Identificatie van toestel gevraagd (Algemeen)

door P. de Koning @, Castricum, 23.12.2020, 12:14 (1431 dagen geleden)

Beste forummers,

Ik ben bezig met twee toestellen, allebei (volgens mij) een Philips 535a.

[image]

Het chassis en buizenbezetting verschilt echter behoorlijk.

Originele 535a heeft buizenbezetting AZ1, AK2, 2x AF3, ABC1 en AL2.

[image]

De onbekende heeft buizenbezetting AZ1, AK2, EBC1(!),2xABC1 en AL2.

[image]

Het lijkt mij dat de EBC3 er niet in hoort.

De onderkant is ook flink anders:

[image]
De originele 535a.

[image]
De vreemde 535a.


Ik weet dat er net na de 2e wereldoorlog toestellen gebouwd werden met de op dat moment verkrijgbare onderdelen, maar dit toestel dateert uit 1935 en toen was er volgens mij geen onderdelenschaarste.

Gezien het productienummer van het vreemde toestel (nr 1276) zou het een toestel kunnen zijn uit de eerste proefperiode en het schema en toestel daarna drastisch is aangepast.
Het zou ook kunnen zijn dat dit een ander chassis is in een 535-kast.
Ik heb alle vergelijkbare toestellen bekeken, maar daarvan is het schema beduidend anders.

Wie helpt mij verder? Indien er een schema beschikbaar is: graag.


mvg,
Peter de Koning

--
Ik heb elke dag Koningsdag.

Met vriendelijke groet,
Peter de Koning

Identificatie van toestel gevraagd

door aad @, Groenlo, 23.12.2020, 13:15 (1431 dagen geleden) @ P. de Koning

Hallo Peter, een EBC is voor 6,3V gloeispanning en dat is niet voorhanden in toestellen uit die tijd.
Ik kende iemand die toestellen afleverde na reparatie 'als het maar enigszins speelt'
mvg Aad

Identificatie van toestel gevraagd

door P. de Koning @, Castricum, 23.12.2020, 13:19 (1431 dagen geleden) @ aad

Hallo Aad,

Dank voor je bericht. Ik vermeldde al dat deze buis er niet in hoort. Op de trafo zit ook geen 6.3V wikkeling.
Waarschijnlijk hoort er een AF3 oid in.

mvg

Peter de Koning

--
Ik heb elke dag Koningsdag.

Met vriendelijke groet,
Peter de Koning

Identificatie van toestel gevraagd

door Onno ⌂ @, 24.12.2020, 12:17 (1430 dagen geleden) @ P. de Koning

2 ABC buizen lijkt me onlogisch, 3 helemaal. Kan het zijn dat iemand een paar willekeurige buizen in een gekannibaliseerde radio heeft gestoken voor de verkoop?
Maar er zijn ook wel opvallende verschillen tussen beide chassis.
Een ander type golfbereikschakelaar. Die spoelen met rode top die ontbreken. Die trafo (UGT?) op de brug boven de varco.
enfin, heb niet meer gegevens, ik kan alleen maar waarnemen en speculeren,

--
Vriendelijke groeten,
Onno

Identificatie van toestel gevraagd

door P. de Koning @, Castricum, 24.12.2020, 15:58 (1430 dagen geleden) @ Onno

Onno,

Dank voor je bericht.

Er horen 2 ABC1 buizen in. De ECH3 hoort er niet in, zoals gezegd. Ik heb de buisvoet met bijbehorende compnenten op schema gezet en kwam tot de conclusie dat er een AF3 in hoort, net zoals het andere chassis.

Inmiddels heb ik het toestel voorzichtig opgestart. De ratelC aan 1 zijde losgeknipt. De AZ1 was defect, vervangen. Er zat sluiting in de HSP door een defecte ontkoppelC in Het HF gedeelte; deze heeft de AZ! gemold.:-(
Met een AF3 speelt het toestel vrij behoorlijk. Ik heb het toestel ook met de ECH3 laten spelen en dan doet hij het ook maar speelt een stuk zachter. Ik denk als de gloeispanning juist geweest was dit een goed vervanger geweest zou zijn.

mvg,

Peter de Koning

--
Ik heb elke dag Koningsdag.

Met vriendelijke groet,
Peter de Koning

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum