nog een vraag over de batterijlader (Algemeen)
door freddy vercruyce , 27.12.2008, 09:58 (5812 dagen geleden)
Gisteren deed ik een posting over de Philips anode atterijlader type 1001.Nu vraag ik mij eigenlijk af hoe je met een enkelfasige gelijkrichter en een regelbuis een gelijkspanning kan verkrijgen om die batterijen op te laden?Zonder afvlakking of smoorspoel of wat dan ook?Of is dat niet kritisch die gelijkspanning om een loodbatterij op te laden?Gaat die gasgevulde 1001 anders te werk dan een gewone gelijkrichterlamp?Wie kan mij dit uitleggen? Groetjes Freddy
nog een vraag over de batterijlader
door Maurice , Dordrecht, 27.12.2008, 10:08 (5812 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Batterij werkt als condensator.
nog een vraag over de batterijlader
door freddy vercruyce , 27.12.2008, 12:43 (5812 dagen geleden) @ Maurice
hallo Maurice Dat de accu als condensator werkt dat had ik wel door maar ik bedoel de soort spanning welke het toestel geeft.Een enkelfasige gelijkrichter en
twee weerstanden in de stabilisatiebuis geven toch maar een pulserende gelijkspanning? Groeten Freddy
nog een vraag over de batterijlader
door soundman2 , Wouw, 27.12.2008, 12:59 (5812 dagen geleden) @ freddy vercruyce
hallo Maurice Dat de accu als condensator werkt dat had ik wel door maar ik bedoel de soort spanning welke het toestel geeft.Een enkelfasige gelijkrichter en
twee weerstanden in de stabilisatiebuis geven toch maar een pulserende gelijkspanning? Groeten Freddy
Het maakt voor een batterij niet uit of hij met een continustroom of met stroomstootjes geladen wordt. Het is belangrjk dat de stroom in de goede richting door de batterij gevoerd wordt, Zodat het chemische ontladingsproces weer teniet gedaan wordt.
De normale accugelijkrichters, zoals die er waren en nu nog te koop zijn in moderne (auto)acculaders ontberen elke afvlakking en zijn dus vor de voeding van electronica totaal ongeschikt.
Henk Roovers
nog een vraag over de batterijlader
door freddy vercruyce , 27.12.2008, 13:12 (5812 dagen geleden) @ soundman2
hallo Henk dat was hetgene dat ik niet wist.Is me nu duidelijk. Dank voor de uitleg.
Kan ik met dergelijke lader eventueel ook batterijen laden van het type welke nu in alarmsirenes zitten of MOETEN het natte batterijen zijn?Wel met dien verstande dat er genoeg in serie zijn geschakelt natuurlijk.Bijvb twee van 24 volt(brandalarmvoeding) .Gezien ik ook in de branche van anti diefstal en brandalarm werkzaam ben kan ik relatief goedkoop aan deze batterijen geraken.Zou dan eventueel overwegen om een anode batterij te gebruiken van 4 seriegeschakelde 24 volts batterijen van dit type voor de anodespanning..groeten freddy
nog een vraag over de batterijlader
door soundman2 , Wouw, 27.12.2008, 14:39 (5812 dagen geleden) @ freddy vercruyce
hallo Henk dat was hetgene dat ik niet wist.Is me nu duidelijk. Dank voor de uitleg.
Kan ik met dergelijke lader eventueel ook batterijen laden van het type welke nu in alarmsirenes zitten of MOETEN het natte batterijen zijn?Wel met dien verstande dat er genoeg in serie zijn geschakelt natuurlijk.Bijvb twee van 24 volt(brandalarmvoeding) .Gezien ik ook in de branche van anti diefstal en brandalarm werkzaam ben kan ik relatief goedkoop aan deze batterijen geraken.Zou dan eventueel overwegen om een anode batterij te gebruiken van 4 seriegeschakelde 24 volts batterijen van dit type voor de anodespanning..groeten freddy
Bij laden is er in principe geen verschil. Laden is wel een precies proces, wil je de accu´s een lang leven gunnen. Nicads laad je weer anders als bijv dry gel batterijen, hetgeen een moderne variant is van de natte accu met zwavelzuur. Bij de batterijfabrikanten is interessnt leesmateriaal beschikbaar op de websites, bijv bij Yuasa. Ook zijn er speciale ic´s, die met een minimum aan onderdelen een prima lader vormen.De ic´s kunnen dan weer verschillende omstandigheden aan, zoals standby bedrijf zoals in alarm installaties en snellaadbedrijf voor accu´s die voortdurend geladen en ontladen worden. Ook de datasheets geven interessante info. Een paar threads tereug is ook al iets gezegd over acculaden. Nicads hebben een speciale curve. Zodra de accu vol is daalt de spanning iets. Een uP gestuurde lader kan dat punt onthouden en omschakelen naar nalading en druppellading.
Laden met een tiende van de capaciteit kan ook maar is een vrij groffe methode en je moet zeker niet te lang laden.
Dit is zo´n ic bijvoorbeeld. UC3906
Henk Roovers
nog een vraag over de batterijlader
door John Hupse † , Schoonhoven, 27.12.2008, 15:24 (5812 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Kan ik met dergelijke lader eventueel ook batterijen laden van het type welke nu in alarmsirenes zitten
je kan er ook andere accubatterijen mee laden, maar meer dan 90 mA laadstroom levert de Philips 1001 niet. Als je er b.v. een 5 Ah accu mee wilt laden duurt dit al gauw een paar dagen.
Voor accu's met een capaciteit tussen 0,5 en 1 Ah is deze Philips lader wel geschikt.
nog een vraag over de batterijlader
door freddy vercruyce , 27.12.2008, 15:46 (5812 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo John Onafgezien van het feit of het nu een paar dagen zou duren vooraleer zo'n gel batterij volledig is opgeladen kan het dan geen kwaad zo'n lader te gebruiken mede door de lagere inwendige weerstand van deze batterijen en ook dat ze gevoelig zijn voor overlading?Of stop de lader dan ook automatisch als de batterij vol is doordat er dan geen stroom meer gaat vloeien(de gelijkrichter niet ontsteekt)?Groeten Freddy
nog een vraag over de batterijlader
door John Hupse † , Schoonhoven, 27.12.2008, 16:05 (5812 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Freddy,
Acculaders uit de jaren '20 stoppen niet automatisch met laden wanneer de accu vol is. Je moet de stekker uit het stopkontakt trekken om het laden te doen stoppen.
Het is altijd slecht voor een accu wanneer je te lang doorgaat met laden.
Een alternatief is om een schakelklok te gebruiken die de lader na de berekende laadtijd automatisch uitschakelt.
Meestal kan je een tijd ingeven die maximaal 12 of 24 uur na de huidige tijd ligt, bij anderer types heb je wat meer mogelijkheden.
dank aan ieder voor jullie bijdragen
door freddy vercruyce , 27.12.2008, 16:09 (5812 dagen geleden) @ John Hupse †
Geen tekst
geen rimpelstroom bij sommige gel accu's
door Piet van der Pol , Alblasserdam, 27.12.2008, 17:53 (5812 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Hallo Freddy,
Een waarschuwing: Let op dat sommige gel-accu's met zuivere gelijkstroom geladen moeten worden. De rimpelstroom mag soms niet meer dan 1% van de gelijkstroom zijn. Een pulserende gelijkstroom is dan niet toegestaan. Nakijken of navragen bij de fabrikant lijkt me verstandig.
m.vr.gr.
Piet
geen rimpelstroom bij sommige gel accu's
door freddy vercruyce , 27.12.2008, 19:10 (5812 dagen geleden) @ Piet van der Pol
hallo Piet ik houw jouw aanbeveling in de gaten groeten freddy
nog een vraag over de batterijlader
door Hans van der Marel , Hilversum, 27.12.2008, 20:30 (5812 dagen geleden) @ freddy vercruyce
In diverse antwoorden zie ik de waarschuwing betreffende te lang laden staan.
De meeste ( wel altijd even checken ) NiCd en NiMh accu's kunnen continue worden geladen gedurende een jaar met 1/10 van de capaciteit zonder daar enige nadelige gevolgen van te ondervinden.
De 14 uur die worden opgegeven zijn als richtlijn bedoeld waarbij een lege
( klemspanning is dan teruggelopen tot een opgegeven spanning ) accu weer volledig is opgeladen.
Vergeet je nu de lader uit te schakelen is er niets aan de hand.
Te lang laden geldt VOORAL bij snelladen ( dus met meer dan 1/10 van de capaciteit ). Dit kan eigenlijk alleen goed worden gedaan door de juiste afschakelmechanismen toe te passen. Dit zijn voornamelijk dV/dt ( de klemspanning stijgt met een opgegeven waarde binnen een opgegeven tijd ) of
dT/dt ( de temperatuur stijgt met een opgegeven waarde binnen een opgegeven tijd ).
Daarnaast : een loodaccu, nat of gel, wordt geladen met een constante spanning EN stroombegrenzing
NiCd of NiMh worden geladen met een constante stroom.
De "oude" laders met buizen zijn van huis uit constante spanningsladers en dus bedoeld voor loodaccu's waarbij op het datablad moet worden gekeken of dat er met pulserende spanning mag worden geladen.
De stroombegrenzing is automatisch ingebouwd door de maximale doorlaat van de gelijkrichter/regelaar.
Deze laders zijn veelal dus NIET geschikt voor NiCd of NiMh accu's.
Als laatste in serie opladen : Als dit zo slecht was werd iedere battery wel uitgerust met laders die iedere cel per stuk opladen.
Dit word wel gedaan voor oa. UPS/noodstroom systemen. Een belangrijke reden daarvoor is dat dan per cel de capaciteit kan worden bepaald tijdens een service interval. Alle cellen in 1 keer vervangen was/is behoorlijk duur en daarvoor werden alleen de slechte cellen vervangen.
De problemen treden bij opladen eigenlijk niet op. Zelfs een cel die te ver is ontladen zal weer opgeladen worden als je maar lang genoeg laad.
Echter, de cel die een lagere capaciteit heeft gekregen zal ook weer als eerste ontladen zijn, gaat het verbruik dan toch door dan kan de cel ompolen en op termijn vrijwel zeker onherstelbaar beschadigen.
Een goede zaak is om accu's met enige regelmaat te checken door de klemspanning te meten van iedere cel afzonderlijk OF van het hele pakket waarbij dan de klemspanning van het pakket dan uiteraard het aantal cellen*klemspanning van 1 volle cel moet bedragen.