Saba Freiburg Studio A vraag (Techniek Radio/TV)

door frans maessen @, lanaken, 26.12.2021, 11:43 (1066 dagen geleden)

Hallo Allemaal.

Heb voor de feestdagen een FB Studio A op de werkbank staan. Deze had een paar jaar geleden een volledige beurt gehad en de meeste condensatoren waren verwisseld voor de bekende gele.
Hij kwam binnen omdat de automaat niet werkte!!

Nog een handvol verlopen condensatoren en weerstanden vervangen om de ECL80 en EABC80 die voor de automaat zorgen. Alle buisvoeten nagekeken en schoongemaakt. 2 losse draden gesoldeerd en EBF89, Eabc80 en ECL80 lampen verwisseld voor goede gebruikte.

Toen zat er nog geen muziek en automatisme in. Radio kwam wel zwak door. Toen voltages gecheckt en pin 6 van de ECL 80 had wel goede spanning maar tijdens zoeken/snelloop veranderde deze niet.

Toen de EBF 89 nagemeten en vond maar 3 volt op punt X, pin 9 van de EBF89!!! Met het bekende houten stokje langs alle onderdelen in de buurt getikt en soms kwan het signaal op X terug. Als ik een meetpen op pin 8 van de EBF89 leg dan komt signaal terug naar 15 tot 18 volt en de automaat werkt perfect en de radio ook een stuk beter en het oog sluit helemaal.

Heb alle onderdelen eromheen nagemeten en is allemaal goed/acceptabel. Ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken en wat is de invloed van een meetpen op pin 8 van de EBF89??

Hulp graag.

groetjes
Frans

Saba Freiburg Studio A vraag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26.12.2021, 12:19 (1066 dagen geleden) @ frans maessen

Als je goed bekijkt zijn er 3 circuits wat betreft belasting parallel zit
R,F,M in serie met die 10M Ohm voeding 235V.

Zodra je je meter parallel daar aan al dat Hoog Ohmige hangt heeft dat invloed.

Loop de 3 circuits na op dus hoog ohmige fouten.
De buizen heb je vervangen voor mogelijk bedenkelijke diodes ?
Of heb je betreffende diodes ook onderzocht?

[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Saba Freiburg Studio A vraag

door frans maessen @, lanaken, 26.12.2021, 13:42 (1066 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Bedankt voor je schema. Je groene draad had ik nog niet nagelopen, ik dacht dat het probleem dichter bij pin 8 van de EBF89 zou zitten. Fout dus.
Zal morgen die groene draad volgen bij de EF89. en de blauwe draad nog eens nalopen. Ik hou je op de hoogte en bedankt voor de hulp.

Frans

Saba Freiburg Studio A vraag

door frans maessen @, lanaken, 27.12.2021, 16:53 (1065 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Heb de groene lijnen van je schema vandaag nagelopen.
Weerstand tussen pin 12 en 8 van het filter II is prima. Vond wel aan pin 8 twee condensatoren parallel naar massa, 47nF en 4,7 nF. Zoals ik al zei er heeft iemand aan gewerkt.
4.7 gesoldeerd maar het probleem is er nog.

De blauwe lijnen geven me ook geen gekke waarden, lijkt wel goed. en ik meet 9.6Volt op pen 2 van de ECL80, zou 9 Volt moeten zijn.

We gaan morgen verder:)

groetjes
Frans

Saba Freiburg Studio A vraag

door frans maessen @, lanaken, 30.12.2021, 12:59 (1062 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Ik heb je raad opgevolgd en alle kleurtjes nagemeten. Heb R704, R705 en R706 uitgewisseld eentje verlopen 50% en de andere minder. C202 en C203 verwisseld. Ook de twee 47mf elcos verwisseld.

Het probleem bleef hetzelfde. Toen een kort draadje aan pen 8 van de EBF89 met een condensator en eens rondgevoeld of dat wat uitmaakte. En ja hoor ik heb nu een 2.2 mF condensator over R705 gesoldeerd en automaat doet het weer, links en rechts pikt hij alle zenders op, zelfs de zwakke. Ik meet ongeveer 14 Volt op X.

Morgen eens kijken of ik hem nog wat beter kan krijgen. De vraag nu, waarom werkt deze oplossing????? ik weet het niet :)

groetjes
Frans

Saba Freiburg Studio A vraag

door kris @, Gent België, 30.12.2021, 14:36 (1062 dagen geleden) @ frans maessen

de gelijkgerichte spanning wordt gebruikt in de afstemautomaat, en dit op verscheidene buizen. Als MF spanning stijgt gaat de motorstroom naar beneden, dat is de bedoeling.

Nu is in jouw geval de stuurspanning al te negatief dus zelfs bij klein MF signaal, waardoor de motor geen koppel heeft. Door een extra last via meetprobe toe te voegen wordt de spanning wat minder negatief en werkt het allemaal. (hoeveel meet je eigenlijk na de gelijkrichter wanneer je 1)geen station ontvangt. 2) een station ontvangt ?

Aan gezien het hele circuit zeer hoogohmig is geeft de minste lek problemen. Heb je de buizen in de motorsturing al eens gewisseld? Er moet maar één buis zijn met een beetje negatieve roosterstroom om het circuit te knijpen.

Saba Freiburg Studio A vraag

door frans maessen @, lanaken, 30.12.2021, 17:16 (1062 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,

De negatieve stuurspanning in volgorde zijn, Met tussen haakjes de waardes van het schema:
-19,5 (-18) , -9,4 (-8,6) en -1,4 (_1,4) en uiteraard de rectifier verwisseld voor een 1N4148.

Buizen zijn verwisseld en er zitten goede in. De automaat doet het prima dus die stuurspanningen zullen goed moeten zijn.

"een kort draadje aan pen 8 van de EBF89 met een condensator en eens rondgevoeld of dat wat uitmaakte. En ja hoor ik heb nu een 2.2 mF condensator over R705 gesoldeerd ( pin8 van de EBF89 en pin6 van de EABC) en automaat doet het weer, links en rechts pikt hij alle zenders op, zelfs de zwakke. Ik meet ongeveer 14 Volt op X.

Ik snap alleen niet wat die condensator hierboven genoemd heeft gedaan :)

FRans

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum