Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 1 (Techniek Radio/TV)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27.02.2020, 14:40 (1737 dagen geleden)
Bewerkt door Leo Snoeren, 27.02.2020, 14:47

Deel 1

Voor de verandering nu eens een reparatieverslag van een radio/grammofoon meubel, wat ik eind december heb afgerond.

De radio is voor de zomervakantie bij mij gebracht door een jongeman, met de vraag: “is het mogelijk dit toestel weer volledig functioneel te krijgen?”

Ik heb hem verteld dat dit mogelijk was, behoudens het opknappen van de kast, maar hier zou hij zelf naar kijken. Toen de radio gebracht was vertelde hij dat er al eerder iemand iets aan had gedaan en er waren twee plastic tassen bij met onderdelen. Wat mij opviel was dat zowel de pick-up als de radio los in de kast geplaatst waren en enkele schroeven van de bevestiging in een van de plastic tassen zaten.

Hieronder het verslag van de restauratie en het weer compleet maken van het toestel.

[image]

Het chassis van voren gezien zonder glasplaat en knoppen.

Na het uit de kast nemen van het chassis viel als eerste op dat het chassis geen
uitgangstransformator meer had. Op het chassis was wel te zien waar deze had gezeten. Nadat
ik navraag had gedaan bij de eigenaar (mogelijk had die de originele trafo nog ergens, maar dat was niet zo) moest ik dus op zoek naar een uitgangstransformator voor een balans eindtrap.

Volgens de opgezochte documentatie had deze transformator een tegenkoppel wikkeling en
het vinden van exact zo’n transformator is nagenoeg onmogelijk.
Straks hierover meer……

Voor de volledigheid heb ik de loop van de afstemsnaar gefotografeerd. Deze snaar liep erg
zwaar en was aan vervanging toe. Hij was nog heel, maar mijn ervaring is dat deze (katoenen)
snaren na zo’n zestig jaar gewoon versleten zijn en elk moment kunnen breken.

[image]

Nog een foto van de snaar en van de snarenloop van de afstembare ferroceptor (bovenste twee
snaren)

[image]

Verderop in dit verslag is de vervangen snaar duidelijk zichtbaar.

[image] [image]

De inmiddels gevonden, vervangende trafo (bedankt Henk!) met op de achtergrond een deel van het chassis. De originele trafo had aan de bovenzijde vermoedelijk een soldeerstrip met alle aansluitingen. De gevonden vervanger had dat niet, maar was wel voorzien van twee metalen lipjes. Na een tijdje puzzelen heb ik de volgende oplossing bedacht:

[image] [image]

De lipjes zijn te gebruiken als steun, dus op de trafo een isolatieplaatje maken en daarop een rij solderlippen aanbrengen. Toevallig bleek ik een passende soldeerstrip te hebben! Zoals ik al eerder opmerkte was de oorspronkelijke trafo voorzien van een tegenkoppelwikkeling. De gevonden trafo had deze wikkeling niet, maar gelukkig was er genoeg ruimte tussen de koker en het blikpakket om een aantal wi dingen koperdraad toe te voegen. Het aantal windingen is experimenteel bepaald aangezien ik geen informatie had over de oorspronkelijke trafo en ook niet van de nieuwe trafo.

Hieronder de trafo met de extra wikkeling:

[image] [image]

Na de diverse wikkelingen van de transformator te hebben aangesloten op de soldeerstrip kon het geheel op het chassis worden gemonteerd en aangesloten. Het uitzoeken van de aansluitingen was nog een hele klus: de afgeknipte draden waren wel voorzien van een label met nummer, maar er was nergens een overzicht van waar die nummers dan naartoe moesten. Dit was een puzzel aangezien er ook nog iets naar de toonregeling moest……

De volgende uitdaging was de variabele condensator; deze zat vast. Dit is een probleem wat vaker voorkomt en wordt veroorzaakt door oud, uitgehard (smeer)vet. Op de foto hieronder links een afbeelding van deze condensator. Het verharde vet bevindt zich tussen de as waarop het snaarwiel komt en de lagerbus waarmee de as aan de condensator is bevestigd. Na het verwijderen van 3 schroefjes is de lagerbus met as van de condensator te scheiden en kan het geheel uit elkaar worden gehaald om schoon te maken. Na de schoonmaak moeten as en lagerbus weer worden gesmeerd en gemonteerd.

[image] [image]

Hierboven rechts de inmiddels weer gemonteerde lagerbus met as, waarbij uiteraard het veersysteem in de constructie van de overbrenging ook weer op spanning moet worden gebracht.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum