accu lader (Algemeen)
Ik heb nooit begrepen wat het nut en de functie van de kwikdruppels was.
Normale gelijkrichtbuizen zijn luchtledig. Het nadeel hiervan is dat er een bepaalde spanning nodig is om de buis als gelijkrichter te laten werken. Voor de meeste buizen is dat 30 tot 50 volt, deze spanning verlies je dus in de buis.
Bij een acculader zoals de Philips 450 gaat het om accuspanningen tussen 2 en 6 volt. Wanneer je een normale gelijkrichter zou toepassen verlies je 30 tot 50 volt in de buis, bij een accuspanning van 2 tot 6 volt. Dit leidt tot zeer hoge verliezen.
Door kwikdamp toe te voegen daalt de verliesspanning van de gelijkrichter tot ongeveer 7 volt. De verliezen verminderen dus enorm. Dit komt omdat kwik eigenlijk een metaal is, en een lage weerstand heeft.
De kwikdruppels verdampen bij gebruik van de buis voor een deel, er wordt kwikdamp gevormd. Als de buis afkoelt wordt de kwikdamp weer vloeibaar. Er zijn twee consequenties:
- de buis moet liefst 15 seconden voorgloeien alvorens de accu wordt aangesloten. In de tussentijd kan voldoende kwikdamp worden gevormd
- de buis moet rechtop staan tijdens gebruik, ander kunnen de kwikdruppels kortsluiting veroorzaken tussen de gloeidraad en de anode
Berichten in deze thread:
- accu lader -
jarno,
05.01.2009, 14:31
- accu lader -
John Hupse †,
05.01.2009, 15:09
- accu lader -
soundman2,
05.01.2009, 15:43
- accu lader - Hans Op den Camp, 05.01.2009, 16:09
- accu lader - John Hupse †, 05.01.2009, 16:16
- accu lader -
soundman2,
05.01.2009, 15:43
- accu lader -
Hans Op den Camp,
05.01.2009, 17:05
- accu lader - Kathodestraalbuisje, 05.01.2009, 17:55
- accu lader -
jarno,
05.01.2009, 19:14
- accu lader - Hans Op den Camp, 05.01.2009, 20:10
- accu lader - John Hupse †, 06.01.2009, 09:53
- accu lader -
John Hupse †,
05.01.2009, 15:09