Gesneuvelde buisjes :( (Algemeen)
door Kathodestraalbuisje, 12.01.2009, 18:40 (5796 dagen geleden)
Hallo,
Bij iedere hobbyist onder ons is vast wel eens een buisje gesneuveld.
Dit kan komen door je zelf, door anderen, of door lekkage bij de pootjes....
Nu vroeg ik me af hoeveel buisjes bij jullie tijdens het hobbyen al kapot zijn gegaan? Leuk als je er ook een verhaaltje bij verteld, dan kunnen we onze buisjes voortaan nog veiliger bewaren.
Bij mij zij er in totaal pas 3 kapot gegaan en één heb ik kapot gekregen.
Ze staan nu wat te staan als decoratie op mijn kamer, hoewel ik liever hele buisjes zie.
De PCF802 is bij mij kapot gegaan doordat ik hem per ongelijk heb laten vallen. De ballon zit helemaal vol scheuren, hoewel hij toch in het doosje zat, is hij niet lekker terecht gekomen.
Een EABC80 en een onbekende Russische triode/eindpenthode buis zijn bij mij kapot gegaan door stommigheid. Ik heb destijds eens B10A voetjes gekocht, omdat ik niets anders kom krijgen. Ik had toen nog nul niks van ervaring, dus na een nacht in een B10A voetje te hebben gestaan hebben ze uit protest toch het loodje gelegt.
Verder heb ik, zoals ik al zij, nog een kapotte buis gekregen, een ECH81.
Ik ben wel blij dat het alleen jongeren buizen zijn,afkloppen, die kapot zijn gegaan, want als een oldie mij was gesneuveld, dan kwam ik nooit meer bij
Ben benieuwd,
Andy
Gesneuvelde buisjes :(
door reneradio , Oosterhout NB, 12.01.2009, 18:54 (5796 dagen geleden) @ Kathodestraalbuisje
Oude pennenbuizen, die zette ik vroeger op de schutting en werden er met de luchtbuks af geschoten.
Vele zijn er zo gesneuveld.
Nu kan ik me zelf wel voor mijn kop slaan maar toen was het leuk, het was toch maar oude meuk.
Groeten,
René
--
A real radio glows in the dark
73 René .--. . .---- -.. .--. ..-. PE1DPF
Gesneuvelde buisjes :(
door Kathodestraalbuisje, 12.01.2009, 19:02 (5796 dagen geleden) @ reneradio
Buizenvandalist. :-P Die arme buisjes toch...:CRY: Dit doet pijn aan mijn hart...
Andy :UD:
Gesneuvelde buisjes :(
door Arjan Boomars , Ouderkerk aan de Amstel, 12.01.2009, 19:05 (5796 dagen geleden) @ reneradio
laatst een C1 stablisatorbuis laten vallen (van de tafel af gerold).
het glas is nog heel maar hij meet niet meer door
Gesneuvelde buisjes :(
door Kathodestraalbuisje, 12.01.2009, 19:13 (5796 dagen geleden) @ Arjan Boomars
Inwendig verbouwd zeker... Dat ken ik ook. Is al heel wat radio-materiaal door kapot gegaan. :-|
Andy :-P
Gesneuvelde buisjes :(
door onbekend, 12.01.2009, 19:48 (5796 dagen geleden) @ Arjan Boomars
Hoe heb je die gemeten dan, met bv een multimeter gaat het niet.
Heb laatst zelf nog een E88CC gesloopt, vergissing met de gloeispanning, ipv de gebruikelijke 6.3VAC had ik er 300VDC opgezet, oeps per ongeluk de hoogspanning op de gloei gezet, dat gaf een aardige flits en buisje kaduk...
Gelukkig was het maar een JJ dus hij is vervangbaar
Gesneuvelde buisjes :(
door Arjan Boomars , Ouderkerk aan de Amstel, 13.01.2009, 07:15 (5796 dagen geleden) @ onbekend
met de multimeter: eerst meette de gloeidraad door, nu niet meer.
hij is nu ook zichtbaar gebroken.
Gesneuvelde buisjes :(
door onbekend, 13.01.2009, 16:06 (5795 dagen geleden) @ Arjan Boomars
Das apart, want een stabibuis heeft geen gloeidraad...
Gesneuvelde buisjes :(
door Wil Pfeifer † , Omgeving Sittard, 13.01.2009, 16:40 (5795 dagen geleden) @ onbekend
Das apart, want een stabibuis heeft geen gloeidraad...
De C1 (stroom)-stabilisatiebuis, waar het hier over gaat, bestaat zelfs alleen maar uit een (gloei)draad!!
Wil
Gesneuvelde buisjes :(
door onbekend, 13.01.2009, 20:23 (5795 dagen geleden) @ Wil Pfeifer †
Oh ok , ik dacht dat je het over een spanningstabibuis, sorry mijn fout.
Grtz Richard
Gesneuvelde buisjes :(
door verdicom , Maarssen, 12.01.2009, 19:43 (5796 dagen geleden) @ Kathodestraalbuisje
Hallo Andy,
Dat een mens raar in elkaar kan zitten weet ik al heel lang.
Het zijn juist die buisjes die de hele radiohobby voor mij zo interessant maken.
Als ik weer eens een oude, vervuilde radio binnenkrijg, is het eerste wat ik doe is die buisjes schoonmaken. Gek hè.
Pas daarna kijk ik verder. Controleren op de goede werking en verder helemaal schoonmaken.
Jaren geleden waren we op bezoek bij het radiomuseum in Diever. Dat bestaat helaas niet meer. Maar toen ik daar een echt compleet chassis zag met novalbuizen, dat er uit zag alsof het net uit de fabriek kwam, ging m'n hart open en dicht.
Sentimenteel natuurlijk, maar is onze hele hobby niet ook een kwestie van terugkijken naar vroeger. Nostalgie dus. Ik ben net met pensioen, dus mag ik. En mijn vrouw is al net zo'n techneut, dus ik zit gebeiteld.
Daarom ben ik heel voorzichtig met m'n buisjes. Kapotte kom ik natuurlijk ook tegen. Laatst een vonkentrekkende EL86 en een ECC83 zonder vacuum. En natuurlijk de uitgebluste EM's. Wel heb eens een boek laten vallen op een EF89, dus scheef in de voet en weg vacuum. Maar verder, nee.
Is het een wonder dat ik destijds volledige afknapte op die torrenbakken. Ik heb er niks mee, en zal dat ook nooit krijgen.
Niet voor niets, denk ik dan, gaat het in dit forum alleen over buizen. Ik ben dus niet de enige. Het transistorforum wens ik veel succes, maar het is mijn fort niet.
Han
Gesneuvelde buisjes :(
door Franc , 12.01.2009, 20:40 (5796 dagen geleden) @ Kathodestraalbuisje
Hallo Andy,
Een siemens EL34 voor je voeten op de grond horen poffen doet ook best zeer!!
Is mij dus overkomen 12 jaar geleden.:CRY:
Verder veel PL36 en PL81 die spontaan luchthappen, zelfs nieuw in doosje, xxnappnixxvan.:UD:
En nog een keer een 1823 uit de voet willen trekken die niet meegaf, volgende dag witte bol.
gr Frank
Gesneuvelde buisjes :(
door Piet Blaas , Arnhem, 12.01.2009, 21:33 (5796 dagen geleden) @ Kathodestraalbuisje
Mijn eerste gesneuvelde buis was een EL41. Die zat in een chassis van een BX320A of zoiets. Dat chassis speelde aardig, maar het kon misschien nog wel beter. Ik was toen een jaar of 16, denk ik. En ik had nauwelijks verstand van buizentechniek. Wel wat rudimentaire kennis vanuit 'Zo werkt de radio'. Mijn vader dacht dat er misschien een enkele buis niet goed meer zou kunnen zijn. Je kon toen (eind jaren '60, begin jaren '70 - ik weet het niet meer precies) je buizen laten testen bij de lokale elektronicaboer, in mijn geval Rein de Jong op de Bosstraat in Bergen op Zoom. Daar stonden toen twee van die prachtig AVO-testers, waar ze de buizen voor je konden testen.
Sowieso buizen hebben en te kunnen laten testen was al een hele kick...
Dus ik had bedacht die buizen van dat chassis te laten testen. Ik trok aan de EL41, maar die wilde niet goed loskomen, dus ik trok harder en toen kwam die los... en werd helemaal wit...
Wist ik veel, maar die Rimlocks hebben een glazen nokje, dat door een metalen ringetje op zijn plaats wordt gehouden. Als je niet eerst het metalen ringetje verwijderd, dan verwijdert het metalen ringetje het glazen nokje als je te hard aan de buis trekt...
Gelukkig waren die EL41's toen nog gewoon te koop in de winkel. En nu eigenlijk nog steeds op de beurzen van de NVHR of andere gelegenheden. :-P
Maar het was wel frustrerend, immers een nieuwe EL41 was toen toch een enorme aanslag op mijn schamele budget.
Verder heb ik eigenlijk geen buizen meer gemold, als ik me het goed herinner. Maar misschien verdring ik dat wel ...
Groeten,
--
Groeten,
Piet.
Gesneuvelde buisjes :(
door Pieter de Kock , Paarl, Kaap, ZA, 13.01.2009, 13:33 (5795 dagen geleden) @ Piet Blaas
Bewerkt door Pieter de Kock, 13.01.2009, 13:46
Och ja dat gevoel had ik ook.. een Mullard chassis, van oma gekregen. De EF41 gaf het op (het gloeide niet meer) - natuurlijke dood. Ik weet niet waarom, maar daarop begon ik alle andere buizen ook onderzoeken en ik brak het nokje van de ECH42 af bij het verwijderen. Een verloopvoet voor iedere buis probeerde ik (EF89, ECH81) maar als twaalfjarige was dat voor me een beetje te veel oftewel was er te veel capacitantie tussen de draden van de EF89 MF-buis en de radio kwam niet verder dan genereren.
Meer onlangs : Een ECH21 had een 'natuurlijke sterfte' direct na ik een radio (BX665X) werkend kreeg.
Ik heb een EF6 verongelukt, gloeidraad doorgebrand. Dat kwam doordat ik eerder een CL4 mat op de buizentester en vergat om de gloeispanning van 44V op 6.3V terug te stellen :-|
Ik liet enkele buizen vallen, maar niets kostbaar.
En dan redelijk spectaculair, eens voelde ik met een natte vinger aan een EL41 die ongetwijfeld marteling van een slechte koppelcondensator beleefde. Er was een sis en een krak, plus een blauwe flits en toen niets meer...
Groeten
Pieter
Gesneuvelde buisjes :(
door huub.jak, 14.01.2009, 09:02 (5795 dagen geleden) @ Piet Blaas
In de jaren 60 stond wel eens een radio dicht bij een open raam met een uitzetter, maar dan dan kreeg men ook nog wel eens door tocht aan de onderkant een barst, en sommige radio,s speelde ook nog wel eens zonder achtershot, dan wat het zoo helemaal klaar, maar oude grote lampen die gebruik ik nog wel eens decoratief, een antal op een mooi bloc mahony hout .ik zal nog wel eens een photo daar van op het forum zetten, bvb een marconi,zendlamp mtr3.19 26, gr huub,j
Gesneuvelde buisjes :(
door Matthias Meijer , Dordrecht, 12.01.2009, 23:20 (5796 dagen geleden) @ Kathodestraalbuisje
Ach ja, wat kan er niet kapot gaan....
Kapotte buizen kom je ik regelmatig tegen, maar dan meestal elektrisch kapot (dus geen/slechte functie) en niet fysiek.
De keren dat ik onbewust een buis zijn laatste adem gegeven heb, zijn echter op minder dan de vingers van één hand te tellen. Als ik even na ga denken alleen een PCF80 en een ECH21. Beide door ze tijdens reparatie in het chassis te laten zitten. Schuif je het even opzij, krak, buisje stuk. Bij de ECH21 ging het glas rond één van de pinnetjes in de bodem in een barst, de PCF80 compleet de ballon van gebarsten.
Verder regelmatig in een partijtje buizen diverse kapotte exemplaren. Varierend van glasbreuk tot onverklaarbare witte koppen (niks van schade te zien).
Vaak EL84 buizen waar door de hitte de bodem van de ballon af dreigt te scheuren. Zelfs met de scheur al duidelijk zichtbaar kan de buis echter nog wel goed functioneren, al is het uiteraard geen garantie voor goede werking op langere termijn.
Dan nog de keren dat ik bewust een buis gesloopt heb. Met name dan P-voet en pennenbuizen om het bakelieten hulsje opnieuw te gebruiken op een goed exemplaar (maar met defecte voet), of voor ombouw van bijvoorbeeld een PL95 als B443.
Overigens begin ik vrijwel altijd met het verwijderen, schoonmaken en opzij leggen (in een doosje, nooit los op tafel!) van de buizen als ik aan een apparaat ga werken. Pas daarna gaat het chassis eruit.
Groeten,
Matthias
Gesneuvelde buisjes :(
door onbekend, 13.01.2009, 16:23 (5795 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Sja idd, chassisjes met buizen erop, dat had ik al helemaal verdrongen maar ook zoiets gehad tijdje geleden, kabeltje bleef aan me voet hangen en daar ging het chassis op de grond, en natuulk op z'n kop met 2 NOS ECC82 en een 83 van Plips, zo uit het doosje..., maar snel een biertje gepakt en zo snel mogelijk vergeten.
Gesneuvelde buisjes :(
door Kathodestraalbuisje, 13.01.2009, 18:46 (5795 dagen geleden) @ onbekend
Het is fout om problemen met alcohol te verdringen...
Andy
Gesneuvelde buisjes :(
door onbekend, 13.01.2009, 20:25 (5795 dagen geleden) @ Kathodestraalbuisje
Mischien was het wel een alcoholvrij biertje...
Gesneuvelde buisjes :(
door Willem.H.N , Enschede, 13.01.2009, 20:28 (5795 dagen geleden) @ Kathodestraalbuisje
Het helpt donders goed ( voor tijdelijk):UD: :UD: :UD:
Gesneuvelde buisjes :(
door erwin goossens, 14.01.2009, 07:27 (5795 dagen geleden) @ Willem.H.N
mijn eerste dit weekend gesneuveld bij het slecht dichtmaken van mijn oppbergbox voor buizen (liggen allemaal soort per soort gesorteerd ) en dan bovenaan isolatie schuim tegen het stoten was dus een PCL82 gesneuveld bovenste puntje was eraf (al is dit minder erg want het was geen nieuwe en ik heb er nog zat van
Gesneuvelde ECL86
door gerard , Zeist, 14.01.2009, 10:00 (5795 dagen geleden) @ Kathodestraalbuisje
Nu vroeg ik me af hoeveel buisjes bij jullie tijdens het hobbyen al kapot zijn gegaan? Leuk als je er ook een verhaaltje bij vertelt
In ruim een decennium radiohobby ben ik regelmatig kapotte buizen tegengekomen, maar kapotgemaakt heb ik er niet zoveel.
Een keer stuurde ik een radio met ECL86 eindpit op naar Japan. Poosje later bericht van de ontvanger: eindbuis was tijdens transport losgeraakt en gekraakt. Een tevreden client is ieders vriend luidt het rijm, dus een andere ECL86 verpakt en naar Japan.. helaas ook die gekraakt in de post.
Ik vind de ECL86 toch al niet zo'n lekkere buis omdat ik meermalen heb meegemaakt dat er vanaf de C-anode gelijkspanning lekte naar het L-stuurrooster.
Bij het repareren van een enkele LX422AB heb ik vier gloeidraden laten doorbranden.
Van een defecte EL33 heb ik de voet afgesloopt om er een EL41 in te solderen.
Door sluiting heb ik wel eens een AZ41 "rood gezet", maar na het verhelpen van de sluiting bleek de buis dit te hebben overleefd.
Laatst gaf ik iemand een Aetherkruiser cadeau... en vond bij thuiskomst een ECH21 in m'n tas die er tijdens het transport uit was gevallen. Maar die bleek na terugplaatsing ook nog prima te werken.