Met de Radiofiets op wereldreis (Algemeen)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 03.07.2020, 23:23 (1604 dagen geleden)

Naast oude radiotechniek gaat de interesse van de meeste onder ons ook uit naar andere (oude) technieken, zo ook bij ondergetekende.
Bij mij betreft het dan rijwielen, voor de jongere lezers onder ons; zo werden fietsen vroeger genoemd. ;-)

In de 2e uitgave dit jaar van Het Rijwiel, een uitgave van de historische rijwielvereniging De Oude Fiets (voor de geïnteresseerde onder u: Klik ) vond ik de volgende plaatje’s en een artikel wat me wel leuk om hier in het kort een kleine samenvatting over te vermelden.
Het betreft de periode 1925 -1927, er waren in die tijd al wel radio’s te koop maar de meeste mensen hadden geen idee hoe zo’n apparaat nou eigenlijk werkte en of je er inderdaad wel zenders mee kon ontvangen.
Het is deze periode waarin de twee jonge mannen Jacobi en Dekkers (op de foto in padvinders uniform) uit Beekbergen allerlei plannen hadden om wat te verdienen en in hun onderhoud te kunnen voorzien.
Een ervan was onderstaande “radiofiets”, twee aan elkaar bevestigde fietsen waarvan de sturen waren gekoppeld en waartussen een radiotoestel was gemonteerd. Compleet met raamantenne en hoornluidspreker waardoor het geluid op een afstand van 200 meter nog goed te horen was, aldus de Nieuwe Apeldoornsche Courant van 8 oktober 1925. :MUS:

[image]

Het was deze radiofiets waarmee ze hier ten lande van stad naar stad trokken en ze zich lieten uitnodigen én betalen door de plaatselijke radiohandelaar.
Deze laatste zorgde ook voor de promotie in de stad.
De radiofiets werd op een prominente plek geplaatst, meestal het marktplein en werden er “concerten” verzorgd en passant werd er uitleg gegeven over het fenomeen radio.
Ze zijn met hun radiofiets in veel steden geweest.
Zelfs in Eindhoven, het bastion van Philips op 24 november 1925.
Aanvankelijk waren er grote plannen zoals hier: Klik te lezen is, maar behalve dat ze volgens eigen zeggen in een jaar 16000 km al fietsend te hebben afgereisd zijn hier geen verdere bewijzen van te vinden. ;-)
Hoewel dit comfortabele fietsen zijn met een grote balhoofdhoek en sterk gebogen voorvork (lange naloop) en gemaakt om afstanden af te leggen lijkt me zelfs voor jonge mannen 45 km per dag, op een dubbele fiets zonder enige versnelling en met terugtraprem(men) en dat gedurende een jaar lang (iedere dag!!) door weer en wind, toch wel een hele opgave.
Een tweede foto toont dezelfde fiets maar met een ander toestel:

[image]

De carbidlampen welke aan de voorassen zijn gemonteerd op de bovenste foto zijn hier niet te zien of waren nog niet gemonteerd.
Mogelijk zijn er lezers die deze toestellen herkennen, dan hoor ik dat graag.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
p.s. de bovenste foto is digitaal ingekleurd (niet door mij)

Met de Radiofiets op wereldreis

door edplevier @, 04.07.2020, 10:38 (1603 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Hoi Anton,

De bovenste radio op de foto in een SBR Ondolina.
De onderste radio op de foto lijkt mij een Koomans zelfbouw ontvanger, mede gezien de "bijzondere" opstelling van de lampen boven op het toestel.

Met vriendelijke groet,

Ed.

Met de Radiofiets op wereldreis

door René1968 @, Zaanstreek, 04.07.2020, 10:49 (1603 dagen geleden) @ edplevier

Hallo Ed
Lijkt mij wat kwetsbaar zo de buizen als je door een kuil gaat kunnen de gloeidraden breken.
En kon je onderweg buizen verwisselen.
Had he geen lekke band maar een defecte buis.
Wel een leuke vinding.
Laterr in de jaren 40 en 50 opgevolgd door de compacte fietsradio’s aan het stuur.
Groet René

Met de Radiofiets op wereldreis

door edplevier @, 04.07.2020, 11:14 (1603 dagen geleden) @ René1968

Hoi René,

Erg handig lijkt mij zo'n opstelling niet.
Je moest ook nog een accu en een anodebatterij meenemen!

Met vriendelijke groet,

Ed.

Met de Radiofiets op wereldreis

door henk oudenampsen @, borculo, 04.07.2020, 11:39 (1603 dagen geleden) @ edplevier

De bovenste foto kan ook een Tubantia zijn. Dit is een ondolina met nederlands opschrift.
Deze Tubantia's zijn verkocht door Steenbergen in lochem en later in apeldoon. Henk.

Met de Radiofiets op wereldreis

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 05.07.2020, 00:49 (1603 dagen geleden) @ henk oudenampsen

De bovenste foto kan ook een Tubantia zijn. Dit is een Ondolina met Nederlands opschrift.

Dat zou best eens kunnen, het hele verhaal speelt zich rond Beekbergen en Apeldoorn af en Lochem is daar niet zo ver vandaan.
De zwager van Jacobi had een rijwielzaak aan de dorpsstraat in Beekbergen en er werden ook radio's verkocht.
De radiofiets was begin 1925 klaar, de bouw moest dus in 1924 al gestart zijn.
Brand labellen is een zaak van alle tijden blijkbaar. :-D
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Met de Radiofiets op wereldreis

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 05.07.2020, 00:57 (1603 dagen geleden) @ edplevier

De onderste radio op de foto lijkt mij een Koomans zelfbouw ontvanger, mede gezien de "bijzondere" opstelling van de lampen boven op het toestel.

De afwijkende opstelling van de lampen was me ook al opgevallen, tevens lijkt het wel of de lampen verhoogt of misschien zelfs wel verend zijn opgesteld, of er klopt iets niet met de lengte er van. (vertekening op de foto)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Met de Radiofiets op wereldreis

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 04.07.2020, 11:28 (1603 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Bewerkt door Cornelisjan, 04.07.2020, 11:35

Hoi Anton,

Interessant stuk.

Vooral de bovenste foto is erg leuk met de 2 fietssturen gesynchroniseerd met een mechaniek :-D

Verder zie ik tuidraden t.b.v. naar ik aanneem, een antennemast.

Cor

Met de Radiofiets op wereldreis

door huub.jak @, 04.07.2020, 12:38 (1603 dagen geleden) @ Cornelisjan

er waren allen maar 6volt acu,s
mischien zat er nog een fiets tas op met 40 m kabel ??
Dus rust plaats fietsen met radio en broodje eten
en een fles met thee .dat was het in die tijd wel :-)
huub

Met de Radiofiets op wereldreis

door soundman2 @, Wouw, 04.07.2020, 15:00 (1603 dagen geleden) @ huub.jak

er waren allen maar 6volt accu's

Twee en vier volt waren er ook. Veel oude radiolampen waren dan ook met een gloeidraad van 2 of 4 volt.

Met de Radiofiets op wereldreis

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 05.07.2020, 01:06 (1603 dagen geleden) @ Cornelisjan

Verder zie ik tuidraden t.b.v. naar ik aanneem, een antennemast.

Dat klopt, het artikel vermeld dat tijdens de demonstraties de raamantenne zodanig op een paal werd gemonteerd dat deze een paar meter boven de fietsen uitstak.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Met de Radiofiets op wereldreis

door humfred ⌂ @, Dubai, 05.07.2020, 08:04 (1603 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Er is in feite niets veranderd en een goede manier van marketing.
Ik heb in feite niets anders gedaan in mijn funktie als sales manager en ben met nieuwe apparaten van mijn werkgever heel mijn verkoopsgebied afgereist en heb bij mijn klanten en dealers erover gesproken, gedemonstreerd, prijzen onderhandeld.
Dat noemden we een roadshow.
Het idee met die fietsen is eigenlijk best wel leuk.
Het probleem met de gloeidraadbreuk lijkt me niet zo groot.
Alleen de D-buisjes waren erg gevoelig voor schokken want dat waren hele dunne draadjes.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum