Een bepaald vermoeden over wat dit is heb ik wèl,
kan ik alleen niet uitzoeken want het gloeidraadje is stuk
en nog verder uitvergroot:
Kan iemand me op weg helpen??
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Zònderling buisje
door Corne , omgeving Eindhoven, 09.04.2022, 14:05 (959 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Volgens mij een CV79 Magnetron.
Corné
Zònderling buisje
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 09.04.2022, 15:08 (959 dagen geleden) @ Corne
Waarachtig! In één keer raak, zeer bedankt
Ik had al zo'n idee dat het een of ander soort magnetron zou kunnen zijn
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Zònderling buisje
door Corne , omgeving Eindhoven, 09.04.2022, 16:15 (959 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Ik heb deze buis een tijd terug op radiomuseum.org gezien toen ik op zoek was naar informatie over klystrons.
Corné
Zònderling buisje
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 09.04.2022, 16:30 (959 dagen geleden) @ Corne
In 't algemeen wordt gedacht dat het magnetron een Engelse uitvinding is
Maar in 1935 deed men in Duitsland al proeven met "Magnetfeldröhren" die
echter veel te weinig vermogen konden leveren voor radartoepassing.
De verdienste van de universiteit van Birmingham was het integreren van
de buis in een massief blok koper met trilholten die gingen resoneren op
de gewenste golflengte. (omstreeks 10 centimeter)
Toen boven Rotterdam een Stirling werd neergeschoten vonden de Duitsers
zo'n magnetron in het wrak, kregen toen dóór hoe het moest. Maar dat was
te laat, het "Rotterdam Geräte" is vóór 1945 niet echt veel gebruikt
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Zònderling buisje
door Corne , omgeving Eindhoven, 09.04.2022, 17:16 (959 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Bewerkt door Corne, 09.04.2022, 17:24
Nico,
Ja, ik ken het verhaal.
De Duitsers gebruiken triodes in de Lichtenstein en Würzburg radars op een frequentie van ongeveer 500MHz.
Hieronder een foto van een LS180 triode uit de Würzburg radar.
Corné
Zònderling buisje
door Gert Klomp , Emmen, 09.04.2022, 20:31 (958 dagen geleden) @ Corne
Leuk om deze bijzondere buizen zo te mogen zien. Zeker de geschiedenis omtrent deze buizen is interessant.
Zònderling buisje
door Hans van der Marel , Hilversum, 11.04.2022, 09:14 (957 dagen geleden) @ Corne
De Duitsers hebben een radar in een vliegtuig gebouwd wat werkte op ca. 90 MHz.
Doordat ze de antennes voor die golflengte niet kwijt konden op de neus van een vliegtuig hebben ze verlengspoelen gebruikt waardoor het leek dat deze een veel hogere frequentie werden ingezet.
Het heeft de Engelsen nogal wat tijd gekost om de werkelijke frequentie te vinden zodat ze die konden gaan storen.
Bij Arthur Bauer in het museum hangt een deel van deze radar.
Zònderling buisje
door Corne , omgeving Eindhoven, 11.04.2022, 09:40 (957 dagen geleden) @ Hans van der Marel
Hans,
Ik ging er vanuit dat de Lichtenstein op ongeveer 500MHz werkte.
Het blijkt dat er twee type Lichtenstein radars zijn die op vliegtuigen gebruikt zijn,
de FuG202 op 490MHz en FuG220 op 90MHz.
Meer informatie hierover zie link naar de site van Arthur:
https://www.cdvandt.org/Lichtenstein%20radars.pdf
Arthur heeft ook de electronica van de Würzburg radar staan en ik heb begrepen dat deze nog werkt ook.
Ik ben een aantal keer in het museum van Arthur geweest tijdens de verschillende speciale tentoonstellingen over Enigma's, FuG136 Nachtfee en spionage apparatuur.
Het museum van Arthur is echt een aanrader.
Corné
Zònderling buisje
door ruudtx , 11.04.2022, 15:42 (957 dagen geleden) @ Hans van der Marel
Als de Engelsen even een nieuwe omroepontvanger met FM hadden gekocht in Amerika hadden ze de radar frequency snel gevonden.
Al voor de oorlog werd daar 88 - 108 MHz als n ieuwe FM band ingevoerd ter vervanging van de 45 MHz band die nodig was voor TV.
Zònderling buisje
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 11.04.2022, 16:25 (957 dagen geleden) @ ruudtx
Nou, beste Ruud
dat soort werk kun je al meer dan een eeuw rustig aan de Engelse inlichtingen dienst MI5
overlaten. Die wisten binnen ja en nee op welke golflengte de radars van het "Himmelbett"
systeem werkten, en de airborne radar die de bijnaam "Hirschgewei" kreeg, en ook hoe de
"Seetakt" vuurleidings radar op de Graf Spee functioneerde. Ontvangers uit de USA hadden
ze daar niet ècht bij nodig
Nico
PS Ik heb de CV79 toegevoegd aan mijn collectie 'buitenissig vacuüm'
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg