Amroh P141 reverse (Techniek Overig)

door Franc @, 16.07.2020, 22:09 (1379 dagen geleden) @ gerard
Bewerkt door Franc, 16.07.2020, 22:43

Dit heb ik ook meerdere keren gedaan en ook wel eens een normale trafo achterste voren gebruikt, dus de 220 op een van de twee 280V wikkelingen gezet.
Dit alleen maar om aftakkingen te verkrijgen secundair en die heeft alleen de primaire wikkeling.
Dat was in een tijd dat ik nog slechts 3 a 4 trafo’s had liggen en is reeds meer dan 40 jaar geleden.
De misbruikte trafo werd wel wat warm maar er gebeurde verder niets. Trafo uit een BX390A.
Voorzover ik weet was het betrokken toestel een Trio KW33L receiver en wilde ik 4 PCL82 in de eindtrappen plaatsen ipv de defecte en ontbrekende ECL82 voor de 16V gloei.
Verder knoeide ik de 6,3 en de 4V gloeiwikkelingen aan elkaar om toch weer ong 6,3 V te krijgen voor de rest van de buizen.
En nog een los trafootje ter assistentie voor de 4 keer 0,3 A.
Het werkte na een hoop geëxperimenteer toen wel maar bijzonder goed, nou nee!
Ik wist wel dat vanuit de kathoden van de eindbuizen de gloei van de ECC83(RIAA) gevoed werden met gelijkstroom.

De receiver is enkele jaren daarna gesloopt, helaas!

Maar terugkomend; het gebruik als autotrafo zou goed moeten gaan tot een vermogen waarvoor de trafo bedoeld is en verder dan ook secundair niet of weinig belasten.
De verliezen zijn ook kleiner, immers de afnemer zit op dezelfde wikkeling als waar de stroomtoevoer zit.

Ik heb diverse keer wat geprobeerd hiermee, het werkte altijd goed.

Trouwens; als universele voedingstrafo voor al mijn probeersels had ik als eerste een trafo uit een B4X72A radio, dat ding voedde met gemak ook een EL84 balansversterker, heeft door al dat gesoldeer en gemonteer wel erg veel geleden maar ligt nog ergens en heeft altijd prima gewerkt! Oerdegelijke trafo! En ik had altijd zo’n 310 V ter beschikking met OA210 gelijkricht dioden.

Het mooie Amroh spul kon ik toen nergens krijgen behalve een U73N uitgang, overgenomen van de MTS school.

Groet Frank


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum