Datasheet Tesla ECC83 (Techniek Radio/TV)

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 11.05.2022, 19:48 (927 dagen geleden)

hi guys

Voor de voortrap van de EL95-gitaarversterker waar ik mee bezig ben ga ik de obligate ECC83 gebruiken.
En dat is misschien wel de best-gedocumenteerde buis op de planeet;)
Toch bleef ik altijd plakken aan het uitgebreide datasheet van Tesla, het ziet er prachtig uit, maar dat Tjechisch..

Omdat ik er nu toch echt diep in moet duiken heb ik het vertaald, zie hier.

Willen jullie er eens kritisch naar kijken?

De gebezigde terminologie is voor mij wel duidelijk maar ik zou graag weten of het gangbaar genoeg is voor algemeen gebruik.

Omdat de schema’s een beetje pierig gescand waren heb ik die opnieuw getekend, ook daar graag jullie kritisch oog.

Als altijd benieuwd naar jullie reacties,

vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

Datasheet Tesla ECC83

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 12.05.2022, 00:11 (926 dagen geleden) @ ejrietbergen

Willen jullie er eens kritisch naar kijken?


Tja, er zit een hoop werk in zo te zien en dat vindt ik wel bewonderingswaardig :OK:
Maar wat is er nu zo speciaal aan dit Tesla datasheet? het lijkt me dat dit eigenlijk een copy is van het Telefunken datasheet. (Röhren-Handbuch, Band 1) en daar zijn zeer goede scans van.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Datasheet Tesla ECC83

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 12.05.2022, 08:57 (926 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Hoi Anton

Die ken ik niet!
Ik heb alleen de datasheets van frank.pocnet.net en de vrij sumiere sheets van de huidige producenten.
Kan je me een linkje sturen naar de scans die je bedoeld?

Alvast bedankt, vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

Datasheet Tesla ECC83

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 12.05.2022, 11:00 (926 dagen geleden) @ ejrietbergen

Tja, daar vraag je wat.. Geen flauw idee meer waar ik het ooit gedownload heb maar ik zal vanavond je wel even de pdf toesturen, die heb ik thuis op mijn PC staan.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Datasheet Tesla ECC83

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 12.05.2022, 22:11 (925 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Zoals beloofd nog even een reactie op de datasheets, omdat ik niet meer weet waar ik ze vandaan heb dacht ik laat ik het hele boekje maar ter download op drive zetten: Röhren-Handbuch Band 1
Er staat best wel veel verder interessante info in.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Datasheet Tesla ECC83

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 13.05.2022, 03:31 (925 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Hoi Anton

Hartelijk dank voor het standaardwerk van Telefunken.

Qua teksten lijkt het er inderdaad op dat ik een Tsjechische versie van de Duitse tekst in het Nederlands heb zitten vertalen. De Tesla-versie is wel uitgebreider met bijvoorbeeld de fasedraaiers, maar die heb ik voorlopig niet nodig wegens een gebrek aan PP-eindtrafo's.
De scans zijn ook een stuk helderder dan alles wat ik al had, zodat ik toch weer wat preciezer kan zijn in m'n eerste ontwerp van de voortrap.

Ik kwam nog een "Telefunken"-datasheet tegen maar, het merk blijkt inmiddels eigendom van de ElectroHarmonix-stal te zijn (net als Mullard overigens) en de buizen komen uit de Sovtek-fabriek.
De oorspronkelijke Telefunken-apparatuur is na het stoppen van de productie aan EI in Joegoslavië verkocht. Die hebben nog tot ongeveer 2015 buizen - waaronder de ECC83 - geproduceerd. Gelukkig hebben we JJ nog.

Elkeweg, nogmaals bedankt, vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

Datasheet Tesla ECC83

door rkamp @, Den Haag, 13.05.2022, 10:15 (925 dagen geleden) @ ejrietbergen

Ei gebruikte Philips machines...
Zie; http://www.jacmusic.com/techcorner/ARTICLES/English/EI-FACTORY/EI-index.html

Verloren, weg en komt niet meer terug.

Gr. Remko.

Datasheet Tesla ECC83

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 12.05.2022, 19:54 (926 dagen geleden) @ ejrietbergen

Kijk op de site van Frank ook eens naar de E83CC, de SQ uitvoering. Daarvan staan meer uitgebreidere datasheets, met mooie tekeningen.

Piet

Datasheet Tesla ECC83

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 12.05.2022, 01:27 (926 dagen geleden) @ ejrietbergen

Ik kan hem helaas niet openen, de server doet moeilijk over m'n wat oudere browser omdat die zich zogenaamd wel eens zou kunnen misdragen.

Datasheet Tesla ECC83

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 12.05.2022, 08:53 (926 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten

Ik heb het datasheet op een site geparkeerd die ik zelf in beheer heb. Ik ben dus wel benieuwd naar de browser waar je mee werkt.
Kan je me per PM de volgende informatie sturen:
- de naam van de browser en het versienummer
- de naam en het versienummer van je besturingssysteem

Alvast bedankt, vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

Datasheet Tesla ECC83

door huub.jak @, 12.05.2022, 09:40 (926 dagen geleden) @ ejrietbergen
Bewerkt door huub.jak, 12.05.2022, 09:51

Philips of muiderkring buizen boek
Dat gebruik ik meestal of anderen
boeken van bekende merken
huub

Datasheet Tesla ECC83

door Robert Gribnau, 13.05.2022, 07:13 (925 dagen geleden) @ huub.jak

De Muiderkring buizen handboeken staan tjokvol met fouten. Zie:

Fouten in het "Electronic Tube Handbook"

Groet,
Robert

Datasheet Tesla ECC83

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 13.05.2022, 09:46 (925 dagen geleden) @ Robert Gribnau

Schokken, genoteerd

vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

Datasheet Tesla ECC83

door huub.jak @, 13.05.2022, 09:53 (925 dagen geleden) @ ejrietbergen

Ik schrijf OOK over Philips buizen boeken
Degene die de buizen MAAKT weet er alles het besten van
daar behoeft men NIET over te twijfelen .:OK:
huub

Datasheet Tesla ECC83

door Oldtimer @, Oegstgeest, 12.05.2022, 12:28 (926 dagen geleden) @ ejrietbergen

Ik ben dan wel geen Maarten maar ik krijg met mijn actuele browser ook een waarschuwing.
Browser is Firefox 100.0 en besturingssysteem Windows 10:

[image]

Deze waarschuwing kan je negeren en zo het bestand alsnog downloaden.

Willem

Datasheet Tesla ECC83

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12.05.2022, 12:38 (926 dagen geleden) @ Oldtimer

Ik heb ook 100.0 en win 10 , geen probleem.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Datasheet Tesla ECC83

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 12.05.2022, 12:41 (926 dagen geleden) @ Oldtimer

Hoi Willem

Firefox 100 is van vorige week, recenter kan niet en Windows 10 wordt nog steeds ondersteund door MS.
Heb ook nog even gekeken en de oorzaak gevonden, in het kort:

Als je op nfor.nl een link toevoegt met het knopje link wordt er standaard
http:// voorgezet.
Firefox is echter zo ingericht dat er een drempel wordt opgeworpen voor het downloaden via onversleutelde verbindingen.

Daarom maar even deze link. Die zou Firefox' goedkeuring wel moeten wegdragen.

Dank voor jullie berichten, weer wat geleerd.

vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

Datasheet Tesla ECC83

door Oldtimer @, Oegstgeest, 12.05.2022, 17:14 (926 dagen geleden) @ ejrietbergen

Daarom maar even deze link. Die zou Firefox' goedkeuring wel moeten wegdragen.

Klopt. :OK:

Willem

Datasheet Tesla ECC83

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12.05.2022, 12:12 (926 dagen geleden) @ ejrietbergen
Bewerkt door Maurice, 12.05.2022, 12:19

Tik eens in PHILIPS BOEKENREEKS site:nvhrbiblio.nl

Kom je o.a. uit op de Philips boeken reeks
https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Philips_Electronenbuizen_BoekI_1943.pdf

https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/electronenbuizen_in_lf.pdf

Hier staat dan wel de ECC40 in maar is praktisch zelfde buisje.
Of in boek IIIc de ECC81 helemaal in detail uitgelegd.
Deel V alles wat je moet weten over laagfrequent toepassingen

Dan weet je bijna alles wat nodig is voor goed versterker ontwerp, denk ik.

Met schema's en al hoe buisje in diverse schakelingen te gebruiken.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Datasheet Tesla ECC83

door huub.jak @, 12.05.2022, 12:26 (926 dagen geleden) @ Maurice

Tja en diegene die de buizen maakt
weet er ALLES van hoe te gebruiken
Vooral met de stromen en en wat de buis moet trekken MA
anders gebruikt men ook de gehelen eind buis niet
ook zo wel de bvb ECC,s de stromen zijn belang rijk
en vooral zal de voeding voldoende zijn tezamen met de uitgang
ook niet in over maat dat is maar lastig maar passend
huub

Datasheet Tesla ECC83

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12.05.2022, 12:33 (926 dagen geleden) @ huub.jak

[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Datasheet Tesla ECC83

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 12.05.2022, 12:30 (926 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice

Heb die ECC40 even bekeken, maar met een µ van 32 en een S van 2,9 mA/V lijkt'ie me toch meer op iets tussen de ECC81 en 82.

Evengoed bedankt, beide boeken zijn toch fijn om te hebben, met name voor de terminologie waar het allemaal om begonnen was.

vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

Datasheet Tesla ECC83

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 12.05.2022, 13:34 (926 dagen geleden) @ Maurice

Hier staat dan wel de ECC40 in maar is praktisch zelfde buisje.

Maurice, het is toch een behoorlijke misvatting om de ECC40 'praktisch hetzelfde' te stellen als de ECC83.
De laatste heeft bijv. een aanzienlijk hogere µ (100 vs. 32) dan een ECC40. Ook is de steilheid wat hoger van de ECC40 en de Ri aanzienlijk lager dan van een ECC83.
Een beetje afhankelijk van waar je kijkt in de karakteristieken maar de formule µ = S x Ri gaat in ieder geval altijd op waarbij µ een constante is en S en Ri kunnen variëren en zo vergeleken lijken de beide buistypes beslist niet op elkaar.

Vr. groet, Ron

--
PA0RKG.....even if the plate glows red, the tube isn't dead !!

Datasheet Tesla ECC83

door huub.jak @, 12.05.2022, 14:06 (926 dagen geleden) @ Ron Kremer

ECC 83 is ook mooier al de ECC40
huub

Datasheet Tesla ECC83

door Oldtimer @, Oegstgeest, 12.05.2022, 17:22 (926 dagen geleden) @ huub.jak

ECC 83 is ook mooier als de ECC40.

Omdat de ECC83 geen pukkel heeft? :-)

Willem

Datasheet Tesla ECC83

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12.05.2022, 18:57 (926 dagen geleden) @ Ron Kremer

Nee de werking van die buis wordt uitgelegd.
Dat is iets anders dan dat gegevens gelijk zijn.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Datasheet Tesla ECC83

door huub.jak @, 12.05.2022, 19:18 (926 dagen geleden) @ Maurice

De afgiften van ECC 40 komt sterker voor en is rouwer
Ecc 83 is voor audio gemaakt zo als EL 84dat zijn mooie buizen
in de HIFI wereld komen dat soort buizen veel voor
zo geeft het ook oude rode pitje bvb EF 9.. maar de EF 6 is
voor spec audio gemaakt Lees maar in de oude Philips boeken
huub

Datasheet Tesla ECC83

door Robert Gribnau, 13.05.2022, 08:15 (925 dagen geleden) @ huub.jak

Je schrijft: "De afgiften van ECC 40 komt sterker voor en is rouwer"

Ik heb echt geen idee wat je daar mee bedoelt.

De versterkingsfactor van de ECC40 is 32, die van de ECC83 is 100. En wat er qua 'afgifte' uit een buis komt, is afhankelijk van de instelling van de buis, van wel/niet tegenkoppeling (en de mate daarvan) en (natuurlijk) de grootte van het ingangssignaal.

En de ECC40 'rauwer' dan de ECC83? Hoe weet je dat dan? Heb je dat dan zelf gehoord? En zo ja, hoe weet je dan dat wat je hoorde aan de ECC40 of de ECC83 lag? Die ECC40 en ECC83 zaten toch in versterkers met andere buizen en onderdelen? Hoe kon jij dan horen dat het 'rauwe' door de ECC40 werd veroorzaakt en (dus) niet door iets anders?

De EF9 en de EF6 verschillen vooral van elkaar omdat de EF9 een buis met veranderlijke steilheid is, terwijl de EF6 dat niet is. Veranderlijke steilheid is noodzakelijk om een fatsoenlijke automatische volume regeling in radio's e.d. te kunnen bereiken. Maar in een gebruikelijke audio trap veroorzaakt een buis met veranderlijke steilheid (zoals de EF9) meer vervorming dan een buis zonder veranderlijke steilheid (zoals de EF6). Dat is de voornaamste reden dat de EF6 veel vaker voor audio wordt toegepast dan de EF9. Maar de EF9 werd soms ook als geregelde audio versterker gebruikt. Vandaar dat de Philips datasheet voor de EF9 ook daar gegevens voor bevat:

EF9 Philips

Overigens is de EF6 niet uitsluitend voor audio ontwikkeld. Volgens deze Philips datasheet is de EF6 ook geschikt voor HF versterking en voor anode- of roosterdetectie:

EF6 Philips

De ECC40 en de ECC83 hebben geen van beiden veranderlijke steilheid. Ik vind jouw vergelijking tussen de EF6/ECC83 (die dan speciaal voor audio zouden zijn bedoeld) en de EF9/ECC40 (die dan niet speciaal voor audio zouden zijn bedoeld) dan ook om meer dan één reden mank gaan.

De ECC40 is een prima buis voor audio. Philips (en andere merken) hebben de ECC40 dan ook in veel versterkers toegepast. Een nadeel van de ECC40 is de 600 mA gloeistroom (tegen 300 mA voor de ECC83) maar daar dienst een beetje hobbyist niet voor terug.

Ik heb de ECC40 (één per kanaal) in een hoofdtelefoonversterker gebruikt en ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit. Ik ervaar geen 'te sterke afgifte' of 'rauwe afgifte'.

Hoofdtelefoonversterker "Aikido" met ECC40 en E182CC

Groet,
Robert

Datasheet Tesla ECC83

door gerard ⌂ @, Zeist, 13.05.2022, 09:39 (925 dagen geleden) @ Robert Gribnau

De ECC40 is een prima buis voor audio. Philips (en andere merken) hebben de ECC40 dan ook in veel versterkers toegepast. Een nadeel van de ECC40 is de 600 mA gloeistroom (tegen 300 mA voor de ECC83) maar daar dienst een beetje hobbyist niet voor terug.

Een paar jaar geleden heb ik een hybride radio gemaakt van oude radio-onderdelen en een oude kast. De LF-versterker is een ECC40 plus EL41. Mijn radio had twee voorversterktrappen nodig omdat de tuner een IC-tje TA7642 is en dit geeft een zeer lage AF-spanning af. De volumeregelaar zit na de eerste versterktrap, en daar kun je ook een externe audiobron aansluiten zoals een MP3-speler of een DAB+ radio. Omdat de tuner een eenkrings rechtuitontvanger is, was het nog redelijk makkelijk er een leuke gimmick in te bouwen: vier voorkeuzestanden op de Middengolf.

Het geluid van dit apparaat is werkelijk heel prettig om te horen! Ik heb het bouwsel een paar jaar gebruikt om naar AM-zenders te luisteren (Radio5, Paradijs). Later de DAB+ erop aangesloten en ook dit geeft een prachtig geluid. Ik kan eigenlijk niet echt beoordelen of de keuze voor ECC40 (die had ik toevallig liggen en mijn donor had rimlock-voeten) daarvoor nou zo heel belangrijk was. De klank van zo'n toestel wordt toch ook heel sterk door de kast en luidspreker bepaald. In ieder geval, ondanks het IC-tje in de tuner geeft dit (op bv. Radio Paradijs) een onvervalste buizensound!

Van die hoge gloeistroom wist ik niet af. De voedingstrafo komt uit een BX5 toestel, die was goed voor de EL41 plus vier andere buizen en schaallampjes. Hij zal die ECC40 ook wel trekken!

[image]

Datasheet Tesla ECC83

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 13.05.2022, 09:50 (925 dagen geleden) @ gerard

Mooi ding Gerard!

vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

Datasheet Tesla ECC83

door drentina @, Houten, 13.05.2022, 09:32 (925 dagen geleden) @ huub.jak

Gebruik de ecc40 al jaren het is een zeer muzikale buis, het is een 1 0p 1 vervanger voor de Amerikaanse 6sn7gt.
Voor gebruik als fasedraaier is de ecc40 onverslaanbaar.
Laat de ecc83 wel links liggen alleen om de belachelijke prijzen.
Enige nadeel van de ecc40 is misschien het buisvoetje.

Datasheet Tesla ECC83

door huub.jak @, 13.05.2022, 09:40 (925 dagen geleden) @ drentina
Bewerkt door huub.jak, 13.05.2022, 09:51

Men komt de ECC 40 meer tegen op oude PA
versterkers zelfs als fasen draaier .
heb de versterkers wel gehad .ook de VD heem versterkers
40,er serie is minder als de 80 er serie
Ja vanzelf de instellingen verschillen
In mij oude grote zwarte Philips boeken dar staat omschreven
Dat het Rode pitje EF 6. speciaal gemaakt is voor audio
ik heb eens een PA versterker gehad DAAR WAS en EF 6 vervangen
voor een EF 9.ook de stromen is heb dat weer Terug gebracht met de stromen
en er weer een EF 6 opgezet het war warmer en ronder van geluid
ik vond het ZEKER beter .. ik had het in dat grote zwarte H boek zo gelezen
Er zijn toch verschillen met buizen wat beter meer HIFI mooier
huub

Datasheet Tesla ECC83

door Robert Gribnau, 13.05.2022, 10:27 (925 dagen geleden) @ huub.jak

Je geeft al weer geen enkel inhoudelijk argument voor jouw stelling dat "De afgiften van ECC 40 komt sterker voor en is rouwer", ondanks de door mij aangedragen argumenten.

Zinvolle discussie is zo niet mogelijk.

Groet,
Robert

Datasheet Tesla ECC83

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 13.05.2022, 10:05 (925 dagen geleden) @ drentina

Hoi Drentina

De 6SN7 (of 12SN7) is een prachtige buis voor exotische hifi-voortrappen als SRPP of µ-followers. Voornaamste wapenfeit: een echt constante µ, en alleen daarin lijkt hij op de ECC83. Goed om te weten dat de ECC40 ook voor dat soort schakelingen toepasbaar is.

Maar.. ik bouw een gitaarversterker, ik breek me juist het hoofd over hoe ik er de een mooie harmonische vervorming en een beetje verzadigingscompressie in krijg, en aan de andere kant een mooi krijsende cut off clipping om met je solo's door de mix heen te snijden.

Daarvoor is de ECC83 uitstekend geschikt: lekker voorspelbaar en een zo hoge versterking dat er aan de uitgang van een passieve toonregeling toch nog voldoende signaal over is.

We ploegen voort.

vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

Datasheet Tesla ECC83

door Goldline @, Oranjedorp, 13.05.2022, 10:53 (925 dagen geleden) @ drentina

In plaats van de ECC40 zou je de 6N1P kunnen nemen deze is nagenoeg gelijk aan de ECC40 maar met een noval voet.
Als fasedraaier vind ik beide buizen geweldig.
Al boycot ik momenteel alle russische buizen. :BAD:

--
Cees PA1DBA

Datasheet Tesla ECC83

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 13.05.2022, 11:14 (925 dagen geleden) @ Goldline

Tja, de Russen die bij Sovtek achter de lopende band staan hebben de inval in Oekraïne niet bedacht en de misguided puppets die daar nu moeten vechten dachten dat ze gingen oefenen. Je vraagt je af wat Poetin tegen de Russische bevolking heeft.

vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

Datasheet Tesla ECC83

door Robert Gribnau, 13.05.2022, 14:41 (925 dagen geleden) @ Goldline

Qua eigenschappen zit ook de E80CC dicht in de buurt van de ECC40.

De ECC87 is waarschijnlijk de noval uitvoering van de ECC40 (maar er is een handboek dat aangeeft dat de ECC87 identiek is aan de E80CC). Op het volgende apparaat na ken ik geen toepassingen van de ECC87:

Siemens Klangfilm KL 5418

Nog een waarschuwing voor een fout in de Svetlana datasheet voor de 6N1P. De waarden voor steilheid en interne weerstand zijn er in verwisseld. Zie:

6N1P Svetlana

Groet,
Robert

Datasheet Tesla ECC83

door Ger Fust ⌂ @, Monnickendam, 13.05.2022, 15:19 (925 dagen geleden) @ Robert Gribnau

De 6N1P wordt door Svetlana, althans de tussenhandel, genoemd als; "it is a direct plug-in replacement for 6DJ8, ECC88 or 6922" dat is volgens mij niet helemaal waar, zie:
http://www.vanderheem.info/164-vergelijking-ecc88-6n1p.html

Een echt equivalent van de 6N1P heb ik in ca. 25 jaar zoeken nog steeds niet gevonden.
Overigens is dit type en dan vooral de 6N1P-EV, een van mijn favoriete buistypen voor audio.
Maar het is wel een heel ander buisje dan een ECC83.

--
"Tubes are for Music, transistors are for TV and electronics in general"

Datasheet Tesla ECC83

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 13.05.2022, 17:29 (925 dagen geleden) @ Ger Fust

De 6N1P wordt door Svetlana, althans de tussenhandel, genoemd als; "it is a direct plug-in replacement for 6DJ8, ECC88 or 6922" dat is volgens mij niet helemaal waar,

Volgens mij is de enige echte Russische "direct plug-in replacement" voor de ECC88, 6DJ8, 6922 etc. de 6N23P-EB ofwel de 6N23P-EV in meer Europese schrijfwijze. Zie ondermeer hier.

Vr. groet, Ron

--
PA0RKG.....even if the plate glows red, the tube isn't dead !!

Datasheet Tesla ECC83

door Goldline @, Oranjedorp, 13.05.2022, 16:08 (925 dagen geleden) @ Robert Gribnau

Leuke data Robbert !
mu van 44 vs 32

--
Cees PA1DBA

Datasheet Tesla ECC83

door Robert Gribnau, 13.05.2022, 16:39 (925 dagen geleden) @ Goldline

Dag Cees,

Als je met μ = 44 doelt op de ECC87: Die waarde is waarschijnlijk fout. Ik vermoed dat de werkelijke waarde 32 is.

De afbeelding voor de ECC87 in de Muiderkring buizen handboeken vermeldt:

S = 2,8 mA/V
μ = 45
Ri = 11,5 K

Maar deze waarden voldoen niet aan de voor trioden geldende formule μ = S x Ri. Daarmee is bewezen dat tenminste één van de waarden in de afbeelding onjuist moet zijn.

Met μ = 32 voldoen de waarden wel aan die formule, en zouden de waarden vrijwel gelijk zijn aan die van de ECC40.

Natuurlijk is dit nog geen bewijs dat voor de ECC87 geldt: μ = 32 (en daarmee is het ook nog geen bewijs dat de ECC87 de noval uitvoering is van de ECC40).

Zoals al aangegeven, geeft tenminste één bron aan dat de ECC87 equivalent zou zijn aan de E80CC. Zie:

ECC40 / E80CC / ECC87 data

Voor het gemak nog de waarden voor de E80CC:

S = 2,7 mA/V
μ = 27
Ri = 10 K

Groet,
Robert

Datasheet Tesla ECC83

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 13.05.2022, 17:14 (925 dagen geleden) @ Robert Gribnau

Mooi verhaal, maar bestaat die ECC87 eigenlijk wel? Bij die Klangfilm versterker ontbreekt het schema. De enige keer dat ik die buis tegenkwam was in een artikel over de "Supersonische versterker" in het aprilnummer uit 1964 van Radio Electronica. Samen met de EF88, de ECF83 en de ECL87. Maar het is alweer mei...

Zie http://nvhrbiblio.nl/biblio/tijdschrift/Radio%20Electronica/1964/Radio%20Electronica%20... pagina 235.

--
M.v.g.
Ben

Datasheet Tesla ECC83

door Goldline @, Oranjedorp, 13.05.2022, 17:18 (925 dagen geleden) @ Ben Koehorst

ECF83 tegengekomen in de Nordmende Wobler dus die bestaat zeker :-)
[image]

--
Cees PA1DBA

Datasheet Tesla ECC83

door Robert Gribnau, 13.05.2022, 18:37 (925 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Bewerkt door Robert Gribnau, 13.05.2022, 18:43

Mooi verhaal, alleen jammer van die ECF83.

En het is zelfs al 13 mei.

Nog maar een keer, want die had je blijkbaar gemist: ECC40 / E80CC / ECC87 data

Groet,
Robert

Datasheet Tesla ECC83

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 13.05.2022, 21:45 (924 dagen geleden) @ Robert Gribnau

Had ik niet gemist, maar ook daar wordt het bestaan niet aangetoond. Mogelijk was men ooit van plan die buis uit te brengen, maar is het uiteindelijk de E80CC geworden.

--
M.v.g.
Ben

Datasheet Tesla ECC83

door huub.jak @, 13.05.2022, 23:11 (924 dagen geleden) @ Ben Koehorst

er is mij altijd vermeld
Dat buizen opschrift met de letters er tussen
bvb E83CC ijdustrie buizen zijn en medich apperatuur
stoot vaster ook ? dikkeren gloei draad .?
meen ook dat er hoor baar verschil is
geef mij maar gewoon bvb ECC 83 of anders type buizen
Denk toch dat het geen Specc voor audio is het besten
huub

Datasheet Tesla ECC83

door Robert Gribnau, 14.05.2022, 06:26 (924 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Bewerkt door Robert Gribnau, 14.05.2022, 06:43

Dan formuleer je blijkbaar wat ongelukkig. Je schreef immers: "De enige keer dat ik die buis tegenkwam was...", terwijl er alleen al in deze draad 3 andere bronnen zijn langs gekomen waar de ECC87 in wordt genoemd.

Nog een foto: ECC87 Radiomuseum

Groet,
Robert

Datasheet Tesla ECC83

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 14.05.2022, 09:18 (924 dagen geleden) @ Robert Gribnau

Dan formuleer je blijkbaar wat ongelukkig.

Daar heb je een punt. Ik doel natuurlijk op toepassingen waaruit zou blijken dat de buis idd in serie geproduceerd en verkocht is. In het ontwerp van het april artikel uit RE is duidelijk en met opzet gebruik gemaakt van niet bestaande buizen, hoewel Cees blijkbaar toch ooit een ECF83 tegenkwam. 't Zal wel eeuwig een mysterie blijven.

--
M.v.g.
Ben

Datasheet Tesla ECC83

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 14.05.2022, 14:33 (924 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Bewerkt door Maarten Bakker, 14.05.2022, 14:39

Als een buis een volgens het systeem geldig nummer heeft en dat nummer zit in de buurt van nummers waarvan duidelijk is dat ze uitgegeven zijn, is de kans behoorlijk groot dat het nummer in de buurt ook ooit uitgegeven is, zelfs al is de betreffende buis nooit of kort in productie geweest. Een slecht doordachte aprilgrap is dus riskant, zo ervaren we nu.

In dit geval is het een zeer specifieke projectorfabrikant de toevallig zelf ook buizen maakte en wellicht in een poging om een oud toestelontwerp weer actueel te maken, maar liefst 3 custom buizen heeft geproduceerd, waarvan 1 of meer novalversies van rimlockbuizen.

Datasheet Tesla ECC83

door Robert Gribnau, 15.05.2022, 07:26 (923 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Bewerkt door Robert Gribnau, 15.05.2022, 07:44

Zelfs na het plaatsen van een link naar een foto van een ECC87 schrijf je: "'t Zal wel eeuwig een mysterie blijven."

Dan nog maar wat foto's van de Klangflim KL-5418 en KL-5418a versterkers waar op het chassis het opschrift "ECC87" zichtbaar is.

Klangfilm KL-5418

Klangfilm KL-5418a

De ECC87 bestaat dus wel degelijk en is ook toegepast in professionele apparatuur.

Dus geen mysterie, laat staan eeuwig.

Groet,
Robert

Datasheet Tesla ECC83

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 15.05.2022, 09:11 (923 dagen geleden) @ Robert Gribnau

Jaaaaaa! Dat is toch wel sterk. En volledig in tegenspraak met de beschrijving van de KL5418 die je kunt downloaden op https://manualzz.com/doc/23244075/siemens-klangfilm-postwar-cinema-amplifiers--w Daarin wordt gesteld dat er een ECC40 in is toegepast.

Hoe dan ook, I rest my case. Respect voor je speurzin!

--
M.v.g.
Ben

Datasheet Tesla ECC83

door Robert Gribnau, 15.05.2022, 09:37 (923 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Bewerkt door Robert Gribnau, 15.05.2022, 09:44

Waar in het document waar je naar linkte staat dan dat er een ECC40 werd toegepast in de Klangfilm KL-5418?

In het document staan drie ECC40's in het schema van de "V502 Hauptverstärker", wat dus een andere versterker is dan de KL-5418.

Het lijkt me inderdaad beter dat je jouw zaak maar laat rusten want die loopt voor geen meter.

Groet,
Robert

Datasheet Tesla ECC83

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 13.05.2022, 23:45 (924 dagen geleden) @ Goldline

Er zijn ook Oekrainse verkopers van Russische NOS buizen. Ik verwacht een beetje dat veel verkopers in niet-bezette gebieden nog wel zullen proberen om hun koopwaar het land uit te krijgen. Verder kunnen veel kleine Russische verkopers er niets aan doen wat hun Grote Lijder uitspookt. Dat is ook een van de redenen dat ik nog steeds zo nu en dan rechtstreeks in China koop bij niet-staatsbedrijven.

Datasheet Tesla ECC83

door Ger Fust ⌂ @, Monnickendam, 12.05.2022, 20:46 (925 dagen geleden) @ ejrietbergen

Brimar geeft ook zeer uitgebreide en interessante info, zie:
https://frank.pocnet.net/sheets/184/1/12AX7.pdf

"En dat is misschien wel de best-gedocumenteerde buis op de planeet;)"
Overigens de best gedocumenteerde audiobuizen op de planeet zijn volgens mij de 6L6 en EL34.
Maar die zitten uiteraard niet in de voortrap van een versterker.

--
"Tubes are for Music, transistors are for TV and electronics in general"

Datasheet Tesla ECC83

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 13.05.2022, 03:43 (925 dagen geleden) @ Ger Fust

Hoi Ger

die heb ik inderdaad gelezen, maar de scans van de curves zijn zo volgelopen dat ze niet echt bruikbaar zijn voor het tekenen van load lines.

De 6L6 en de EL34 zijn me nu nog een maatje te groot, al heb ik nog een eind- en voedingstrafo van een Dynacord Eminent II liggen voor 2 x EL34 en een B+ van 700 VDC(!)
Misschien iets voor een heel grote basversterker..

vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

Datasheet Tesla ECC83

door Robert Gribnau, 13.05.2022, 08:48 (925 dagen geleden) @ ejrietbergen

Bedankt voor de vertaling. Altijd goed om meerdere bronnen te hebben.

Bij het vergelijken van de Tesla gegevens met die van Philips viel me op dat de capaciteit tussen de beide anoden relatief gezien nogal van elkaar verschilt.

Tesla datasheet: CaI/aII ≤ 0,2 pF

Philips (en Mullard en Telefunken) datasheet: Caa' < 1,2 pF

Als de Tesla datasheet juist is op dit punt, dan zal de constructie van de Tesla ECC83 toch net wat anders zijn dan die van Philips/Mullard/Telefunken ECC83.

Sommige van de andere buiscapaciteiten verschillen ook wat van elkaar, maar die verschillen zijn relatief gezien een stuk kleiner.

Groet,
Robert

Datasheet Tesla ECC83

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 13.05.2022, 10:09 (925 dagen geleden) @ Robert Gribnau

Hoi Robert

Het kan ook een slordigheidje van de zetterij zijn, ik kwam daar in de tabellen ook twee in het oog springende voorbeelden van tegen en heb die gecorrigeerd.

vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

Datasheet Tesla ECC83

door Goldline @, Oranjedorp, 13.05.2022, 10:46 (925 dagen geleden) @ Robert Gribnau

Wat opvalt bij het bekijken van hedendaagse ECC83's dat de inwendige constructie behoorlijk kan verschillen.
Heb merken gezien met spanroosters, korte anoden zoals bij de 81 , en anode constructie zoals bij de 88.
Verder afschermschotten tussen de beide triode helften.
links de Shuguang ECC83 , rechts de ECC83 .CZ van TAD.
[image]

--
Cees PA1DBA

Datasheet Tesla ECC83

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 13.05.2022, 11:09 (925 dagen geleden) @ Goldline

Hoi Cees

klopt, maar dat was vroeger ook al zo, zie bijvoorbeeld de oeverloze discussies over "long plate" vs "short plate" bij Mullards' ECC83, of "grey plate" vs "black plate". Het geeft de high-end tijdschriften altijd weer aanleiding om over tube rolling te schrijven.

Uiteindelijk is de aanduiding ECC83 een specificatie van de electrische eigenschappen en het omhulsel, geen bouwbeschrijving voor het inwendige van de buis. Je mag als fabrikant zelf weten hoe je die specs gaat halen, als het maar in een B9A-buisvoetje past;-)

Wat niet in de specificatie staat is bijvoorbeeld temperatuurstabiliteit, en hoe groter en zwarter de anode is, hoe beter die z'n warmte kwijt kan. Daarin zullen verschillen zijn, die weer consequenties voor de levensduur kunnen hebben. Of je het ook hoort? Sommige mensen zeggen van wel, en waarom zouden ze liegen?

vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum