Hobbygenoten,
Volgens het onderdelenlijst bij schema van de Lorentz K10A [van de NVHR schematheek] zijn C21 en C22 gecombineerd. In het schema zelf zijn de min-aansluitingen zeker niet gecombineerd [de twee plussen zitten aan de smoorspoel/veldspoel].
Mag ik hieruit concluderen dat er een speciale elco nodig is met twee minaansluitingen? Zoiets ben ik nog niet tegengekomen, maar dat zegt natuurlijk weinig.
Hans
Lorentz K10A elco's
door soundman2 , Wouw, 06.03.2020, 22:15 (1728 dagen geleden) @ hans
Volgens het schema moet die elco vier aansluitingen hebben.
Lorentz K10A elco's
door hans , Hoorn, 06.03.2020, 22:43 (1728 dagen geleden) @ soundman2
Bewerkt door hans, 06.03.2020, 22:49
Dat bedoel ik, maar zo'n elco ben ik nog niet tegengekomen.
Op de bovenkant van het chassis zie ik naast het [originele] 18mm gat waar een condensatorbus in past, vaag de contouren van twee rechthoeken. Zouden er twee C's met een gemeenschappelijke schroefbus in gezeten kunnen hebben?
Hans
Lorentz K10A elco's
door henk oudenampsen , borculo, 07.03.2020, 07:31 (1728 dagen geleden) @ hans
Hallo Hans.
Deze zijn er inderdaad geweest. Ze kwamen wel voor in toestellen uit frankrijk en belgie.
Groeten Henk.
Lorentz K10A elco's
door hans , Hoorn, 07.03.2020, 10:11 (1728 dagen geleden) @ henk oudenampsen
Deze zijn er inderdaad geweest.
Henk,
Bedoel je een bus met meerdere negatieve aansluitingen, zoals je naamgenoot bedoelt, of bedoel je 'twee doosjes-op-een-18mm-schroeffitting'?
Heb je wellicht een afbeelding?
Hans
Lorentz K10A elco's
door henkk , Alkmaar, 07.03.2020, 13:05 (1728 dagen geleden) @ hans
Volgens mij zitten de minnen wel aan elkaar maar is dat uit dit plaatje niet te traceren.
Henk
Lorentz K10A elco's
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 07.03.2020, 13:07 (1728 dagen geleden) @ henkk
Uit dit plaatje is alleen maar te traceren dat het gezien de rest van de schakeling onzinnig zou zijn als de minnen aanelkaar zouden zitten, dus ik denk dat we daar tot nader bericht maar van uit moeten gaan.
Lorentz K10A elco's
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 07.03.2020, 16:11 (1727 dagen geleden) @ hans
Dit is typisch zo'n crisis-toestel van vlak na de oorlog, gebouwd met Wehrmachtsbuizen en daarin zijn vaak allerlei exotische onderdelen gebruikt, vaak afkomstig uit leger-apparatuur van WO-II dus 32 + 16 muF in één huis, waarvan één min aansluiting verbonden met het huis en de ander als losse lip samen met die van de plussen aan de onderkant is helemaal niet ondenkbaar en heb ik ook wel eens gezien, vaak waren deze elco's al gauw zo rot, dat een deel van het huis ook weggevreten was en na een reparatie werden ze dan door losse exemplaren vervangen. Lang geleden heb iets dergelijks ook eens gevonden in een Duits toestel van een klein merk uit 1946, al weet ik niet meer van welk merk.
Lorentz K10A elco's
door hans , Hoorn, 07.03.2020, 16:39 (1727 dagen geleden) @ castafiore2010
Dit is typisch zo'n crisis-toestel van vlak na de oorlog
Nee. Het eerste model kwam in 1941 op de markt, het tweede in 1942. De luidspreker is gemerkt met 23 3 42, dus die is deze maand jarig. De opbouw komt overeen met het schema van het model uit 1942.
|Hans
Lorentz K10A elco's
door henk oudenampsen , borculo, 08.03.2020, 08:17 (1727 dagen geleden) @ hans
Hans, hierbij een paar foto's van een elco met 4 draden. Henk.
Lorentz K10A elco's
door John Hupse † , Schoonhoven, 08.03.2020, 10:29 (1727 dagen geleden) @ hans
De schakeling met een weerstand in de min-leiding (voor de negatieve roosterspanning) en een smoorspoel in de plusleiding (voor de afvlakking) kwam in Duitse toestellen veel vaker voor. Bijvoorbeeld in de bekende DKE volksontvanger uit 1938. Maar ook in een aantal Lorenz ontvangers uit die tijd, zoals deze K10A.
Je hebt hiervoor twee geheel gescheiden elco's nodig, of twee gescheiden elco's in 1 huisje. Inderdaad dus 4 aansluitingen, waarbij de min van de afvlakcondensator met het chassis is verbonden.
Wat betreft de opmerking over België en Frankrijk, de K10A werd inderdaad (ook) in België gemaakt.