Restauratie GM4132 (Techniek Radio/TV)
Ik heb me kort geleden aangemeld en al wat draadjes bekeken en ook beantwoord, maar het is denk wel aardig om aan de hand van aan kort restauratieverslag van een recente aankoop even een korte kennismaking te doen. Sinds kort heb ik nl.l. de radiohobby weer opgepakt en aantal nog lopende projecten vanuit het verleden weer opgepakt. In totaal heb ik zo'n 14 radio's en 7 Philips meetinstrumenten staan (voornamelijk de zwarte frontplaten serie).
Recent ook een aantal aardige aankopen gedaan via marktplaats waaronder deze Philips GM4132/01 LF-voltmeter van 1940, stalen kast. Misschien kan iemand hem beter dateren, op internet is weinig info te vinden. Ik ga er in elk geval vanuit dat deze van 1940 is. Ik heb ze ook met bakelieten kast gezien, maar deze heeft dus een stalen kast. Gelukkig wel een schema kunnen vinden.
De meter heeft 40 jaar als decoratie in een vitrine gestaan. Het was wel een gok, de eigenaar wist er niets over te vertellen. Waar ik al een beetje bang voor was kwam helaas uit, de draaispoelmeter zat vast. Bij openmaken bleek er verder al aan gerommeld, van de AF7 was de topaansluiting afgebroken en bij de AC2 was een poging gedaan deze weer vast te zetten in de voet en de afscherming weer in orde te maken.
Maar het belangrijkste was natuurlijk de meter. Oorzaak bleek uiteindelijk stukjes glas van de spiegelschaal te zijn die afgebrokkeld waren en klem zaten in de luchtspleet.
Met veel beleid is het me gelukt om de meter open te maken en de splinters die aan de magneet geplakt zaten weg te halen. Het lastigste was misschien nog wel de correcte afstelling van de ophanging en het wegkrijgen van de hysterese. Hierbij wat foto's.
Het binnenwerk van de draaispoelmeter is uitneembaar
Verder ook de 3 teercondensatoren alle min of meer lek. Met alvast een nieuwe AC2 erin doet de 2e versterkertrap het alvast weer. De lekkage van de koppel-C tussen de AC2 en de meter is zelfs zodanig dat deze enigszins uitslaat. Geen geruststellende gedachte dus om deze te laten zitten. Het is nu verder nog even wachten op de overige onderdelen.