componenten/bedrading schema B7X43A gezocht (Algemeen)
door Matthias Meijer , Dordrecht, 08.02.2008, 14:17 (6132 dagen geleden)
Hallo,
Nog steeds last met die preview knop. Zojuist een heel verhaal getypt, even naar beneden gelopen, weer terug boven, verhaal verder getypt, preview: weg verhaal. Kwam ik op de beginsite van het forum terecht.
Nou goed. Ik heb hier een B7X43A met wat problemen staan. LF gedeelte werkt.
De radio ontvangt echter niks. Bij inspectie bleek er in ieder geval een weerstand tussen één van de spoeltjes in de anodekring van de heptode van de ECH81 verbrand. Deze weerstand vervangen, en de anodespanning van de heptode is weer in orde. Oorzaak zou kunnen zijn dat toen ik de radio kreeg ik een ECH83 aantrof ipv de ECH81.
Voor de zekerheid maar alle buizen even door goede buizen uit een werkende radio vervangen, zodat daar niks mis mee zou moeten zijn.
Na meting blijkt Vg2-4 van de ECH81 wat aan de hoge kant (70V ipv 55V). Anodespanning van de triode van de ECH81 is rond de 70V. De oscillator loopt echter niet, dus ik moet het gedeelte met de afstem C's en spoelen controleren + de bedrading. Daarvoor zou ik dus graag dat schema hebben, maakt het wel wat makkelijker zoeken.
Vanaf de EF89 en verder lijkt alles te werken.
FM doet ook nog niks. Probleemtoestel dus.
Groeten,
Matthias
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Peter Lameijn, 08.02.2008, 14:28 (6132 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Kun je hier vinden
Peter
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Matthias Meijer , Dordrecht, 08.02.2008, 17:55 (6132 dagen geleden) @ Peter Lameijn
Hallo Peter,
Klopt, daar heb ik het gewone schema ook vandaan. Alleen zit daar niet het bedradings schema bij dat aangeeft hoe de onderkant van het chassis er uit hoort te zien, dus waar welke weerstand en welke draad precies gesoldeerd is. Dat zou het bij zo'n kluwen draden soms wat eenvoudiger kunnen maken.
Groeten,
Matthias
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Willem.H.N , Enschede, 08.02.2008, 14:50 (6132 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Matthias, Mooi toestel om weer helemaal goed te krijgen.
Probleem geval? gewoon alle weerstanden even doormeten en de kondensatoren die
op het zelfde punt naar massa gaan.
Bij een verbrand weerstand wil wel eens een kondensator mede naar massa gaan die ook stuk is.
In het ergste geval is de weerstand in de FM unit defect maar ook dat is te vervangen met een beetje geduld.
Is het een toestel met een speciaal schaal verlichting?
grt. willem.
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Matthias Meijer , Dordrecht, 08.02.2008, 18:15 (6132 dagen geleden) @ Willem.H.N
Hallo Willem,
De lumenescentie verlichting zit niet (meer) in dit toestel (volgens het schema had het er wel in moeten zitten), maar nog wel een gloeilampje met groen filter achter het Philips logo
Voor de rest is het in zoverre wel bijzonder dat er FM stereo en een nagalm veer in zit. Gezien de forse luidsprekers die ook nog onder een hoek schuin naar voren staan, zou er een fraai geluid uit moeten kunnen komen.
Ik ga er zo nog maar eens een vergelijkbare plano bij pakken, om wat vergelijkingsmetingen te verrichten.
Groeten,
Matthias
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Maurice , Dordrecht, 08.02.2008, 14:53 (6132 dagen geleden) @ Matthias Meijer
ECH83 tja daar zit een pietsie spanningsverschil.
25V anode ipv 250V.
Denk ik dat als R7 2k2 er uit ligt de stroom door de spoelen S18 en S16 te hoog zijn geweest en dus naar de knoppen.
De hebtode doet dienst in AM als mengbuis en als MF in FM stand.
Triode deel als Oscillator AM.
Maar je zegt dat de oscillator niet loopt in AM stand?
R5 nog maar even controleren 22K.
Betreft stromen door de oscillatorspoelen moet het mee gevallen zijn ivm de nodige condensatoren die dat afschermen.
Zou ik even de lijn pen 9- pen7 loshalen, kijken of dan de oscillator wel loopt.
Anders kan zijn dat dat simpel een vuil schakelaar foutje is.
Noem even de spoel codes S16 en S18 op.
Heel misschien heb ik die.
Maurice
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Matthias Meijer , Dordrecht, 08.02.2008, 19:11 (6132 dagen geleden) @ Maurice
ECH83 tja daar zit een pietsie spanningsverschil.
25V anode ipv 250V.
Dat dacht ik ook ja
Denk ik dat als R7 2k2 er uit ligt de stroom door de spoelen S18 en S16 te hoog zijn geweest en dus naar de knoppen.
Ik meet wel anodespanning op de ECH81 heptode, dus in ieder geval niet onderbroken.
Triode deel als Oscillator AM.
Maar je zegt dat de oscillator niet loopt in AM stand?
R5 nog maar even controleren 22K.
R5 is in orde.
Zou ik even de lijn pen 9- pen7 loshalen, kijken of dan de oscillator wel loopt.
Anders kan zijn dat dat simpel een vuil schakelaar foutje is.
Met de draad los gebeurt er ook nog niks.
Noem even de spoel codes S16 en S18 op.
Heel misschien heb ik die.
Even gekeken, en zie dat ik ze nog op een sloopchassis van een B6X12A heb zitten. In een vergelijkbare goede radio met dezelfde spoelen valt er ongeveer 3V over S18. In de B7X43A meet ik 0V spanningsval. Dus het lijkt er op dat de spoel kortgesloten is.
Er is ooit al meer in de radio gedaan, ik zie net dat de teerknollen ook al van de UGT's verwijderd zijn.
Groeten,
Matthias
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Martin Deubel , 08.02.2008, 16:38 (6132 dagen geleden) @ Matthias Meijer
De ech83 is niets anders als een speciaal geselecteerde ECH81..die kun je rustig op die plek gebruiken....in enkele toestellen heb ik ze ook in gebruik.
geen enkel probleem ze zijn verder indentiek ook al zegt de datasheet anders.
zie: http://www.radiomuseum.org/forum/ech83_qru.html
MArtin Deubel
--
Past het niet? Pak een hamer!
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 08.02.2008, 22:06 (6132 dagen geleden) @ Martin Deubel
De meest waarschijnlijke conclusie die ik uit die thread trek, is dat de ECH83's met typecode YD geselecteerde exemplaren van de ECH81 zijn, terwijl ECH83's met typecode NJ speciaal als ECH83 gemaakt zijn. Als dat klopt, dan zou een ECH83 met typecode NJ mogelijk ongeschikt zijn voor hoge anodespanningen.
De enige echt harde conclusie die ik uit die thread kan trekken, is dat een ECH81 meestal uitstekend zal werken inplaats van een ECH83, maar dat het andersom niet gegarandeerd is (mogelijk afhankelijk van de typecode).
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Ton Mijnster, 08.02.2008, 22:34 (6132 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hallo Maarten,
De ECH83 is bedoeld voor auto radio,s
dus lage anode spanning!
ECH81/83 zijn niet gelijk aan elkaar,ook de stijlheid is anders!
Groet Ton
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 08.02.2008, 22:57 (6132 dagen geleden) @ Ton Mijnster
Ja, dat weet ik, maar in de thread op rm.org waarnaar verwezen werd, was de conclusie dat het om geselecteerde exemplaren van dezelfde buis zou gaan. Dat is niet helemaal waar, maar deels ook wel, wat ik duidelijk probeer te maken aan de hand van de buiscodes die ze vermelden.
Dezelfde code betekent hetzelfde binnenwerk, daar zijn volgens mij geen uitzonderingen op. Er zijn dus op zeker ECH83's geweest die geselecteerd zijn uit de productielijn van de ECH81 (code YD). Dit wordt ook wel bevestigd door hun metingen en de tests waaruit blijkt dat een ECH81 ook op een lage spanning nog goed werkt. Dus tot zover klopt het verhaal op rm.org nog wel.
Maar nu komt het, er zijn ook ECH83's met een eigen buiscode (code NJ). Deze zijn kennelijk oorspronkelijk gefabriceerd als ECH83 en het zou dus best kunnen dat de electrodenafstand of andere constructieparameters verschillen. Wat betekent dat ze stuk zouden kunnen gaan als je er hoge spanningen opzet. Dit zijn de verschillende soort buizen die jij noemt.
In elk geval is het niet verstandig om ongezien een ECH83 in een normale radio te prikken, ook al lijkt het te werken. Andersom (ECH81 in een autoradio) zou geen kwaad moeten kunnen en waarschijnlijk gewoon werken.
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Peter Lameijn, 09.02.2008, 01:45 (6131 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik heb hier een aantal buizen die een verschil in productie tussen code YD en NJ tegenspreken; ze hebben beide opdrukken!
De buis, ECH83:
De zij-opdruk (YD):
Opdruk onderzijde (NJ):
Kan dus ook nog...
Peter.
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door John Hupse † , Schoonhoven, 09.02.2008, 08:58 (6131 dagen geleden) @ Peter Lameijn
Het is zeer waarschijnlijk dat deze ECH83 een geselecteerde ECH81 is. In dit geval is men pas gaan selecteren nadat de buizen al waren bedrukt met de productcode voor de ECH81. Daardoor staan er 2 verschillende productcodes op, eentje voor de oorspronkelijke bestemming (YD, ECH81), en eentje voor de uiteindelijke bestemming (NJ, ECH83).
Het is zeer moeilijk, en in de praktijk onmogelijk, om aan te tonen dat alle ECH83 buizen op deze wijze zijn geproduceerd. RMorg heeft aangekondigd dit tot op de bodem uit te gaan zoeken. Tot nu toe zijn er geen verschillen in de constructie of in doorslagspanning gevonden. Daarom kan je veilig aannemen dat je een ECH81 kunt vervangen door een ECH83. Het omgekeerde, een ECH83 vervangen door een ECH81, lijkt minder verstandig. Een ECH83 werd kennelijk geselecteerd uit een aantal ECH81 buizen. Men deed dit natuurlijk niet voor niets, selecteren is een relatief kostbare bezigheid. Er bestaan dus zeer waarschijnlijk ECH81 buizen die niet voldoen aan de ECH83 specs.
De militaire CV2128 werd indertijd zowel getest voor hoog- als laagspanning, en kan dus dienen ter vervanging van zowel een ECH81 als een ECH83.
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 09.02.2008, 09:15 (6131 dagen geleden) @ John Hupse †
Maar.. Als je een ECH83 vervangt door een ECH81 is het ergste wat kan gebeuren dat hij (bij hogere frequenties bijvoorbeeld) niet goed wil werken, of sneller te weinig emissie vertoont om bij lage spanning te blijven werken misschien.
Andersom kan je in theorie nog steeds ernstiger schade aan je buis krijgen (je weet niet waarom de buis door de selectie is gekomen, misschien is de electrodeafstand wel te klein om een goede ECH81 te zijn), hoewel die kans in de praktijk natuurlijk erg klein is als het geselecteerde exemplaren betreft uit een productie die geen grote afwijkingen vertoont (*).
Ik ben misschien te voorzichtig maar ik zou zelf toch gewoon altijd de juiste buis steken, beide kanten op. De reparaties die ik voor anderen verricht doe ik ook alleen maar als ik zeker weet dat en waarom het blijft werken.
Aan de andere kant: die standaard is voor het spelend maken van een eigen radio die alleen zo nu en dan aanstaat misschien te hoog. Als het werkt, werkt het.
(*) In de moderne halfgeleidertechniek zie je iets vergelijkbaars met microprocessoren die allemaal van dezelfde productielijn lopen en dan door de fabrikant op een bepaalde frequentie en werkspanning worden geselecteerd. Er zijn zat mensen die daarvan afwijken om zuiniger of sneller te werken, maar er kunnen dan wel instabiliteiten of beschadigingen optreden. Daar luistert het natuurlijk wel veel nauwer dan met buizen.
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door John Hupse † , Schoonhoven, 09.02.2008, 11:28 (6131 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Maarten, praktisch gezien heb je helemaal gelijk. Er is in de praktijk helemaal geen reden om ECH81 en ECH83 buizen te gaan verwisselen, beide soorten zijn immers gemakkelijk te verkrijgen.
Maar bij deze discussie gaat het er om, denk ik, enig inzicht te verkrijgen in de manier waarop dergelijke laagspanningsbuizen werden ontworpen en geproduceerd. Helaas is hierover weinig of geen literatuur van de verschillende fabrikanten bekend, dus zit er weinig anders op dan dit op andere manieren te onderzoeken.
Een van de (weinige) na-oorlogse buizen die wel speciaal is ontworpen als laagspanningsbuis is de ECC86. Ook hiervan zijn maar weinig achtergrondgegevens bekend.
componenten/bedrading schema B7X43A gezocht
door Martin Deubel , 09.02.2008, 13:46 (6131 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hallo Maarten,
Voro reparaties zou ik altijd de correcte buis plaatsen.
kijk trouwens eens naar de schema's van diverse (philips) televisies waar de ECH83 in word gebruikt en ook op hogere voltages draait dan 12 volt.
MArtin deubel
--
Past het niet? Pak een hamer!