Veer poeli Joboton? (Algemeen)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 11.01.2009, 10:22 (5798 dagen geleden)

Bij het schoonmaken van de poeli van een Joboton is de veer losgesprongen.
Ik heb werkelijk geen idee meer hoe hij moet zitten.
In het "chassis" zit een haakje.
Tussen wiel en chassis zit een draaibaar messing plaatje, ook met een haakje.
Haakje chassis is naar boven gericht, die van het messing plaatje naar binnen, richting as.
Ik heb flink gepuzzeld ( ben dat van nature niet :-D ), maar geen idee......
De bedoeling is dat het veertje de het wiel naar boven en naar rechts drukt. De as van de motor zit aan de bovenkant. Het draaiplateau rechts van het wiel.

foto bovenzicht en de stand in het apparaat:
[image]

foto onderaanzicht ter info:
[image]

Vriendelijke groet
René.

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Veer poeli Joboton?

door Willem.H.N @, Enschede, 11.01.2009, 10:43 (5798 dagen geleden) @ RR1957

Omdat de veer gebogen is lijkt het me dat het in ieder geval tussen rubberwiel en de beugel moet en dan in de 2 gaatjes die beschikbaar zijn of in 1 gat en achter het nokje.
grt. willem.

Veer poeli Joboton?

door Rene Daemen, 11.01.2009, 10:48 (5798 dagen geleden) @ RR1957

Ha Rene

Volgens mij moet je het veertje tussen de haakje klemmen van het messing maantje
en het plaatje van het tudden wiel koperen plaatje schuift wat zo dat het wiel op de poelie van de motor rust en natuurlijk draaiplateau
probeer maar

Grt Rene Daemen

Veer poeli Joboton?

door Peter1952 @, 11.01.2009, 11:59 (5798 dagen geleden) @ RR1957

Ik heb toch een poging gedaan om enkele foto's te maken zodat je kunt zien hoe
alles zit.

Met vriendelijke groet, Peter[image][image][image]

Veer poeli Joboton?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11.01.2009, 12:05 (5798 dagen geleden) @ Peter1952

Peter

OF toestel op makro stand zetten
Of
toch verder af gaan staan
Later digitaal inzoemen.

met iets grotere afstand is beter te zien dan deze onscherpe foto's

Probeer eens

Veer poeli Joboton?

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 11.01.2009, 14:21 (5797 dagen geleden) @ Peter1952

Foto's waren goed genoeg voor mij.
Hij zit.

Dankjewel.

groet

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Voor elkaar, 2x een ad Joboton

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 12.01.2009, 14:58 (5796 dagen geleden) @ RR1957

Hoi

Nou, dat viel nog niet mee om de Jobo weer goed te krijgen.
Veertje is echt een klungel-constructie van de 1e orde.-
Ik hou zowiezo al niet van staaf veertjes. Geef mij maar spring-veertjes.
Staafveertjes verlammen op den duur toch en dat bleek hier wel.
Op de foto zie je dat die behoorlijk krom was, zo kwam hij echt uit de poelie!
Ik had hem al aardig recht gebogen.
Probleem is ook dat enigszins holle messing schijfje onder het wiel, op het frame.
De functie is dat het rubber wiel stabiel is en niet gaat kantelen.
Echter de wrijving van dat messing schijfje op de frame van de poelie is zo groot dat het veertje het bijna niet aan kan.
Er zat al flink wat olie om de weerstand op te heffen.
Iemand is dus ook al bezig geweest.
Maar uiteindelijk het veertje toch enigszins recht gebogen.
Echter bij 33 toeren werd het nog helemaal niks. Vals en bijna stilstaan door het gewicht van de arm...
Het rubber wiel moet voor de 33 toeren zo ver naar boven dat de veer het nauwelijks aan kan qua druk op de motor-as.
Alles flink schoongemaakt van de poeli. Wiel opgeruwd (gaat ook goed met een schuursponsje, groene kant uiteraard), veertje bijna recht gebogen!! Nu is het goed bij 33 toeren.
Uiteraard zijn 45 en 78 toeren dan ook goed, daar kan het veertje binnen zijn bereik meer kracht uitoefenen.
Ongelooflijk dat je een heel apparaat maakt en de functie laat afhangen van zo'n zwakke constructie!!!
Kennelijk kan die op de duur weer verlammen.
Boutje aan de onderkant geborgd met een druppeltje Tipex.
Druppeltje olie. Ook onder het koperen schijfje. Moet wel.
Mogelijk is het oppervlak wat ruw geworden door lichte corrosie.
Zag er niet zo uit, maar voelde niet echt glad aan.

Nadeel is ook het pookje dat in de elk van de drie standen voor de snelheid ook nog eens in verschillende standjes kan vallen. Je moet maar net de goede hebben (i.m. de afslag). En de snelheid is dan ook ff anders indien in de verkeerde stand...
[image][image]


Groet

--
Vriendelijke groet, René
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum