Vervanging ballast-weerstand buis EVE173 (Techniek Radio/TV)
door Ted Mooren , Amsterdam, 22.11.2019, 18:28 (1833 dagen geleden)
Kan de "Eisenwiderstand" ballast-weerstand in dit schema vervangen worden door een (langzaam op te draaien) Rheostaat, gezien de mogelijk - tijdens belasting - wisselende gloeistroom?
Door welke, iets jongere (niet-helgloeiers) triodes, zijn de EVE173's uit ± 1918 (die ik toch niet heb...) te vervangen zonder gebruik te hoeven maken van een ballastweerstand?
Bij voorbaatbedankt voor de reactie.
tm.
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door John Hupse † , Schoonhoven, 22.11.2019, 20:18 (1833 dagen geleden) @ Ted Mooren
Kan de "Eisenwiderstand" ballast-weerstand in dit schema vervangen worden door een (langzaam op te draaien) Rheostaat, gezien de mogelijk - tijdens belasting - wisselende gloeistroom?
dat kan, een reostaat van 5 ohm per buis zal voldoen (i.c.m. een 4 volts accu). Voordeel hiervan is dat je de versterking daarmee kunt instellen, nadeel is dat je moet oppassen voor een te hoge gloeistroom. Dus altijd in de hoogste stand zetten bij het inschakelen van het apparaat.
Door welke, iets jongere (niet-helgloeiers) triodes, zijn de EVE173's uit ± 1918 (die ik toch niet heb...) te vervangen zonder gebruik te hoeven maken van een ballastweerstand?
Triodes zoals de A406 of Sferia zijn hiervoor in principe geschikt. Dergelijke jongere buizen hebben echter geen Lieben huls met een holle anodepen zoals de EVE173, er is dus ook nog een verloopvoetje of een andere geschikte aanpassing nodig. Een A409 zal, met dezelfde restrictie, ook wel voldoen.
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door Ted Mooren , Amsterdam, 23.11.2019, 16:55 (1832 dagen geleden) @ John Hupse †
Dank voor je advies, John.
Is dit een bruikbaar (vereenvoudigd) schema voor gebruik van bijvoorbeeld een A406/A409 ?
Ik heb één rheostaat toegepast.
En waartoe dienen de 1,5Ω weerstanden (nu nog) ?
tm.
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door Goldline , Oranjedorp, 23.11.2019, 20:21 (1832 dagen geleden) @ Ted Mooren
hoe komt die eerste triode aan zijn anode spanning?
--
Cees PA1DBA
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door John Hupse † , Schoonhoven, 23.11.2019, 21:27 (1832 dagen geleden) @ Ted Mooren
Is dit een bruikbaar (vereenvoudigd) schema voor gebruik van bijvoorbeeld een A406/A409 ? Ik heb één rheostaat toegepast. En waartoe dienen de 1,5Ω weerstanden (nu nog) ?
Wanneer je EVE 173 buizen zou gebruiken kom je uit op een reostaat van circa 5 ohm per buis. Deze buizen kennen een maximale gloeispanning van 2,7 volt, bij gebruik van een 4 volts accu heb je dan een vaste serieweerstand nodig van 1,5 ohm. De accu kan dan bij een spanning van 3,6 ohm nog steeds de volle gloeistroom leveren.
Wanneer je een A406 of een A409 buis zou gebruiken is een reostaat van 10 of 20 ohm per buis gewenst, dit soort buizen trekt immers veel minder gloeistroom. Wanneer je gebruik zou maken van 1 reostaat moet je de genoemde weerstandwaardes door 2 delen. De weerstanden van 1,5 ohm kunnen bij gebruik van deze "zuinige" buizen vervallen, maar je kunt ze ook laten zitten (de spanningsval is maximaal circa 100 mV).
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 23.11.2019, 22:41 (1832 dagen geleden) @ Ted Mooren
Wat mij verbaast in dit schema
Is dat de lampen op deze manier geen negatieve roosterspanning krijgen.
Met de aansluitingen "BL"van de LF trafo's aan de min van de gloeistroom accu
Zouden die weerstanden van 1,5 ohm daarvoor kunnen zorgen
Anders krijg je flink wat LF vervorming. Ook de anode van de eerste triode
(aansluiting "GE" van de LF trafo) zou ik op + batt. aansluiten
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door Ted Mooren , Amsterdam, 23.11.2019, 23:11 (1832 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Dank voor de reacties!
"de lampen op deze manier geen negatieve roosterspanning krijgen"
Zou dat met de gebruikte lampen (EVE173's in originele schema) te maken kunnen hebben? Ook dacht ik dat men zich toentertijd (EVE173 geproduceerd vanaf 1914) nog niet zo bewust was van het belang van negatieve roosterspanning (?).
"anode van de eerste triode (aansluiting "GE" van de LF trafo) zou ik op + batt. aansluiten"
Ook Cees wees daar al op. Foutje in originele schema? Dat is duidelijk opnieuw getekend.
Ik ontvang graag kritiek/suggesties ter verbetering!
tm
N.B. Ik moet het kastje nog (verder) openmaken. De bedrading is oud en strak aangebracht. Misschien vertelt de bestaande bedrading meer.
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door John Hupse † , Schoonhoven, 24.11.2019, 17:24 (1831 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
de (negatieve) roosterspanning is hier gelijk aan de gemiddelde gloeispanning (1,4 volt), plus de spanning over de vaste serieweerstand van 1,5 volt (0,8 volt), is dus -2,2 volt.
De anodespanning van de linker buis is inderdaad onjuist getekend, deze is verbonden met +A.
Hier zie je een afbeelding van de Telefunken EV211 uit 1917, met twee buizen EVE173 en één reostaat. De filamenten staan hier in serie, met de reostaat stel je de gloeispanning in. Deze buizen werden door Telefunken geleverd zonder de regelweerstand (suffix O, ohne Eisenwiderstand).
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 24.11.2019, 22:30 (1831 dagen geleden) @ John Hupse †
"plus de spanning over de vaste serieweerstand van 1,5 volt (0,8 volt), is dus -2,2 volt."
Zover ik op 't schema meen te zien, John.....
Zit 't onder- einde van de rooster- wikkeling aan de gloeidraad en nìèt aan de min- aansluiting
van de gloeispanning
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door John Hupse † , Schoonhoven, 25.11.2019, 13:10 (1830 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
klopt, de negatieve roosterspanning is dan bij een accuspanning van 4 volt gelijk aan de helft van de spanning over het filament, plus de spanning over de ijzerweerstand. Totaal -3,1 volt.
Wanneer je een 6 volts accu zou gebruiken wordt dit -5,1 volt.
Er is dus wel degelijk sprake van een negatieve roosterspanning, ook bij deze zeer vroege buizen.
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 25.11.2019, 14:13 (1830 dagen geleden) @ John Hupse †
In het twééde schema van Ted
zijn die ijzerweerstanden weggelaten
zodat de aansluitingen "BL" direkt aan de gloeidraad zitten
N.
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door John Hupse † , Schoonhoven, 25.11.2019, 17:36 (1830 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Ook dat klopt, het gaat hier immers om modernere 4 volts buizen.
Wanneer je bij dit schema de negatieve roosterspanning uitrekent kom je uit op -2 volt bij een accuspanning van 4 volt. Dat is voor b.v. een Philips A409 een realistische waarde bij een anodespanning van 90 volt.
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door Herm Willems , Maastricht, 24.11.2019, 12:14 (1832 dagen geleden) @ John Hupse †
John, het is absoluut niet aan te raden om de bijbehorende ijzerweerstand van vroege lampen als de EVE173, EVN171 en dergelijk te vervangen door een draadpotmeter. Wie de gloeidraden van zijn oude lampen liefheeft moet dat beslist achterwege laten. Voor de latere trioden kan dat uiteraard geen kwaad.
Op Radiomuseum.org is daar het volgende over te lezen:
Careful!
For using the EVE173 the right current limiter has to be placed in series!
The filaments were burned rather on a certain filament current then filament voltage. When the tubes were manufactured, they were tested and a specific current limiter was selected. The range of these current limiters was from 0.53 to 0.56 Amps in steps of 0.01 Amp.
This is indicated on the glass of the tube. For instance if you find the numbers 127796/6 that means that the serial number of the tube is 127796 and /6 will tell you that you should use a current limiter of 0.56 Amps in series.
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door edplevier , 24.11.2019, 13:17 (1831 dagen geleden) @ Ted Mooren
Dag Ted,
Eventueel kan ik helpen aan deze stroomregelweerstanden.
Met vriendelijke groet,
Ed.
Vervanging ballast-weerstand buis EVE173
door Ted Mooren , Amsterdam, 24.11.2019, 15:27 (1831 dagen geleden) @ edplevier
Dank voor het aanbod, Ed!
Aangezien ik de buizen niet heb en deze zeldzaam (= kostbaar) zijn, probeer ik deze te vervangen.
De ballast-weerstanden zijn dan ook niet nodig.
Je weet echter nooit hoe een koe een haas vangt, dus houd ik je aanbod graag in gedachten.
Groet,
tm.