foto's binnenwerk chassis Philips 2634 (Gezocht)

door Wim Sanders @, Nuenen, 19.10.2019, 18:10 (1861 dagen geleden)

Beste radiovrienden,

naar aanleiding van het verhaal over het verschil tussen een Philips 2634 en 2637 heb ik de schema's maar eens gedownload. Dit toestel staat al een hele tijd bovenaan mijn veranglijstje.

Het viel mij op dat de originele tekeningen met de bedrading en schema, erg slecht leesbaar zijn. Het schema is nauwelijks leesbaar. Enige jaren geleden heb ik het bedradingsschema van de Philips 2515 opnieuw getekend. Die tekening is inmiddels op diverse websites terug te vinden. Prima, daar was het ook voor bedoeld.

Nu wil ik dat voor de 2634 ook gaan doen.
Echter de tekening van het bedradingsschema is op een aantal plaatsen niet leesbaar.
Om een goede en duidelijke tekening te maken, wil ik jullie vragen om mij foto's te sturen van het binnenwerk van het chassis.
Liefst een foto waarop hetzelfde te zien is, zoals op de tekening in de NVHR schematheek en daarnaast een aantal detail foto's.

Naar gelang het werk vordert, kan het zijn dat ik al een deel van de tekening kan versturen. Mochten de foto's niet geheel duidelijk zijn, dan zouden jullie op deze tekening aanpassingen kunnen maken en die naar mij terug sturen, zodat ik de tekening weer bij kan werken.

Ik ben inmiddels met het tekenwerk begonnen. Helaas kan ik nu niet aangeven wanneer het gereed zou zijn. Het is wel de bedoeling dat deze tekening naar de NVHR schematheek gestuurd wordt, zodat iedereen die daar op kan halen.

Als er duidelijkere tekeningen zijn van het authentieke schema van dit toestel, dan wil ik ook een poging wagen om dat schema opnieuw te tekenen. Vanmiddag een aantal uren op het grote www rondgezocht, maar niets beters kunnen vinden dan de tekeningen in de schematheek.

Wie helpt?

Stuur dan svp een PM en ik geef mijn eigen e-mailadres door, voor zover dat nog niet bekend is.

Bij voorbaat dank.

Wim Sanders.

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Maarten Gudde @, Randwijk, 20.10.2019, 13:36 (1860 dagen geleden) @ Wim Sanders

Wim,

Ik heb vele gedetailleerde foto's van een 2634.
De rest maar via mail?

--
Maarten Gudde

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Wim Sanders @, Nuenen, 20.10.2019, 14:14 (1860 dagen geleden) @ Maarten Gudde

Maarten,
Tof. Ik stuur je mijn gegevens via pm.

Wim

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Wim Sanders @, Nuenen, 23.10.2019, 22:59 (1857 dagen geleden) @ Wim Sanders

Even een update van de tekening:

Van Maarten heb ik al een aantal foto's van het binnenwerk mogen ontvangen.:OK:

Onderstaand de tekening tot nu toe.
Het kost dagelijks een aantal uurtjes om alles zo goed mogelijk op papier te krijgen.

[image]

Meer foto's van het binnenwerk zijn nog steeds welkom.

Stuur maar een pm, dan zal ik mijn e-mail adres doorgeven.

Bij voorbaat dank.
Wim.

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Hans Op den Camp @, Leusden, 24.10.2019, 10:41 (1857 dagen geleden) @ Wim Sanders

Dag Wim,

Wat een mooi en vooral ook leuk initiatief! Ik ga binnenkort met mijn 2634 aan de gang en moet het chassis uitgekast worden. Er bestaat ook een heel vroege uitvoering van de 2634 en die heeft nog geen lampje voor de schaalverlichting. Daar kan ik je ook foto's van mailen.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Wim Sanders @, Nuenen, 24.10.2019, 13:37 (1856 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,

graag.
Ik ben hier eigenlijk mee gestart vanwege jouw posting over dit toestel.
Alle foto's zijn welkom. De tekening van het chassis in de NVHR bibliotheek is er een zonder de schaalverlichting. Mijn bedoeling is om deze tekening te maken, dus zonder de schaalverlichting. Dit, omdat ik de originele tekening opnieuw en duidelijker op papier wil krijgen.

Eventueel kan ik later een nieuwe versie maken, met de schaalverlichting. Ik ben wel benieuwd of er nog meer verschillen tussen de verschillende chassis zijn.

Vast bedankt,

Wim

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Wim Sanders @, Nuenen, 17.11.2019, 13:41 (1832 dagen geleden) @ Wim Sanders

Beste medeforummers,
het is even wat stil geweest rond dit onderwerp, maar ik ben er wel mee bezig geweest.
Zie het resultaat tot nu toe.
De tekening is nog niet klaar, maar om dit verder af te kunnen maken heb ik jullie hulp nodig.

Om de diverse draden beter te kunnen volgen, heb ik die groen getekend.
De rode draden heb ik voor een deel ingetekend, maar kan ik niet verder afmaken, omdat de originele tekening bij de aansluiting van die draden niet meer leesbaar is.
Inmiddels al wel een aantal foto's van Maarten ontvangen en daar ben ik wel wat verder mee gekomen, maar er ontbreekt dus nog wat info.
Met name de bedrading rond de spoelen S8, 9 , 10 en 11.
De bedrading onder de trafo is ook niet te volgen. Daar zit de instelling voor de netspanning onder en dat zal lastig worden om goed op papier te krijgen.

Mijn vraag aan jullie is dus om de ontbrekende gegevens op deze tekening in te tekenen, ahv jullie radio's en die naar mij retour te sturen. Graag ook in een afwijkende kleur. Dat zou moeten kunnen met paint oid.

[image]

Het heeft geen haast, maar het zou toch mooi zijn, om weer een goed leesbare tekening van dit mooie toestel beschikbaar te hebben.

Bij voorbaat dank,

Wim.

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Hans Op den Camp @, Leusden, 06.01.2020, 13:25 (1782 dagen geleden) @ Wim Sanders

Hallo Wim,

Vandaag was ik zo ver om het chassis van de pas verworven 2634 eens nader te bekijken. Het ziet er allemaal nog heel origineel uit. Ik kan alleen ontdekken dat het oude netsnoer ooit is vervangen en tevens is de weerstand R7 overbrugd. Verder zie ik geen sporen van reparatie uit het verleden.

Hoe de bedrading onder de net trafo verloopt is idd moeilijk te zien. Die draden gaan naar de instelling voor de netspanning. Om dat duidelijk te fotograferen moet de nettrafo gedemonteerd worden, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de originaliteit van de radio. Maar op blz. 5 van de documentatie is het denk ik duidelijk getekend.
Hierbij volgen een paar impressies.

[image]

[image]

De radio leg ik even aan de kant, dus als je meer foto's nodig hebt is daar alle tijd voor.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Wim Sanders @, Nuenen, 06.01.2020, 17:27 (1782 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,
Dank je voor de foto,s. Ik ga kijken of ik er verder mee kom. Kan je ook eens naar de bedrading rond de terugkoppelspoel kijken.

Vast bedankt,
Wim

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Hans Op den Camp @, Leusden, 08.01.2020, 16:37 (1780 dagen geleden) @ Wim Sanders

Hallo Wim,

Om terug te komen op de rode lijnen op jouw tekening bij de volumeregelaar en de terugkoppelspoel nog even het volgende:

Volumeregelaar. Bij de rode pijl komen 4 draden bij elkaar. Het is een massa-aansluiting en op dat punt zit de Aarde-entree van de radio, de massa van het condensatorblok, de R2 en de gezamenlijke massa van de C13 - C14.

[image]

Dan heb je bij de spoelset S8-S9-S10-S11 drie rode draden getekend en die komen van de afstemcondensator C9, de topaansluiting van de E442 buis en de C10. Deze drie rood getekende draden zitten gezamenlijk vast aan de spoel S8 (dit is de onderste van de drie wikkelingen) en zijn op het spoellichaam bevestigd bij de rode pijl op de volgende foto:

[image]

De bovenste wikkeling is de S10 en is zoals je kunt zien ook aan de afstemcondensator C9 verbonden en tevens aan de C3, maar dat laatste is op de foto niet zichtbaar.

De middelste wikkeling is de S9 en is behalve met wikkeling S8 en S10 verbonden met de golflengsteschakelaar.

Tot slot hebben we nog het terugkoppelspoeltje S11. Dat is draaibaar in het spoel lichaam aangebracht en is aan een kant verbonden met de anode van buis L3 (zie de rode pijlen) op de foto. De andere kant van het spoeltje zit aan S12 (niet zichtbaar op de foto).

Op de foto is nog net de draad van S10 naar C9 zichtbaar bij de blauwe pijl.

[image]

Wim, als je specifieke details wilt weten, dan kan ik die denk ik beter naar je mailadres sturen. Voorlopig laat ik het chassis nog uitgekast liggen.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door vste @, 07.09.2020, 13:44 (1537 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dag Hans,

Ik sta op het punt een aanvang te nemen met de restauratie van een Philips 2634 en heb jouw correspondentie gelezen.
Op het eerste gezicht ziet jouw toestel er een stuk beter uit dan de mijne.
Een vraag, ik neem aan dat jij metingen hebt gedaan met name voor de spoelen en de intervalve transformator. Zou jij deze info willen delen met mij, aangezien ik toch wel wat rare waarden meet.
Is jouw toestel inmiddels klaar?
Als je nog andere tips/suggesties hebt, dan hou ik mij aanbevolen.
Hierbij mijn mail-adres: petervansante@gmail.com

Graag hoor ik van je.

Met vriendelijke groeten,

Peter

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door vste @, 06.09.2020, 11:29 (1539 dagen geleden) @ Wim Sanders

Dag Wim,

Enkele dagen geleden ben ik begonnen aan de restauratie van de 2634 welke een paar jaar geleden kocht op de beurs in Driebergen.
Ik stuitte vandaag op jouw bericht met de tekening van het bedradingsschema van de chassis lay-out.
Aangezien deze nog niet compleet is vroeg ik mij af of jij inmiddels al een nog recentere versie hebt.
Zo ja, zou je die naar mij willen mailen?
Met vriendelijke groeten,

Peter van Sante

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Wim Sanders @, Nuenen, 06.09.2020, 11:56 (1539 dagen geleden) @ vste

Peter,
Stuur jouw e-mail adres even door, dan zal ik jou straks de tekening doorsturen

Wim

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Hans Op den Camp @, Leusden, 06.09.2020, 13:36 (1538 dagen geleden) @ Wim Sanders

Stuur jouw e-mail adres even door, dan zal ik jou straks de tekening doorsturen

Dag Wim,

Mag ik daaruit concluderen dat de montagetekening inmiddels klaar is ? Dan zou het mooi zijn om die ook naar de NVHR-schematheek te mailen (schema@nvhr.nl). Want de tekening die er nu in staat is slecht leesbaar.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Wim Sanders @, Nuenen, 06.09.2020, 13:47 (1538 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,

helaas is de tekening nog niet klaar.
Ik heb inderdaad aanvullende info gekregen, die ik nog moet verwerken.
De bedrading die onder de nettrafo zit, naar de spanningscaroussel is nog niet bekend.
Inmiddels zijn er een aantal leden moet zo'n toestel bezig en ik hoop van hun de ontbrekende info te krijgen.
Daarna maak ik de tekening af en stuur die ( uiteraard ) naar de NVHR.
Daar staat trouwens ook al een tekening van de 2514 van mijn hand.

Zodra de tekening klaar is en naar de bibliotheek gestuurd is, zal ik hier een bericht plaatsen, zodat iedereen die dat wil, de tekening daar op kan halen.

In het slechtste geval, is de bedrading naar de spanningscaroussel niet duidelijk op de tekening te krijgen, omdat het onder die trafo best wel druk is met allerlei lijnen.
Ik zal dan de afweging moeten maken om die bedrading weg te laten of om hiervan een aparte tekening te maken. Mijn doel is echter om een leesbare tekening van de originele tekening te maken en een aparte tekening van die bedrading doet afbreuk aan het origineel. Dilemma...

Ik zal jou de tekening zoals die nu is wel doorsturen, jouw e-mailadres heb ik nog.

Groeten,

Wim.

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door Wim Sanders @, Nuenen, 06.09.2020, 13:54 (1538 dagen geleden) @ Wim Sanders

Hans,

schema dat ik bij de NVHR heb staan, is niet van de 2514, maar van de 2515.


Groeten,

Wim.

foto's binnenwerk chassis Philips 2634

door vste @, 06.09.2020, 12:11 (1539 dagen geleden) @ Wim Sanders

Hi Wim,

Mijn adres is: petervansante xxxxxx
Alvast bedankt,

Peter

Uit privacybeschermingsoverwegingen werd een e-mailadres verwijderd.
E-mail contact is mogelijk- en gemakkelijk via de enveloppe achter de gebruikersnaam van degene die u wilt bereiken.

Forumbeheer.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum