Schema Philips AL 161 radio (Techniek Radio/TV)

door gerard ⌂ @, Zeist, 24.09.2019, 12:39 (1696 dagen geleden) @ Hans R.
Bewerkt door gerard, 24.09.2019, 12:46

Die C1 of C8 is een ballastbuis die de stroom door de gloeidraden stabiliseert op 200mA. De buizen hebben een gloeistroom van 200mA zodat de gloeiketen (bij 230V) ongeveer 46W verbruikt, waarvan ongeveer 37 in de ballast. Komt nog wat bij voor de B+ voeding natuurlijk, dat is 80W wel wat aan de hoge kant maar niet extreem.

Het lijkt inderdaad op dat de negatieve voorspanning niet in orde is. Controleer of er wel negatief staat op het stuurrooster van de eindbuis, ten opzichte van de katode. Als die voorspanning er niet is, verklaart dat het hoge stroomverbruik maar het molt ook je eindbuis en gelijkrichter.
De meeste radio's krijgen die voorspanning door een katodeweerstand bij de eindbuis. Daardoor wordt de katode positief, meestal 6 tot 10 volt of zo, en het stuurrooster heeft nulpotentiaal waardoor die negatief is ten opzichte van de katode.
De schakeling met katode geaard komt ook voor, kijk bv eens naar de BX480A of zo. Dan staat de katode op 0V, er zit een weerstand tussen de - van elco en het chassis, zodat de elcobus negatief is. Daarmee is het stuurrooster dan verbonden zodat je negatief krijgt.
Om te kijken hoe het bij jou zit, kun je een weerstandsmeting tussen eindbuiskatode en chassis doen. Zit daar een paarhonderd ohm dan heb je het meest gebruikelijke type 1. Zit daar 0 ohm dan heb je het wat minder courante type 2.
In beide gevallen moet je ook de koppelcondensator even checken, want die kan de spanning op het stuurrooster flink omhoog trekken.

Je kunt de vermogensopname in de ballastbuis voorkomen door de stroom niet door de ballast te laten lopen maar door een condensator van 2,8uF.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum