Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95 (Algemeen)
door Dirk 63 , Amsterdam, 10.05.2021, 23:29 (1293 dagen geleden)
Forum leden ,
Mijn vraag : wie heeft er ervaring met het smeren van de Philips wisselaars .
en dan bedoel ik dan ook ... Het gehele mechaniek uit elkaar .
Het gaat mij meer om de antwoorden van mensen die de juiste vetten hebben gebruikt
Heb van de service Documentatie een scan gemaakt van de soorten oliën en vetten .
Mvg Dirk.
Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 11.05.2021, 08:05 (1292 dagen geleden) @ Dirk 63
Dag Dirk,
Hier een lijstje van de smeermiddelen, die ik gebruik:
Ossenpoot-olie = beenderolie - nu siliconenolie
Impregneerolie = spindel- of automatische transmissie-olie
Kogellagervet = nog steeds te koop
Grafietvet = Molykote
Hydraulische olie = gewone motorolie (20W40 of daaromtrent)
Een (liefst glazen) injectiespuitje voor de spindel-olie is heel prettig. Verder een stukje blank montagedraad, waarvan je het eind indraait tot een lusje met een oog of een hele dikke stopnaald als oliegever zijn ook heel makkelijk.
Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 11.05.2021, 12:55 (1292 dagen geleden) @ castafiore2010
Is automatische transmissie-olie niet te dik voor impregneerolie? Ik dacht eerder aan naaimachineolie of liever nog sinterlagerolie.
Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 11.05.2021, 13:03 (1292 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Nee, automatische transmissie-olie is juist heel dun maar heeft toch een grote cohesie en kan bovendien vrij hoge temperaturen verdragen, wat in hydraulische koppelomvormers van auto's juist een voorwaarde is. Je kunt er ook mooi sinterbrons-glijlagers mee impregneren heb ik ervaren.
Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 12.05.2021, 14:07 (1291 dagen geleden) @ castafiore2010
Dankje, goed om te weten voor als mijn flesje sinterlagerolie op is!
Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95
door soundman2 , Wouw, 11.05.2021, 13:23 (1292 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Olie moet in elk geval harsvrij zijn. Naaimachineolie, (huishoudolie) is dat niet altijd. Voor klokken is dat dan vaak funest.
Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95
door huub.jak , 11.05.2021, 23:06 (1292 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door huub.jak, 11.05.2021, 23:13
Naai machine olie daar zit niks in addetiefs dopen bvb wel goed
motor olie is NIET geschikt bevat reinigings dopen tegen roet
Hydral zit ook niet zo veel in tegen schuim vorming tegen schuden
van de machiene zgz lucht bellen ook niet zo geschikt smeert wel de hydral pomp
rijwiel olie ook wel goed zgz een spindel olie niet dik .
ATF smeert wel goed zit in somige mercedes schakel bakken ook
gebruik nooit cardan olie . dat is een hypoid met zwafels
olie werd in mijn tijd met ISO en sentopases dikten bemeten
NU alles Chemic ???? mineraal olie SAE bvb 10/20 .visco,s
Multigrade is ook motor olie is ook nooit dik maar heeft
de smeer body van het laatste nummer bvb 20W40 is 40 smeerfilm
maar word nooit40 diktens
Philips gebruikten ook vetten bvb schel calipso vet dat is instrumenten vet
bvb vlieg tuigen en dergelijken .het geeft nu in tubens wit
maar droogt uit op de lange duur ben er niet zo weg van op Duals is het ook
Gebruikt alles zit ook vast op de lange duur .
denk dat auto door smeer ver redelijk goed is kijk naar een blank vet.
en niet te dik en geen zwarte vetten of lang dradig ook geen rood spuit vet
Dat Calipso Shel is licht geelig dat is het PH gebruiks vet instrument vet zgz
denk dat er nog wel een goed potje vet te koop is
succes
huub
Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95
door Leo Snoeren , Dongen, 11.05.2021, 08:22 (1292 dagen geleden) @ Dirk 63
Ik gebruik kogellager vet, naaimachine olie (is mooi dun) en motorolie (is wat dikker dan de naaimachine olie). Dit werkt wat mij betreft uitstekend! Voorwaarde is natuurlijk dat je al het oude vet verwijderd, maar aan de foto's te zien doe je dat ook.
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95
door Dirk 63 , Amsterdam, 11.05.2021, 11:19 (1292 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Ik heb alle onderdelen Uiteraard eerst de oude vet laag verwijderd
Vervolgens heb ik alle onderdelen die contact maken met het volgende onderdeel
opgeschuurd met fijn waterproef schuurpapier en dan gepolijst met Brasso .
resultaat "super gladde oppervlaktes .
Maar Ossenpootolie , nooit van gehoord .
In ieder geval is het me nu allemaal ff duidelijker
en ga de middelen die ik niet heb ff aanschaven .
Ik heb er nog 4 staan Dus ben er nog even zoet mee .
in ieder geval bedankt voor de verder info .
Mvg Dirk.
Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95
door henkk , Alkmaar, 11.05.2021, 21:42 (1292 dagen geleden) @ Dirk 63
Ik vond het ook wel wonderlijk,ossepootolie.
Even wat rondgeneusd,het onvolprezen Wikipedia wist het:
Klauwolie (ook: hoevenolie of ossepootolie) is een dierlijke olie die wordt verkregen door het in water uitkoken van de voetbeentjes van paarden, schapen of runderen.
Klauwolie wordt gebruikt voor de smering van fijne mechanismen. Daarnaast wordt het gebruikt voor het onderhoud van leer.
Is nog steeds verkrijgbaar,kan je meteen ook je leren spullen mee onderhouden
Henk
Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 12.05.2021, 14:07 (1291 dagen geleden) @ henkk
Het klinkt echter wel als een oliesoort die met de jaren zou kunnen uitharden.
Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95
door Hersteller , 12.05.2021, 00:51 (1292 dagen geleden) @ Dirk 63
Het nadeel van minerale oliën en vetten is dat ze bederven en, net zoals in veel liften, naar bedorven boter gaan ruiken.
Philips wisselaar AG 1024-19-32-47-95
door huub.jak , 12.05.2021, 09:59 (1291 dagen geleden) @ Hersteller
Bewerkt door huub.jak, 12.05.2021, 10:18
De zgz ongedoopte olie niet zonder addetiefs
de zgz basis olie bricht stok waar het van gemaakt word
De moderne witte tube vet verdroogt shint
het is op lateren duur als grond verf
Ik kom bvb Duals tegen waar het vet is op gebruikt
en alles zit vast en het zit gewoon opgepropt
in de lager bussen .en hevel scharnier punten
motor olie met de Dopen daar zit het ook in
om bvb dunner te worden en de viscositeit gaat terug
maar gewoon bvb fiets olie en naaimachiene olie en
EP olie voor brons blijft heeeel lang goed
de moderne olie shintetic MO daar weet ik niks van
of die ook af breekt daar zal ook wel dopen in zitten
voor het reinigen van de motor kanalen krukas en degelijke
lager smering anders verstopt dat .vandaar de AM. API Leger Test
Tja dat was mijn tijd niet maar beging toen ben ik gestopt
shintetic
Ik denk dat men bij bvb DE kroon oil wel wat kopen kan
mischien klein verpakking .type schel vet Calipso vet philips
Niet dat witte modern in de tube dat verdroogt op den lange duur
heb ik wel opgemerkt.dat gaat over naar grijze grond verf en
verpulvert en verpropt in de lageringen .kom ik tegen
huub