Weer iets nieuws - Reparatie B5X84A (Algemeen)
Vandaag een B5X84A mogen ontvangen.
Na nodige onderzoek.
R1 wat aan de zwarte kant - echter meet nog keurig 1K2.
R6 68K was 300k en bestond uit 2 parallel weerstanden welke bedenkelijke situatie
of dat zo hoort-> vervangen
R14 2k2 doorgebrand.
Deze baarde mij wat meer zorgen.
Zien we hierboven R14 2k2 aan de + hangen.
Nu de vraag waarom brand deze falicant door?
C38 gemeten, Waar ik SW bij gezet heb even aangegeven wat er geschakeld wordt.
Een voudig een spoel wel of niet.
Dan Anode ECH81
Ook buis op lek gemeten.
Niets dit alles.
Accoord weerstand vervangen en hup prik op die radio.
---Geluid-zenders - en
Nodige gekraak - spetteren.
Waarbij na een minuutje of 2 vrolijk die R14 een pracht van een wolk rook begon te vertonen.
Beetje idee als die foto van AChim dat prachtige meubel.
C38 Los
ECH81 er uit
Draad naar schakelaar los
- weer prik op de radio
EN jawel vrolijk die R14 weer in rook.
Vraag ik je... wat???
Dat zo bekijkend in eens wat blauwachtig vonkend schijnsel!!
Oorzaak dit hier S26 welke naar massa stond te spetteren.
Door oorzaken diverse aard is hier door overslag het kunstof verbrand.
We weten dat die kunstof C-ketens dan tot koolstof deformeren en aangezien koolstof een geleider is, hoewel hoogohmig en vandaar dat niet te meten viel met mijn Ohmmetertje met 9V.
Zaakje netjes schoon gekrabt en weer gemonteerd.
Speelt weer de sterren.
Hoewel Bi-Ampli natuurlijk totaal geen sprake.
Enfin zie schema en wat sites met info.
Dus:
Indien we veel gekraak horen de nieuwe tip.
Verdenk dit soort problemen.