accu lader (Algemeen)

door jarno, 05.01.2009, 14:31 (5803 dagen geleden)

ik heb al een hele tijd een philips No450 accu lader.
eigelijk gebruik ik hem nooit, maar ik vraag me al een hele tijd af hoe je kunt zien als een accu vol is.

accu lader

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 05.01.2009, 15:09 (5803 dagen geleden) @ jarno

De Philips No. 450 is bedoeld voor het laden van loodaccu's. Een goedkope en zekere methode is om met een accuzuurweger te bepalen in hoeverre de accu is ontladen.

[image]

Een andere manier is het meten van de klemspanning met een nauwkeurige voltmeter, direct aan de accupolen. Bij een celspanning van 2,3 volt is de accu geheel geladen.

--
http://www.hupse.eu/radio

accu lader

door soundman2 @, Wouw, 05.01.2009, 15:43 (5803 dagen geleden) @ John Hupse †

De Philips No. 450 is bedoeld voor het laden van loodaccu's. Een goedkope en zekere methode is om met een accuzuurweger te bepalen in hoeverre de accu is ontladen.

[image]

Een andere manier is het meten van de klemspanning met een nauwkeurige voltmeter, direct aan de accupolen. Bij een celspanning van 2,3 volt is de accu geheel geladen.

Ik heb ook nog zoiets liggen, maar met de onderhoudsvrije Gel accu's wordt het allemaal een stuk minder.
Ik heb er vaak mee gewerkt, maar dat is toch ook al weer een hele tijd geleden.

Henk Roovers

accu lader

door Hans Op den Camp @, Leusden, 05.01.2009, 16:09 (5803 dagen geleden) @ soundman2

Inderdaad Henk, zuurgevulde loodaccu's zijn tegenwoordig in het auto-interieur of in de bagageruimte niet meer toegestaan. Alleen nog onder de motorkap.
Voor gel en fleece-accu's is er tegenwoordig andere (duurdere) testapparatuur.
Een accutester van bijv. Midtronic, omschakelbaar voor drie accutypes (zuur, gel of fleece) met infra-rood temperatuurmeting en een mogelijkheid om te beoordelen of een(kortstondig) ontladen accu nog wel levensvatbaarheid heeft en met een printertje voor een teststrook kost al gauw 700 tot 1000 euro.
Dat bedrag is in één winterseizoen al vele malen terugverdiend voor een garagebedijf, want stilvallen met een kapotte accu wil niemand (zeker zakenlui niet) en kost meer. Sorry, tis off topic, maar ik krijg hier beroepsmatig elke dag mee te maken.. :-D en nu verder met Jarno's theestoofje ;-)

accu lader

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 05.01.2009, 16:16 (5803 dagen geleden) @ soundman2

Bij gelaccu's kan je niet goed meer bepalen in hoeverre deze zijn ontladen. De gegeven waarde van 2,3 volt is echter ook voor gelaccu's bruikbaar om te bepalen of de accu geheel geladen is. Als je het precies wilt doen moet je nog een temperatuurcorrectie hierop toepassen.

Een foto van de laadinstallatie van een Duitse zendamateur die zijn onderhoudsvrije accu's nog steeds laadt met behulp van een Philips No. 450:

[image]

--
http://www.hupse.eu/radio

accu lader

door Hans Op den Camp @, Leusden, 05.01.2009, 17:05 (5803 dagen geleden) @ jarno
Bewerkt door Hans Op den Camp, 05.01.2009, 18:02

Hoi Jarno,

ik heb al een hele tijd een philips No450 accu lader.
eigelijk gebruik ik hem nooit, maar ik vraag me al een hele tijd af hoe je kunt zien als een accu vol is.

Hoi Jarno,

Eigenlijk heb je in deze moderne tijd niet zo veel meer aan een Philips 450 acculadertje. Deze acculader heette vroeger het theestoofje van Philips, kweet ook niet waarom:-) ) Ik heb er vroeger wel eens mijn 6-volts bromfietsaccu mee opgeladen, puur uit nostalgie, want ik had ook al een 6-12 volts acculader van Vendex (V&D).
Maar het leuke van die Philips 450 vond ik altijd wel de kwikdampgelijkrichter;
Ik weet echt niet waarom het zo is, maar in die gelijkrichtbuis had Philips een hoeveelheid kwikdruppels gestopt en tijdens het gelijkrichten van de wisselstroom verdampten die kwikdruppels en condenseerden ze aan de binnenkant van de glazen buis en liepen de druppels kwik langs het glas weer naar beneden.
Ik heb nooit begrepen wat het nut en de functie van de kwikdruppels was.
Het blauwe licht in het donker en de kwikdruppels waren voor mij een echt sprookje. In het weekend ga ik nog eens proberen om er een foto van te maken, want dat blauwe licht en de kwikdruppels ....is echt...... mooi!!

Maar jouw vraag, wanneer is de accu dan vol is eenvoudig te beantwoorden:
Als je een 6 volts accu aan het het laden bent, dan moet je eigenlijk de schroefdopjes er uit draaien. En als je dan met zo'n Philips 450 theestoofje na 24 uur, alleen maar gasbelletjes uit de cellen ziet komen, dan is de accu helemaal vol.

Groeten :-P Hans

accu lader

door Kathodestraalbuisje, 05.01.2009, 17:55 (5803 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Ik denkt dat ze het vroeger de theestoof noemde, omdat dat heel veel lijkt op een hedendaags rekje met een theelichtje er onder om de thee warm te houden. :-D :-D
:-D

Waarom kwik in buizen is toegepast weet ik niet helemaal zeker, maar ik denk dat het geeft te maken met de stroom die er gaat lopen. Ik denk dat een gewoon gloeidraadje er wel niet goed tegen kan.
De kwik in zo'n buis heeft namelijk de functie als kathode.

Andy ;-)

accu lader

door jarno, 05.01.2009, 19:14 (5803 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

bij mij blijft het kwik gewoon aan het glas.
teminst ik zie er geen druppen na beneden lopen langs het glas, maar word wel mooi blauw als hij aan staat.

accu lader

door Hans Op den Camp @, Leusden, 05.01.2009, 20:10 (5803 dagen geleden) @ jarno

Jarno, je moet zo'n acculader ook onder belasting meemaken, anders gebeurt dat ook niet; dus met een 6-volt accu aqangesloten. Groetjes, Hans

accu lader

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 06.01.2009, 09:53 (5803 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ik heb nooit begrepen wat het nut en de functie van de kwikdruppels was.

Normale gelijkrichtbuizen zijn luchtledig. Het nadeel hiervan is dat er een bepaalde spanning nodig is om de buis als gelijkrichter te laten werken. Voor de meeste buizen is dat 30 tot 50 volt, deze spanning verlies je dus in de buis.

Bij een acculader zoals de Philips 450 gaat het om accuspanningen tussen 2 en 6 volt. Wanneer je een normale gelijkrichter zou toepassen verlies je 30 tot 50 volt in de buis, bij een accuspanning van 2 tot 6 volt. Dit leidt tot zeer hoge verliezen.

Door kwikdamp toe te voegen daalt de verliesspanning van de gelijkrichter tot ongeveer 7 volt. De verliezen verminderen dus enorm. Dit komt omdat kwik eigenlijk een metaal is, en een lage weerstand heeft.

De kwikdruppels verdampen bij gebruik van de buis voor een deel, er wordt kwikdamp gevormd. Als de buis afkoelt wordt de kwikdamp weer vloeibaar. Er zijn twee consequenties:

- de buis moet liefst 15 seconden voorgloeien alvorens de accu wordt aangesloten. In de tussentijd kan voldoende kwikdamp worden gevormd
- de buis moet rechtop staan tijdens gebruik, ander kunnen de kwikdruppels kortsluiting veroorzaken tussen de gloeidraad en de anode

http://www.hupse.eu/radio/tubes/451.htm

--
http://www.hupse.eu/radio

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum