Met de Radiofiets op wereldreis (Algemeen)
Naast oude radiotechniek gaat de interesse van de meeste onder ons ook uit naar andere (oude) technieken, zo ook bij ondergetekende.
Bij mij betreft het dan rijwielen, voor de jongere lezers onder ons; zo werden fietsen vroeger genoemd.
In de 2e uitgave dit jaar van Het Rijwiel, een uitgave van de historische rijwielvereniging De Oude Fiets (voor de geïnteresseerde onder u: Klik ) vond ik de volgende plaatje’s en een artikel wat me wel leuk om hier in het kort een kleine samenvatting over te vermelden.
Het betreft de periode 1925 -1927, er waren in die tijd al wel radio’s te koop maar de meeste mensen hadden geen idee hoe zo’n apparaat nou eigenlijk werkte en of je er inderdaad wel zenders mee kon ontvangen.
Het is deze periode waarin de twee jonge mannen Jacobi en Dekkers (op de foto in padvinders uniform) uit Beekbergen allerlei plannen hadden om wat te verdienen en in hun onderhoud te kunnen voorzien.
Een ervan was onderstaande “radiofiets”, twee aan elkaar bevestigde fietsen waarvan de sturen waren gekoppeld en waartussen een radiotoestel was gemonteerd. Compleet met raamantenne en hoornluidspreker waardoor het geluid op een afstand van 200 meter nog goed te horen was, aldus de Nieuwe Apeldoornsche Courant van 8 oktober 1925.
Het was deze radiofiets waarmee ze hier ten lande van stad naar stad trokken en ze zich lieten uitnodigen én betalen door de plaatselijke radiohandelaar.
Deze laatste zorgde ook voor de promotie in de stad.
De radiofiets werd op een prominente plek geplaatst, meestal het marktplein en werden er “concerten” verzorgd en passant werd er uitleg gegeven over het fenomeen radio.
Ze zijn met hun radiofiets in veel steden geweest.
Zelfs in Eindhoven, het bastion van Philips op 24 november 1925.
Aanvankelijk waren er grote plannen zoals hier: Klik te lezen is, maar behalve dat ze volgens eigen zeggen in een jaar 16000 km al fietsend te hebben afgereisd zijn hier geen verdere bewijzen van te vinden.
Hoewel dit comfortabele fietsen zijn met een grote balhoofdhoek en sterk gebogen voorvork (lange naloop) en gemaakt om afstanden af te leggen lijkt me zelfs voor jonge mannen 45 km per dag, op een dubbele fiets zonder enige versnelling en met terugtraprem(men) en dat gedurende een jaar lang (iedere dag!!) door weer en wind, toch wel een hele opgave.
Een tweede foto toont dezelfde fiets maar met een ander toestel:
De carbidlampen welke aan de voorassen zijn gemonteerd op de bovenste foto zijn hier niet te zien of waren nog niet gemonteerd.
Mogelijk zijn er lezers die deze toestellen herkennen, dan hoor ik dat graag.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
p.s. de bovenste foto is digitaal ingekleurd (niet door mij)