Philips PE 4832 voeding (Techniek Overig)

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 14.07.2020, 14:38 (1380 dagen geleden) @ Lodewijk55

Hallo Lodewijk,

Het lijkt dat de regeling gewoon werkt. De spanningen op de EF86 zien er volgens mij normaal uit. Echter, naarmate het ingestelde spanningsbereik hoger wordt, is de variatie van de spanning steeds kleiner. In het hoogste bereik slechts enkele volts.
Ik heb jou meetwaardes even gekopieerd, en er het verschil bijgezet.

Weerstand:
(0 – 140) …...213 tot 65, verschil: 148
(130 – 270) ….. 277 tot 166, verschil: 111
(260 - 400) .…. 260 tot 155, verschil: 105
(390 – 500) ....158 tot 153, verschil: 5

EF86:
(0 - 140) ..... 88 tot 217, verschil: 129
(130 - 270) .. 127 tot 220, verschil: 93
(260 - 400) .. 145 tot 220, verschil: 75
(390 - 500) .. 178 tot 180, verschil: 2

De instel bereiken van de uitgangsspanning moeten voor bereik 1, 2, en 3 een verandering van de uitgangsspanning geven van 140V, bereik 4 moet een verandering van de uitgangsspanning geven van 110V. In de stuurspanning moet je dit terug zien, maar dat is dus niet zo. Als ik in het schema kijk, dan zie ik nergens iets, dat dit verschil verklaard. Er lijkt ergens een lekweerstand te zijn naar de 0V zijde. Bij hogere stuurspanning zou dit via de roosters van de EL34's kunnen zijn. Dit zou een roosterlekstroom kunnen zijn in de EL34's.

Omdat er nogal veel buizen parallel staan, zou je kunnen proberen om het aantal EL34's te verminderen tot 1 buis. En dan opnieuw te kijken, of het regelbereik verbeterd. Deze ene buis zou natuurlijk net de boosdoener kunnen zijn, dus eventueel een keer met een andere verwisselen.

Je zou ook nog zonder EL34's de stuurspanning kunnen meten. Als de lek in de buizen zit, dan zou de stuurspanning maximaal moeten worden.

En voor de zekerheid een vraag over je voltmeter: Is deze wel hoog-ohmig? Want anders krijg je een te grote belasting op het circuit.

Piet


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum