Golfbereik omschakelen complexer dan ik dacht (Algemeen)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 22.12.2008, 22:56 (5817 dagen geleden)

Bij een reparatie komt het vrijwel nooit voor dat je je in de zieleroerselen van de golfbereikschakelaar moet verdiepen. De enkele keer dat daarin een storing optreedt is het afgebroken draadje meestal snel gelokaliseerd.
Nu ik zit te puzzelen hoe met de onderdelen van een gesloopte B3X92A een zelfbouwprojectje te beginnen, zie ik pas hoe gecompliceerd de golfbereikkeuze in elkaar zit.

[image]

De eerste vraag was al direct in welke stand zijn de schakelsegmenten getekend? Na het volgen van de verschillende draden blijkt dat dus in de stand MG te zijn. Toen kwam ik er ook achter dat de afstemkringen niet simpelweg worden omgeschakeld.
De omcirkelde cijfers 1,3 en 4 corresponderen met de druktoetsen voor respectievelijk FM, KG en LG. Er bestaat dus geen schakelaar MG. Als alle schakelaars in de ruststand staan is de middengolf ingeschakeld.

Als eenvoudigste voorbeeld de complexe schakelwijze van de spoelen van de ferrietantenne, S7 en S8.
De schakelaars aan de linkerkant, van boven naar beneden genummerd 3, 1 en 4, zijn in de stand MG getekend.
De spoelen S7 en S8 zijn hiermee parallel geschakeld. Samen met de trimmercondensator C7 en de afstemcondensator C3 vormen zij de MG antenneafstemkring.
In de stand LG wordt spoel S8 losgekoppeld en via de contacten 2 - 3 trimmercondensator C8 parallel aan spoel S7 geschakeld.
Spoel S7 is dus de Langegolf spoel en S8 de spoel voor Middengolf.

Omdat ik in mijn zelfbouwradiootje een zo simpel mogelijke draaischakelaar met 3 standen wil toepassen moet de omschakeling tussen de verschillende golfbereiken eenvoudiger gebeuren dan met de druktoetsen met de vele schakelsegmenten die Philips toepaste. Zou het dan mogelijk zijn om die ingewikkelde parallelschakeling van spoelen over boord te gooien, was voor mij de vraag.
Na het meten van de zelfinductie van de beide spoelen en een berekening valt me de invloed van de parallelschakeling erg mee.
Voor parallelgeschakelde spoelen geldt de zelfde formule als voor parallelgeschakelde weerstanden, dus
1/L1 + 1/L2 + 1/L3 + .... +1/Lx = 1/Ltotaal. Of bij 2 parallelgeschakelde spoelen (L1 x L2) / (L1 + L2) = Ltotaal.
In het geval van de B3X92A is de zelfinductie van S7 = 2,22 mH en die van S8 = 0,226 mH. Parallelgeschakeld is de zelfinductie dan 0,205 mH. Circa 10% lager dan de enkele spoel S8.

Nog eens wat verder rekenen en een testopstelling maken om te zien of die 10% de afstemming van de radio niet al teveel in de war stuurt.

Dit soort puzzels uitwerken is toch vele malen boeiender dan het domweg vervangen van teerknollen en een lapje over de kast halen.
Dat is tenminste mijn mening :-)

Golfbereik omschakelen complexer dan ik dacht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22.12.2008, 23:44 (5817 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

klopt,

daarom bij heel veel radio's dat als geen knop is ingedrukt je op AM staat.
soms is achter de am knop niet eens een schakelaar gemonteerd of een lege.

Snap je ook hoe het werkt bij 2 knoppen tegelijk voor bv 2e KG-band.

Meestal is gebruikelijk tekening in stand AM.
Maar ja wat is meestal.
ALs je geluk hebt staat het er bij.

anders wordt het vergelijken met de schakelkontakten in de radio.

Bij druktoetsen is het wel vaak zo dat er maar 2 standen zijn dus steeds een wisselcontact.
die vervolgens in meerdere rijen of meerdere achter elkaar, steeds 3 bij elkaar.
Voor -midden- achter contact.
Indrukken meestal het voorcontact en het midden contact.
los midden en achter contact verbonden.

In schema's kleur ik ook altijd de kontakten als ik het niet meer zie.

De carosel schakelaars kunnen helemaal leuke zijn met nog veel meer mogelijkheden.
Waarbij naast de loper nog eens 1 of meerdere sleepcontacten die nog eens in breedte kunnen verschillen.

Kun je helemaal je lol op.

Ik zeg altijd
de één gaat zitten kruiswoordpuzzelen , ik puzzel in radio's
Ieder zijn/haar ding.

Golfbereik omschakelen complexer dan ik dacht

door Otto Tuil ⌂ @, Drenthe, 23.12.2008, 06:00 (5816 dagen geleden) @ Maurice

Snap je ook hoe het werkt bij 2 knoppen tegelijk voor bv 2e KG-band.

Bij sommige plano's is het indrukken twee toetsen juist weer het selecteren van de pick-up :)

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Golfbereik omschakelen complexer dan ik dacht

door Alco Bouwense @, Vlissingen, 23.12.2008, 10:10 (5816 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Tja, daar heb je gelijk in, Ed.
Overigens heeft Philips in verscheidene radio's de Mg-oscillatorspoel ook als Lg-oscillatorspoel gebruikt (C parallel aan afstemkring; osc-freq lager dan afstenemming antenne kring).
Zo ben ik een poos terug bezig geweest met een draagbare transistorrradio (sorry); een Blaupunkt Parade/Derby uit 1964. Transistor mengtrap vervangen (op een rotplaats) en druktoetsunit verwijderd en opgeknapt. Zit ook ingewikkeld in elkaar (zie schema). [image]
Daar wordt je jaren ouder van (en gelukkig ook wijzer):-) :-)
En nu heb ik pas geleden mijn AVO Mk II buizentester nagezien en gecalibreerd.
Dat is ook minder eenvoudig dan je denkt.

Golfbereik omschakelen complexer dan ik dacht

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23.12.2008, 16:06 (5816 dagen geleden) @ Alco Bouwense

Overigens heeft Philips in verscheidene radio's de Mg-oscillatorspoel ook als Lg-oscillatorspoel gebruikt (C parallel aan afstemkring;

Alco,

In de B3X92A wordt ook maar 1 oscillatorspoel voor MG en LG gebruikt. Spaart weer ruimte en een extra spoel uit.

osc-freq lager dan afstemming antenne kring).

Dat moet een schrijffoutje zijn.
Het verschil tussen de afstemming van de antennekring en de oscillatorfrequentie is de middenfrequentie.
Bijvoorbeeld: 200 kHz - osc-freq = 452 kHz. Deze berekening zou alleen kloppen als de osc-freq negatief is. Maar - voor zover ik weet - zijn er geen negatieve frequenties ;-)
Een andere mogelijkheid zou zijn dat de middenfrequentie de som is van de antennefrequentie en de oscillatorfrequentie. Theoretisch kan dat, maar het stuit op praktische bezwaren.
Met het zelfde rekenvoorbeeld: ontvangfreq. is 200 kHz, middenfreq. is 452 kHz. De oscillatorfrequentie moet dan 252 kHz zijn. Dat ligt erg dichtbij de ontvangfrequentie. Nog extremer: ontvangfreq. is 226 kHz. Dan wordt de oscillatorfrequentie .... ook 226 kHz.
En er is nog een bezwaar om de somfrequentie van ontvang- en oscillatorfrequentie te gebruiken.
Naarmate de ontvangfrequentie lager wordt, moet de oscillatorfrequentie hoger worden en omgekeerd. Dat zal niet lukken met een standaard afstemcondensator waarbij de beide secties gelijk of bijna gelijk zijn.

Golfbereik omschakelen complexer dan ik dacht

door Alco Bouwense @, Vlissingen, 23.12.2008, 20:31 (5816 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bewerkt door Alco Bouwense, 23.12.2008, 20:46

Ed,

Je hebt gelijk; dat was ook een schrijffoutje van mij.
Ik bedoelde eigelijk iets anders.
Door een c parallel aan de mg-oscillatorspoel te schakelen, is het wel zo, dat het lg-bereik beperkt wordt.
Dit is zo, omdat de l-c verhouding anders wordt voor deze spoel.
Het verschil c-min/c-max blijft wel hetzelfde, maar de absolute waarden van c-min/c-max worden verhoogd met de parallel geschakelde c aan de afstem-c.
Daarom is het lg-bereik bij philips radio's vanaf zeg maar 1953 maar van 260 khz - 150 khz ipv van ca 400 khz - 150 khz.
Maar ja, onder de 1100 khz zitten er toch geen omroepzender op de LG.
Maar het spaarde weer een extra spoeltje uit; economische redenen dus.:-)

Golfbereik omschakelen complexer dan ik dacht

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23.12.2008, 21:26 (5816 dagen geleden) @ Alco Bouwense

Ik zag daarnet nog iets anders bij de slooponderdelen van de B3X92A. Dat zal ook met het frequentiebereik van de radio en de keuze van de spoelen te maken hebben.

De afstemcondensator bestaat uit 1 sectie van circa 20 tot 500 pF (de antennekring) en 1 sectie van circa 20 tot 175 pF (de oscillatorkring).
Het was me nooit eerder opgevallen dat er zo'n enorm verschil tussen de secties van een afstemcondensator kan zitten. Maar ja, wie let daar nu op als je alleen de radio wilt repareren?

Voor mijn eigen bouwontwerp moet ik dus wel de spoelen en afstemcondensator bij elkaar houden :CAP:

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum