een iets hogere gloeispanning ook een iets hogere stroom oplevert, maar ik kan me vergissen een gloeidraad heeft nl een positieve temperatuurcoëfficiënt.

Philips Radio 208U-05 1944-'45 met ingebouwde nettrafo!

door Wim Stuiver @, Havelte, 16.03.2019, 16:31 (2084 dagen geleden) @ Wim Stuiver
Bewerkt door Wim Stuiver, 16.03.2019, 16:42

Beste Forumlezers,

Allemaal van harte bedankt voor de op- en aanmerkingen.

De conclusie is als volgt:

a. Dit toestel met ingebouwde trafo-voeding is 'een vreemde eend in de bijt.

b. Mijn keuze is gevallen op 220 V netspanning om de trafo niet over te belasten.

c. Als netspanning heb ik op het doorkijkvenster op de achterwand 220 V ~ gezet.

d. Zoals het schema aangeeft is de antenne-bus via 1000 pF verbonden met de ingang van het toestel.

e. De antenne-bus heeft geen omschakelaar maar is vast verbonden met de metalen achterwand. Deze achterwand is geïsoleerd opgesteld t.o.v. het chassis.

f. Dankzij het historisch onderzoek van Gidi Verheyen blijkt dat dit toestel met 'Herrijzend Nederland' met 3 soorten stationschalen is uitgebracht wat in detail zichtbaar is, n.l. de golflengten waarop uitgezonden is n.l. 420 m, 430 m en 435 m.

Na revisie/reparatie speelt het toestel prima op alle 3 golflengten. Een mooi object toegevoegd aan mijn verzameling.

Later kom ik terug met een reparatieverslag.

mvg

Wim

[image]
[image]

--
W.H.G. Stuiver

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum