Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 1 (Techniek Radio/TV)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27.02.2020, 14:40 (1737 dagen geleden)
Bewerkt door Leo Snoeren, 27.02.2020, 14:47

Deel 1

Voor de verandering nu eens een reparatieverslag van een radio/grammofoon meubel, wat ik eind december heb afgerond.

De radio is voor de zomervakantie bij mij gebracht door een jongeman, met de vraag: “is het mogelijk dit toestel weer volledig functioneel te krijgen?”

Ik heb hem verteld dat dit mogelijk was, behoudens het opknappen van de kast, maar hier zou hij zelf naar kijken. Toen de radio gebracht was vertelde hij dat er al eerder iemand iets aan had gedaan en er waren twee plastic tassen bij met onderdelen. Wat mij opviel was dat zowel de pick-up als de radio los in de kast geplaatst waren en enkele schroeven van de bevestiging in een van de plastic tassen zaten.

Hieronder het verslag van de restauratie en het weer compleet maken van het toestel.

[image]

Het chassis van voren gezien zonder glasplaat en knoppen.

Na het uit de kast nemen van het chassis viel als eerste op dat het chassis geen
uitgangstransformator meer had. Op het chassis was wel te zien waar deze had gezeten. Nadat
ik navraag had gedaan bij de eigenaar (mogelijk had die de originele trafo nog ergens, maar dat was niet zo) moest ik dus op zoek naar een uitgangstransformator voor een balans eindtrap.

Volgens de opgezochte documentatie had deze transformator een tegenkoppel wikkeling en
het vinden van exact zo’n transformator is nagenoeg onmogelijk.
Straks hierover meer……

Voor de volledigheid heb ik de loop van de afstemsnaar gefotografeerd. Deze snaar liep erg
zwaar en was aan vervanging toe. Hij was nog heel, maar mijn ervaring is dat deze (katoenen)
snaren na zo’n zestig jaar gewoon versleten zijn en elk moment kunnen breken.

[image]

Nog een foto van de snaar en van de snarenloop van de afstembare ferroceptor (bovenste twee
snaren)

[image]

Verderop in dit verslag is de vervangen snaar duidelijk zichtbaar.

[image] [image]

De inmiddels gevonden, vervangende trafo (bedankt Henk!) met op de achtergrond een deel van het chassis. De originele trafo had aan de bovenzijde vermoedelijk een soldeerstrip met alle aansluitingen. De gevonden vervanger had dat niet, maar was wel voorzien van twee metalen lipjes. Na een tijdje puzzelen heb ik de volgende oplossing bedacht:

[image] [image]

De lipjes zijn te gebruiken als steun, dus op de trafo een isolatieplaatje maken en daarop een rij solderlippen aanbrengen. Toevallig bleek ik een passende soldeerstrip te hebben! Zoals ik al eerder opmerkte was de oorspronkelijke trafo voorzien van een tegenkoppelwikkeling. De gevonden trafo had deze wikkeling niet, maar gelukkig was er genoeg ruimte tussen de koker en het blikpakket om een aantal wi dingen koperdraad toe te voegen. Het aantal windingen is experimenteel bepaald aangezien ik geen informatie had over de oorspronkelijke trafo en ook niet van de nieuwe trafo.

Hieronder de trafo met de extra wikkeling:

[image] [image]

Na de diverse wikkelingen van de transformator te hebben aangesloten op de soldeerstrip kon het geheel op het chassis worden gemonteerd en aangesloten. Het uitzoeken van de aansluitingen was nog een hele klus: de afgeknipte draden waren wel voorzien van een label met nummer, maar er was nergens een overzicht van waar die nummers dan naartoe moesten. Dit was een puzzel aangezien er ook nog iets naar de toonregeling moest……

De volgende uitdaging was de variabele condensator; deze zat vast. Dit is een probleem wat vaker voorkomt en wordt veroorzaakt door oud, uitgehard (smeer)vet. Op de foto hieronder links een afbeelding van deze condensator. Het verharde vet bevindt zich tussen de as waarop het snaarwiel komt en de lagerbus waarmee de as aan de condensator is bevestigd. Na het verwijderen van 3 schroefjes is de lagerbus met as van de condensator te scheiden en kan het geheel uit elkaar worden gehaald om schoon te maken. Na de schoonmaak moeten as en lagerbus weer worden gesmeerd en gemonteerd.

[image] [image]

Hierboven rechts de inmiddels weer gemonteerde lagerbus met as, waarbij uiteraard het veersysteem in de constructie van de overbrenging ook weer op spanning moet worden gebracht.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 2

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27.02.2020, 14:41 (1737 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Deel 2

Daarna kan het snaarwiel weer worden gemonteerd en de afstemming worden voorzien van een nieuwe snaar, zie ook de foto hieronder. De metalen “bak” rechts op de foto is de FM unit, die bleek later nog een verrassing in huis te hebben. Er zat een slechte soldeerverbinding in wat voor een erg hinderlijke kraakstoring zorgde. Deze soldeerverbinding was niet in de fabriek gemaakt, maar blijkbaar is er later nog eens aan gewerkt. De verbinding was erg slordig en was een koude las. Op het moment van het maken van deze foto wist ik dat echter nog niet, ik had de radio nog niet aangezet.

[image]

De volgende uitdaging was om alle doorgeknipte bedrading naar de toonschakelaars te
vervangen. Er was driftig met isolatietape gewerkt om alles van elkaar gescheiden te houden
en er waren wat draden die inmiddels nergens meer naartoe gingen……

[image]

Nadat ik heb uitgezocht hoe het dan wel moest lopen heb ik van de gelegenheid gebruik
gemaakt om de toonschakelaars te reinigen in een ultrasoon bad. Alle vervuiling is dan weg
en kraakstoringen komen nagenoeg niet meer voor. Hieronder de schoongemaakte schakelunit
en de nieuwe bedrading.

[image]

Daarna heb ik de schoongemaakte delen van het front weer gemonteerd en lijkt het weer meer
op een radio:

[image]

De snaar voor de afstemming van de ferroceptor ligt hier nog los. Deze snaar is in eerste instantie uit kosten overweging niet vervangen. Uit ervaring weet ik dat deze bijna niet gebruikt is in het verleden en ook in het heden nagenoeg niet gebruikt gaat worden. De reden is eenvoudig; de afstembare ferroceptor werkt alleen op lange en middengolf en daar zijn, heden ten dagen, bija geen stations meer te vinden (nagenoeg alle stations maken gebruik van de FM band)Achteraf heb ik er toch een nieuwe snaar op gelegd, de oude liep niet goed en haperde. Ondanks het feit dat dit waarschijnlijk niet gebruikt wordt, vond ik het toch jammer dat dit niet goed werkte omdat de snaar zijn soepelheid had verloren.

[image]

Op bovenstaande foto is te zien dat de schaallampjes weer gemonteerd zijn, de stations wijzer
erop zit en de snaar voor de afstembare ferroceptor weer netjes gespannen is.

Tot slot heb ik de knoppen en de schaalplaat schoongemaakt: hieronder de schaalplaat
voorzien van een schoonmaakmiddel. De voorkant laat zich uitstekend schoonmaken, maar de
achterzijde maak ik niet schoon. Het risico dat de inkt waarmee de schaal is bedrukt loslaat is te groot.

[image]

Na montage van de schaal en knoppen is de radio weer zoals deze ooit was:

[image]

Dan is het mechanische en bedradingsdeel klaar. De radio is nog niet onder spanning geweest
en dat blijft nog even zo. Eerst een aantal zaken controleren voordat er dingen kapot gaan die nu nog goed zijn…….

De onderzijde van het chassis:

[image]

Hier bevinden zich alle kleinere componenten, samen met het golfbereik schakelblok en de
aansluitingen aan de achterzijde van het toestel. Op het moment dat deze foto is gemaakt zijn al een aantal onderdelen vervangen, zie hieronder:

[image]

Het was ook tijd om eens voorzichtig te kijken wat de radio inmiddels deed. Na de eerste keer
opstarten kwam een enome brom uit de luidsprekers; de afvlak condensator had de geest
gegeven….. Vervangen dan maar. Hiernaast een overzicht van de tot op dat moment vervangen delen. Het buisvoetje van de gelijkricht buis bleek te zijn doorgeslagen. De isolatie was verkoold wat tot een geknetter in de luidsprekers leide. Dus ook het buisvoetje is vervangen.
Beide schaallampjes zijn ook vervangen, net als het lampje wat als zekering voor de hoogspanning diende.Ook de elektrolytische condensator van de FM detector was slecht; ook vervangen.

[image]

Hierboven is het nieuwe buisvoetje te zien.

Hieronder nogmaals het nieuwe buisvoetje, maar dan vanaf de onderzijde van het chassis
gezien.

[image]

Tot slot een plaatje van het inmiddels spelende chassis. Ook het afstemoog werkt weer!

[image]

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 3

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27.02.2020, 14:42 (1737 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Deel 3

Dan de pick-up:

Dit blijkt een Dual pick-up te zijn (SBR maakte zelf geen pick-ups, maar kocht deze in) van
het type 1003. Een van de eerste volautomaten van Dual dus.

[image]

De pick-up kwam als bouwpakket, waarbij me meteen opviel dat de wisselpen ontbrak. De
wisselpen is nodig als je meerdere platen achter elkaar wil draaien en fungeerd als “platen
magazijn”.

Na het uitzoeken en weer samenstellen van de losse onderdelen tot een compleet toestel, bleek het geheel niet te werken. Niet verwonderlijk natuurlijk als je weet dat alle lagers vol zitten met uitgehard vet. Dus alles wat moet bewegen is uit elkaar geweest, schoongemaakt, gesmeerd en weer gemonteerd. Hiernaast een foto van de aandrijving, daar zat ook nog een uitdaging in……

[image]

Om motor gestommel te voorkomen is de pick-up motor opgehangen in rubbers. Deze waren
vergaan, maar ik had gelukkig nog een aantal nieuwe, goed passende rubber ringen liggen. Na
montage hiervan bleek het geleverde toerental op 33 en 45 toeren goed overeen te komen met
de benodigde snelheid. Echter op 78 toeren was dit niet het geval, de pick-up draaide
eenvoudig niet. Dit werd veroorzaakt door een totaal uitgedroogde rubber ring die voor de
overbrenging moet zorgen.

[image] [image]

Op de linker foto de overbrengeing voor de drie verschillende toerentallen, 45, 78 en 33
toeren. De middelste ring is gebarsten en verhard. Dit is nog duidelijker te zien op de rechter foto, waarbij de ring is verwijderd.

[image]

Hierboven is nog een detail foto van de ring, aluminium bus waar deze op gespannen zat
en tussenwiel. Merkwaardig genoeg is alleen het wiel voor 78 toeren erg slecht, de andere
zijn nog in goede conditie. Uiteindelijk is het gelukt om een rubber ring te vinden met
de juiste afmetingen en deze op de aluminium bus te plaatsen. Door deze rond te slijpen is een nagenoeg perfecte vervanger gemaakt voor de 78 toeren aandrijving.

[image]

Hierboven de complete en goed werkende pick-up, waarvan alleen de rubber mat nog moet
worden gemonteerd. Ook het rubber in de aandruk arm is vervangen, dit was erg hard
geworden en gaf geen grip meer aan de platen waarop deze arm moet drukken.

De pickup is hier te zien met de korte middenpen, deze was aanwezig toen alles hier werd
afgegeven. Inmiddels is ook een lange (wissel)pen gevonden waardoor er tot 8 platen
gelijktijdig kunnen worden klaargezet. De pick-up speelt deze automatisch na elkaar af.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27.02.2020, 14:42 (1737 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Deel 4

Tot slot de restauratie van het meubel en samenstellen van het toestel.

[image]

Afgelopen zomer heb ik op een wat minder warme dag het meubel buiten op de tuintafel
gezet om alle bedrading die hieruit kwam eens onder de loep te nemen. Het meubel blijkt
voorzien van twee lampjes. Een lampje in het pick-up compartiment en een lampje in het bar
gedeelte. Dit laatste lampje is te bedienen door middel van een trekschakelaar, terwijl het
lampje bij de pick-up aangaat als je de schuifdeur opendoet waarachter radio en pick-up
schuilgaan. Op de foto hierboven heb ik voor het gemak zowel de houten, als de glazen
schuifdeur verwijderd.

[image]

Op de bovenste foto is te zien dat de bedrading voor zowel de verlichting (onder) als de
ingebouwde FM antenne (boven), inmiddels is vastgezet

Hieronder een foto van de voorzijde waarbij de opening voor de toonschakelaars goed
zichtbaar is. De schakelaar voor de verlichting van het pick-up compartiment hangt nog los.

[image]


Oorspronkelijk was het meubel voorzien van lampjes met een werkspanning van 110 volt.

[image]

Aan de achterzijde van het meubel was een schakelaar aangebracht om deze in te stellen voor
220 volt. De lampjes werden middels een serieweerstand op de juiste spanning aangesloten.
Aangezien er geen 110 volt lampjes meer te koop zijn en de originele lampjes niet meer aanwezig waren heb ik besloten de omschakelaar buiten werking te stellen. Dit heeft ook met veiligheid te maken; de metalen strip waarmee je de spanning kon instellen was direct met het lichtnet verbonden en bij aanraking levensgevaarlijk. De schakelaar is uiteraard wel blijven zitten maar heeft geen funtie meer.

De eigenaar had me verteld dat hij al was begonnen met het vervangen van de luidsprekerbedrading. Alleen had hij uitsluitend rood draad gebruikt en wist hij waarschijnlijk ook niet hoeveel draden er nu eigenlijk naar de radio moesten. De bedrading heb ik verwijderd en vervangen door draad van verschillende kleuren. Tevens heb ik de draden van de lage tonen luidsprekers en de hoge tonen luidsprekers gemarkeerd; deze komen aan een andere aansluiting van de luidspreker transformator.

[image]

Hierna heb ik het radio chassis gemonteerd en de radio een tijdje laten proefspelen:

[image]

Toen dit allemaal goed bleek te werken was het tijd voor de laatste fase: Het monteren van de pick-up:

[image]

De kast ligt hier even voorover om de bedrading van de pick-up aan te kunnen sluiten en weg
te kunnen werken. Het zou slordig zijn als er draad onder de kast uitzakte (er is geen bodem in de kast)

Na montage van de schuifdeuren ziet het meubel er weer compleet uit en werkt het ook weer
zoals dat bedoeld was…..

[image]

Dit is de radio met pick-up na al het werk:

[image]

De radio speelt goed en ook de pick-up werkt perfect.
Al met al was dit veel meer werk dan ik had ingeschat, zowel voor wat betreft tijd als
onderdelen. Met name de zoektocht naar een passende luidspreker transformator, een goede
rubber ring voor de 78 toeren platen en de juiste wisselpen hebben veel tijd gekost.

Resumé:

Radiodeel:
Uitgangstransformator weg; nieuwe uitgangstransformator gezocht en geplaatst, dubbele afvlakcondensatoren uitgedroogd; vervangen, erg veel papiercondensatoren slecht; allemaal (23 stuks) vervangen, diverse weerstanden verlopen; allemaal gecontroleerd en waar nodig vervangen (12 stuks), afstemming loopt erg zwaar; schoongemaakt en gesmeerd, erg veel bedrading losgeknipt; uitgezocht en terug aangesloten, diverse contacten vervuild; schoongemaakt, glasplaat en knoppen erg vuil; schoongemaakt.

Pick-up:
Deze was deels gedemonteerd; terug opgebouwd, alle vastzittende delen losgemaakt, schoongemaakt en opnieuw gesmeerd, taatslager van motor ontbreekt; nieuw lagerpunt geplaatst, rubber aandrijfrol 78 toeren geheel vergaan; nieuwe rol voor gemaakt, wisselpen ontbreekt; vervangende wisselpen gezocht, pick-up geheel opnieuw afgesteld.

Kast:
Luidsprekerbedrading was onduidelijk aangebracht; vervangen en opgebouwd volgens schema, bedrading verlichting aangepast, fittingen van verlichting vastgezet en passende lampjes gemonteerd.

En zo kom ik de avonden een beetje door......

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door Henny @, Hengelo, 27.02.2020, 15:10 (1736 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Knap stuk werk Leo. Heeft je idd veel tijd gekost, maar het resultaat mag er zijn.
Henny.

--
Esse radix in sciëntia et usus

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door Sietze Osinga @, Koekange, 27.02.2020, 15:52 (1736 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dag Leo,genoten van je restauratieverslag van dit radiomeubel.
Klasse! Pet af voor je geduld en vakmanschap.
Groeten,
Sietze.

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door Will @, Zuidzande, 27.02.2020, 18:32 (1736 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo

Een prachtig stukje vakwerk, zo zie je maar weer wat er van een puinhoop met veel geduld en kundigheid te maken is.

mvg Will

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door ite seubring @, 27.02.2020, 18:48 (1736 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Mooi verslag :OK:

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door Hans Op den Camp @, Leusden, 27.02.2020, 18:51 (1736 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo,

Je hebt weer een erg leuke klus afgerond en mijn complimenten voor het behaalde resultaat.
En wat je zegt: " En zo kom ik de avonden een beetje door......" komt mij bekend voor :-)

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door ffeilers @, Breda, 27.02.2020, 18:59 (1736 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Mooi verslag van een grondige restauratie !!!

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door Rudi_Korterink @, Joppe, 27.02.2020, 19:05 (1736 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Mooi gedaan Leo.
Leuk verslag om te lezen :)

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door huub.jak @, 27.02.2020, 19:12 (1736 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Ja dat is een groten klus zeeeer goed gedaan ook
en vooral als er ook aan gerommelt is
het valt mij wel op dat er veel keramiche platte C, in zitten ?
de duals met de meer wieltjes kram daar komt verdrogen wel voor
het geeft ook een flutter in het geluid als dat niet goed is
beter is een wiel aandreiving .
huub

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 27.02.2020, 23:40 (1736 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo, prachtig verslag en vakwerk:OK:

Cor

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28.02.2020, 08:56 (1736 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,

Mooi goed verslag, geeft indruk van het vele werk wat je verzet hebt.
De eigenaar cq de radiogram heeft erg mazzel gehad met jouw kennis en kunde.
Menigeen had het opgegeven.

Complimenten.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door huub.jak @, 28.02.2020, 09:27 (1736 dagen geleden) @ Maurice

Menigeen had er ook nooit aan begonnen
met al dat vorigen pruts werk
laat dat goed betalen ook
daar leren ze ook weer van
geen kratje bier bvb
huub

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door Jac Janssen @, Eindhoven, 28.02.2020, 17:41 (1735 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,

Weer een indrukwekkende reparatie met het vakmanschap zoals we van jou gewend zijn!

Jac

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door peters00076 @, capelle aan den ijssel, 29.02.2020, 12:25 (1735 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Indrukwekkend reparatieverslag
Met mooie foto s.
Heel interessant en leerzaam
Vakwerk :OK: :OK: :OK:

Reparatie verslag Radiobell radio-grammofoon type 635 deel 4

door Wim Stuiver @, Havelte, 02.03.2020, 17:09 (1732 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,

Met belangstelling het uitgebreide reparatieverslag gelezen. Erg leerzaam.

mvg

Wim

--
W.H.G. Stuiver

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum