Einde queeste Bombardon verwijderen (Algemeen)
door onbekend, 11.01.2009, 12:44 (5797 dagen geleden)
Iedereen bedankt voor het geven van waardevolle tips voor de klus.
Uiteindelijk kwam de Gouden Tip min of meer van om de hoek voor mij.
Mede NGG-er en NVHR vz John Hupse had zelf een soortgelijke kast en ging vanochtend wat experimenteren. Wat nodig was,was een soort korte koevoet met een erg stompe hoek en niet te dik. Afgelopen jaar diverse bouwmarkten etc. afgelopen zonder resultaat.
John klaarde het klusje in enkele minuten met een simpel huis-tuin-en-schuur gereedschap: een gewone Simson bandenlichter bleek aan alle spec's te voldoen!!
Gelijk met een bosje Simson's naar de garage getogen en zie hier het resultaat:
Na enig wrikken en duwen schoot de speaker los
Prachtige opening
Nieuwe unit in situ.
Aan een queeste van een jaar is een einde gekomen. Verder nu met de revisie van de fraaie (in mijn ogen tenminste) F9X38A.
De belofte voor de aanbrenger van de Gouden Tip staat!
Mvg,
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Einde queeste Bombardon verwijderen
door Bolsenbroek, 11.01.2009, 13:11 (5797 dagen geleden) @ onbekend
Wat fantastisch dat dit gelukt is!!!!!.
Dit prachtige apparaat wat destijds veel geld gekost moet hebben
en nu waarschijnlijk een zeldzaamheid is,
is het meer dan waard gereviseerd te worden.
Het ontbrekende knopje voor de EL 3534 bandrecorder
heb ik nog wel voor u.
Doet die bandrecorder het verder al?
Ik kan u anders wel aan eventuele onderdelen helpen voor dit model.
Veel succes met verder reviseren en houd ons op de hoogte.
Vriendelijke groet,
Frits Bolsenbroek
www.bandrecorder.be
Einde queeste Bombardon verwijderen
door John Hupse † , Schoonhoven, 11.01.2009, 13:16 (5797 dagen geleden) @ onbekend
Max,
als je het defecte luidsprekerchassis niet meer nodig hebt neem ik het graag van je over!
Einde queeste Bombardon verwijderen
door onbekend, 11.01.2009, 13:22 (5797 dagen geleden) @ John Hupse †
Geen probleem John. Bij de eerst volgende NGG bijeenkomst/activiteit.
Gr,
Max
Einde queeste Bombardon verwijderen
door RR1957 , Haarlem, 11.01.2009, 15:38 (5797 dagen geleden) @ onbekend
Gefeliciteerd en op naar de vervolmaking van deze unieke, bijzondere radiomeubel!!!!
We zullen er van genieten wanneer hij af is.
Hoewel mijn voorkeur uit blijft gaan naar je F8X83A, maar dat is uiteraard een persoonlijke voorkeur.....
vriendschappelijke groet
--
Vriendelijke groet, René
Einde queeste Bombardon verwijderen
door onbekend, 11.01.2009, 20:17 (5797 dagen geleden) @ RR1957
René,
Het liefst heb ik ze beiden in de woonkamer. Maar je kent mijn situatie.
Dan zou de jukebox moeten wijken. Is onbespreekbaar.
Gr,
Max
Einde queeste Bombardon verwijderen
door Bert V. , Amstelveen, 11.01.2009, 17:31 (5797 dagen geleden) @ onbekend
Felicitatie waard, Max; eindelijk gelukt. Maar bij mij blijft toch de vraag hangen waarom Philips dit soort luidspreker in eerste instantie vastgekit heeft! Nooit bij een toestel meegemaakt; er zijn genoeg middelen om een speaker geluidsdicht op een front te monteren, en na jouw demontage was de kitlaag toch slordig aangebracht. Ik heb vroeger veel over de Bombardon gehoord, maar hoe die aparte conusophanging nu eigenlijk functioneert (luchtkussen?) heb ik nog niet door (en ik denk nog vele anderen). Ik heb begrepen dat de buitenrand vrij loopt in een "ruimte" voor een héél soepele ophanging,(daarom ook een gesloten box) maar hoe zit dat dan met de centrering? Kan jij of iemand anders mij dat uitleggen?
Met vriendelijke groet Bert
Einde queeste Bombardon verwijderen
door John Hupse † , Schoonhoven, 11.01.2009, 20:02 (5797 dagen geleden) @ Bert V.
De bedoeling was indertijd om een lage-tonen luidspreker te ontwerpen die zo min mogelijk vervorming geeft in een relatief kleine, geheel gesloten, 45-liter kast.
Dat is goed gelukt, de Philips AD5201S (later AD1255) is 1 van de weinige lage-tonen speakers waarvan de fabrikant vervormingscijfers heeft durven publiceren.
De kern van het ontwerp is een uiterst stijve, maar toch lichte conus, gemaakt van piepschuim. Plus natuurlijk een fors magneetsysteem voor een lange slag (dat helaas met te zwakke bronzen bouten is afgemonteerd).
Deze zeer stijve en lichte conus kan eigenlijk alleen heen-en-weer bewegen, zonder dat er extra trillingen of zijwaartse bewegingen optreden. Philips noemde dit indertijd in publicaties een "lage-tonen-pomp". Aan de voorkant van de conus is gebruik gemaakt van een luchtkussen dat er voor zorgt dat zijwaartse conusbewegingen sterk worden gedempt, terwijl heen-en-weergaande bewegingen nauwelijks weerstand ondervinden. Dit luchtkussen zit tussen de voorflens en het voorste deel van het luidsprekerchassis. De gebruikelijke soepele conus ophangrand aan de voorzijde ontbreekt dus, wel zit er halverwege de conus nog een brede en soepele dunne geribbelde kunststof centreerring die voor enige demping zorgt (resonantiefrequentie zonder de kast is 29 Hz). De ophanging van de spreekspoel is conventioneel, via een soepele geribbelde textielrand.
Een nadeel van de Bombardon is dat deze eigenlijk alleen geschikt is voor de gesloten 45 liter behuizing, in grotere kasten of op een klankbord verminderen de prestaties nogal omdat de demping van de conusbeweging dan onvoldoende wordt. Dit is overigens bij heel veel moderne woofers ook het geval.
Dergelijke speakers moeten luchtdicht worden bevestigd, dit geldt trouwens ook voor de achterwand van de kast. De Philips kasten waar deze speaker in zit hebben steeds een geperforeerd tussenschot met flanellaag, dit geeft nog wat extra demping aan de conus.
Einde queeste Bombardon verwijderen
door onbekend, 11.01.2009, 20:18 (5797 dagen geleden) @ John Hupse †
John,
Bedankt voor je uitvoerige beschrijving. Beantwoord geheel, denk ik, Bert zijn vraag.
Gr,
Max
Einde queeste Bombardon verwijderen
door Bert V. , Amstelveen, 11.01.2009, 20:59 (5797 dagen geleden) @ John Hupse †
Beste John,
Dank voor je reactie; ik ben toch niet de domste van de klas, maar de voor jou misschien duidelijke uitleg ontgaat mij jammer genoeg. Ik heb wel begrepen dat er zich halverwege de conus een geribbelde centreer-ring bevindt, die aan de luidsprekerbehuizing vastzit? en dat deze samen met de normale spreekspoelcentreer-ring alleen de horizontale beweging garandeert en doorzakken voorkomt, maar fungeert deze ring ook gelijk als luchtdichte afsluiting van de kast?; de situatie aan de voorkant van de conus is mij nog niet helemaal duidelijk en ik denk dat een dwarsdoorsnede van het geheel veel zal verduidelijken.
De reactie van Sander (bedankt!) om een en ander bij T&T te plaatsen is een prima idee!
Bert
Einde queeste Bombardon verwijderen
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 11.01.2009, 21:14 (5797 dagen geleden) @ Bert V.
Hoi Bert, Niet alleen maar modereren maar ook adviseren
groet Sander
Einde queeste Bombardon verwijderen
door Bert V. , Amstelveen, 11.01.2009, 21:20 (5797 dagen geleden) @ S.Leunissen
Had ik altijd maar zo'n goede "verbinding"!!
Bert
Einde queeste Bombardon verwijderen
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 11.01.2009, 21:46 (5797 dagen geleden) @ Bert V.
Hallo Bert,
Je bent niet de enigste die de clou van de luchtdichte afsluiting ontgaat, het is mij ook niet geheel duidelijk. Ook hoe het luchtkussen tussen de voorflens en het chassis functioneert begrijp ik niet.
Misschien kan John dit nog nader toelichten.
Mogelijk dat er een foto, (zegt vaak meer dan duizend woorden) of een schets van de doorsnede beschikbaar is, deze zal denk ik veel verhelderen.
Jammer van die bronzen bouten, roest vast staal in 316 kwaliteit is denk ik een goed alternatief.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Einde queeste Bombardon verwijderen
door Ben Dijkman , Hellendoorn, 11.01.2009, 22:00 (5797 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Er zit geen rand aan het uiteinde van de conus die aan het l.s frame gelijmd of gevelst is.
De conusrand glijdt als het ware vrij door het frame.Dat frame uiteinde is als het ware een (zeer korte) ronde buis waardoor deze conus als een zuiger door op en neer gaat.
De lucht/wind die verplaatst word, is als het ware het glijmiddel tussen conusrand en frame(Lees: buisvormige flens)
--
Als het oude op is.....dan maken we toch weer nieuwe?
http://www.bendijkman.nl/
Einde queeste Bombardon verwijderen
door John Hupse † , Schoonhoven, 11.01.2009, 22:33 (5797 dagen geleden) @ Bert V.
Bert, mee eens, een dwarsdoorsnede kan verhelderd zijn in dit geval. Ik heb er ooit een gezien, maar heb er helaas geen kopie van gemaakt. Zag er ongeveer zo uit:
De zwarte geribbelde centreerring zit vastgeklemd tussen de voorflens en het chassis, in werkelijkheid sluit dit luchtdicht af. Het geel gekleurde oppervlak is het luchtkussen, dit heeft steeds hetzelfde oppervlak onafhankelijk van de stand van de conus.
Einde queeste Bombardon verwijderen
door Bert V. , Amstelveen, 12.01.2009, 10:05 (5797 dagen geleden) @ John Hupse †
Duidelijker kan niet John, ik heb het helemaal door! Bedankt
Bert
Einde queeste Bombardon verwijderen
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 12.01.2009, 15:28 (5796 dagen geleden) @ John Hupse †
John, bedankt
Duidelijk zo!
m.vr.gr.
Anton van den Oeve
Einde queeste Bombardon verwijderen
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 11.01.2009, 20:07 (5797 dagen geleden) @ onbekend
Ik heb een verzoek gedaan om e.e.a. toe te laten voegen aan de tips en trucs.
Sander
Einde queeste Bombardon verwijderen
door onbekend, 11.01.2009, 20:19 (5797 dagen geleden) @ S.Leunissen
Hallo Sander,
Lijkt me een prima idee.
Gr,
Max
Einde queeste Bombardon verwijderen
door Nico den Haak, 12.01.2009, 04:04 (5797 dagen geleden) @ onbekend
Hallo Max,
Prachtige klus ga je aan, een F9X is zeer zeker de moeite waard. Heb er ooit eentje horen spelen in radiomuseum Borculo, later nog een exmplaar bij een andere vriend van me, een Bi-amphli en jaren 60 liefhebber. Hij gings zelfs zover dat ie er twee kocht. Ik kan je zeggen dat het bijzonder klinkt, wel een beetje over the top ala BX998, toch mede door de strakke jaren 60 vormgeving vind ik dit apparaat desondanks heel bijzonder.
Je moet ze wel met twee man verplaatsen En dan heb je er nog een beste hijs aan.
Ik heb begrepen dat van deze uitvoering destijds slechts enkele honderden zijn gemaakt. Vijf (complete) exemplaren zijn me bekend. Het ding kostte eind jaren 60 net zoveel als een compacte auto.
Groet,
Nico den Haak.
Einde queeste Bombardon verwijderen
door onbekend, 12.01.2009, 15:29 (5796 dagen geleden) @ Nico den Haak
Hallo Nico,
Heb inderdaad goede hoop dat het meubel na revisie heel mooi gaat klinken.
Het lf deel is inmiddels helemaal klaar. Alle bekende onderdelen vervangen en zo. Nu het hf nog. Dit is/wordt gedaan door Peter Boin.
De recorder en platenspeler zijn al bijna één jaar klaar.
Heb in de woonkamer momenteel een bijna net zo fraaie F8X83A staan. Ook niet te versmaden.
Hieronder te zien in Kersttooi nog.
Tot op de volgende beurs wellicht.
Gr,
Max